Tesla logt blijkbaar alles. Het zou niet getuigen van klantvriendelijkheid mochten ze enkel die logs die hen goed uitkomen gebruiken.
Dat klopt niet. De auto houdt een korte log bij, maar als deze log niet wordt opgeslagen naar aanleiding van een expliciete vraag, wordt deze vrolijk overschreven na enkele dagen/weken, afhankelijk van hoe veel je je Tesla gebruikt.
Daarom: als je een panne ervaart, en direct de klantendienst belt (ook in het weekend), dan kan de operator aan de andere kant deze logs al inlezen en toevoegen aan het incident-ticket dat ie aanmaakt, wat later door de SeC behandeld wordt. Wacht je een week, zijn die logs vaak al overschreven, net zoals videobeelden in een dash cam.
In mijn geval ervaarde ik een panne op zondag (zwart scherm), belde ik de klantendienst, die konden de wagen niet bereiken vanop afstand en boekten een afspraak met het SeC in. Ik heb daarna op eigen initiatief de 12V-batterij afgekoppeld en terug aangekoppeld, waarna de MCU terug opstartte. Ik heb toen terug de klantendienst gebeld, dezelfde operator aan de lijn gekregen en die heeft toen wel vanop afstand de auto kunnen bereiken. Hij kon toen geen defect in de logs zien, maar liet het incident open bij de SeC. Enkele dagen later werd ik telefonisch gecontacteerd door het SeC met de melding dat het tóch de eMMC was, en dat ik voor +2K een nieuwe MCU1 kon krijgen of voor minder een refurbished model. Ik heb toen aangegeven dat ik dat bedrag enkel wou geven aan een MCU2, en dat ik even ging nadenken. Heb toen Luuk gecontacteerd en voor een halve K een nieuwe eMMC laten steken. De diagnose was er dus wel in mijn geval.
Ik vermoed dat ik geen mail heb gekregen omdat ik in oktober de MCU1 dan toch heb laten vervangen door een MCU2.