Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model Y levering

This site may earn commission on affiliate links.
Dat is de nieuwe realiteit. We moeten er mee leven. Is in veel sectoren zo voor het ogenblik. Als je leverancier zijn beloftes niet kan houden, dan kan je dat zelf ook niet.
Helemaal waar, maar... ik heb als klant een relatie met jou en niet met jouw leveranciers...

Ik ben mij er van bewust dat gelijk hebben uiteraard niet betekent gelijk krijgen :)
 
Dat is ook heel lastig.

Als ze als Tesla helemaal niets zeggen (omdat ze het niet weten/kunnen inschatten), dan is het ook niet goed. Dan heb ik als klant helemaal geen zicht op mijn bestelling.

Als ze wel indicaties geven, die vervolgens steeds weer verschoven worden, ben ik als klant ook niet tevreden.

Puur naar mijzelf kijkend; het zou mij meer tevreden houden als er meer inzicht en openheid is over mijn bestelling (en redenen van uitstel bv). Dat gezegd hebbende realiseer ik mij dat het direct zorgt voor veel meer overhead aan (personeels)kosten. Dat zal direct zorgen voor een hogere prijs.

Vooralsnog heb ik me erbij neergelegd dat het voorlopig allemaal nog vrij onzeker is. Neemt niet weg dat ik toch echt drie keer per dag check of ik al aan de beurt ben 😉
 
Helemaal waar, maar... ik heb als klant een relatie met jou en niet met jouw leveranciers...
Ik werk momenteel bij een grote speler in de high-tech industry (B2B). Zelfde daar. Orderboek is nog nooit zo groot geweest. Beloftes kunnen pas gemaakt worden als de componentenleveringen bevestigd zijn. Waar deze normaal bij bestelling van de component ontvangen wordt van de leverancier, kolt die bevestiging maar na verzending door die leverancier (hij wil tot op het laatste moment de mogelijkheid open houden om toch nog aan een andere te leveren).
Enige wat je Tesla zou kunnen verwijten is dat ze niet zeggen dat ze het zelf niet weten en dat we het moeten ontdekken door op de site te ontdekken dat de levertermijn weg is.
Vroeger was de klant koning, nu is dat de leverancier aan het worden. We gaan naar toestanden zoals in Rusland in de jaren 80-90, waar door de schaarste de leverancier ‘vertroeteld’ wordt en niet de klant.
 
Ik werk momenteel bij een grote speler in de high-tech industry (B2B). Zelfde daar. Orderboek is nog nooit zo groot geweest. Beloftes kunnen pas gemaakt worden als de componentenleveringen bevestigd zijn. Waar deze normaal bij bestelling van de component ontvangen wordt van de leverancier, kolt die bevestiging maar na verzending door die leverancier (hij wil tot op het laatste moment de mogelijkheid open houden om toch nog aan een andere te leveren).
Enige wat je Tesla zou kunnen verwijten is dat ze niet zeggen dat ze het zelf niet weten en dat we het moeten ontdekken door op de site te ontdekken dat de levertermijn weg is.
Vroeger was de klant koning, nu is dat de leverancier aan het worden. We gaan naar toestanden zoals in Rusland in de jaren 80-90, waar door de schaarste de leverancier ‘vertroeteld’ wordt en niet de klant.
Voor de duidelijkheid: ik ben het er mee eens.

Maar hangt juridisch 100% af van de bewoording in het contract, inclusief de term overmacht -grin-
 
  • Like
Reactions: Phil V
Zolang Shanghai niet echt draait mag je vergeten dat Berlijn up to speed kan komen. Feit is dat de onderdelen nog altijd van grotendeels dezelfde toeleverancier komen maar ergens anders worden samengesteld. Er is niet alleen covid met een 0-covid atrategie in China, er is ook shaarste aan componenten EN transport. En het beleid in China zal niet zo snel veranderen. Het is spijtig voor zij die wachten, maar weet dat Q2 voor Tesla gewoon “om zeep” is.
 
Net aan de lijn gehangen met de Tesla Store Antwerpen. Ze weten tot op heden niets van hoeveelheden die geleverd worden, maar vanaf midden mei zouden de zwarte MYP MIG stilletjes gaan binnenkomen. Ze houden hun wel vast aan einde kwartaal leveringen ( dus beginnen met uitleveren vanaf 1juni ) dwz als je er niet bij bent in juni, je zeker mag zijn op levering in september.
 
Ik kreeg net een mailtje binnen ...

levering.jpg


Op mijn account was er echter geen datum te zien. Was blijkbaar gewoon een mailtje om te zeggen dat ze een week geleden de geschatte levertijd van april 2022 verwijderd hebben 🤡 Ik had bijna het perfecte begin van mijn weekend! Misschien was het ook omdat ik woensdag een mailtje gestuurd had en ze waarschijnlijk niet echt veel tijd/zin hebben om te antwoorden.
 
Ik kreeg net een mailtje binnen ...

View attachment 801172

Op mijn account was er echter geen datum te zien. Was blijkbaar gewoon een mailtje om te zeggen dat ze een week geleden de geschatte levertijd van april 2022 verwijderd hebben 🤡 Ik had bijna het perfecte begin van mijn weekend! Misschien was het ook omdat ik woensdag een mailtje gestuurd had en ze waarschijnlijk niet echt veel tijd/zin hebben om te antwoorden.
Kan me voorstellen dat het hartje sneller gaat kloppen van een mail van Tesla. .... Totdat je de inhoud ziet.

Hopen dat je snel een leverdatum krijgt die dan ook gehaald wordt.

De reactie van Niek deed mij schrikken; bij mij staat de levering ook op mei 2022. Dat staat er nu nog steeds.
 
  • Like
Reactions: YCedric
Kan me voorstellen dat het hartje sneller gaat kloppen van een mail van Tesla. .... Totdat je de inhoud ziet.

Hopen dat je snel een leverdatum krijgt die dan ook gehaald wordt.

De reactie van Niek deed mij schrikken; bij mij staat de levering ook op mei 2022. Dat staat er nu nog steeds.
Wat had jij besteld _Mattie_? Ik een Model Y, grijs/zwart met 20” aangezien die (op de performance na) het snelst leverbaar zou zijn..
 
Even een kleine update langs mijn kant.

Hetgene ik vreesde is waarheid. Ik heb nog nooit een leveringsdatum (of periode) toegewezen gekregen. De reden hiervoor is dat ik mijn bestelling geplaatst heb wanneer het nog mogelijk was om je trekhaak mee te bestellen vanuit de fabriek. Dit is nu niet meer mogelijk. Hierdoor zou ik dus nooit een VIN toegewezen kunnen krijgen.

Dus voor degenen die ook in deze situatie zouden zitten, bel naar jullie Service Center en vraag om de bestelling aan te passen.
 
Even een kleine update langs mijn kant.

Hetgene ik vreesde is waarheid. Ik heb nog nooit een leveringsdatum (of periode) toegewezen gekregen. De reden hiervoor is dat ik mijn bestelling geplaatst heb wanneer het nog mogelijk was om je trekhaak mee te bestellen vanuit de fabriek. Dit is nu niet meer mogelijk. Hierdoor zou ik dus nooit een VIN toegewezen kunnen krijgen.

Dus voor degenen die ook in deze situatie zouden zitten, bel naar jullie Service Center en vraag om de bestelling aan te passen.
Tering dat zou mijn situatie wel verklaren ja...ik ga bellen.
Heb jij tesla hierover gesproken? Benieuwd wat zij hierover zeggen