Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Wat is wijsheid

1. Wachten op Juniper of
2. Huidige versie Y LR met de -4k nemen.

De M3 LR '2019 met FSD die we nog hebben moet er in de komende 4-5 maanden na 140k uit. Y stond al op de shortlist. M3 doorrijden is qua km niet mogelijk en door 📯+ 🔔 niet zinvol.

Range - huidige van de M3 LR is wel de onderkant. In de praktijk in de winter ca 350 bijladen tot 80% en 250 ' echte' snelweg km overhouden en in ca 2 uur oprijden. Dat zo'n beetje het praktische minimum. KM's haalbaar met deze versie?

Performance van '19 M3 LR was meer dan genoeg. Staat 96% tijd op Chill Die 1-1.5 sec ga ik, behalve de receptioniste van de bandenboer, niet missen denk ik. Correct?

Bediening - rij al 100 jaar met richtingaanwijzers aan het stuur. Mij lijkt zonde redelijk onhandig. Koud watervrees?

Ambiance en LED lampies update boeit me niet. Faclift FOMO - idem (is voor AUDI kleuters). Display achterin kan alleen maar kapot met teamleden van de Jr's achterin naar uitwedstrijden.

Stoelen. Beter?

FSD mogen ze bi T nog een tijdje op kauwen. Geld was / is beter besteed aan een goed doel.

Prijs van de Juniper. Iemand een educated guess wat de verwachte prijs zal gaan worden. Heb dat bij facelift M3 niet goed gevolgd hoe de laatste maanden korting en pricing bijintro nieuwe model is gegaan.
Als nieuwe prijs terug boven de oude prijzen van ca 1/1/24 is dan is het misschien de moeite om te wachten (levertijd kan wel gaan oplopen / tegenvallen ivm Suez ed)
Zelfde issue hier.
Ik heb de Y Performance aangeschaft met de korting 2 weken geleden.
Ruimte is vele malen beter en de auto is ook vele malen beter dan de Model 3 2019.
Nadeel, alles oogt hetzelfde als de huidige M3, dus niet echt een vernieuwend gevoel.

Ook een proefrit gemaakt in de M3 Juniper.
Is ook weer een stapje beter dan de Model Y, maar de praktische kant en de prijs van de Y hebben het gewonnen.

Ik heb niet gewacht omdat ik nu mijn M3 nog een beetje fatsoenlijk kon weg doen, Ik vond de prijs eigenlijk veel te laag, maar de korting en nu de prijsdaling zorgen ervoor dat ik toch de Model Y heb aangeschaft.

Ik verwacht ergens in juni/juli de aankondiging voor de upgrade van de Y.
Maar die zal dan ook meteen weer een stuk prijziger zijn.

Dus rationeel nu de Model Y gekocht voor een scherpe prijs, ik heb meer praktische ruimte en een betere auto dan mijn M3.
(PS: schermpje achterin gekocht voor de kids voor 200,-, mis alleen de ambient lights, maar heb wel stengels voor de richting aanwijzers :) )
 
Prijs van de Juniper. Iemand een educated guess wat de verwachte prijs zal gaan worden. Heb dat bij facelift M3 niet goed gevolgd hoe de laatste maanden korting en pricing bijintro nieuwe model is gegaan.
Vorig jaar april is de Model 3 goedkoper geworden, maar vlak voor de introductie (september) is er niets gebeurd met de prijs. De Highland was vervolgens 1000 euro duurder dan het origineel. Gezien de updates wel een prima bedrag. Maar het wil natuurlijk niet zeggen dat het met de Model Y dezelfde kant op gaat.

Wat je wel merkt is dat je meestal een redelijke deal kan maken (vooral einde kwartaal/jaar) op een auto die al in de voorraad staat of een showroommodel. Dat kan duizenden euro's schelen, maar bij de nieuwe modellen is dat vaak niet het geval. Mocht je dus deze zomer nog een Model Y met flinke korting kunnen pakken en denk je dat de updates niet zo spannend zijn, dan kan je een huidige MY pakken.

Wel verwacht ik dat de restwaarde van de M3/MY nog verder gaat zakken. Langer doorrijden met je huidige auto kan dus ook weleens geld gaan kosten.

Een MY heeft meer ruimte, maar een M3 heeft meer range. Een M3 RWD heeft bijna net zoveel range als een MY LR. Als range dus belangrijk voor je is, dan zou ik eerder een M3 nemen (als je de ruimte niet nodig hebt).
 
De M3 LR '2019 met FSD die we nog hebben moet er in de komende 4-5 maanden na 140k uit. Y stond al op de shortlist. M3 doorrijden is qua km niet mogelijk en door 📯+ 🔔 niet zinvol.


Als ik jouw verhaal goed begrijp zou ik einde Q een killer deal op een MIG LR Y proberen te scoren. Technisch sowieso al behoorlijk geavanceerd met castings, WP, HW4 en what not.


Ik denk dat Juniper pas H2 ‘23 komt en deze prijsverlagingen vooral het gevolg zijn van aanzienlijk lagere batterijkost en als reactie op het wegvallen van de subsidie in Duitsland.
 
Wat is wijsheid

1. Wachten op Juniper of
2. Huidige versie Y LR met de -4k nemen.

De M3 LR '2019 met FSD die we nog hebben moet er in de komende 4-5 maanden na 140k uit. Y stond al op de shortlist. M3 doorrijden is qua km niet mogelijk en door 📯+ 🔔 niet zinvol.

Range - huidige van de M3 LR is wel de onderkant. In de praktijk in de winter ca 350 bijladen tot 80% en 250 ' echte' snelweg km overhouden en in ca 2 uur oprijden. Dat zo'n beetje het praktische minimum. KM's haalbaar met deze versie?

Performance van '19 M3 LR was meer dan genoeg. Staat 96% tijd op Chill Die 1-1.5 sec ga ik, behalve de receptioniste van de bandenboer, niet missen denk ik. Correct?

Bediening - rij al 100 jaar met richtingaanwijzers aan het stuur. Mij lijkt zonde redelijk onhandig. Koud watervrees?

Ambiance en LED lampies update boeit me niet. Faclift FOMO - idem (is voor AUDI kleuters). Display achterin kan alleen maar kapot met teamleden van de Jr's achterin naar uitwedstrijden.

Stoelen. Beter?

FSD mogen ze bi T nog een tijdje op kauwen. Geld was / is beter besteed aan een goed doel.

Prijs van de Juniper. Iemand een educated guess wat de verwachte prijs zal gaan worden. Heb dat bij facelift M3 niet goed gevolgd hoe de laatste maanden korting en pricing bijintro nieuwe model is gegaan.
Als nieuwe prijs terug boven de oude prijzen van ca 1/1/24 is dan is het misschien de moeite om te wachten (levertijd kan wel gaan oplopen / tegenvallen ivm Suez ed)
Ik heb 3 maanden geleden ook een hele goede deal voor een nieuwe MYP kunnen sluiten. Tov mijn M3P uit 2019 een enorme upgrade. Bouwkwaliteit, warmte-pomp, afwerking, dubbel glas en dus stilte in de auto, geluidsinstallatie. Eigenlijk de gehele kwaliteitsbeleving.
Het lichtvoetige van mijn M3P heeft hij natuurlijk wat minder, maar voelt in snel genomen bochten nog altijd “planted“. Ook de vering/demping van de laatste MY’s vind ik zeer goed. Zelfs op de zeer slechte wegen van midden Italie was ik er tevreden mee. Hoge zit is op lange reizen is prettig en de binnenruimte is heerlijk. Wat zit er meer ruimte in dan in een M3! Mn de achterbank is voor volwassenen(of grote kinderen) ideaal.
De lichtbalk, ontbrekende stuurstengels en koplampen vind ik geen dealbreaker. De stoelen met koeling vind ik wel echt fijn. Wegligging is softer/soepeler. Dat kan voor de een beter uitpakken dan voor de ander.
Het mag duidelijk zijn dat ik meer dan tevreden ben met mijn MYP. Ik ben dan wellicht niet de juiste om jou een advies te geven;)
 
Tja, voor Tesla lijkt het mij ook een dilemma: ze willen de verkoop van hun best verkopende model op niveau houden tot de introductie van de facelift. En gelijktijdig wil je de sales van de 3 weer opkrikken met de facelift.

De M3 highland is echt een fijne en mooie wagen. Die stond op nummer 1 op mijn lijstje. Maar met de huidige prijzen (fiscaal en lease) is balans toch doorgeslagen naar de ruimte en gemak van de Y. Speelde ook mee dat vrouwlief (met veel groter leasebudget) de knoop nog niet doorgehakt heeft: wel lease, maar verplicht uit de pool (wat is er?), of mobiliteitsbudget uitkeren. We hebben sowieso besloten nog maar 1 auto te gebruiken.
 
Dat besluiten om nog maar 1 auto te gebruiken hebben we 2 maanden volgehouden. ;) Niet handig voor ons.
We zijn inmiddels al 2,5 week onderweg (keuze moest gemaakt worden voor 1-1) en still going strong….. wat is ons voordeel spreekt: ik fiets snel zo’n 12.500-15.000 per jaar en pak stadsfiets al snel bij afstanden enkele reis tot 25km. Uitdagingen worden wel de uitwedstrijden van zoonlief: Apeldoorn, Hattem, Deventer vanuit Hilversum. Maar hopen dat de wedstrijden niet te vroeg beginnen 🙈😅
 
Ik heb pas een paar dagen een Model Y. Wat me op valt tov de Model 3 is dat de lampen heel anders afgesteld staan. Het rechter licht lijkt met een blok aan de rechterkant wat hoger te staan. Kan het lastig uitleggen. Weet iemand of dat hoort?

Anders kan ik nog wel een foto tegen een muur maken.
 
  • Like
Reactions: superuser_3000
Ik kan me voorstellen dat je je ergens overheen moet zetten als je net in je nieuwe Tesla zit en er een week later achterkomt dat de prijzen met €4K zijn gezakt maar inderdaad, we weten inmiddels dat de prijzen kunnen fluctueren, we weten dat de Juniper update eraan komt en tegelijkertijd heb je klaarblijkelijk in de schrijnende gevallen de mogelijkheid tot coulance in wat voor vorm dan ook. Koop wanneer je echt de koop wilt maken en own it of wacht tot Sint Juttemis voor de ‘juiste’ prijs.

Ik heb in december een voorraad MYP met €6700,- korting gekocht. Die korting is nu in principe aardig geslonken met de aanpassingen maar heb er geen moment spijt van! 😀
hier hetzelfde
 
Ik heb pas een paar dagen een Model Y. Wat me op valt tov de Model 3 is dat de lampen heel anders afgesteld staan. Het rechter licht lijkt met een blok aan de rechterkant wat hoger te staan. Kan het lastig uitleggen. Weet iemand of dat hoort?

Anders kan ik nog wel een foto tegen een muur maken.
Dat is al minstens 40 jaar zo met alle wagens.
Rechts staat hoger om trage weggebruikers beter op te merken, links staat lager om tegenliggers niet te verblinden.
Van links komt ook minder gevaar (niet politiek bedoeld). Of je hebt meer tijd om te reageren.
 
Voor mijn gevoel staat hij rechts een flink stuk hoger dan de Model 3. Met een flauwe bocht naar rechts op een provinciale weg werd er al geseind. Ik zal straks even een foto maken
is wel een gekend probleem dat ze te hoog staan. Hoger is normaal. ‘Te’ is nooit goed, behalve in tevreden.
Je kan ze zelf bijregelen in het servicemenu. Om die bij benadering goed te zetten zijn er trukjes om dit voor een muur te doen. Zoek maar eens op Youtube.
 
Op de foto lijkt het mee te vallen, maar het lijkt gewoon wat hoger te staan rechts. Ik zal het nog is in de gaten houden de aankomende tijd.
 

Attachments

  • 20240122_210444.jpg
    20240122_210444.jpg
    441.6 KB · Views: 28
  • 20240122_210510.jpg
    20240122_210510.jpg
    563.5 KB · Views: 19
En hoe bevalt de MY na ca. 5 jaar M3? :)
Heb hem nu een paar dagen en 450km gereden maar alles voelt vooral een heel stuk degelijker! Zaken die voor mij een verschil maken zijn dubbel glas, geen chrome meer, automatische kofferbak en dat we nu veel meer ruimte hebben. Uiteraard ook nieuwe hardware waardoor de graphics wat mooier zijn en alles sneller werkt.

Paar kleine nadelen; maakt meer herrie met voorverwarmen door de warmtepomp, hij is iets trager (maar nog steeds erg vlot), de afdekking van de kofferbak is wat lastig mee te werken, en omdat de afdekking in de weg zit heb je weinig verlichting eronder. Ik overweeg nog een rolhoes te halen maar ben bang dat de demping van het geluid uit de kofferbak dan een stuk minder is.

Al met al zou ik op dit moment direct weer voor de Model Y gaan, al heb ik geen ervaring met de nieuwe Model 3.

Edit: klein ding waar ik tegenaan loop is elke keer als ik AP aan zet hij aan geeft dat ik mijn handen aan het stuur moet houden. En dan na 2 a 3 seconde meteen een waarschuwing "Oefen lichte draaikracht op het stuur".
 
Last edited:
  • Like
Reactions: SparkyM3LR4WD