Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op wintersport met de Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Even geduld hebben. Heb nog vakantie. Wellicht kan een ander lid dit proberen. Of weet het ook zo.
Fijne vakantie! Ik heb het net zelf nogmaals geprobeerd en moet mijn ongelijk bekennen, er zit meer achter.

Als ik een route inplan naar Karlsruhe, zie ik dat het lijkt alsof er rekening wordt gehouden met het limiet door een extra stop bij verlaging van het limiet, plan ik echter in 1x naar Frankrijk dan wordt alles genegeerd en komen er 4 Supercharger stops uit. Na annuleren/limiet wijzigen en opnieuw berekenen wel andere SuC stations gekregen, maar nog steeds 4 met ongeveer zelfde lengte van laden. Zal de navigatie vanaf een bepaald aantal km of tijdsduur het limiet negeren? Of zal het 't limiet in z'n geheel negeren op het moment dat ook maar 1 stop niet meer gehaald kan worden?
Ik ben zeker van de 55m laadtijd bij het volgende station die ineens gewijzigd werd naar ongeveer een half uurtje bij een ander station na verlagen van het laadlimiet, maar wel stonden we op dat moment aan de lader. Mogelijk maakte de auto een andere berekening doordat er bij herberekenen in tussentijd meer stroom in de accu was gekomen? Ook hebben we de heenweg een aantal tussenstops geplaatst, dat kan softwarematig ook invloed hebben gehad op de uiteindelijke berekening? Hoe dan ook, we waren er blij mee want we hadden geen zin in 55 minuten superchargen, dat is een wel erg lange pauze.

Denk dat alleen Tesla precies weet hoe de navigatie en het opladen is geprogrammeerd. Zal eens zoeken of ze daar ooit uitspraken over hebben gedaan.
 
Last edited:
Fijne vakantie! Ik heb het net zelf nogmaals geprobeerd en moet mijn ongelijk bekennen, er zit meer achter.

Als ik een route inplan naar Karlsruhe, zie ik dat het lijkt alsof er rekening wordt gehouden met het limiet door een extra stop bij verlaging van het limiet, plan ik echter in 1x naar Frankrijk dan wordt alles genegeerd en komen er 4 Supercharger stops uit. Na annuleren/limiet wijzigen en opnieuw berekenen wel andere SuC stations gekregen, maar nog steeds 4 met ongeveer zelfde lengte van laden. Zal de navigatie vanaf een bepaald aantal km of tijdsduur het limiet negeren? Of zal het 't limiet in z'n geheel negeren op het moment dat ook maar 1 stop niet meer gehaald kan worden?
Ik ben zeker van de 55m laadtijd bij het volgende station die ineens gewijzigd werd naar ongeveer een half uurtje bij een ander station na verlagen van het laadlimiet, maar wel stonden we op dat moment aan de lader. Mogelijk maakte de auto een andere berekening doordat er bij herberekenen in tussentijd meer stroom in de accu was gekomen? Ook hebben we de heenweg een aantal tussenstops geplaatst, dat kan softwarematig ook invloed hebben gehad op de uiteindelijke berekening?
Dank je.

Als je limiet van 10 procent instelt zou je een road trip niet eens kunnen instellen. Wat ook de beweegredenen zijn, ik kan ze niet doorgronden. Ik heb 2 linkerhanden.
 
Yes, ik heb niet telkens tot 85% geladen, soms konden we eerder vertrekken om alsnog met genoeg speling over te komen, maar het limiet waar je de auto op instelt heeft schijnbaar invloed op hoe de navigatie je route maakt.

Toen de auto op 100% ingesteld stond kregen we 1 stop minder en moesten we 55 minuten laden bij de volgende stop. Vervolgens het limiet naar max 85% bijgesteld, de route geannuleerd en opnieuw berekend. Toen kwamen er ineens andere Superchargers in beeld (met 1x extra laden) en stonden we overal maar 20 tot 35 minuten. Via deze manier kun je dus zelf de keuze maken tussen vaker en korter laden of minder stops met langer laden.

Interessant en het testen waard maar zoals ik eerder deelde past Tesla nav niet het plan aan als je opeens een SuC kunt overslaan of juist kunt overslaan omdat het daar te druk is.

Dat doet Tesla nav momenteel maar 1x keer bij de start en past het plan dan niet meer aan. Enkel als je SoC te laag wordt zal de route bijgewerkt worden.
 
Interessant en het testen waard maar zoals ik eerder deelde past Tesla nav niet het plan aan als je opeens een SuC kunt overslaan of juist kunt overslaan omdat het daar te druk is.

Dat doet Tesla nav momenteel maar 1x keer bij de start en past het plan dan niet meer aan. Enkel als je SoC te laag wordt zal de route bijgewerkt worden.

Ik heb het niet kunnen reproduceren met testen vandaag, mogelijk heeft de duur van de route of totale afstand invloed gehad en of we op dat moment aan het laden waren of niet. Ook hadden we een aantal handmatige tussenstops ingevoerd, misschien dat daardoor ook anders met de laadlimiet om werd gegaan, geen idee. Als iemand meer weet, ben benieuwd wat Tesla precies doet voor de berekeningen van de route.

Overigens kreeg ik 2x tijdens het rijden een pop-up over de navigatie heen met iets als "De route kan vervolgd worden" (exacte tekst weet ik niet meer), met een OK knop. Geen idee wat dat betekent, na OK klikken gebeurde er niets. Het kwam op random momenten in beeld, terwijl we al een uurtje aan het rijden waren bijvoorbeeld. Iemand een idee waar dat voor was en wat het betekent?
 
Overigens kreeg ik 2x tijdens het rijden een pop-up over de navigatie heen met iets als "De route kan vervolgd worden" (exacte tekst weet ik niet meer), met een OK knop. Geen idee wat dat betekent, na OK klikken gebeurde er niets. Het kwam op random momenten in beeld, terwijl we al een uurtje aan het rijden waren bijvoorbeeld. Iemand een idee waar dat voor was en wat het betekent?
Die pop-up had ik opweg naar Oostenrijk ook een paar keer. Heb ook de logica van de melding niet kunnen ontdekken en eigenlijk ook verder geen aandacht aan geschonken.
Een melding dat ik niet verder zou kunnen rijden zou ik vervelender vinden:)
 
All seasons werken nooit perfect in elk seizoen. *


* = ik heb geen Cross Climate Plus 2 en heb al enkele jaren niet meer de prestaties van winterbanden en all seasons gevolgd. Goeie kans dat ik dus uit mijn nek lul.
Na 80 duizend km op de Michelin Cross Climate plus tijd voor een nieuw setje. Met deze uitgebreide test uit de UK wordt het weer de all season winnaar van Michelin

 
Dit jaar voor het eerst met de Tesla S 100D (v 2018, CCS ombouw) op wintersport geweest. Rijd sinds '15 in een Tesla (15-18 een 85), maar leende altijd een benzine/diesel voor de wintersport. Voorop staat dat ik niet houd van lang autorijden en liefst zou vliegen. Maar dit is ons midweekje met de mannen (6) en de rest wil gewoon met de lease auto. Dan maar inschikken.
Dit jaar besloten om toch maar eens met de EV te doen. Vanuit regio Rotterdam naar Fieberbrunn met 3 man + bagage. De andere 3 gingen later weg met een diesel. Doel was gelijk tijdig aankomen, dus zij gingen een uur later weg. Temperatuur liep tegen graad of 10, dus dat viel niet tegen.

Alles past natuurlijk makkelijk in de Tesla, dus namen wij maar voor iedereen de board en ski's mee. Het ontbreken van een skiluik blijf ik vreemd vinden.

Heenreis
Erg vroeg in de ochtend vetrokken met 100% lading, om nog een kort middagje mee te pakken op de piste, dus lekker rustig op de weg. Autopilot rond 130-140. Het eerste wat opvalt is dat ik het niet eens ben met de laadstrategie van de Tesla. Want om nu na 100km al weer te stoppen is natuurlijk niet het plan. Batterij ging ook voorverwarmen, lekker efficient... not. Dus dan maar zelf stops kiezen.
Plande handmitg in Oberhonnefeld op 350km, moet te doen zijn. Nou nee. Ik rij normaal zo dicht mogelijk naar nul toe, wat in NL altijd wel lukt. Maar geen rekening gehouden dat de laatste 15-20km voor de SUC heuvelachtig is. Zelfs met 60km/u achter een vrachtwagen was nog te veel. Gelukkig zit er 8km voor de lader een tankstation met CCS publieke paal. Kwam er met zweethandjes en nog 1km over (!) aan. Even 25km erin gegooid om toch naar de SUC te kunnen. Volgende keer maar wat meer buffer aanhouden...
1e: Serways Fernthal: 10 min (25 km om Oberhonnefeld te halen)
2e Oberhonnefeld: 30 min
3e: Weibersbrunn 35 min
4e: Hilpoltstein 25 min
5e: Weyarn 20 min hadden niet veel nodig, maar iets langer doorgeladen want wilde wel 150km over houden in het dorp).
Heen dus 2 uur geladen en 9,5 uur gereden over 950km. De dieslaars waren er 1,5 uur eerder. Ze reden harder (180 ish in de vroege morgen) en hadden 1 lange stop van 30 min. Dat 180 hoeft niet van mij, maar verder viel de reistijd toch wat tegen. Zonder het extra laden, een keer de verkeerde kant op rijden en vignet zoektocht, waren we misschien 30 minuten eerder aangekomen, maar soit.

Terug
Konden laden in ons hotel, dus met 90% vertrokken (omwille van re-gen). Wederom wilde Tesla na 100km al weer laden, dus weer zelf gedaan. Om 6 uur 's ochtends gaan rijden.
1e: Erlangen. Rustig aan ontbeten bij de bakker, 45 min geladen.
2e: Kleinostheim: McDonalds lunch, 45 min geladen
3e: Moers: wachten bij VdValk, troosteloos, 30 min geladen.
Totaal: 9 uur gereden, 2 uur geladen. Wederom rond 130/140 waar kan. Af en toe 150/160 en veel baustellen. Kwam met ruim 100km thuis aan. De Diesleaars waren terug niet heel veel sneller. Je merkt dat overdag de cruisesnelheden dichter bij elkaar liggen in Duitsland.

Samenvattend
Zo'n 1.000km op een halve dag, Het gaat met de Tesla. Laden terwijl je eet is prima, maar als je wacht wat niet leuk. Vond het met de XC90 Phev 2 jaar fijner. Is ook een relaxte reisauto. Maar die wint niet van de Tesla autopilot, want daar wil ik echt niet meer zonder.
Wat ook opviel. Wh/km heen lag rond 245-250 en terug 220. Heen en terug wind uit het Oosten, gelijke temperatuur. Zal vooral met 'omhoog' rijden te maken hebben gehad.
De Tesla routeplanner is irritant. Ik ga niet met 100% vertrekken om na 1 uur al weer te alden en dan gaat fatsoenlijk overrulen dus niet.
 
De 1km over, niet meer doen dus...
20220312_043509.jpg
 
Tesla Model X. Best of both worlds :).

En ik vermoed dat de Model Y een goeie concurrent voor een XC60 kan zijn :).
Ja die X kan 'm best wel eens worden. Volgend jaar komt er weer een nieuwe. Maar dan moet Tesla wel gaan leveren.
Proefritje in de BMW iX viel mij in ieder geval tegen (reed als een dweil, autopilot wel prima, maar verbruikte 250-260 Wh/km bij 100-110km/u(!), dus die wordt 't mooi niet.
 
  • Informative
Reactions: job-lek
Dit jaar voor het eerst met de Tesla S 100D (v 2018, CCS ombouw) op wintersport geweest. Rijd sinds '15 in een Tesla (15-18 een 85), maar leende altijd een benzine/diesel voor de wintersport. Voorop staat dat ik niet houd van lang autorijden en liefst zou vliegen. Maar dit is ons midweekje met de mannen (6) en de rest wil gewoon met de lease auto. Dan maar inschikken.
Dit jaar besloten om toch maar eens met de EV te doen. Vanuit regio Rotterdam naar Fieberbrunn met 3 man + bagage. De andere 3 gingen later weg met een diesel. Doel was gelijk tijdig aankomen, dus zij gingen een uur later weg. Temperatuur liep tegen graad of 10, dus dat viel niet tegen.

Alles past natuurlijk makkelijk in de Tesla, dus namen wij maar voor iedereen de board en ski's mee. Het ontbreken van een skiluik blijf ik vreemd vinden.

Heenreis
Erg vroeg in de ochtend vetrokken met 100% lading, om nog een kort middagje mee te pakken op de piste, dus lekker rustig op de weg. Autopilot rond 130-140. Het eerste wat opvalt is dat ik het niet eens ben met de laadstrategie van de Tesla. Want om nu na 100km al weer te stoppen is natuurlijk niet het plan. Batterij ging ook voorverwarmen, lekker efficient... not. Dus dan maar zelf stops kiezen.
Plande handmitg in Oberhonnefeld op 350km, moet te doen zijn. Nou nee. Ik rij normaal zo dicht mogelijk naar nul toe, wat in NL altijd wel lukt. Maar geen rekening gehouden dat de laatste 15-20km voor de SUC heuvelachtig is. Zelfs met 60km/u achter een vrachtwagen was nog te veel. Gelukkig zit er 8km voor de lader een tankstation met CCS publieke paal. Kwam er met zweethandjes en nog 1km over (!) aan. Even 25km erin gegooid om toch naar de SUC te kunnen. Volgende keer maar wat meer buffer aanhouden...
1e: Serways Fernthal: 10 min (25 km om Oberhonnefeld te halen)
2e Oberhonnefeld: 30 min
3e: Weibersbrunn 35 min
4e: Hilpoltstein 25 min
5e: Weyarn 20 min hadden niet veel nodig, maar iets langer doorgeladen want wilde wel 150km over houden in het dorp).
Heen dus 2 uur geladen en 9,5 uur gereden over 950km. De dieslaars waren er 1,5 uur eerder. Ze reden harder (180 ish in de vroege morgen) en hadden 1 lange stop van 30 min. Dat 180 hoeft niet van mij, maar verder viel de reistijd toch wat tegen. Zonder het extra laden, een keer de verkeerde kant op rijden en vignet zoektocht, waren we misschien 30 minuten eerder aangekomen, maar soit.

Terug
Konden laden in ons hotel, dus met 90% vertrokken (omwille van re-gen). Wederom wilde Tesla na 100km al weer laden, dus weer zelf gedaan. Om 6 uur 's ochtends gaan rijden.
1e: Erlangen. Rustig aan ontbeten bij de bakker, 45 min geladen.
2e: Kleinostheim: McDonalds lunch, 45 min geladen
3e: Moers: wachten bij VdValk, troosteloos, 30 min geladen.
Totaal: 9 uur gereden, 2 uur geladen. Wederom rond 130/140 waar kan. Af en toe 150/160 en veel baustellen. Kwam met ruim 100km thuis aan. De Diesleaars waren terug niet heel veel sneller. Je merkt dat overdag de cruisesnelheden dichter bij elkaar liggen in Duitsland.

Samenvattend
Zo'n 1.000km op een halve dag, Het gaat met de Tesla. Laden terwijl je eet is prima, maar als je wacht wat niet leuk. Vond het met de XC90 Phev 2 jaar fijner. Is ook een relaxte reisauto. Maar die wint niet van de Tesla autopilot, want daar wil ik echt niet meer zonder.
Wat ook opviel. Wh/km heen lag rond 245-250 en terug 220. Heen en terug wind uit het Oosten, gelijke temperatuur. Zal vooral met 'omhoog' rijden te maken hebben gehad.
De Tesla routeplanner is irritant. Ik ga niet met 100% vertrekken om na 1 uur al weer te alden en dan gaat fatsoenlijk overrulen dus niet.
Je kunt beter plannen om met ~5% aan te komen. Als je veel lager zit dan gaat de accu eerst druppel laden voordat het een beetje op gang kan komen.
Vind het ook jammer dat er geen ski luik is of anders de achterbank in 3 delen neer te klappen. Ik krijg wel 2 paar ski's in de achterbak zonder bank neer te klappen als je de ruimte diagonaal optimaal benut.
 
  • Informative
Reactions: SpeedyEddy
Batterij ging ook voorverwarmen,
Dat had je deze niet voorverwarmd voor vertrek?

Volgende keer verstandig om een uur voor vertrek te gaan voorverwarmen en met een toasty pack op 100% te vertrekken.

Want om nu na 100km al weer te stoppen is natuurlijk niet het plan.

Dat is zeker vreemd maar vergeet niet dat op sommige trajecten er een grote afstand tussen de SuC's is en Tesla b.v. dan maar een "splash and dash" wil doen.

Ik ben wel benieuwd wat abetterrouteplanner.com dus heb even ABRP plannetje gemaakt:

Auto: S100D met 5% degradatie
Vertrek 100%
Aankomst 35%
Extra gewicht 250kg
Max snelheid 140km/u
Temperatuur: 5graden
Vehicle temperature: 25 graden


Met de slider op positie 2 (tussen few but long en quickest arrival)

WaypointArrival SoCDepart SoCCostCharge durationDistanceDrive durationArrivalDeparture
Rotterdam, South Holland, Netherlands
100%​
352 km3 h05:23 PM
Mogendorf, Germany [Tesla]
3%​
80%​
25 EUR45 min253 km1 h 54 min08:23 PM09:08 PM
Geiselwind, Germany [Tesla]
1%​
72%​
23 EUR40 min216 km1 h 40 min11:03 PM11:43 PM
Eching Supercharger [Tesla]
6%​
79%​
24 EUR42 min158 km1 h 32 min01:23 AM02:06 AM
Fieberbrunn, Tyrol, Austria
35%​
03:38 AM
10 h 15 min2 h 7 min979 km8 h 8 min


Slider op 3 (quickest arrival)

WaypointArrival SoCDepart SoCCostCharge durationDistanceDrive durationArrivalDeparture
Rotterdam, South Holland, Netherlands
100%​
352 km3 h05:27 PM
Mogendorf, Germany [Tesla]
4%​
62%​
19 EUR29 min183 km1 h 20 min08:27 PM08:56 PM
Wertheim Supercharger [Tesla]
6%​
60%​
17 EUR26 min179 km1 h 28 min10:17 PM10:43 PM
Hilpoltstein, Germany [Tesla]
6%​
63%​
19 EUR28 min179 km1 h 19 min12:12 AM12:40 AM
Irschenberg Supercharger [Tesla]
6%​
56%​
16 EUR24 min87 km1 h 1 min02:00 AM02:23 AM
Fieberbrunn, Tyrol, Austria
35%​
03:25 AM
9 h 58 min1 h 46 min980 km8 h 11 min


Je had er dus wel iets sneller over kunnen doen. In mijn ervaring is ABRP echt mega nauwkeurig als je de factoren goed invult en je ook rijd tegen de ingestelde vmax.

Files enzo staan hier natuurlijk los van...
 
Dat had je deze niet voorverwarmd voor vertrek?

Volgende keer verstandig om een uur voor vertrek te gaan voorverwarmen en met een toasty pack op 100% te vertrekken.



Dat is zeker vreemd maar vergeet niet dat op sommige trajecten er een grote afstand tussen de SuC's is en Tesla b.v. dan maar een "splash and dash" wil doen.

Ik ben wel benieuwd wat abetterrouteplanner.com dus heb even ABRP plannetje gemaakt:

Auto: S100D met 5% degradatie
Vertrek 100%
Aankomst 35%
Extra gewicht 250kg
Max snelheid 140km/u
Temperatuur: 5graden
Vehicle temperature: 25 graden


Met de slider op positie 2 (tussen few but long en quickest arrival)

WaypointArrival SoCDepart SoCCostCharge durationDistanceDrive durationArrivalDeparture
Rotterdam, South Holland, Netherlands
100%​
352 km3 h05:23 PM
Mogendorf, Germany [Tesla]
3%​
80%​
25 EUR45 min253 km1 h 54 min08:23 PM09:08 PM
Geiselwind, Germany [Tesla]
1%​
72%​
23 EUR40 min216 km1 h 40 min11:03 PM11:43 PM
Eching Supercharger [Tesla]
6%​
79%​
24 EUR42 min158 km1 h 32 min01:23 AM02:06 AM
Fieberbrunn, Tyrol, Austria
35%​
03:38 AM
10 h 15 min2 h 7 min979 km8 h 8 min


Slider op 3 (quickest arrival)

WaypointArrival SoCDepart SoCCostCharge durationDistanceDrive durationArrivalDeparture
Rotterdam, South Holland, Netherlands
100%​
352 km3 h05:27 PM
Mogendorf, Germany [Tesla]
4%​
62%​
19 EUR29 min183 km1 h 20 min08:27 PM08:56 PM
Wertheim Supercharger [Tesla]
6%​
60%​
17 EUR26 min179 km1 h 28 min10:17 PM10:43 PM
Hilpoltstein, Germany [Tesla]
6%​
63%​
19 EUR28 min179 km1 h 19 min12:12 AM12:40 AM
Irschenberg Supercharger [Tesla]
6%​
56%​
16 EUR24 min87 km1 h 1 min02:00 AM02:23 AM
Fieberbrunn, Tyrol, Austria
35%​
03:25 AM
9 h 58 min1 h 46 min980 km8 h 11 min


Je had er dus wel iets sneller over kunnen doen. In mijn ervaring is ABRP echt mega nauwkeurig als je de factoren goed invult en je ook rijd tegen de ingestelde vmax.

Files enzo staan hier natuurlijk los van...
True, had ook op ABRP gekeken. Maar na m'n eerste blooper met te weinig juice de SUC net niet te halen maar anders gegaan. Medereizigers waren daar ook wat blijer mee..... en uiteindelijk toch op 2u laadtijd uitgekomen per reis.
Had Tesla op gepland vertrek gezet op m'n vertrektijd, maar blijkbaar was dat niet genoeg om met een warm batterijtje te vertrekken.
 
  • Like
Reactions: ramonneke
Ik zit nu in Lech. Onderweg weer een paar phantom brake events mogen meemaken, trage laadsnelheden bij SuCs omdat er iemand naast kwam staan (dat was vroeger toch een stuk beter geregeld) en op nogal onvoorspelbare momenten gingen de toeters en bellen weer af. Mijn vrouw en ik kijken er niet meer van op, maar de vrienden die meereden hebben toch flink wat hartverzakkingen gehad onderweg.
Ik kan niet wachten tot er eens echt goede software komt naar Europa.
 
Ik zit nu in Lech. Onderweg weer een paar phantom brake events mogen meemaken, trage laadsnelheden bij SuCs omdat er iemand naast kwam staan (dat was vroeger toch een stuk beter geregeld) en op nogal onvoorspelbare momenten gingen de toeters en bellen weer af. Mijn vrouw en ik kijken er niet meer van op, maar de vrienden die meereden hebben toch flink wat hartverzakkingen gehad onderweg.
Ik kan niet wachten tot er eens echt goede software komt naar Europa.
Hopelijk kun je nog gaan genieten van Lech, het weer, de sneeuw en de mensen om je heen.
 
  • Love
Reactions: job-lek
Ik kan niet wachten tot er eens echt goede software komt naar Europa.
Ik hoorde Elon in Grünheide deze week nog (vrij vertaald) zeggen "FSD Beta dit jaar nog naar Europa". Zou dat ook nog afhangen van een hoop Europese juridische voetangels die door de concullega's zijn belobbyd? Eens zullen ook hun systemen door de nu te strakke regelgeving worden belemmerd. Als Mercedes level 3 wil gaan uitrollen zal versoepeling misschien ook nodig zijn. Ik kijk er met spanning naar uit en begin 2023 vind ik ook nog wel akkoord ;-)
 
Ik hoorde Elon in Grünheide deze week nog (vrij vertaald) zeggen "FSD Beta dit jaar nog naar Europa". Zou dat ook nog afhangen van een hoop Europese juridische voetangels die door de concullega's zijn belobbyd? Eens zullen ook hun systemen door de nu te strakke regelgeving worden belemmerd. Als Mercedes level 3 wil gaan uitrollen zal versoepeling misschien ook nodig zijn. Ik kijk er met spanning naar uit en begin 2023 vind ik ook nog wel akkoord ;-)
Precies hij heeft aangegeven dat ze dit jaar de FSD kunnen presenteren aan de wetgevende organisaties.
 
Ik hoorde Elon in Grünheide deze week nog (vrij vertaald) zeggen "FSD Beta dit jaar nog naar Europa". Zou dat ook nog afhangen van een hoop Europese juridische voetangels die door de concullega's zijn belobbyd? Eens zullen ook hun systemen door de nu te strakke regelgeving worden belemmerd. Als Mercedes level 3 wil gaan uitrollen zal versoepeling misschien ook nodig zijn. Ik kijk er met spanning naar uit en begin 2023 vind ik ook nog wel akkoord ;-)
Ik ben niet zo geinteresseerd in die Beta. Als ze eerst maar eens een single stack versie van de gewone Tacc en NOA uitbrachten. Veel van de problemen worden volgens mij veroorzaakt doordat Tacc los functioneert van Lane keeping en dat weer los van NOA en die modules communiceren ook slecht (of niet) met elkaar. Voorbeeld: je rijdt op een lege snelweg en nadert een vrachtwagen, dan gaat eerst Tacc afremmen, vervolgens komt NOA tot de conclusie dat je beter kan inhalen enz.