Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Nieuwe Belgische nettarieven

This site may earn commission on affiliate links.
En dus de mensen zonder zonnepanelen NOG meer te doen betalen. Want 1 zaak wordt toch vaak vergeten: de rekening miet nu eenmaal betaald worden. Dat de rekening voor iedereen een stuk naar beneden moet kunnen is wel duidelijk gezien al de intercommunale-farcen.
 
zonstraal.be vecht als enige organisatie tegen het prosumententarief. Door enkele euro's lidgeld te betalen help je hen want de advocatenkosten lopen op: Status rechtzaak netvergoeding 2.0 (info VZW) - Pagina 2 - ZONSTRAAL FORUM
.

Vind je het dan niet fair dat ook zonnepanelenbezitters bijdragen tot de netkosten? Het klopt dat ze netto op jaarbasis geen energieverbruik hebben maar ze gebruiken het net wel "dubbel" zoveel als mensen zonder panelen én ze laten anderen opdraaien voor de hoge productiekosten op de momenten dat er geen zon is. Velen krijgen daarnaast ook nog royale GSC's waarmee hun investering beschermd wordt. Ik vind het maar normaal dat zij ook bijdragen, of beter gesteld: ik vind het niet normaal als zij niets zouden bijdragen.
 
  • Like
Reactions: Phil_BE
XFrank, ik ben niet zo thuis in de betrokken kostprijsberekeningen maar hoeveel variabele kost spaar je nu eigenlijk uit met je 39 panelen, kan je zeggen dat je daarmee je investering op redelijke termijn kan aflossen of is dat intussen ook een sprookje van gladde salesjongens ?
Loont dat eigenlijk nog de moeite ?
Wij kregen recentelijk een afrekening, met de melding dat onze maandelijkse kost met 50% moest verhoogd worden (ons jaarlijks verbruik was nochtans lichtelijk gedaald - en dat is vóór Teslaverbruik). Nu het scenario van +/- 9500 KWH/annum daarmee aan de horizon opdaagt, zouden we toch onze opties eens objectief willen herbekijken...
Zijn er hier trouwens mensen die al gestapt zijn in het automatische switchprogramma van June Energy, die voor jou permanent de meters monitort en de goedkoopste leverancier zoekt en de paperasserij van elke switch voor haar rekening neemt ?
 
Vind je het dan niet fair dat ook zonnepanelenbezitters bijdragen tot de netkosten? Het klopt dat ze netto op jaarbasis geen energieverbruik hebben maar ze gebruiken het net wel "dubbel" zoveel als mensen zonder panelen én ze laten anderen opdraaien voor de hoge productiekosten op de momenten dat er geen zon is. Velen krijgen daarnaast ook nog royale GSC's waarmee hun investering beschermd wordt. Ik vind het maar normaal dat zij ook bijdragen, of beter gesteld: ik vind het niet normaal als zij niets zouden bijdragen.

Ik vind vooral dat men zich aan afspraken moet houden en niet en-route wijzigingen moet aanbrengen. Ik was een van de eerste in 2007 om panelen te plaatsen. Ik heb toen een berekening gemaakt en die panelen brachten minder op dan het spaargeld dat ik gebruikt heb om ze te plaatsen. Maar gezien ik me een groene jongen noem heb ik toen de panelen toch geplaatst. Alleen komt men na 8 jaar af dat er een boete moet betaald worden omdat ik zonnepanelen heb. Echt eerlijk is dat niet. Dat er nieuwe regels worden gemaakt voor de mensen die nu instappen dat kan ik begrijpen, maar wat in het verleden is afgesproken moet behouden blijven. Ik heb geleerd dat ik nooit meer investeer in een voorstel van de staat.

Dat de rekening door iemand moet betaald worden, dat klopt. De kosten hadden dadelijk moeten verdeeld worden over al de elektriciteitverbruikers, maar dat heeft de spa tegen gehouden. Nu zitten we met de rekening.

Het prosumententarief is ook een onrealistisch hoog bedrag. Ik weet nu dat indien ik de zonnepanelen niet zou hebben en we ons verbruik wat zouden aanpassen, we met ons gezin minder zouden betalen als wat ik vandaag betaal. Weet dat het prosumententarief wordt berekend op basis van het geïnstalleerde vermogen en niet op het effectief verbruik. Dat probleem gaat men waarschijnlijk oplossen met de nieuwe intelligente meter. Het prosumententarief heeft geen schijn van kans om te blijven bestaan want de vorige poging van de CREG is ook geannuleerd door het Hof van Beroep, de rechtspraak is alleen een beetje traag.
 
Een vergoeding voor het gebruik van het net is heel billijk. De basis waarop die vergoeding wordt berekend, is voor zuivere verbruikers traditioneel het verbruik, hetgeen ook logisch is. Hoewel er ook argumenten zijn voor een starttarief: het als backup ter beschikking krijgen van heel het elektriciteitsnet zou ook voor niet-producenten iets mogen kosten.
Die verbruiksbasis is voor zonnepaneel-eigenaars niet zinvol, dus zoekt men een andere basis. Men zou, bij slimme meters of twee afzonderlijke unidirectionele meters, op dezelfde manier kunnen belasten als bij de zuivere verbruikers: een bedrag per kWh, in of uit. In dat geval zouden de meesten slechter af zijn dan met het prosumententarief. Bovendien zijn die (dure) meters nog niet geïnstalleerd. Grootte van de installatie, vermogen van de omvormers zijn dan valabele alternatieven.
Voor diegenen zoals ik, die ruim vergoed worden met groenestroomcertificaten, blijft het een enorme oversubsidie: 350 € (installatie 2010) per GWh (ook als zelf verbruikt) is te veel. Mijn installatie heeft netto (na belastingvoordeel) 15.000€ gekost en ik ontving al 44 certificaten (15.400€) op 7 jaar tijd. De investering is dus terugverdiend en de kassa begint, rekening houdende met het prosumententarief, te lopen aan een interestenpercentage van 10,5%. Dat is te veel.
De Turtletax was helemaal onzin: iedereen, groot of klein, evenveel laten betalen om de oversubsidie van de windmolenparken op zee en de (vooral grote industriële) installaties van zonnepanelen te betalen...:confused:
 
  • Informative
Reactions: Nogo1966
Wat velen niet weten is dat het prosumententarief niet verschuldigd is als je je terugdraaiende teller laat vervangen door een niet-terugdraaiende teller. Zij die vinden dat ze niet hoeven te betalen voor injectie op het net hoeven dat dus ook niet te doen. De GSC's die lopen wel gewoon door, je moet dan bij zonneschijn wel de opgewekte energie zelf verbruiken of ze "gratis" het net opduwen zonder dat de meter terugdraait. Dat "gratis" is relatief aangezien je wel de GSC's krijgt. Als je het principieel oneerlijk zou vinden om iets "gratis" te geven kan je de output van je panelen ook moduleren volgens je eigen verbuiksnoden op dat moment, maar dan moduleer je ook de royale GSC-cashstroom natuurlijk :)
In het geval van RudiDL lijkt dit mij de oplossing te zijn; gewoon de terugdraaiende teller weghalen en de Tesla laden als de zon schijnt :-D
 
  • Informative
Reactions: Nogo1966
Wat velen niet weten is dat het prosumententarief niet verschuldigd is als je je terugdraaiende teller laat vervangen door een niet-terugdraaiende teller. Zij die vinden dat ze niet hoeven te betalen voor injectie op het net hoeven dat dus ook niet te doen. De GSC's die lopen wel gewoon door, je moet dan bij zonneschijn wel de opgewekte energie zelf verbruiken of ze "gratis" het net opduwen zonder dat de meter terugdraait. Dat "gratis" is relatief aangezien je wel de GSC's krijgt. Als je het principieel oneerlijk zou vinden om iets "gratis" te geven kan je de output van je panelen ook moduleren volgens je eigen verbuiksnoden op dat moment, maar dan moduleer je ook de royale GSC-cashstroom natuurlijk :)
In het geval van RudiDL lijkt dit mij de oplossing te zijn; gewoon de terugdraaiende teller weghalen en de Tesla laden als de zon schijnt :-D
Dat is iets wat ik nog overweeg.
In combinatie met een powerwall. ik denk dat we (met mijn echtgenote haar kapsalon en schoonheidssalon in huis) redelijk wat stroomverbruik hebben terwijl de zon schijnt.
is dat op een of andere manier te meten en te registreren?
 
Gevoelig onderwerp die zonnepanelen. Wat we allemaal moeten beseffen is dat energie nooit gratis zal zijn en alleen maar duurder gaat worden. Tenzij we terug kerncentrales gaan bijplaatsen natuurlijk, maar dat mag ook niet zeker. Het staat iedereen vrij om zonnepanelen te installeren natuurlijk.

Fivari jouw installatie lijkt me idd een winstgevende zaak. Spijtig genoeg is dat niet zo bij mijn installatie en heb ik de GSC's nodig om de zaak betaald te krijgen. De extra kost van het prosumententarief maakt mijn 2007 installatie nu verlieslatend.

De slimme meters komen er heus wel en eerst en vooral voor zonnepaneel eigenaars blijkbaar. De terugdraaiende teller zou slechts behouden blijven tot 15 jaar na installatiedatum. Dus in mijn geval tot 2022. Vanaf doen moet ik dan netto betalen om stroom van mijn zonnepanelen op het net te zetten. Simpel te omzeilen, gewoon de zekering van de zonnepanelen uit als je er niet bent, of wat intelligente soft/hardware. Ik hoop dat het zover niet komt en dat zonnepanelen wezenlijk zullen blijven bijdragen aan de vergroening van onze stroomproductie.
 
Loont dat eigenlijk nog de moeite ?
Wij kregen recentelijk een afrekening, met de melding dat onze maandelijkse kost met 50% moest verhoogd worden (ons jaarlijks verbruik was nochtans lichtelijk gedaald - en dat is vóór Teslaverbruik). Nu het scenario van +/- 9500 KWH/annum daarmee aan de horizon opdaagt, zouden we toch onze opties eens objectief willen herbekijken...
Zonnepanelen zijn zeker nog interessant, de prijzen zijn enorm gedaald en als je de installatie niet overdimensioneert dan heb je'm doorgaans na 8j terugverdiend. Daarna heb je gratis stroom. Als je je verbruik kan laten samenvallen met de momenten van zonneschijn dan neem je een niet-terugdraaiende teller en dan heb je geen last van de prosumententaks. Ik verwacht trouwens dat ze thuisbatterijen gaan aanmoedigen/licht subsidieren en als je dan ook nog. wat paneeltjes extra legt dan hoef je enkel in de winter nog stroom te betalen. Best wel dus nu al een te grote omvormer plaatsen zodat je nadien makkelijk panelen kan toevoegen, als je owv de niet-terugdraaiende teller toch geen prosumententaks hoeft te betalen dan maakt het niet uit dat je omvormervermogen (waarop de taks berekend wordt) hoger is dan nodig.
 
  • Informative
Reactions: Nogo1966
Zonnepanelen zijn zeker nog interessant, de prijzen zijn enorm gedaald en als je de installatie niet overdimensioneert dan heb je'm doorgaans na 8j terugverdiend. Daarna heb je gratis stroom. Als je je verbruik kan laten samenvallen met de momenten van zonneschijn dan neem je een niet-terugdraaiende teller en dan heb je geen last van de prosumententaks. Ik verwacht trouwens dat ze thuisbatterijen gaan aanmoedigen/licht subsidieren en als je dan ook nog. wat paneeltjes extra legt dan hoef je enkel in de winter nog stroom te betalen. Best wel dus nu al een te grote omvormer plaatsen zodat je nadien makkelijk panelen kan toevoegen, als je owv de niet-terugdraaiende teller toch geen prosumententaks hoeft te betalen dan maakt het niet uit dat je omvormervermogen (waarop de taks berekend wordt) hoger is dan nodig.
Of te kleine omvormer en je panelen op Oost-West... think about it!

Wat betreft de kostenverdeling zouden alle kosten voor de transitie naar hernieuwbare energie door een Koolstof-taks moeten gedragen worden. Principe "vervuiler betaald".
Enige probleem is: dat is federale materie en hernieuwbare energie is gewestelijk... :mad:
 
De terugdraaiende teller zou slechts behouden blijven tot 15 jaar na installatiedatum. Dus in mijn geval tot 2022. Vanaf doen moet ik dan netto betalen om stroom van mijn zonnepanelen op het net te zetten. Simpel te omzeilen, gewoon de zekering van de zonnepanelen uit als je er niet bent, of wat intelligente soft/hardware.

Zou het niet beter/leuker/goedkoper/groener zijn om het verbruik te sturen op basis van je productie en je overschot lokaal op te slaan en zo helemaal nooit iets op het net te zetten? Dan valt de taks weg. Op dit moment word je niet getriggerd om je verbruik te sturen maar je zou het wel al kunnen gaan doen. Stel dat dat lukt in jouw geval en je ziet dat je nog maar weinig teruglevert dan laat je die teller vervangen en valt de taks weg.

Als je de zekering afzet heb je natuurlijk ook geen GSC's meer...
 
Zou het niet beter/leuker/goedkoper/groener zijn om het verbruik te sturen op basis van je productie en je overschot lokaal op te slaan en zo helemaal nooit iets op het net te zetten? Dan valt de taks weg. Op dit moment word je niet getriggerd om je verbruik te sturen maar je zou het wel al kunnen gaan doen. Stel dat dat lukt in jouw geval en je ziet dat je nog maar weinig teruglevert dan laat je die teller vervangen en valt de taks weg.

Als je de zekering afzet heb je natuurlijk ook geen GSC's meer...

Opslaan kan je maar op dag basis. Er zijn 4 wintermaanden waar je zo goed als geen zonne-energie hebt. Met het huidige systeem neem je dan de stroom terug die je in de zomer teveel had. Eigenlijk maken we zo gebruik van een reeds bestaande super-batterij. Netjes is het niet, maar het is wel wat afgesproken was 10 jaar terug. België is nu eenmaal niet het ideale land voor zonnepanelen.

Zekering vb was maar principieel. Je zou dit intelligent kunnen aanpakken en de energie van de zonnepanelen zinloos verbruiken, zolang de teller maar niet draait. Nadat de Tesla batterij vol is, bv. airco's laten draaien zelfs indien niet nodig, gewoon een dikke weerstand, ...
Pas op, ik ben daar geen voorstander van, dat is gewoon zinloos weggooien van duurzame energie. Echter ik ben er zeker van dat dit soort van oplossingen beschikbaar gaat zijn zodra men de terugdraaiende teller afschaft. Beter goed nadenken vooraleer snel beslissingen te nemen.

Wat ik maar wil aantonen is dat de beslissingen van de Vlaamse en federale regering ivm duurzame energie heel kortzichtig zijn. Ze hebben steeds rare side effecten. Men zou veel beter een goed doordacht energiebeleid voeren. Hetzelfde kan men zeggen over het niet doorbreken van elektrische auto's. In Noorwegen is nu 40% van de nieuw verkochte auto's elektrisch. Waarom kan dat hier niet?
 
  • Like
Reactions: FVO
Het lijkt op papier allemaal te doen, maar ik twijfel.
Voor een doorsnee PV-installatie van 5 kWpiek met dito omvormer betaal je 500€ prosumententarief.
Lokale opslag is peperduur. Een powerwall van 14 kWh kost minstens 7.000€. Daarmee kan je ongeveer de helft van een dagproductie opslaan. De rest gaat in de zomer alsnog verloren of moet je alsnog het net in sturen of onmiddellijk verbruiken. De terugverdieneffecten zijn klein. Bovendien zal je, zelfs op de meest zonnige dag nog nettoverbruik nodig hebben, zeker wanneer er een EV moet geladen worden.
Het interessante aan de huidige regels is dat je je zomeroverproductie in de winter kan verbruiken. Die zomer overproductie kan je in een batterij niet kwijt, zeker niet tot in de winter.
Even ervan uitgaan dat je probeert om het prosumententarief te ontwijken en geen energie wil terugsturen. Wanneer je de zomeroverproductie verloren laat gaan, betekent dat je in de winter een netto verbruiker bent waarvoor je dan de volle pot moet betalen, met nettarief erbij. Dat is equivalent met 2000 kWh nettoverbruik. Dat lijkt mij weinig realistisch, ook omdat zelfs bij productie van zonne-energie (max 5 kW gedurende enkele uurtjes per zomerdag) het afgenomen vermogen vaak hoger zal liggen en je dus even goed nettoverbruik realiseert. Zelfs met de Powerwall die maar beperkt extra vermogen kan leveren. Overdag in de zomer, produceer je wel veel, maar is er weinig of geen verbruik.

Stel dat je bij overproductie de installatie zou willen afkoppelen: dan heb je helemaal geen productie meer. immer, sls je de koppeling met het net verliest, dan stopt de omvormer. Wanneer de omvormer de 50 Hz van het elektriciteitsnetwerk niet meer "voelt" schakelen de huidige omvormers zich uit. Je zou daarvoor natuurlijk een off-grid omvormer kunnen installeren.
In de huidige situatie, veel gedoe voor geen financiële winst en voor mij ook geen milieu-winst.
 
  • Disagree
Reactions: Nogo1966
Het is inderdaad niet eenvoudig en de situatie is voor iedereen anders, iemand die thuis een zaak uitbaat vs. iemand die nooit thuis is en 's nachts zijn auto oplaadt.
Er zijn er zelfs die voor hun zaak de plaatsing van een eigen middenspanningscabine overwegen omdat de prijs per kWh dan een pak lager is... stel je voor dat je zoiets doet puur owv de tarieven en niet owv het benodigd aansluitvermogen.
Voor mij is het nog anders, ik heb zo'n BlueGen fuel cell op aardgas gezet, daar krijg je nog steeds GSC's voor en door het beperkt vermogen van de omvormer (2kW) zit je in de laagste schijf vd prosumententaks. Als straks het capaciteitstarief ingevoerd wordt dan hang ik er een batterij aan die mijn verbruikspieken opvangt en neem ik de kleinst mogelijke driefasige huisaansluiting. Omdat het milieu belangrijk is compenseer ik het gasverbruik met biogascertificaten en gebruik ik de restwarmte van het chemisch proces voor mijn sanitair warm water. Niet zo groen als zonnepanelen, maar wel onzichtbaar en 24/7 constante productie.
 
Ik ben ook al een tijdje aan het nadenken over andere energiebronnen. Windenergie lijkt mij interessant,vb een verticale as model, temeer ik op een open vlakte woon. 's nachts electriciteit opwekken zou heel interessant zijn in mijn geval, oa om de s op te laden.
Maar naar het schijnt is dit niet interessant kwa kosten/opbrengst. Heeft iemand hier concrete cijfers over?
 
Last edited:
Ik ben er volledig mee akkoord dat we moeten bijdragen voor het gebruik van het net.
Het ging me vooral om de verhouding tussen de werkelijke kost van de gebruikte energie en al de rest. 1/50 dus:confused:
Dat is iets wat ik nog overweeg.
In combinatie met een powerwall. ik denk dat we (met mijn echtgenote haar kapsalon en schoonheidssalon in huis) redelijk wat stroomverbruik hebben terwijl de zon schijnt.
is dat op een of andere manier te meten en te registreren?
heb je geen systeem dat zowel je verbruik als productie meet? Ik heb een Energy Monitor - Your energy use on your smartphone - Smappee diecdat kan.
 
  • Informative
Reactions: ebullio
Die heb ik ook, al 2 jaar, werkt zeer nauwkeurig en ook voor gas en water.
Ik heb ook de module voor water, gas verbruik ik niet meer.
De mogelijkheid om het verbruik van individuele apparaten uit het totaal te halen moet je wel met een ferme korrel zout nemen. Dat werkt alleen goed voor apparaten die een zeer constant verbruik hebben. En 3fasige apparaten zoals mijn warmtepomp kan het helemaal al niet detecteren.

Ik heb nog geen zonnepanelen, maar heb wel een reservatie voor een Tesla solar roof. IK ga er van uit dat Tesla de enige partij zal zijn die iets treffelijks van software gaat kunnen schrijven om eenpowerwall en enkele Teslas optimaal te laten laden, gegeven de instantane en historische data van verbruik en opbrengst van de zonnecellen. Een terugdraaiende meter moet ik in elk geval niet hebben.
 
In Kermt woont een zekere Tom Nijsen (google maar eens) die met zijn pv en powerwall zichzelf op de minimum aansluitingvermogen (1,6kw dacht ik) en digitale teller heeft gezet. Conclusie: geen prosumententarief, wel gsc's en voedt zijn huishouden primair van pv en batterij en pas in 2e instantie van het net als soort van backup.
Uiteraard niet mogelijk met wp en ev, maar het houdt de netbeheerders alert... :cool:
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN