Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Is dit dus toeval en moet ik Autosteer manueel uitschakelen door tegen te sturen of gaat Autosteer automatisch uit wanneer ik de richtingaanwijzer inschakel?
Als je geen EAP hebt, dan moet je inderdaad AP uitzetten of het stuur door de weerstand drukken. Beide vind ik niet comfortabel. Auto-pilot uitzetten moet je ook zelf weer gas geven. Door de weerstand drukken voelt vrij onrustig, dus is ook niet fijn. Na de baanwissel moet je AP weer inschakelen. Zowel bij uit- en inschakelen dat gepingel (met Joe-mode wel iets minder hard, maar toch nog irritant). Nu werkt met EAP de auto-lane change ook niet altijd vlekkeloos (vooral niet in wat drukker verkeer), maar als het rustig is kan je tenminste gewoon een baanwissel zonder gepingel doen.

ik vind de implementatie vrij slecht. Het was veel fijner geweest als AP tijdelijk zou worden uitgeschakeld zoals jij aangeeft en zoals andere merken met active lane-assist het doen. Ik heb altijd het vermoeden dan Tesla dit bewust zo doet om mensen naar EAP te bewegen. Maar de auto lane-change vind ik het geld niet waard, omdat het ook niet altijd goed werkt.
 
Als je geen EAP hebt, dan moet je inderdaad AP uitzetten of het stuur door de weerstand drukken. Beide vind ik niet comfortabel. Auto-pilot uitzetten moet je ook zelf weer gas geven. Door de weerstand drukken voelt vrij onrustig, dus is ook niet fijn. Na de baanwissel moet je AP weer inschakelen. Zowel bij uit- en inschakelen dat gepingel (met Joe-mode wel iets minder hard, maar toch nog irritant). Nu werkt met EAP de auto-lane change ook niet altijd vlekkeloos (vooral niet in wat drukker verkeer), maar als het rustig is kan je tenminste gewoon een baanwissel zonder gepingel doen.

Ik heb EAP en ik doe de baanwissels in ons druk verkeer meer manueel dan automatisch.
Ik duw daarom het stuur door de weerstand. Hij valt dan terug op TACC.
Het voelt niet echt onrustig, de weerstand is heel zwak, en ik moet niet zelf accelereren. Alleen het gepingel blijft over.
 
Als je geen EAP hebt, dan moet je inderdaad AP uitzetten of het stuur door de weerstand drukken.
Dat is het dan inderdaad, dank voor de bevestiging.
Het was veel fijner geweest als AP tijdelijk zou worden uitgeschakeld zoals jij aangeeft en zoals andere merken met active lane-assist het doen.
Eens! Of gewoon automatisch Autosteer uitschakelen wanneer je richting geeft, TACC blijft actief en Autosteer weer automatisch inschakelen zodra je van baan bent gewisseld. Deze actie zouden ze kunnen koppelen aan het automatisch uitschakelen van de richtingaanwijzer.
Ik duw daarom het stuur door de weerstand. Hij valt dan terug op TACC.
Het voelt niet echt onrustig, de weerstand is heel zwak, en ik moet niet zelf accelereren.
Hmmm, het is te doen maar ik merk dat het of inderdaad soepel gaat zonder al te veel weerstand of ik moet net wat meer moeite doen waardoor het zich qua stuur beweging in een ruk naar links of rechts vertaald nadat ik door die weerstand gekomen ben. Die laatste vind ik vervelend en is ook niet fijn voor m’n passagiers.
 
Gister m’n MYP opgehaald! 😁
Echt een plaatje in Midnight Cherry Red. Blij dat de kleur over de gehele auto ook daadwerkelijk matcht tussen de carrosseriedelen. Zag er laatst namelijk eentje staan waarbij de voorbumper een hele andere tint had dan de rest van de auto, zag er niet uit!

Ervaring tot dusver.
Levering:
- in Tilburg opgehaald, administratieve afhandeling was prima geregeld en verliep soepeltjes
- auto zag er goed uit, een paar lijmresten gevonden en een minuscuul krasje. Gaat toch in de glascoating (wordt dan eerst gepolijst) dus vond het niet nodig om te melden en er wat aan te laten doen
- qua panelgaps en uitlijning van de plaatonderdelen zag het er ook allemaal goed uit. Auto is zowel van binnen als van buiten netjes in elkaar gezet
- even alles instellen en gaan met die banaan!

De eerste 500km positief ervaren:
- man man man wat rijdt deze auto fijn 😀
- ondanks z’n hoogte als SUV, dynamisch genoeg maar niet te stug en als rails door bochten. Een grijns van van oor tot oor als gevolg!
- geluidssysteem is top! Even de juiste equalizer settings instellen en het is genieten geblazen
- stoelen zitten goed en stoelverwarming en stuurverwarming zijn fijn én in een fijne range instelbaar
- zicht rondom is goed genoeg naar achter is te doen en de camera’s helpen bij verplaatsingen op de baan
- blij dat ik de nieuwe visualisatie heb voor parkeren. Ik keek een beetje op tegen het ontbreken van de ultrasoon sensoren en de weinig accurate camera inschattingen. Deze visualisatie sinds de Holiday update is niet perfect maar voor mij goed genoeg. Heb vooralsnog niet het gevoel dat ik de ultrasoon sensoren mis, al zijn dit natuurlijk pas de eerste 500 kilometer
- autopilot werkt vooralsnog prima, weinig last van phantom breaking maar gebruik het nu alleen op snelwegen en N wegen. Wilde EAP nog aanschaffen maar vraag me af of het de meerprijs waard is
- ook buiten verwachting om, (nog) geen ruzie met de ruitenwissers gehad! Auto werkt prima en de enkele dat het iets doet wanneer ik het niet wil dan pas ik het eenvoudig handmatig aan

Eerste 500km (enigzins) negatief ervaren (en hulpvragen):
- de Tesla app lijkt bij mij maar half te werken. Status inzien en de auto openen/ sluiten met telefoon als key werkt prima maar wanneer ik iets wil wijzigen zoals bijvoorbeeld de laadlimiet of het klimaatsysteem (omdat er iemand in de auto zat) dan krijg ik steeds een “bla bla bla mislukt” melding. Iemand enig idee hoe dit kan en hoe dit opgelost kan worden? Ik krijg die meldingen wanneer ik op afstand iets doe (laadlimiet voorbeeld) maar ook wanneer naast de auto sta (klimaatsysteem voorbeeld).
- er lijkt wat windgeruis (geen gefluit) vanuit de a pilaar of bij de spiegel vandaan te komen (bestuurderszijde). Is dit normaal of toch even laten checken?
- er zit maar één ruitensproeier op m’n linkerwisserblad. De ander heeft er geen. Zijn ze iets vergeten? 😆
- de ruitensproeier knop doet het soms wel maar soms ook niet als ik het in druk. Moet dit op een bepaalde manier gebeuren?
- wanneer ik AP aan heb staan en van baan wil wisselen en richting geef dan gaat Autosteer de ene keer uit en kan ik in een vloeiende beweging verplaatsen maar heel soms blijft Autosteer vasthouden en moet ik hem met een ruk verplaatsen zodat Autosteer uit gaat. Ik wil niet het hendeltje maar boven doen omdat ik TACC aan wil houden bij het verplaatsen. Herkennen jullie dit?
- bellen over de speakers van de auto gaat prima. Maar het geluid van de Flitsmeister app hoor ik niet over het audiosysteem. Op m’n iPhone zie ik wel dat de Tesla als geluidsbron gekoppeld is maar desondanks hoor ik niets. Moet ik een instelling wijzigen die ik over het hoofd heb gezien?
Flitsmeister heeft een instelling om het geluid via de speakers te krijgen. Dit komt dan als een soort telefoonoproep binnen.
 
  • Like
Reactions: Stan T.
@Stan T. De auto verwacht dat jij netjes rijdt. Wanneer je in AP rijdt, geef je netjes met je richtingaanwijzer aan dat je van rijstrook wilt wisselen.
Doe je dit correct, dan heb je nauwelijks weerstand op het stuur. De auto blijft dan in TACC rijden. Zodra je op de juiste rijstrook aankomt. Kun je door 2 maal de rechter hendel over te halen AP weer activeren. Het vergt wat oefening en helemaal als je meerdere rijstroken in een keer wilt nemen...
Dit wordt vanzelf een tweede natuur en inderdaad dit had met minder geluid gemogen.

De instelling die je waarschijnlijk zoekt voor FM, staat onder geluidsopties en dan bluetooth profiel HSP kiezen.
 
  • Like
Reactions: Stan T.
Echter gaat het soms niet zo vloeiend en blijft Autosteer actief en moet ik dus danig tegensturen (naar de te wisselen rijbaan) dat het bewegen met een schok gaat.
Kan zijn omdat hij denkt dat er iemand naast je rijdt, hij een volle witte lijn ziet … kortom situaties waarbij er technisch niet kanon mag gewisseld worden.
ik heb het ook af en toe. Gewoon de stalk een 2e maal gebruiken en dan pakt hij wel.
tacc blijft aan.
 
Als het goed is kun je deze altijd zien.
instellingen>geluidsopties>halverwege de pagina (onder aanvullende opties) staat bluetoothprofiel met keuze A2DP en HSP
Wat gek, ik zie alleen dit (iPhone)… zie niet waar ik het geluidsprofiel aan kan passen naar HFP.
IMG_3667.png
 
- geluidssysteem is top! Even de juiste equalizer settings instellen en het is genieten geblazen
Kan je aub een screenshot van de equalizer settings delen?
- wanneer ik AP aan heb staan en van baan wil wisselen en richting geef dan gaat Autosteer de ene keer uit en kan ik in een vloeiende beweging verplaatsen maar heel soms blijft Autosteer vasthouden en moet ik hem met een ruk verplaatsen zodat Autosteer uit gaat. Ik wil niet het hendeltje maar boven doen omdat ik TACC aan wil houden bij het verplaatsen. Herkennen jullie dit?
For this, I found a neat solution in the S3XY buttons. You only need the commander (it is indeed sold separately) but I got it with two buttons. I use one of these behind the steering wheel to activate TACC, Autosteer and play a very short horn (to warn pedestrians). The other button is in the rear for my daughter to control audio and rear heat heating.

The thing I bought the S3XY commander was to re-engage AutoSteer after having changed lanes. I have a thread for it here but the gist is, the system waits for me to signal, disengage Autosteer (I do it by pressing on the steering wheel), change lanes, and then after 3 sec the commander sends the AutoSteer activate command to the car on my behalf. It takes a while to get used to, and when changing multiple lanes in a short time one needs to be careful, but it enhances my AP experience a lot.

Here is how it looks in real life
 
er zit maar één ruitensproeier op m’n linkerwisserblad. De ander heeft er geen. Zijn ze iets vergeten? 😆
Ik had nog eens goed gekeken maar volgens mij wordt er wel vanaf beide ruitenwissers gesproeid als is het aan de bestuurderskant aanzienlijk meer. Aan de passagierskant lijkt er een slechts een miezerig straaltje te komen.

Desalniettemin zie ik onderstaand knopje alleen op de arm aan de bestuurderszijde zitten maar niet aan de passagierszijde. Hebben jullie dit ook?
IMG_3669.jpeg
 
Dat klopt. de andere sproeiertjes zitten in de verdikking centraal op de wisser. misschien is er bij de rechtse wisser een kleine verstopping in de nozzle waardoor het minder goed sproeit. De linkse is aanzienlijk groter en kan wel extra vloeistof gebruiken.