Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op wintersport met de Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Eerder al gezegd, SuCs bijbouwen voor 6 dagen per jaar dat die nodig ijn,is een slechte investering. Er zijn andere prioriteiten.
Wie het slachtoffer is, heeft dat meestal (niet altijd) aan zichzelf te danken. Je laadt gratis (of toch goedkoop). Al eens aan gedacht om in 2 dagen te reizen en een hotel te boeken met het km-geld dat je uitspaart over een gans jaar?
Of een dag eerder te vertrekken of langer te blijven.
Dagje minder kan ook. Die dag dat je het skiën toch al beu bent en om 2 uur stopt om in de sauna te gaan zitten.
Ik ga voor je duimen dat het slechts 6 dagen per jaar betreft...
 
  • Like
Reactions: Enzo63
Kan je in een Model X met 6 stoelen meer of minder wintersportbagage meenemen bij 5 personen dan in een Model 3 met 5 personen? De ruimte achter de 3e rij stoelen lijkt mij een stuk kleiner dan de trunk van de 3
Als je de achterste rij nodig hebt, zal het krap zijn.

Met de achterste rij plat heb je een zee van ruimte.
 
Ik ga voor je duimen dat het slechts 6 dagen per jaar betreft...
Ik volg het al 5 jaar: 2 dagen in de kerstvakantie, 2 dagen met karnaval en 14 en 21 juli. Maakt 6. En dan nog maar een paar uur per dag op die dagen.
Ondertussen wordt er even snel uitgebreid als dat de behoefte vergroot. Het wordt op de voet gevolgd. In Gent werden er in 2017 al mobiele laders bijgezet tijdens de zomerpiek.
De wagens gaan ook sneller laden en worden alsmaar zuiniger.
Veel meer Tesla’s gaan nu ook op 3th party laders laden omdat er in verhouding minder wagens zijn die gratis laden. Zeker als er al eens een SuC volzet is.
 
  • Like
Reactions: job-lek and JanG007
Ik volg het al 5 jaar: 2 dagen in de kerstvakantie, 2 dagen met karnaval en 14 en 21 juli. Maakt 6. En dan nog maar een paar uur per dag op die dagen.
Ondertussen wordt er even snel uitgebreid als dat de behoefte vergroot. Het wordt op de voet gevolgd. In Gent werden er in 2017 al mobiele laders bijgezet tijdens de zomerpiek.
De wagens gaan ook sneller laden en worden alsmaar zuiniger.
Veel meer Tesla’s gaan nu ook op 3th party laders laden omdat er in verhouding minder wagens zijn die gratis laden. Zeker als er al eens een SuC volzet is.

Van die 5 jaar kun je de eerste 2 doorstrepen omdat er toen alleen S en X'en waren. In het jaar daarop kwamen de karts (dixit @michelh) en zag je het al vollopen en de 2 jaren daarna speelde corona een rol behalve laatste zomer toen je toch echt zag dat vooral in gebieden met weinig SuC's (Zuid-Europa) of kleinere SuC's (Achern, Waldlaubersheim) regelmatig alles volliep.

Klopt wel dat er wordt uitgebreid maar niet overal. Op sommige plekken kun je uit 2 of 3 SuC's kiezen, in andere gebieden uit slechts één.

Ik hou mijn hart ook vast. In het ergste geval maar asynchroon gaan reizen.
 
Ik volg het al 5 jaar: 2 dagen in de kerstvakantie, 2 dagen met karnaval en 14 en 21 juli. Maakt 6. En dan nog maar een paar uur per dag op die dagen.
Ondertussen wordt er even snel uitgebreid als dat de behoefte vergroot. Het wordt op de voet gevolgd. In Gent werden er in 2017 al mobiele laders bijgezet tijdens de zomerpiek.
De wagens gaan ook sneller laden en worden alsmaar zuiniger.
Veel meer Tesla’s gaan nu ook op 3th party laders laden omdat er in verhouding minder wagens zijn die gratis laden. Zeker als er al eens een SuC volzet is.
Laten we het er in April nog eens over hebben - ik hoop dat ik je helemaal gelijk mag gaan geven :)
 
Kan ik mijn plek aan de SUC verkopen want ik ga niet op wintersport dit jaar. Is wel een dure want het is eentje voor een X die een grote accu heeft en langzaam laad heb ik hier gelezen.:D
Moderator kunnen we dit omdopen tot het doemdenkersdraadje? 😅
Elon musk heeft heel goed begrepen dat de transitie acceptatie voor een belangrijk deel afhankelijk is van het niveau van laadstress. Voldoende capaciteit blijft dus prioriteit.
 
  • Funny
Reactions: Camelroel
meer dan in de Model 3?
In de X kan je in de hoogte stapelen. En je kan ook baggage tussen de twee middelste stoelen kwijt indien nodig.

Ik denk dat als je moet kiezen tussen een Model 3, een Model X met 5 of met 6 zitplaatsen, en je met 5 volwassenen onderweg bent waarvan de kleinste 1m60 is, je met een Model X met 6 plaatsen het meest comfortabele onderweg bent.

En dan nog, ik ben eens met 5 volwassenen in mijn Model X 6-zitter onderweg geweest, en alle baggage van iedereen paste in de kofferruimte, frunk en interieur zonder dat een van de achterste zetels plat moest. De persoon op de achterste rij vond dat ie het meest comfortabele zat en de meeste ruimte had :D

Het feit dat je vanaf de achterbank je benen kan doorsteken onder/voorbij de middelste captains chairs scheelt.

En het is een ruime auto.
 
  • Like
Reactions: BMW740iL
Hebben andere wintersporters ook extra batterijgeluiden gehoord bij bergrijden en snelladen? Een soort klonk die ik herken van kokend water in een rvs spoelbak gieten.

Ik had dit 2 jaar geleden bij onze vorige wintersport ook en daarna heeft SeC Amsterdam de HV battery breathers vervangen.

Krijg nu via sms deze reactie van SeC Amsterdam:

Goedemorgen, u hoort vrijwel zeker de contactor en dit is normaal voor de auto. Het is de belangrijkste ontkoppeling en koppeling tijdens het opladen, meestal aan het begin, en het is een redelijk uitgesproken "CLUNK" -geluid.
Contactor openen/sluiten = normaal, gebeurt de hele tijd en waarschijnlijk is dat wat u hoort. Normaal hoor je dit als het laden begint, je maakt het voertuig wakker of reset het. Probeer tijdens een software-update in uw auto te zitten en u zult het behoorlijk horen wegdreunen!
Metal Flex-geluid = stiller, gebeurt meestal alleen bij superchargen bij vriestemperaturen en/of rijden met hoogteverschillen. Als u tijdens het opladen een geluid hoort en het is koud, dan is dit waarschijnlijk het geval. Met vriendelijke groet, Team Tesla Service

SeC Amsterdam gaat de HV breathers nog eens vervangen:

53CF8E41-3B45-420F-B712-90642E31CD51.png
 
Ik ben in de eerste week van januari met Tesla (Model 3 LR) op wintersport gegaan. Naar Oostenrijk. Een rit van ongeveer 850 kilometer. Dit was mijn eerste echt lange reis.

We vertrokken op 1 januari om zes uur ‘s morgens en waren er om half vier ‘s middags. Het was heerlijk rustig onderweg.

De Tesla stelde voor om vier keer te laden. Uiteindelijk heb ik de laatste Supercharger verwijderd en dat bleek ook te kunnen.

Stop 1: Erfstad. Bij aankomst waren we alleen.

Stop 2: Waldlaubersheim. Bij aankomst nog vier plekjes vrij.

Stop 3: Leonberg. Bij aankomst nog vijf plekjes vrij.

We kwamen met 17 procent aan op bestemming. En daar kon ‘m bijladen op 220 in de Tiefgarage.

Op de terugreis was het een stuk drukker. We vertrokken om vijf uur ‘s middags uit Oostenrijk. Met name tot Stuttgart veel drukte en files gehad.

De Tesla stelde nu drie laadstops voor. Maar ik dacht dat het wel met minder kon. Aangezien de laatste stop zo’n vijftig kilometer voor mijn huis zou zijn.

Stop 1: Leonberg. Bij aankomst nog zeven plekjes vrij.

Stop 2: Pfalzfeld. Bij aankomst waren we alleen.

Om drie uur ‘s nachts waren we weer thuis. Met nog 1 procent in de accu. Dat was eerst 5 en door wat snelheidsbeperkingen werd dat 12. Dus toen heb ik wat gas bijgegeven, zonder dat ik onder de 1 procent zou komen.

Lang verhaal kort: een heel goede eerste ervaring! Alle horror-verhalen over tien keer moeten stoppen, drukte bij laders en dergelijke kunnen in de prullenbak.

Tenminste, als je een Tesla rijdt die zo efficiënt is en zo’n grote accucapaciteit heeft. Dit lijkt me wel een beetje de sweet spot.

Met de vorige dieselauto’s stopten we ook een keer of drie. Dus dat maakt geen verschil.

Het enige nadeel is dat je min of meer gedwongen wordt om te stoppen op een moment dat niet altijd uitkomt. Soms is het te snel. Zoals op de heenreis. En soms te laat, zoals op de terugreis. Iedereen heeft honger en moet plassen, maar daar voor stoppen zonder te laden is zonde. Dus dat was even doorbijten.
 
Ik ben in de eerste week van januari met Tesla (Model 3 LR) op wintersport gegaan. Naar Oostenrijk. Een rit van ongeveer 850 kilometer. Dit was mijn eerste echt lange reis.

We vertrokken op 1 januari om zes uur ‘s morgens en waren er om half vier ‘s middags. Het was heerlijk rustig onderweg.

De Tesla stelde voor om vier keer te laden. Uiteindelijk heb ik de laatste Supercharger verwijderd en dat bleek ook te kunnen.

Stop 1: Erfstad. Bij aankomst waren we alleen.

Stop 2: Waldlaubersheim. Bij aankomst nog vier plekjes vrij.

Stop 3: Leonberg. Bij aankomst nog vijf plekjes vrij.

We kwamen met 17 procent aan op bestemming. En daar kon ‘m bijladen op 220 in de Tiefgarage.

Op de terugreis was het een stuk drukker. We vertrokken om vijf uur ‘s middags uit Oostenrijk. Met name tot Stuttgart veel drukte en files gehad.

De Tesla stelde nu drie laadstops voor. Maar ik dacht dat het wel met minder kon. Aangezien de laatste stop zo’n vijftig kilometer voor mijn huis zou zijn.

Stop 1: Leonberg. Bij aankomst nog zeven plekjes vrij.

Stop 2: Pfalzfeld. Bij aankomst waren we alleen.

Om drie uur ‘s nachts waren we weer thuis. Met nog 1 procent in de accu. Dat was eerst 5 en door wat snelheidsbeperkingen werd dat 12. Dus toen heb ik wat gas bijgegeven, zonder dat ik onder de 1 procent zou komen.

Lang verhaal kort: een heel goede eerste ervaring! Alle horror-verhalen over tien keer moeten stoppen, drukte bij laders en dergelijke kunnen in de prullenbak.

Tenminste, als je een Tesla rijdt die zo efficiënt is en zo’n grote accucapaciteit heeft. Dit lijkt me wel een beetje de sweet spot.

Met de vorige dieselauto’s stopten we ook een keer of drie. Dus dat maakt geen verschil.

Het enige nadeel is dat je min of meer gedwongen wordt om te stoppen op een moment dat niet altijd uitkomt. Soms is het te snel. Zoals op de heenreis. En soms te laat, zoals op de terugreis. Iedereen heeft honger en moet plassen, maar daar voor stoppen zonder te laden is zonde. Dus dat was even doorbijten.

Met een M3 laad je sneller en heeft meer range. Ik heb een MS en dan is het ongeveer 4keer opladen, en dan ook flink. Van 20km naar bijvoorbeeld 300. Bij 140 - 150km/h is dan dan weer 250km rijden. Het opladen duurt dan weer 40m. Dan ben ik al snel 2,5u aan het laden, ook als ik eigenlijk weer door wil rijden. Voor mijn vrouw een reden om met een ICE te gaan.
 
Lang verhaal kort: een heel goede eerste ervaring! Alle horror-verhalen over tien keer moeten stoppen, drukte bij laders en dergelijke kunnen in de prullenbak.

Vaak stoppen valt wel mee, meestal maar 1 extra stop bij slecht weer (dus sneeuw/regen).

Drukte bij laders is ook enkel alleen van toepassing als je in de weekenden rijd van de schoolvakanties. Dit jaar is dat dus zaterdag 27 februari voor de hollanders (regio overlap in vertrek en aankomst) welke zeker issues zal geven op sommige SuC's zoals dat het voorgaande jaren ook deed.

Verder natuurlijk verstandig om tijdens de rit altijd de SuC stall in de gaten te houden zodat je wellicht een SuC eerder pakt of.... ipv 135 even 110 te rijden en de SuC erna te pakken die waarschijnlijk compleet uitgestorven is omdat de Hollanders meestal niet van rustig rijden houden en daardoor allemaal bij dezelfde SuC aanschuiven ;-)
 
Ik ben in de eerste week van januari met Tesla (Model 3 LR) op wintersport gegaan. Naar Oostenrijk. Een rit van ongeveer 850 kilometer. Dit was mijn eerste echt lange reis.

We vertrokken op 1 januari om zes uur ‘s morgens en waren er om half vier ‘s middags. Het was heerlijk rustig onderweg.

De Tesla stelde voor om vier keer te laden. Uiteindelijk heb ik de laatste Supercharger verwijderd en dat bleek ook te kunnen.

Stop 1: Erfstad. Bij aankomst waren we alleen.

Stop 2: Waldlaubersheim. Bij aankomst nog vier plekjes vrij.

Stop 3: Leonberg. Bij aankomst nog vijf plekjes vrij.

We kwamen met 17 procent aan op bestemming. En daar kon ‘m bijladen op 220 in de Tiefgarage.

Op de terugreis was het een stuk drukker. We vertrokken om vijf uur ‘s middags uit Oostenrijk. Met name tot Stuttgart veel drukte en files gehad.

De Tesla stelde nu drie laadstops voor. Maar ik dacht dat het wel met minder kon. Aangezien de laatste stop zo’n vijftig kilometer voor mijn huis zou zijn.

Stop 1: Leonberg. Bij aankomst nog zeven plekjes vrij.

Stop 2: Pfalzfeld. Bij aankomst waren we alleen.

Om drie uur ‘s nachts waren we weer thuis. Met nog 1 procent in de accu. Dat was eerst 5 en door wat snelheidsbeperkingen werd dat 12. Dus toen heb ik wat gas bijgegeven, zonder dat ik onder de 1 procent zou komen.

Lang verhaal kort: een heel goede eerste ervaring! Alle horror-verhalen over tien keer moeten stoppen, drukte bij laders en dergelijke kunnen in de prullenbak.

Tenminste, als je een Tesla rijdt die zo efficiënt is en zo’n grote accucapaciteit heeft. Dit lijkt me wel een beetje de sweet spot.

Met de vorige dieselauto’s stopten we ook een keer of drie. Dus dat maakt geen verschil.

Het enige nadeel is dat je min of meer gedwongen wordt om te stoppen op een moment dat niet altijd uitkomt. Soms is het te snel. Zoals op de heenreis. En soms te laat, zoals op de terugreis. Iedereen heeft honger en moet plassen, maar daar voor stoppen zonder te laden is zonde. Dus dat was even doorbijten.
Die 2e stop bij Waldlaubersheim na Erftstadt op de heenreis was idd wel heel kort voor een M3 LR. Mijn heenreis naar Oostenrijk liep ook via Erftstadt en mijn SR+ plande daarna ook eerst Waldlaubersheim maar we reden ook makkelijk door naar Gensingen
 
Met een M3 laad je sneller en heeft meer range. Ik heb een MS en dan is het ongeveer 4keer opladen, en dan ook flink. Van 20km naar bijvoorbeeld 300. Bij 140 - 150km/h is dan dan weer 250km rijden. Het opladen duurt dan weer 40m. Dan ben ik al snel 2,5u aan het laden, ook als ik eigenlijk weer door wil rijden. Voor mijn vrouw een reden om met een ICE te gaan.
Ik denk dat het met 1u45m laden ook moet lukken als je meer korte laadstops maakt. Dat heb ik voor mijn SR+ uitgevonden met hulp van abrp.com
 
  • Like
Reactions: OttoR and job-lek
Bij 140 - 150km/h is dan dan weer 250km rijden. Het opladen duurt dan weer 40m. Dan ben ik al snel 2,5u aan het laden, ook als ik eigenlijk weer door wil rijden. Voor mijn vrouw een reden om met een ICE te gaan.

ICE blijft het prettigste als je meerdere chauffeurs hebt en je in de nacht rijdt. In de voorjaarsvakantie ga ik weer met m'n dochter en rij ik alleen.

Dit jaar wederom geen laad mogelijkheid op bestemming dus heb een extra SuC stop nodig voor ik de berg op ga. Heenreis, 4 stops, 2x 40m 2x 30min, terugreis 4 stops, waarvan 2x 50min en 1x 40 minuten. Heerlijk om dan even wat te eten of zelfs te slapen. Grote kans dat sommige stops op de heenreis zelfs langer duren want 30 minuten is te kort om te plassen, eten en rusten.


Maar... heel misschien ga ik wel weer voor de 3 stops met lange stints met sommige stukken langzamer rijden tegen de destination SoC en volledig laden. Dat is me de laatste keer super goed bevallen op de terugweg omdat ik toen echt kon slapen.
 
  • Like
Reactions: job-lek and wooter
ICE blijft het prettigste als je meerdere chauffeurs hebt en je in de nacht rijdt. In de voorjaarsvakantie ga ik weer met m'n dochter en rij ik alleen.

Dit jaar wederom geen laad mogelijkheid op bestemming dus heb een extra SuC stop nodig voor ik de berg op ga. Heenreis, 4 stops, 2x 40m 2x 30min, terugreis 4 stops, waarvan 2x 50min en 1x 40 minuten. Heerlijk om dan even wat te eten of zelfs te slapen. Grote kans dat sommige stops op de heenreis zelfs langer duren want 30 minuten is te kort om te plassen, eten en rusten.


Maar... heel misschien ga ik wel weer voor de 3 stops met lange stints met sommige stukken langzamer rijden tegen de destination SoC en volledig laden. Dat is me de laatste keer super goed bevallen op de terugweg omdat ik toen echt kon slapen.
Goed plan! Heb ik ook zo gedaan in een solo nachtrit naar Oostenrijk. 3x 45 min geslapen tijdens doorladen tot MaxCharge. Zou mooi zijn als de Tesla een wekalarm zou kunnen geven. Ik heb nu mijn eigen wekker gezet
 
  • Like
Reactions: OttoR and job-lek