Dit jaar voor het eerst met de Tesla S 100D (v 2018, CCS ombouw) op wintersport geweest. Rijd sinds '15 in een Tesla (15-18 een 85), maar leende altijd een benzine/diesel voor de wintersport. Voorop staat dat ik niet houd van lang autorijden en liefst zou vliegen. Maar dit is ons midweekje met de mannen (6) en de rest wil gewoon met de lease auto. Dan maar inschikken.
Dit jaar besloten om toch maar eens met de EV te doen. Vanuit regio Rotterdam naar Fieberbrunn met 3 man + bagage. De andere 3 gingen later weg met een diesel. Doel was gelijk tijdig aankomen, dus zij gingen een uur later weg. Temperatuur liep tegen graad of 10, dus dat viel niet tegen.
Alles past natuurlijk makkelijk in de Tesla, dus namen wij maar voor iedereen de board en ski's mee. Het ontbreken van een skiluik blijf ik vreemd vinden.
Heenreis
Erg vroeg in de ochtend vetrokken met 100% lading, om nog een kort middagje mee te pakken op de piste, dus lekker rustig op de weg. Autopilot rond 130-140. Het eerste wat opvalt is dat ik het niet eens ben met de laadstrategie van de Tesla. Want om nu na 100km al weer te stoppen is natuurlijk niet het plan. Batterij ging ook voorverwarmen, lekker efficient... not. Dus dan maar zelf stops kiezen.
Plande handmitg in Oberhonnefeld op 350km, moet te doen zijn. Nou nee. Ik rij normaal zo dicht mogelijk naar nul toe, wat in NL altijd wel lukt. Maar geen rekening gehouden dat de laatste 15-20km voor de SUC heuvelachtig is. Zelfs met 60km/u achter een vrachtwagen was nog te veel. Gelukkig zit er 8km voor de lader een tankstation met CCS publieke paal. Kwam er met zweethandjes en nog 1km over (!) aan. Even 25km erin gegooid om toch naar de SUC te kunnen. Volgende keer maar wat meer buffer aanhouden...
1e: Serways Fernthal: 10 min (25 km om Oberhonnefeld te halen)
2e Oberhonnefeld: 30 min
3e: Weibersbrunn 35 min
4e: Hilpoltstein 25 min
5e: Weyarn 20 min hadden niet veel nodig, maar iets langer doorgeladen want wilde wel 150km over houden in het dorp).
Heen dus 2 uur geladen en 9,5 uur gereden over 950km. De dieslaars waren er 1,5 uur eerder. Ze reden harder (180 ish in de vroege morgen) en hadden 1 lange stop van 30 min. Dat 180 hoeft niet van mij, maar verder viel de reistijd toch wat tegen. Zonder het extra laden, een keer de verkeerde kant op rijden en vignet zoektocht, waren we misschien 30 minuten eerder aangekomen, maar soit.
Terug
Konden laden in ons hotel, dus met 90% vertrokken (omwille van re-gen). Wederom wilde Tesla na 100km al weer laden, dus weer zelf gedaan. Om 6 uur 's ochtends gaan rijden.
1e: Erlangen. Rustig aan ontbeten bij de bakker, 45 min geladen.
2e: Kleinostheim: McDonalds lunch, 45 min geladen
3e: Moers: wachten bij VdValk, troosteloos, 30 min geladen.
Totaal: 9 uur gereden, 2 uur geladen. Wederom rond 130/140 waar kan. Af en toe 150/160 en veel baustellen. Kwam met ruim 100km thuis aan. De Diesleaars waren terug niet heel veel sneller. Je merkt dat overdag de cruisesnelheden dichter bij elkaar liggen in Duitsland.
Samenvattend
Zo'n 1.000km op een halve dag, Het gaat met de Tesla. Laden terwijl je eet is prima, maar als je wacht wat niet leuk. Vond het met de XC90 Phev 2 jaar fijner. Is ook een relaxte reisauto. Maar die wint niet van de Tesla autopilot, want daar wil ik echt niet meer zonder.
Wat ook opviel. Wh/km heen lag rond 245-250 en terug 220. Heen en terug wind uit het Oosten, gelijke temperatuur. Zal vooral met 'omhoog' rijden te maken hebben gehad.
De Tesla routeplanner is irritant. Ik ga niet met 100% vertrekken om na 1 uur al weer te alden en dan gaat fatsoenlijk overrulen dus niet.