Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Navigatie

This site may earn commission on affiliate links.
Bij een 10 posts kun je in je profiel je avatar foto uploaden, nog eventjes geduld dus... .;)
Dat zal wel lukken.
Ik ben nieuw op dit forum, maar als ik iets wil weten over een onderwerp, hoe kan ik dat het snelst vinden. Onderwerpen zijn o.a.:
- brommend geluid bij 120 km/u,
- plotseling accelereren van de auto in AP, terwijl er voor je geremd wordt. Niet echt plezierig. Is overigens gemeld bij Tesla.
- spontane meldingen over het aan- en uitschakelen van airbags.
- destination charge point. Moet je iets afnemen bij dat punt ...

Kortom is er ergens een slimme index of heb je alleen de zoekfunctie ter beschikking?
 
Wat zijn de bevindingen na de nieuwe update? Is er verbetering merkbaar? Of moet ik nog steeds zoeken voor een ipad houder zodat ik op Waze kan blijven rondrijden.
Zou vooral graag weten hoe het zit met de file omzeiling. Het is de belangrijkste reden waarom ik Waze elke dag gebruik.
 
Wat zijn de bevindingen na de nieuwe update? Is er verbetering merkbaar? Of moet ik nog steeds zoeken voor een ipad houder zodat ik op Waze kan blijven rondrijden.
Zou vooral graag weten hoe het zit met de file omzeiling. Het is de belangrijkste reden waarom ik Waze elke dag gebruik.

Hopelijk heb je hem nu binnenkort en kun je zelf ervaren hoe de nav werkt. In tegenstelling tot de vele negatieve commentaren stel ik vast dat het wel de beste (en zeker de handigste) is die ik ooit heb gehad. Maar ik kan natuurlijk altijd de verkeerde keuze gemaakt hebben:)

Hij is verre van perfect maar heeft mij altijd gebracht waar ik moest zijn en als hij het op het oog "raar" doet dan ben ik zelf ook nog wel.

Het wensenlijstje kent nogal wat leuke aanvullingen die er ongetwijfeld een keer gaan komen.

Wat de fileomzeling betreft: Dat is de beste die er is.
 
Of moet ik nog steeds zoeken voor een ipad houder zodat ik op Waze kan blijven rondrijden.

Toch een raar zicht, de auto met het grootste scherm en dan een ipad erin hangen. Zag op het US gedeelte ook al mensen die hun smartphone etc in de auto hangen voor navigatie. Hoop dat het niet nodig zal zijn.... Ik zal het binnenkort ook kunnen testen.
 
Wat de fileomzeling betreft: Dat is de beste die er is.

Ik had besloten om niets meer over de navigatie te plaatsen, maar een opmerking 'de beste die er is' verdient een reactie.

De Classic versie die ik heb is namelijk een stuk minder goed... Je komt er wel, maar in vele gevallen wordt je een file ingeleid, of je wordt juist naar een totaal idote omleiding gestuurd. Ook wordt je vaak omgeleid terwijl de file al lang weg is.

Het route algoritme lijkt uit te gaan van een weg met het minste verbruik, dat zal allemaal wel, maar ik wil graag meer verbruiken om een half uur eerder thuis te zijn! Routes over pontjes worden zonder waarschuwing gegeven, ik heb inmiddels delen van Amsterdam gezien waarvan ik niet wist dat het bestond - en dat dan meestal omdat ik geen zin had om mijn telefoon aan te zetten, of omdat ik zat te bellen. Om nog maar te zwijgen van het gebrek van kennis van opgebroken wegen, werkzaamheden, etc. Ja, het is beter dan een DVD in een Audi met TMS begeleiding - maar het is absoluut niet state-of-the-art. En Waze, of TomTom Traffic is echt vele malen beter!
 
  • Like
Reactions: Noelis and Merijn
Ik had besloten om niets meer over de navigatie te plaatsen, maar een opmerking 'de beste die er is' verdient een reactie.

De Classic versie die ik heb is namelijk een stuk minder goed... Je komt er wel, maar in vele gevallen wordt je een file ingeleid, of je wordt juist naar een totaal idote omleiding gestuurd. Ook wordt je vaak omgeleid terwijl de file al lang weg is.

Het route algoritme lijkt uit te gaan van een weg met het minste verbruik, dat zal allemaal wel, maar ik wil graag meer verbruiken om een half uur eerder thuis te zijn! Routes over pontjes worden zonder waarschuwing gegeven, ik heb inmiddels delen van Amsterdam gezien waarvan ik niet wist dat het bestond - en dat dan meestal omdat ik geen zin had om mijn telefoon aan te zetten, of omdat ik zat te bellen. Om nog maar te zwijgen van het gebrek van kennis van opgebroken wegen, werkzaamheden, etc. Ja, het is beter dan een DVD in een Audi met TMS begeleiding - maar het is absoluut niet state-of-the-art. En Waze, of TomTom Traffic is echt vele malen beter!

Ik wil ook niet teveel over de navigatie van mijn classic zeggen, maar ik vind die echt onder de maat. Wat René omschrijft kan ik helaas beamen. Ik ben superblij met de Tesla. Vind zelfs de standaard stoelen prima zitten (ik geef toe dat de nieuwe wel beter zijn), vind mijn standaard audio acceptabel genoeg. Weinig licht in de trunk: ach, ... kan ermee leven. Dat ik af en toe weer opnieuw moet inloggen op de Spotify account: ach vooruit dan maar. Maar die navigatie .... eigenlijk het enige waar ik me echt aan erger .... dat MOET gewoon veel beter. De SNELSTE route van A naar B kiezen moet toch kunnen lijkt me ....
 
  • Like
Reactions: redevries
Dar heb je allemaal gelijk in. Maar hij heeft mij een aantal malen op vakantiereis met volle auto in Duitsland om een giga file geleid over een route waar we min of meer de enigen waren. Terwijl wij de afslag namen, als enige, denderde de rest van het verkeer gewoon door richting de file, die meer dan 10 km lang was. Hier probeert hij het ook maar inderdaad soms met een veerpontje, wat overigens niet per definitie betekent dat het verkeerd is.
Ik moest een keer op een donderdagochtend naar Nijkerk toen alle wegen rood waren. Ik heb hem toen maar gevolgd en schitterende stukjes Nederland gezien, met een veerpontje waar ik met een paar scholieren op hun fiets als enige op stond en door een rechte doorsteek op het eind nog niet eens zo heel veel langer over gedaan.
Bij Den Bosch is ook zo;n stuk waarbij je vanaf de A59 doorsteekt en een eindje naar het noorden op de A2 komt. Best een goed alternatief, ware het niet dat er werkzaamheden in zaten met een stoplicht toen. Jammer.
Moet je ergens in Amsterdam ten noorden van het Centrum zijn dan gunt hij je een mooie stadstour terwijl de A10 veel beter is (en niet eens vast staat) dus dat doen we maar niet.
Mijn Tom Tom destijds (ike heb hem pas weer eens opgezocht omdat een dochter die wil lenen voor de vakantie was echt zo goed niet. Trouwens, als je dan dat ding weer in je handen hebt lijkt het alsof je een dinosaurusei vast hebt. Wat onhandig als je gewoon naar een bedrijf ergens wilt.
Maar het kan zeker beter en ik weet ook zeker dat dat gaat gebeuren, alleen wanneer???
 
Dar heb je allemaal gelijk in. Maar hij heeft mij een aantal malen op vakantiereis met volle auto in Duitsland om een giga file geleid over een route waar we min of meer de enigen waren. Terwijl wij de afslag namen, als enige, denderde de rest van het verkeer gewoon door richting de file, die meer dan 10 km lang was. Hier probeert hij het ook maar inderdaad soms met een veerpontje, wat overigens niet per definitie betekent dat het verkeerd is.
Ik moest een keer op een donderdagochtend naar Nijkerk toen alle wegen rood waren. Ik heb hem toen maar gevolgd en schitterende stukjes Nederland gezien, met een veerpontje waar ik met een paar scholieren op hun fiets als enige op stond en door een rechte doorsteek op het eind nog niet eens zo heel veel langer over gedaan.
Bij Den Bosch is ook zo;n stuk waarbij je vanaf de A59 doorsteekt en een eindje naar het noorden op de A2 komt. Best een goed alternatief, ware het niet dat er werkzaamheden in zaten met een stoplicht toen. Jammer.
Moet je ergens in Amsterdam ten noorden van het Centrum zijn dan gunt hij je een mooie stadstour terwijl de A10 veel beter is (en niet eens vast staat) dus dat doen we maar niet.
Mijn Tom Tom destijds (ike heb hem pas weer eens opgezocht omdat een dochter die wil lenen voor de vakantie was echt zo goed niet. Trouwens, als je dan dat ding weer in je handen hebt lijkt het alsof je een dinosaurusei vast hebt. Wat onhandig als je gewoon naar een bedrijf ergens wilt.
Maar het kan zeker beter en ik weet ook zeker dat dat gaat gebeuren, alleen wanneer???


Betreffende de TomTom je vergelijkt nu ook een Appel met een Peer. Doe het dan goed en koop een nieuwe tom tom met live services dan kan je meer als in de Tesla en je krijgt opties met welke route. Nu kiest de Tesla een route maar wie zegt dat het de route is die je wil. Inderdaad een voorliefde voor veerpondjes heel irritant helemaal als het midden in de nacht is en die klote pond vaart niet. Kijk jij bent een Early Adapter van het eerste uur maar ik heb het al eerder gezegd er komen nu mensen die niet zoveel geduld hebben met een auto als de eerste. Buiten de navi om die inderdaad niet echt superieur is maar soms inderdaad wel in eens perfect werkt (waar zit dat toch in??) zijn er op de auto zelf ook genoeg min punten. Mijn Tesla met bv 23K kilometers nu en 1 jaar oud is de eerste auto die zovaak terug is geweest naar de dealer voor vervanging van onderdelen. Ik ben tevreden met de auto het is de auto die het beste rijdt maar de kwaliteit laat soms erg te wensen toe en ipv een easter egg in bouwen upload een normale navigatie het systeem in.
 
Hopelijk heb je hem nu binnenkort en kun je zelf ervaren hoe de nav werkt. In tegenstelling tot de vele negatieve commentaren stel ik vast dat het wel de beste (en zeker de handigste) is die ik ooit heb gehad. Maar ik kan natuurlijk altijd de verkeerde keuze gemaakt hebben:)

Hij is verre van perfect maar heeft mij altijd gebracht waar ik moest zijn en als hij het op het oog "raar" doet dan ben ik zelf ook nog wel.

Het wensenlijstje kent nogal wat leuke aanvullingen die er ongetwijfeld een keer gaan komen.

Wat de fileomzeling betreft: Dat is de beste die er is.

+1
 
  • Like
Reactions: Noelis
Het invoeren van een route kan heel handig via de agenda functie, reeds thuis vanaf je smartphone. Als je tijden ook nog goed bepaalt kan de auto ook nog zelf de auto preconditionen voor je het volgende deel van je route aanvangt.

Is het zo dat preconditioning vandaag echt systematisch rekening houdt met je agenda?

Heb zelf preconditioning al maanden geleden uitgeschakeld wegens een beetje te "bèta", maar als ie dit vandaag doet zou dat wel interessant zijn (desnoods gewoon steeds een al dan niet fictieve vergadering inplannen, om 7u30 op elke werkdag, tijdens de wintermaanden!).
 
Vandaag weer een leuke van Rhoon naar oud Beijerland , systeem wil via Hoogvliet en dan een pondje pakken ik denk ja daag knal de A15 op wil hij mij via Zwijndrecht sgravendeel laten rijden ik huh, ja er zijn werkzaamheden in de heijnoord maar er is slechts 1 baan dicht kon ook gewoon doorrijden.
 
Vandaag weer een leuke van Rhoon naar oud Beijerland , systeem wil via Hoogvliet en dan een pondje pakken ik denk ja daag knal de A15 op wil hij mij via Zwijndrecht sgravendeel laten rijden ik huh, ja er zijn werkzaamheden in de heijnoord maar er is slechts 1 baan dicht kon ook gewoon doorrijden.

Ik probeer ook van die pondjes af te komen.
 
Haha, idem hier. Maar die pontjes zijn wel een probleem, wat er maar weer voor pleit om de uitgezette route eerst in detail te checken in Maps voordat je hem volgt. Doe ik inmiddels als tweede natuur.
En om mezelf maar weer eens te herhalen, ik kan er eigenlijk niet over uit, in de jaren 90 kocht ik een nav bij de Aldi die veel beter was als de Navigon die wij hebben. Schande.
 
Betreffende de TomTom je vergelijkt nu ook een Appel met een Peer. Doe het dan goed en koop een nieuwe tom tom met live services dan kan je meer als in de Tesla en je krijgt opties met welke route. Nu kiest de Tesla een route maar wie zegt dat het de route is die je wil. Inderdaad een voorliefde voor veerpondjes heel irritant helemaal als het midden in de nacht is en die klote pond vaart niet. Kijk jij bent een Early Adapter van het eerste uur maar ik heb het al eerder gezegd er komen nu mensen die niet zoveel geduld hebben met een auto als de eerste. Buiten de navi om die inderdaad niet echt superieur is maar soms inderdaad wel in eens perfect werkt (waar zit dat toch in??) zijn er op de auto zelf ook genoeg min punten. Mijn Tesla met bv 23K kilometers nu en 1 jaar oud is de eerste auto die zovaak terug is geweest naar de dealer voor vervanging van onderdelen. Ik ben tevreden met de auto het is de auto die het beste rijdt maar de kwaliteit laat soms erg te wensen toe en ipv een easter egg in bouwen upload een normale navigatie het systeem in.
De navigatie lijkt toch het grootste werkpunt voor Tesla. Ik ben wel dat we niet zoveel veerpontjes hebben. Bij de meeste mag er trouwens geen auto op.
 
Afgezien van (soms) wat "vreemde" routes, ben ik tot op heden redelijk tevreden met de navigatie. Ik kom waar ik moet zijn in ieder geval.

Ik heb echter wel een soort storing en ik ben benieuwd of er meer mensen zijn die dezelfde storing hebben. Afgelopen week heeft Tesla naar de storing gekeken tijdens een service moment, maar men kon niets vinden. Wat is het probleem?:

Wanneer ik een bestemming ingeef en vervolgens ga rijden dan komt het regelmatig voor dat de navigatie niet meer "weet" waar ik rij. Dit kan pas na vele kilometers zijn, maar het is ook voorgekomen dat dit direct bij wegrijden al het geval is. In het kleine navigatie scherm (scherm achter het stuur) blijft de pijl / auto dan op dezelfde plek. Op het grote scherm wordt de weg wel gevolgd, maar staat de pijl niet op de weg, maar ergens anders (zie afbeelding).
View media item 115139
Na enkele kilometers hersteld de navigatie zich weer en wordt de route verder zonder problemen afgelegd.

Tesla kon dus niets vinden. De GPS module zou goed zijn en voldoende satellieten aangeven.
Op advies heb ik oude bestemmingen verwijderd en trip tellers op nul gezet, reset uitgevoerd etc, maar bij de eerst volgende bestemming had ik hetzelfde verschijnsel weer.

Mocht iemand hetzelfde euvel hebben en/of eventueel een oplossing weten dan hoor ik het graag.
 
Ik heb sterk de indruk dat er eea veranderd is in de nav. na de laatste update deze week. Daar waar hij vroeger de kortste weg wou nemen (ook al was het tussen de velden) wil hij nu blijkbaar zoveel mogelijk op de hoofd en autosnelwegen rijden.
Vroeger vroeg hij bijna nooit om om te draaien en berekende hij direct een nieuwe route bij het voorbijrijden van de afslag. nu blijft hij veel langer volhouden aan zijn oorspronkelijke route.

het balkje dat de laatste honderd meter voor een afslag verschijnt op het scherm, kan er misschien al vroeger geweest zijn, maar had ik nog niet eerder opgemerkt.
nav.jpg
 
  • Informative
Reactions: MickC