Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model Y levering

This site may earn commission on affiliate links.
de ANWB en Arval actie betrof de Kona Hybrid, dat zal verklaren waarom de Kona niet in de top 10 van EV terecht is gekomen 😀
View attachment 708367
Kijk maar eens op het tweakers Kona forum. Alle voorraad EV's zijn inmiddels uitverkocht, en er worden nu productie auto's geleverd. Het is echt niet alleen de Hybrid, integendeel, ik zie bij tweakers tientallen meldingen. Vandaar mijn twijfel over de cijfers. Actie bij de ANWB is inmiddels gestopt.

1631530961678.png
 
Last edited:
13 schade vrije jaren
Promovendum All risk 75 per maand incl btw/assurantie belasting
Promovendum kan hem als prive auto verzekeren als de auto in een personal holding zit. Wel met de aantekening dat BTW aftrekbaar is.
Bij de andere niet onder de 115 gekomen excl btw. En zelf nog veeeeel hoger.
Voorwaarden bij Promovendum zijn ook netjes.
 
  • Like
Reactions: peter85
Komende maandag MY ophalen in Tilburg.

Heb (nadat mijn M3 total loss is gereden door een roodlichter rijder) een paar maandjes met een Mustang Mach-E rond gereden in de short lease met het idee dat dit wel is mijn volgende auto kon worden. Echter vorige week maandag proefrit gemaakt met de Y, afgelopen vrijdag besteld :)
Ik ben eigenlijk heel benieuwd naar je motivatie om voor de Y te kiezen. Wil je misschien eens toelichten?
 
Ik ben eigenlijk heel benieuwd naar je motivatie om voor de Y te kiezen. Wil je misschien eens toelichten?
Natuurlijk.

De Mach-E is (ik heb de RWD LR) zonder meer een fijne en ook mooie auto. Rijdt prettig en is voor mij snel zat (waar ik de VW's en Audi's gruwelijk tegen vind vallen). Ruimte in de auto is vergelijkbaar met de MY. De AP functionaliteit vind ik iets beter in de Ford.
Zaken die me na zo'n 4000 KM stoorden aan de Mach-E en me toch weer naar Tesla hebben laten bewegen:
  • De stoelen zitten voor mij echt niet lekker. Ik rijd 30.000 per jaar en dan wil ik lekker zitten. Ze zijn te breed en veel te weinig support aan de flanken
  • Het grote scherm in de Ford vind ik een gruwel qua bediening. Ik ben best bedreven in het mijzelf eigen maken van nieuwe techniek maar de persoon die de UI heeft gemaakt voor de Mach-E moeten ze met pek en veren naar buiten dragen. Android Auto maakt het niet beter en trekt mn telefoon leeg zelfs als hij op de lader ligt.
  • Snelladen is met alles wat geen Tesla is een enorm gedoe met apps en pasjes. Als je het gemak van de SC eenmaal gewend bent is het moeilijk over schakelen. Niet dat ik vaak moet snelladen maar ik vind het gewoon een enorme pre.
  • Het laden van de Mustang thuis gaat serieus trager dan de Tesla. Ik weet niet waar dat aan ligt maar hij wil niet laden op de maximale snelheid. Sowieso is er iets mis met dat laden want de stekker wordt veel te warm en als ik aan een straatpaal laad gaat de koeling belachelijk hard draaien (bekend probleem, voor fix naar de dealer).
  • De verplichte electronische "bijgeluiden" bij lage snelheid gaan bij de Ford heel snel irriteren, De achteruitr piep is gruwelijk. MY geluiden zijn subtieler.
  • Ik heb met de M3 best wel wat bijna ongevallen gehad die de Tesla heeft weten te voorkomen. De laatste kon hij niet voorkomen maar wel dusdanig opgelost dat ik er in 1 stuk zelf nog kon uitstappen. Na de crash (een auto door rood vol in mn linker voorwiel), heeft de Tesla een paar manouvres gemaakt die voorkwamen dat ik een betonnen paal zou raken, een vangrail ontweken en voorkomen dat ik een talud afreed (ik zag niks meer door de airbags). Die veiligheid zou best ook in de Ford kunnen zitten maar de Tesla heeft zich voor mij al bewezen.
  • Als ik de Mustang configueer zoals ik em wil hebben komt hij op 64000 euro (voor de RWD LR met Technology Pack Plus in het wit). Dat is fractioneel goedkoper dan een Tesla Model Y AWD. Pak je de bij de Ford ook de AWD dan is deze zelfs duurder.
  • Ik ga er vanuit (maar de toekomst zal het leren) dat de Tesla beter zijn waarde houdt dan de Ford en daarmee is mijn TCO met de Tesla lager.

Als ik het teruglees lijk ik erg negatief over de Ford. Dat ben ik niet. Als mijn budget niet boven de 60K zou zijn zou ik waarschijnlijk voor deze auto gekozen hebben.
 
Vanmiddag mijn MY opgehaald in Tilburg. Aparte ervaring (mijn eerste Tesla), gaat toch echt anders dan de bedrijven waar ik in het verleden auto's gekocht heb. Alle tijd om eerst even rond te snuffelen in de auto, daarna voldoende mogelijkheid om vragen te stellen, om vervolgens weg te rijden.

Ik heb er nog maar een paar km op zitten, maar wat een geweldige auto!
20210915_142334.jpg
 
Komende maandag MY ophalen in Tilburg.

Heb (nadat mijn M3 total loss is gereden door een roodlichter rijder) een paar maandjes met een Mustang Mach-E rond gereden in de short lease met het idee dat dit wel is mijn volgende auto kon worden. Echter vorige week maandag proefrit gemaakt met de Y, afgelopen vrijdag besteld :)
Wauw! Welke config heb je? Wij wachten weer in spanning op een sms (3sept besteld via MR green, wit zwart zwart)… ik krijg deja vu’s uit 2019…. Maar nu hoor ik velen die echt snel kunnen ophalen… ben benieuwd!
 
Na iets meer dan 3 jaar tevreden een zwarte Model S (100D) gehad te hebben deze ingeruild voor een Model Y. Lang getwijfeld omdat ik de Model S een mooie auto vind maar de goede inruilprijs heeft me over de streep getrokken. Als ik de S vergelijk met de Y dan hebben beide evenveel plus en minpunten voor mij. De S is comfortabeler, exclusiever (zie je minder vaak), heeft klassiek instrument panel met duidelijkere weergave navi en een pano-dak. Echt een fijne reisauto. De Y is praktischer, de hogere zit, mijn vrouw en dochter durven er ook in te rijden, heeft een strakkere wegligging dan de S en is bijna even snel. Deze ga je veel meer zien dus minder exclusief.

IMG_0173.jpg


Ik heb de midnight silver met zwart interieur met de standaard velgen. Er komen nog donkere velgen op maar ik hou het op 19" vanwege comfort. The New Aero velgen zijn heel mooi maar nog even kijken of die er ook in de titanium look komen.
Ik heb de auto vrijdag opgehaald in Tilburg en daarna een weekendje den Haag en strand. Ook dit is weer een fijne reisauto maar ik moet er nog aan wennen dat ik nu alleen een scherm in het midden heb. Als iemand nog een referral code voor zijn bestelling nodig heeft dan hoor ik het graag!
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Maurice1
Na iets meer dan 3 jaar tevreden een zwarte Model S (100D) gehad te hebben deze ingeruild voor een Model Y. Lang getwijfeld omdat ik de Model S een mooie auto vind maar de goede inruilprijs heeft me over de streep getrokken.
mag ik vragen bij wie je de auto ingeruild hebt? is dat bij Tesla zelf? of ergens anders?
van wat ik begreep geeft Tesla altijd een vrij lage inruilwaarde dus vandaar mijn vraag :)
 
  • Like
Reactions: job-lek
Na iets meer dan 3 jaar tevreden een zwarte Model S (100D) gehad te hebben deze ingeruild voor een Model Y. Lang getwijfeld omdat ik de Model S een mooie auto vind maar de goede inruilprijs heeft me over de streep getrokken. Als ik de S vergelijk met de Y dan hebben beide evenveel plus en minpunten voor mij. De S is comfortabeler, exclusiever (zie je minder vaak), heeft klassiek instrument panel met duidelijkere weergave navi en een pano-dak. Echt een fijne reisauto. De Y is praktischer, de hogere zit, mijn vrouw en dochter durven er ook in te rijden, heeft een strakkere wegligging dan de S en is bijna even snel. Deze ga je veel meer zien dus minder exclusief.

View attachment 711778

Ik heb de midnight silver met zwart interieur met de standaard velgen. Er komen nog donkere velgen op maar ik hou het op 19" vanwege comfort. The New Aero velgen zijn heel mooi maar nog even kijken of die er ook in de titanium look komen.
Ik heb de auto vrijdag opgehaald in Tilburg en daarna een weekendje den Haag en strand. Ook dit is weer een fijne reisauto maar ik moet er nog aan wennen dat ik nu alleen een scherm in het midden heb. Als iemand nog een referral code voor zijn bestelling nodig heeft dan hoor ik het graag!

Gefelicteerd!
Dat je 19 inch wilt behouden snap ik prima. In veel videoreviews op Youtube wordt genoemd dat het onderstel hard is op korte oneffenheden. Daarbij rijden ze in veel gevallen op de 20 inch velgen.

Over de referralcode: dit programma is onlangs beeindigd.
 
Bestelstatus: MY LR Midnight Silver - Advanced Autopilot - Trekhaak
Besteldatum 1 September via Athlon lease (20 September)
Verwachte Leverdatum 19 November

Na 4 Jaar Model S 75. Fijne auto zonder problemen
Ik ben wel benieuwd of al iemand een trekhaak op de MY heeft? Ik zit met smart op dat ding te wachten, begin november heb ik hem echt nodig, anders zal ik een auto met trekhaak moeten gaan huren...
 
Volgens mij niet. Iemand bij het service center vertelde me dat ze in de wandelgangen had vernomen dat ze in Q4 leverbaar zouden zijn, maar er was nog niets zeker.

Als je slim bent plan je alvast een serviceafspraak in via de app voor eind oktober, want er zitten nog best een paar uurtjes werk in om de trekhaak te monteren. Al denk ik dat je toch ook voorzichtig rekening moet houden met de mogelijkheid dat het niet lukt. Misschien zijn er al wel aftermarket setjes beschikbaar? Dan mis je alleen wel de software aanpassing.
 
Twee dagen vroeger dan volgens de planning m'n wagen mogen ophalen in Latem.
Wat een verschil qua rijden met m'n Passat. Het zal wel nog even wennen zijn aan de interface.
Vooral bellen vereist wat meer handelingen en op kleine icoontjes klikken.

Ook één probleempje met de TPMS sensoren: er viel een signaal weg tijdens het rijden, volgende dag nog altijd weg.
Dan een reset gedaan en dat wiel was terug, maar nu is er een ander weg.
Ze zijn van op afstand aan het kijken wat er aan gedaan kan worden, zal wel snel opgelost geraken.

Anders niets van opmerkingen, mooie afwerking op alle vlakken. De checklist die in US echt nodig blijkt te zijn kan je hier met een glimlach afvinken :)
En

IMG_3084.JPEG
 
Ik ben een beetje begonnen te excellen of ik mijn potentieel toekomstige Y beter kan leasen of kan kopen. Mag ik vragen aan de Y bezitters wat ze ongeveer aan verzekeringskosten kwijt zijn (in NL)?
Ik neem aan dat je DGA bent als je de vergelijking gaat maken. Volgens mijn eigen Excelletje was lease toch een stukje duurder en bovendien heb ik een slechte ervaring met mijn vorige lease. Ik had mijn S operationeel geleased voor 5 jaar maar omdat ik 8 maanden voor het einde ging emigreren moest ik het contract afkopen. Dat was een hele dure grap. Je kunt zeggen, eigen schuld dikke bult, maar het is gewoon een feit dat leasemaatschappijen het gros van hun winsten verdienen aan mensen wiens situatie verandert: meer kilometers, minder kilometers of korter leasen.

Bij mijn S 6 jaar geleden had ik geen idee of elektrisch rijden door zou zetten of dat de ontwikkelingen zo snel zouden gaan dat mijn auto na 5 jaar hopeloos verouderd zou zijn. Dus ik vond het wel prettig om het restwaarde risico niet zelf te nemen. Ik zal het de leasemaatschappij dus niet lang nadragen dat ze me geknipt en geschoren hebben :).

Maar dan nu. Ik denk dat elektrische auto's een stuk waardevaster zijn dan ICE wagens. Leasemaatschappijen rekenen voor een financiele lease 4.5 tot 10% rente. Bij operationele lease komt daar mog een opslag op voor onderhoud en verzekering. Verzekeren met een leasecontract is eigenlijk alleen interessant als je veel brokken maakt. Als je schadevrije jaren hebt ben je zelf goedkoper uit. Ik betaal voor de Y all-risk met 20+ schadevrije jaren zo'n €900/jaar. Ik verwacht in de eerste 3 jaar niet veel onderhoudskosten, mede omdat Tesla al veel voor haar rekening neemt binnen de garantie. Misschien moet je een nieuw setje banden kopen na 2-3 jaar.

Dus dan is de vraag: wil je tegen 5% lenen? Als je de liquide middelen niet op de plank hebt liggen dan moet je wel. Maar anders is 5% toch een mooi rendement voor je spaarcentjes, zou ik zeggen.