Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Neem tijdig actie met je eMMC (en hoe dat te doen).

This site may earn commission on affiliate links.
En de vraag is dan : welke sim kaart zit in jouw wagen ?
Er zijn er verschillende in omloop - waaronder Vodafone.
Roaming bij andere providers is naar mijn ervaring niet mogelijk - anders dan een gsm bvb.

Regelmatig in een of andere uithoek gehad dat de GSM wel ontvangst had, maar de S niet.
Als ik dan nakeek welke providers er te zien waren op de GSM, stond die van de S er niet bij.

Ik vermoed dat Tesla een contract met wereldwijd opererende telecom providers heeft, dus valt KPN als kleine lokale provider af. Blijven over T-Mobile en Vodafone, en het zou me niet verbazen als ze een contract met beide hebben. Data roaming zal vermoedelijk ook niet aan staan, niet echt nodig.
 
Niet helemaal waar. Mijn S uit 2013 heeft de LTE upgrade en niet de externe SIM houder :)

Wel al een tijdje mijn 64GB eMMC en de auto is echt een heel stuk betrouwbaarder/stabieler geworden. Nog wel een akkefietje met mijn VPN certificaten (app kapot), maar dat is een ander verhaal.

ik vermoed dat er bedoeld wordt dat Loek de LTE-upgrade enkel kan uitvoeren bij externe SIM, niet bij de Classic's bvb.
 
Ik vermoed dat Tesla een contract met wereldwijd opererende telecom providers heeft, dus valt KPN als kleine lokale provider af. Blijven over T-Mobile en Vodafone, en het zou me niet verbazen als ze een contract met beide hebben. Data roaming zal vermoedelijk ook niet aan staan, niet echt nodig.

Je raadt het al...;)

IMG_20191129_171959.jpg




Overigens : de 3G sim was van Telefonica.
Leuk, tussendoor wat Spaanse reclame om je Spaans bij te spijkeren. NOT.
 
  • Funny
Reactions: horta
De laatste tijd zijn er de nodige berichten verschenen over schermen van 'Classics' die op zwart gingen, airco en muziek die dan niet meer werken etc. Zie bijv. de draadjes:

Preventive eMMC replacement on MCU1

en:

Gebruikers klagen over defecte oudere Tesla's door versleten emmc-chips

Flash Memory on Some Tesla Cars Is Reportedly Burning Out, Causing Major Issues

UPDATE: Tesla Cars Have A Memory Problem That May Cost You A Lot To Repair

Zoals in deze berichten is te lezen gaat op een gegeven moment de eMMC chip op de Media Control Unit (MCU, printplaat achter het grote scherm) stuk door de vele schrijfacties van de Tesla. Dat leidt tot de boven beschreven problemen.
De reparatie ervan door Tesla is kostbaar, denk aan een bedrag in de ordegrootte van ruim 3000 euro. Tesla vervangt dan het gehele scherm met de achterliggende printplaat en zet er eentje in van dezelfde 'soort' weer in. Dus een MCU versie 1 (MCU1) wordt vervangen door een compleet andere MCU1, maar met een werkende eMMC (van dezelfde grootte).

Echter: deze reparatie kan voorkomen worden en hoeft niet zo kostbaar te zijn: de eMMC kan ook tijdig vervangen worden. Deze chip kost slechts enkele tientjes en daar komt dan nog arbeidsloon bij voor het vervangen. Dat is flink minder dan de kosten voor het vervangen van het gehele scherm door Tesla.
Daarbij is het van belang om te weten dat er twee certificaten op de chip staan, die nodig zijn om met de servers van Tesla te kunnen communiceren (voor o.a. app toegang, updates, spotify, remote diagnose etc). De overige zaken die op de chip staan zijn iets minder van belang, zoals de standen van de tripmeters om er ééntje te noemen. De firmware is niet onvervangbaar: die kan simpelweg erop gezet worden.

Het speelt het nu vooral bij de Classic’s (MCU1) tot en met productiedatum februari 2018. Maar als Tesla geen wijzigingen in het intensieve loggen doet, zal het op termijn ook bij de nieuwere (MCU2) Tesla's optreden. Doordat daar 64GB chips ipv de 8GB worden gebruikt, kan het zijn dat het veel langer duurt voordat het probleem zich bij deze 'jongere' Tesla's gaat voordoen.

Er van uitgaande dat je een ca. 4 jaar oude Classic hebt (dat is het moment waarop de problemen zich kunnen gaan voordoen) zijn er (naast de kostbare vervanging van de gehele MCU door Tesla) eigenlijk drie mogelijkheden. Maar let op: het lijkt ook al wel eerder en later te zijn gebeurd.

A) gewoon wachten tot het scherm uitvalt en dan de eMMC vervangen door een groter en kwalitatief goed exemplaar, in plaats van het gehele scherm.
Deze strategie is echter niet zonder risico. Het kan zijn dat de eMMC zodanig slecht is geworden, dat de op de chip aanwezige certificaten niet meer leesbaar zijn. Eventueel kan een data-recovery bedrijf ingeschakeld worden om te trachten de certificaten te lezen, maar er is geen garantie dat dat lukt. Als dat niet lukt zal Tesla alsnog ingeschakeld moeten worden om het weer aan de gang te krijgen via de eerder beschreven vervanging en daaraan gepaard gaande kosten. Helaas werkt Tesla niet mee aan het verstrekken van de unieke bestanden voor je auto, zij bieden uitsluitend een complete vervanging van de MCU aan.

B) niet wachten tot je de certificaten niet meer kan lezen en zorgen dat deze alvast uitgelezen worden. Dan heb je die vooraf gered en kan je verder mogelijkheid A) (wachten tot het fout gaat) kiezen, of:

C) =mogelijkheid B) + de eMMC direct vervangen door een groter en kwalitatief goed exemplaar zoals bijvoorbeeld een 16,32 of zelfs 64GB chip van Swissbit. Dat geeft rust, omdat je weet dat je niet tegen het zwarte scherm aan zal lopen en het probleem door de kwalitatief betere en grotere chip waarschijnlijk de eerste 10 jaar of langer niet weer zal optreden.

Mijn advies: kies voor de gemoedsrust voor mogelijkheid C) of minimaal voor mogelijkheid B) (tenzij geld geen issue voor je is en je Tesla de vervanging dan wel laat doen).

Ik heb zelf mijn ruim 5 jaar oude S voor optie C) gekozen, omdat ik een flinke roadtrip naar Portugal en Spanje ging maken en niet het risico wilde lopen in de hitte zonder airco te komen staan. Het vervangen bleek een lastig gebeuren: mijn eMMC bleek al niet meer goed uit te lezen (zonder signalen in de auto dat hij niet meer goed functioneerde!). Met veel moeite zijn de certificaten er nog afgehaald. Gelukkig was data-recovery dus niet nodig.

View attachment 467952
Foto: het vervangen van de eMMC

OK, maar hoe regel je optie B) of C) dan?
Voor alle drie de alternatieven moet de MCU uit de auto gebouwd worden. Er zijn een aantal partijen in NL welke je hierbij kunnen helpen. Wanneer je zelf (of met hulp van bijvoorbeeld een forumlid, zoals @Gtech of een garage) de MCU kunt uitbouwen dan kun je terecht in Terneuzen bij Dennis van All Systems Go of in Eindhoven bij @LuckyLuke van Laadkabelwinkel.nl. Beide hanteren dezelfde prijs van rond de €300 voor het uitlezen en vervangen van de eMMC. De tijdsduur is +/- 2 uur. Eventueel kan @LuckyLuke ook bij hem ter plekke de MCU in/uitbouwen, de extra kosten daarvoor kun je bij hem opvragen. Er zit wel een verschil in methodiek, zo kan @LuckyLuke de eMMC al uitlezen voordat deze van de printplaat gedesoldeerd wordt, waarbij Dennis vertrouwt op een externe chip reader. Bij moeilijk uit te lezen chips (bijvoorbeeld die van bouwjaar 2013) werken zij soms samen om de gegevens veilig te kunnen stellen.

Concluderend: Heb je een S of X die al wat ouder wordt en wil je deze nog enige tijd door kunnen rijden zonder zorgen dat je het beruchte “black screen” krijgt? Of doet je huidige MCU1 al vreemd, start deze erg traag op, reboot hij regelmatig spontaan, of zijn er al andere kwaaltjes merkbaar? Overweeg dan om preventief je eMMC chip te laten vervangen door een nieuw en beter exemplaar.

Ik hoop dat het gebeuren met de eMMC door deze post voor veel mensen duidelijker is geworden en iedereen hier zijn voordeel mee kan doen.



wanneer de navigatie niet meer werkt, en de toybox, als ook de gebruikersprofielen, is er dan gerede kans dat het de MCU is? Heb al een reder gedaan maar help niet. Laatste update uitgevoerd.
 
Die externe simkaart houder zat al in de auto. Je kan trouwens ook een simkaart in de 4G module zetten. De externe simkaart houder is een extra optie. De bestaande simkaart (85D uit 2015) was een blanco kaartje, geen idee van welke provider. Werkt zoals eerder is aangeven via KPN in Nederland.
 
Heb 2 jaar terug zelf de 4G/LTE module (Parrot) in de MCU gezet. Deze werkte plug&play met de externe simkaart houder en de originele simkaart die voor de upgrade 3G gaf. Het vervangen van de simkaart was dus niet nodig...

Heb je de LTE module bij Tesla gekocht?
Vind het zonde van het geld om de LTE upgrade bij Tesla te laten doen aangezien ik zelf de MCU ook prima kan demonteren
 
Waarom denk je dat Elon al die wifi modems in de ruimte schiet? ;)
Nee serieus nu: Mss beter/goedkoper om dan een hotspot à 10€/maand in je wagen te zetten. Je hebt tegen dan al tot 9 jaar gratis 3G gehad die niet voorzien was om gratis te blijven.
Om dan bij elke rit de WiFi aan te moeten zetten.

Maar als je de MCU er uit haalt kan je denk ik zelf het Modem en desnoods SIM ook vervangen.

De APN gegevens staan in een txt file op de MCU die je zo zelf kan aanpassen. Het hoeft niet persé via Tesla te gaan.
 
Een eenvoudige pagina laden op internet gaat vreselijk traag, duurt meerdere minuten , ook een opdracht intypen op een pagina ( vb zoekopdracht in google ), lukt zo goed als niet meer . Elke letter die ik ingeef komt pas na lange tijd tevoorschijn , heb momenteel nog 3G , volgens Tesla monteur die hier vorige week was is het verschil tussen 3G en 4G relatief klein . Vraag is nu of het aan mijn oude eMMC ligt of niet ? . Andere problemen : radio die soms wegvalt, spotify start traag op, doch geen zwarte schermen of andere problemen ... Ik zou de eMMC preventief kunnen vervangen zoals hier weergeven , doch heb verlengde garantie van Allianz. Deze komen enkel tussen als het defect is .
 
Een eenvoudige pagina laden op internet gaat vreselijk traag, duurt meerdere minuten , ook een opdracht intypen op een pagina ( vb zoekopdracht in google ), lukt zo goed als niet meer . Elke letter die ik ingeef komt pas na lange tijd tevoorschijn , heb momenteel nog 3G , volgens Tesla monteur die hier vorige week was is het verschil tussen 3G en 4G relatief klein . Vraag is nu of het aan mijn oude eMMC ligt of niet ? . Andere problemen : radio die soms wegvalt, spotify start traag op, doch geen zwarte schermen of andere problemen ... Ik zou de eMMC preventief kunnen vervangen zoals hier weergeven , doch heb verlengde garantie van Allianz. Deze komen enkel tussen als het defect is .
Ik heb lte en na rebooten kan ik 1 webpagina openen na lang wachten, een andere pagina gaat pas na nieuwe reboot.