Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Onderkant model 3 beschadigd door waterplas

This site may earn commission on affiliate links.
Afgelopen vrijdag door een grote waterplas gereden, welke ik niet meer kon ontwijken. Hierdoor heeft mijn Model 3 water geschept en is de bodemplaat gescheurd. Volgens mij ontbreekt ook de middelste bout, waardoor dit heeft kunnen gebeuren(?). Ik vermoed dat dit tijdens de vorige reparatie is gebeurd (bonkend geluid bij harder remmen, ze hebben toen iets aan de ophanging gedaan).


Na onderzoek op internet ben ik tegen gekomen dat dit wel vaker voor komt, op exact dezelfde plaats deze plaat gescheurd door het rijden door water, bijvoorbeeld: Ripped Undercarriage Composite from the rain?

Net heb ik gebeld met SeC Rotterdam om te vragen mijn afspraak iets naar voren kon worden geschoven. Volgens de persoon aan de telefoon valt dit echter onder schade en moet ik het via de verzekering en bij schadebedrijf worden opgelost.

Maar eigenlijk ben ik van mening dat dit onder de garantie moet vallen... wat denken jullie?
 
Ik bedoel maar, ik zie toch duidelijk schade op de foto? :)

Als het ding er zo onder hing zónder dat je iets geraakt had, dan was het garantie.
In Nederland valt dat onder de productaansprakelijkheid en kunnen alle partijen in de productketen worden aangesproken bij schade. Omdat Tesla zowel producent als leverancier is, en in dit geval ook de eerdere reparatie heeft uitgevoerd hoeft de aangetekende brief met de aansprakelijkstelling hier maar naar één partij: Tesla

“In zo’n situatie komt u al snel uit bij de vraag of dit valt onder productaansprakelijkheid. De regels met betrekking tot productaansprakelijkheid zijn vastgelegd in de Europese Richtlijn 85/374/EEG van 25 juli 1985 (met een wijziging in Richtlijn 1999/34/EG). In het Nederlands recht is dit vastgelegd in artikel 6:185 BW en volgend. Volgens deze regelgeving is er sprake van productaansprakelijkheid als voldaan is aan de volgende vereisten: Door het betreffende product moet schade zijn toegebracht aan een zaak of aan een persoon. Die schade moet zijn ontstaan omdat er iets mis is met het product. Er moet met andere woorden sprake zijn van een ‘gebrekkig product’.

Schuld hoeft in deze situaties niet te worden aangetoond. De aanwezigheid van schade en het aantonen dat de schade is veroorzaakt door een gebrek in het product, is voldoende. Er wordt dan gesproken van risico-aansprakelijkheid. Deze risico-aansprakelijkheid geldt vervolgens voor iedereen die in de 'productketen' is betrokken.”
 
  • Like
Reactions: Tezlaowner
Nou de persoon bij Tesla SeC zat behoorlijk moeilijk te doen, "moet via de verzekering, u moet zelf een afspraak maken bij een schade bedrijf etc. etc." alsof het een reparatie is van duizenden euros. Ik heb net een offerte gekregen.. 196 euro incl btw, uitgevoerd door SeC.

Alhoewel ik van mening ben dat dit inderdaad niet zomaar hoor te gebeuren, ga ik dit gewoon laten uitvoeren en dit lullige bedrag niet claimen bij mijn verzekering.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
In Nederland valt dat onder de productaansprakelijkheid en kunnen alle partijen in de productketen worden aangesproken bij schade. Omdat Tesla zowel producent, als leverancier is, en in dit geval ook de eerdere reparatie heeft uitgevoerd. De aangetekende brief met de aansprakelijkstelling hoeft hier dus maar naar één partij: Tesla

Dat gaat inderdaad goed, tot Tesla natuurlijk zegt "nee, is geen garantie".

En als je ermee naar de verzekering stapt, zeggen die natuurlijk dat het schade is.
 
Afgelopen vrijdag door een grote waterplas gereden, welke ik niet meer kon ontwijken. Hierdoor heeft mijn Model 3 water geschept en is de bodemplaat gescheurd. Volgens mij ontbreekt ook de middelste bout, waardoor dit heeft kunnen gebeuren(?). Ik vermoed dat dit tijdens de vorige reparatie is gebeurd (bonkend geluid bij harder remmen, ze hebben toen iets aan de ophanging gedaan).


Na onderzoek op internet ben ik tegen gekomen dat dit wel vaker voor komt, op exact dezelfde plaats deze plaat gescheurd door het rijden door water, bijvoorbeeld: Ripped Undercarriage Composite from the rain?

Net heb ik gebeld met SeC Rotterdam om te vragen mijn afspraak iets naar voren kon worden geschoven. Volgens de persoon aan de telefoon valt dit echter onder schade en moet ik het via de verzekering en bij schadebedrijf worden opgelost.

Maar eigenlijk ben ik van mening dat dit onder de garantie moet vallen... wat denken jullie?

Tijdens montage van een trekhaak heb ik betreffend onderdeel los gehad. Deze grondplaat zit gemonteerd met bouten en strak tegen de andere panelen aan. Ik kan met niet goed voorstellen hoe een grote waterplas dit onderdeel kan doen breken. Op een bepaalde positie in het midden hoort meen ik geen bout te zitten (ik had het idee dat er een bout ontbrak maar dit was iets voor afwatering) Bij veel M3 ontbreken er push-pins (ik heb een setje van 200 stuks gekocht voor een tientje terwijl HW3 update uitgevoerd werd ;)) Het ontbreken van 1 of meerdere bouten van de grondplaat lijkt niet vaak voor te komen.

Wel/geen garantie hangt af van situatie:
  • Heb je een keer iets geraakt waardoor het paneel beschadigd is dan kan dat later los komen tijdens een hevige regenbui (al dan niet in combinatie met hoge snelheid) -> geen garantie
  • Heb je tussendoor iets gemodificeerd aan de auto (vb: trekhaak montage) -> discussie over garantie
  • In alle andere gevallen lijkt garantie op z'n plaats.
Kun je aan de onderdelen onder de auto iets zien? Krassen, beschadigingen, etc.?
Ook "ontbrekende bouten" kun je waarschijnlijk wel zien (vuil/roest in schroefdraad) -> dan wordt het al veel eenvoudiger om aan te tonen waar de oorzaak ligt :rolleyes:
 
  • Informative
Reactions: Maarten
Ik weet niet wat voor Audi jij had, maar echt alles wat ik tegenkom heeft jouw Audi ook gehad.
Met wat moeite kan ik de relevante facturen nog wel terugvinden :)

Het valt mee hoor; bodemplaat eronder uit, koelvloeistoflek, olielek, een alternator die ermee op hield, een gesprongen alternatorriem, en op het einde een versnellingsbak die vast liep.

Bij de BMW was het roestvorming bij de tankvuldop (met vervanging van gehele benzinetank), en een aanlopend probleem met de sensoren waardoor de auto rijk liep, de hele uitlaatlijn werd doorgebrand en op het einde de auto spontaan afsloeg als je wou vertrekken aan een stoplicht.

Bij de BMW van mijn vrouw geen noemenswaardige problemen gehad, maar de automatische versnellingsbak met dubbele koppeling was gewoon ruk.
 
Bij mij lag de gehele bodemplaat over de weg te schrapen binnen 48 uur na levering. Ze hebben vrij veel probelemen op dit gebied. In mijn geval duidelijk iets mis gegaan in de fabriek. Ze probeerden het overigens wel: u heeft vast iets geraakt onderweg!? Gewoon op je strepen staan en dan komt het meestal wel goed bij Tesla.
 
  • Like
  • Informative
Reactions: Adm and Unit106
Ik heb toch nog nooit opgepast voor waterputten bij mijn vorige auto's.
Uiteraard, als het water aan je ramen stond, kan ik mij er wel iets bij voorstellen maar anders zou ik toch ook met een wrang gevoel achter blijven bij zoiets.
 
Als hij er spontaan onder uitvalt is het duidelijk, garantie. Maar als je vol door een diepe plas rijdt of ergens overheen, is het schade, bij iedere fabrikant. Raar dat dit bij Tesla opeens een discussiepunt is.
Misschien omdat je van een auto mag verwachten dat deze gewoon door een plas kan rijden waarbij het onvoorspelbaar is hoeveel water er omhoog komt. Wanneer je met hoge snelheid door een 40cm diepe kuil met water rijdt is dat overigens wel een ander verhaal net zoals ergens overheen rijden. Dus als kan worden aangetoond dat de snelheid conform normering is, en de situatie deze snelheid toeliet en er geen diepe kuil gevuld met water in het wegdek zat, mag je verwachten dat het onder garantie wordt vervangen. Wanneer het een absurd diepe kuil is, kan je mogelijk de wegbeheerder aansprakelijk stellen.
 
De meningen over wel / niet garantie passen in ieder geval prima bij de verwachtingen :D

Inderdaad, voor mij is dit niet eens een garantie vraag. Hoort dit te gebeuren? Zelfs buiten garantie kan je hier vragen bijstellen.
Heb je geen andere wagen ter beschikking om een vergelijkende test uit te voeren? :D

Nu ja, ik was er niet bij dus ….. maar dit moet toch een enorme klap hebben gegeven/zijn geweest, veronderstel ik
 
Inderdaad, voor mij is dit niet eens een garantie vraag. Hoort dit te gebeuren? Zelfs buiten garantie kan je hier vragen bijstellen.
Heb je geen andere wagen ter beschikking om een vergelijkende test uit te voeren? :D

Nu ja, ik was er niet bij dus ….. maar dit moet toch een enorme klap hebben gegeven/zijn geweest, veronderstel ik
Nu ben ik eigenlijk benieuwd wat je precies bedoelt te zeggen o_O;)
 
  • Funny
Reactions: JanG007