Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Off topic draadje

This site may earn commission on affiliate links.
@Wim S. @Faiz71 @jm71
De cameradiscussie interesseert mij ook.
Ik heb lang met de hybridecamera's gewerkt met superzoom (Sony, maar dat is geen must). Een paar jaar geleden toch laten verleiden tot de Sony A57, maar zie nu toch op tegen het meesleuren (en je hebt toch een smartphone bij).
Was aan het twijfelen voor een camera met vaste lens (past in je jaszak) omdat je door de megapixels nog heel veel kan uitzoomen op je PC.
Vb de sony RX1. Maar die is wat duur om een gokje te wagen.
Wat is jullie mening hier.
Alternatief zou weer de hybride zijn, maar is weeral wat groot, de sensor kleiner en de lichtsterkte van de lens is ook slechter.
Licht is evenredig met kwaliteit en de laatste twee kenmerken komen dit dus niet ten goede.
Ik ben beroeps(lucht)fotograaf. Ik gebruik in de studio thuis een Nikon D700 full frame camera met alle mooie glaswerk dat er maar te bedenken valt. Daarnaast heb ik een Panasonic FZ1000 en uiteraard een smartphone, een iPhone 6s.
Die loodzware Nikon komt nooit meer de studio uit. Op recreatieve trips gaat altijd de Panasonic FZ1000 mee. Zoombereik 25 - 400 mm en een uitstekende 20 Mp Leica kwaliteit. De camera weegt rond 850 gram en hindert je niet als je een dag rondbanjert.
Daarnaast heb ik natuurlijk mijn iPhone mee. Daarvoor heb een Pictar houder die er een handzame camera van maakt.
Voor de iPhone heb ik ook een Tiffen Steadicam Volt Smartphone Stabilizer. Filmpjes hiermee zien er heel mooi stabiel uit.
Zo gauw de iPhone X echt beschikbaar komt gaat de 6s op Marktplaats. De iPhone X heeft een groothoek camera en een telecamera.
Met die laatste kun je ook de scherptediepte goed instellen.
Niemand ziet aan mijn foto's met welke camera ze zijn gemaakt. En de beste camera is altijd de camera die je bij je hebt.
 
  • Informative
  • Like
Reactions: Phil V and Carl
Ik ben beroeps(lucht)fotograaf.
Waarom dacht je dat ik de vraag hier stel? ;)
Zag mijn kans schoon...
En de beste camera is altijd de camera die je bij je hebt.
Das een goeie. Mijn A57 is dus geen goeie (meer).
Hier zie je dan mijn opties op een rijtje (naast mijn huidige). Als je de prijs bekijkt, is het snel beslist denk ik.
Side by Side Comparison: Digital Photography Review
De huidige kan nog steeds dienen voor ‘events’. Op stap wordt het een bridge denk ik.
Dikke merci.
 
Je hoeft je tegenwoordig niet te schamen met een Sony. Veel pro’s zijn van Canon of Nikon overgestapt naar Sony (misschien uit commerciële overweging) Tegenwoordig zitten er in veel dslr’s Sony sensoren. Ik zeg maar zo, “als die maar doet wat ik wil”.
Voor mijn concert en trouwreportages vertrouw ik op mijn Nikon fullframes. Maar tegenwoordig zijn de crop sensor camera’s uit het “pro-sumer” segment echt super goed (aangezien ik met Nikon schiet, weet ik van de D500, crop sensor, dat ie erg goed is, als ik nu zou moeten kiezen tussen een D750 of D500, dan zou dat nog lastig worden). Maar alles valt of staat met wat voor lens je erop schroeft. De standaard kitlens van mij D7100 ligt nog nagenoeg ongebruikt in de doos. Investeren in goed “glas” is het motto. Het hoeft niet meteen de 24-70 f/2,8 te zijn (kost zo gemiddeld €1600-2000 bij Nikon of Canon, Tamron en Sigma zijn iets goedkoper) , maar met een 35mm f/1,8 of 50mm f/1,8 voor rond de €200 heb je al een super goeie lens in handen. Ja het is plastic, maar fantastic ;)
En nog een fotografen wijsheidje; “it’s the indian, not the arrow”

Wat mirrorless/hybride betreft ben ik erg tevreden over mijn onlangs aangeschafte Fujifilm X-T20 met (losse) 18-55 f/2.8-4.0 objectief. Als je van retro houdt, is het een superleuk ding. Dwz met een draaiknop boven op de camera de sluitertijd instellen. Als je aan een ring op het objectief draait stel je het diafragma in. In de elektronische viewer zie je direct het resultaat met een 3 stops +/- belichtings balkje, maar er zit wel WiFi op en de WiFi interface voor Apple werkt prima. Momenteel zit ik nu even in Mexico :) en heb dit plaatje van een voorbijrazende pelikaan geschoten, “straight out of camera” in jpeg (ik schiet raw+jpeg, jpeg gebruik ik om direct door te sturen naar Instagram of feestboek :) RAW trek ik thuis nog even door Capture One Pro. Ik schiet altijd 1/3e tot 1 stop onderbelicht, zodat ik geen “harde” lichten heb, scheelt nabewerken ;) vandaar dat de sooc jpeg misschien wat donkerder is.

AEDD89C6-D9A5-48F1-BB69-AA107E791488.jpeg
 
Oh btw, de standaard nekriem van m’n dslr’s heb ik in de doos gelaten. Bij o.a. CameraNu hebben ze leuke nekriemen van iMo. Die zitten een stuk beter en je bent niet meteen een reclamezuil met het merk en type erop, zodat het minder snel opvalt in landen waar het soms niet even handig is om met een dure camera rond te lopen, en het staat ook veel leuker. Verder zijn de schouderriemen van BlackRapid wel erg prettig. Deze wordt met een schroef aan de statiefaansluiting onder aan de camera vastgemaakt en de camera hangt dan ter hoogte van je heup. Als je een hele dag met een 70-200 f/2,8 moet rondlopen is dat wel het meest prettig. Als je het echt goed wilt doen, dan zijn de lederen camera riemen van Hold Fast Gear, de Money Maker, het neusje van de zalm. Maar dan heb je het over lederen harnassen die beginnen rond de €250 (en op kunnen lopen naar €500) waar je met gemak met 2 dikke dslr’s een hele dag kunt rondlopen, wordt veel gebruikt door trouwfotografen. Mocht je een gulle kerstman/-vrouw kunnen vinden, dan even peilen of die laatste bespreekbaar is.
 
Ik heb mijn Tesla weggebracht voor het repareren van de transsport schade en een nieuwe X5 meegekregen.

Vloeken in de kerk: Maar wat een auto.

De afwerking, de bediening, de prachtig werkende voice control, de heerlijke 100 voudige verstelbare stoelen, de audio de etc etc etc.

De aandrijflijn is verouderd (35i) en het is wennen dat je moet terugschakelen. Maar voor de rest is het wel echt een dijk van een auto. In Nederland door de bijtelling geen keuze. Maar in de US begint zo'n ding bij $55.000,-. En dan is een Tesla wel echt een bak duurder voor een stuk minder features.

Als ze mij morgen zouden bellen dat ik de X5 mocht houden tegen dezelfde bijtelling, zou ik de S niet ophalen.
 
De 5-Touring en X5 is wel heel andere koek. De touring is inderdaad krap en voelt nog krapper aan, dat heb je in een X5 niet :)

Mijn Tesla zou vandaag gespoten worden bij Splinter, maar staat volgens de app nog waar ik hem heb neergezet, dat zal dus wel vandaag niet gebeuren.
 
Ik heb mijn Tesla weggebracht voor het repareren van de transsport schade en een nieuwe X5 meegekregen.

Vloeken in de kerk: Maar wat een auto.

De afwerking, de bediening, de prachtig werkende voice control, de heerlijke 100 voudige verstelbare stoelen, de audio de etc etc etc.

De aandrijflijn is verouderd (35i) en het is wennen dat je moet terugschakelen. Maar voor de rest is het wel echt een dijk van een auto. In Nederland door de bijtelling geen keuze. Maar in de US begint zo'n ding bij $55.000,-. En dan is een Tesla wel echt een bak duurder voor een stuk minder features.

Als ze mij morgen zouden bellen dat ik de X5 mocht houden tegen dezelfde bijtelling, zou ik de S niet ophalen.

Kun je een of een paar voorbeelden geven voor de afwerking. Het is een vaak gehoord argument en ik ben altijd benieuwd wat men onder afwerking verstaat. Dat verschilt namelijk nog weleens van persoon tot persoon. Dit is puur uit interesse :)
 
Paar voorbeeldjes:

  • Ongeacht hoe je het doet, de deuren vallen dicht als je ze dicht slaat. Bij de Tesla blijven ze 2 op de 5 keer op een kier
  • Alles is even recht, geen kieren: Alle houtinleg van mijn Tesla zit scheef (millimeters)
  • De auto is veel stiller op de snelweg ondanks ICE: totale stilte, geen windruis
  • De chromenranden van de voordeuren sluiten niet aan op de achterdeuren, bij de BMW geen enkel verschil

Kan het lijstje nog wel langer maken hoor ;)

Lolquote van collega: "Die deuren is een foutje, had ik ook. Moeten ze even opnieuw afstellen, dan is het wel goed."

Ja, inderdaad, dat is dus afwerking......
 
  • Informative
Reactions: CO2CLEAN
Klinkt goed, wel jammer dat je de hele milieukant van de keuze negeert. Lekker comfortabel in je stinkbak, succes.
Elon heeft bewust geprobeerd de auto voor iedereen aantrekkelijk te maken, ongeacht de motivatie van de keuze.
Alleen mikken op de groene doelgroep zou een vergissing zijn geweest. Alleen op de petrolheads evenzeer, en alleen op de BMW rijders ook!
Er moet ook verschil kunnen zijn. Laat BMW alsjeblieft de X5 en 5 touring zsm elektrisch maken. Aston Martin noemt de luxe afwerking als selling point van zijn concept, mercedes ook. Helaas hebben die premium merken nog niets concreets te bieden.
 
Paar voorbeeldjes:

  • Ongeacht hoe je het doet, de deuren vallen dicht als je ze dicht slaat. Bij de Tesla blijven ze 2 op de 5 keer op een kier
  • Alles is even recht, geen kieren: Alle houtinleg van mijn Tesla zit scheef (millimeters)
  • De auto is veel stiller op de snelweg ondanks ICE: totale stilte, geen windruis
  • De chromenranden van de voordeuren sluiten niet aan op de achterdeuren, bij de BMW geen enkel verschil

Kan het lijstje nog wel langer maken hoor ;)

Lolquote van collega: "Die deuren is een foutje, had ik ook. Moeten ze even opnieuw afstellen, dan is het wel goed."

Ja, inderdaad, dat is dus afwerking......

Ik wil ook graag nog even offtopic blijven in dit draadje ;)

Ik heb géén enkele van bovenvermelde issues.
En wel degelijk op mijn Tesla hé.
 
  • Funny
Reactions: Carl
Gelukkig niet, maar misschien is dat nog wel het allerersgte. Hele batches gaan wel goed, en daarna leveren ze weer 2 weken ellende af. Ik lees ook het aflevertopic in de US. Daar komen soms de meest maffe dingen langs.

Er is niet voor niets een checklist aflevering hier op het forum.

Ze kunnen het wel, dat blijkt. Nu nog eens iets consistent doen.
 
Gelukkig niet, maar misschien is dat nog wel het allerersgte. Hele batches gaan wel goed, en daarna leveren ze weer 2 weken ellende af. Ik lees ook het aflevertopic in de US. Daar komen soms de meest maffe dingen langs.

Er is niet voor niets een checklist aflevering hier op het forum.

Ze kunnen het wel, dat blijkt. Nu nog eens iets consistent doen.

het is jammer dat de afleveringen zo kwartaal-gedreven zijn. Mijn inziens is dat één van de grootste redenen waarom de afwerking bij aflevering soms écht niet kan.

én nu terug on-topic :D <out>
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Voordat ik de halve BeNe Tesla community over de zeik laat gaan met een nieuwe draadje :)

Is het een leuk idee om een Tesla “show your car” foto draadje te openen. Gewoon heel simpel, foto’s plaatsen van jouw wagen op mooie, bijzondere plekken, of in een mooie setting.
Verder geen commentaar erop geven, ook niet door anderen, gewoon plaatjes kijken.