Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op wintersport met de Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Het is wel voor onderweg, en bulle extra laden om met wat reserve in morzine te komen. laadpaal dichtheid is daar niet heel hoog en aangezien ik niet de enige EV zal zijn wil ik voor de gemoeds rust wat extra laden.

de intentie voor deze post was het feit dat er misschien nog op de route een mooie suc zou liggen om even lekker te ontbijten voor we arriveren in morzine.
de laatste SUC op jouw route (die ik ook altijd rijd en al 9 jaar met EV) is Bolle, vlak voor Montreux. Die is troosteloos, 8 plekken en er wordt thans gewerkt aan uitbreiding naar 16 plekken. Maar buiten een kleine toilet container is er geen horeca op dit industrieterrein. Ik heb in het verleden wel eens gebruik gemaakt van een openbare lader in Evian-les-bains, en daar geluncht (we waren toen om 04:00 thuis vertrokken) maar in 1,5 uur krijg je dan weinig bijgeladen. Een geruststelling, in Morzine zijn 5 hotels en 1 restaurant met DEC waarvan in ieder geval hotel & spa Le Dahu op afspraak overdag haar dec aan niet-gasten beschikbaar stelt voor 12 euro. een mailtje naar Anne van de receptie volstaat. [email protected] Er zijn in Morzine ook openbare laders, de vraag is echter of die beschikbaar zijn.
 
Last edited:
  • Helpful
Reactions: Maarten
de laatste SUC op jouw route (die ik ook altijd rijd en al 9 jaar met EV) is Bolle, vlak voor Montreux. Die is troosteloos, 8 plekken en er wordt thans gewerkt aan uitbreiding naar 16 plekken. Maar buiten een kleine toilet container is er geen horeca op dit industrieterrein. Ik heb in het verleden wel eens gebruik gemaakt van een openbare lader in Evian-les-bains, en daar geluncht (we waren toen om 04:00 thuis vertrokken) maar in 1,5 uur krijg je dan weinig bijgeladen. Een geruststelling, in Morzine zijn 5 hotels en 1 restaurant met DEC waarvan in ieder geval hotel & spa Le Dahu op afspraak overdag haar dec aan niet-gasten beschikbaar stelt voor 12 euro. een mailtje naar Anne van de receptie volstaat. [email protected] Er zijn in Morzine ook openbare laders, de vraag is echter of die beschikbaar zijn.
Thanks voor de info! Ga zeker even een mailtje sturen :D
 
Geweldige auto in de sneeuw, voor de zekerheid (op advies eigenaar hotel) bergaf kettingen erom, bergop geen issue, andere hotelgasten waren wat verbaasd dat ik pas na aankomst kettingen erom aan het leggen was 😀 en ja dit was de weg rechts van de huizen langs.
Was wel blij dat ik in 2014 na aanschaf 1e Tesla een berg adapters had gemaakt zodat ik op elke manier kan laden. Met het last minute iets pakken uit de frunk was de 220v adapter van de umc op de oprit bij mijn schoonouders blijven liggen. Nu kon ik met rode stekker toch aan een normaal stopcontact laden.
 

Attachments

  • 563EA4BB-1A6A-4153-853E-5700EC777FA5.jpeg
    563EA4BB-1A6A-4153-853E-5700EC777FA5.jpeg
    350.9 KB · Views: 96
Wij gaan eind aankomende week op wintersport naar Sankt Anton.
Eerste keer voor mij zo'n afstand met de Tesla.
Ik verwacht dat dit zonder problemen goed gaat komen, maar heb wel een vraag:

Als ik op de Tesla routeplanner de eindbestemming invoer geeft ie 3 laadstops aan: eerste 55min, 2e 1u5m, 3e 25min en dus een totaal geschatte tijd van 2u25min laden.

Als ik op ABRP kijk is de snelste optie 5 laadstops en totale geschatte laadtijd 1u35min. ABRP staat ingesteld op een gemiddeld verbruik waar ik zeker onder zal zitten.

Waar kan dit grote verschil in zitten en welke zouden jullie aanhouden? Kan het zijn dat de tijd bij de Tesla routeplanner zichzelf aanpast als alles goed op temperatuur is of is dit juist een realistische tijd waar ik aan moet denken? (Geen haast onderweg, dus mij maakt het niet uit, ik vroeg het me alleen af :))
 
Wij gaan eind aankomende week op wintersport naar Sankt Anton.
Eerste keer voor mij zo'n afstand met de Tesla.
Ik verwacht dat dit zonder problemen goed gaat komen, maar heb wel een vraag:

Als ik op de Tesla routeplanner de eindbestemming invoer geeft ie 3 laadstops aan: eerste 55min, 2e 1u5m, 3e 25min en dus een totaal geschatte tijd van 2u25min laden.

Als ik op ABRP kijk is de snelste optie 5 laadstops en totale geschatte laadtijd 1u35min. ABRP staat ingesteld op een gemiddeld verbruik waar ik zeker onder zal zitten.

Waar kan dit grote verschil in zitten en welke zouden jullie aanhouden? Kan het zijn dat de tijd bij de Tesla routeplanner zichzelf aanpast als alles goed op temperatuur is of is dit juist een realistische tijd waar ik aan moet denken? (Geen haast onderweg, dus mij maakt het niet uit, ik vroeg het me alleen af :))
Met een MY is een uur laden veel (te veel) Als je langer dan pakweg tot 70% laadt, begint het laden zeer traag te gaan. Je kan dan beter vertrekken en een keer meer laden.
 
  • Like
Reactions: giomgiom
Met een MY is een uur laden veel (te veel) Als je langer dan pakweg tot 70% laadt, begint het laden zeer traag te gaan. Je kan dan beter vertrekken en een keer meer laden.
Dacht ik ook al aan, dan hou ik daar rekening mee en maak ik de stops korter. 👍
Jammer dat je op de Tesla routeplanner zelf (nog) niet kan instellen of je de stops langer of korter maar vaker wilt houden.
 
Dacht ik ook al aan, dan hou ik daar rekening mee en maak ik de stops korter. 👍
Jammer dat je op de Tesla routeplanner zelf (nog) niet kan instellen of je de stops langer of korter maar vaker wilt houden.
Gewoon op voorhand niet te veen mee inzitten en onderweg gewoon vroeger vertrekken. De NaV berekent continu opnieuw.
 
Gewoon op voorhand niet te veen mee inzitten en onderweg gewoon vroeger vertrekken. De NaV berekent continu opnieuw.
Het nadeel vind ik altijd dat als hij 1 keer een SUC in gedachten heeft, dan blijft hij daar aan vast houden. Ook als je een stop verder nog zou halen obv je huidige verbruik en SoC.
Wanneer je de eerder voorgestelde SUC niet haalt, dan voegt hij wel een eerdere stop toe.
 
Het nadeel vind ik altijd dat als hij 1 keer een SUC in gedachten heeft, dan blijft hij daar aan vast houden. Ook als je een stop verder nog zou halen obv je huidige verbruik en SoC.
Wanneer je de eerder voorgestelde SUC niet haalt, dan voegt hij wel een eerdere stop toe.
In dat geval vraag ik een route naar de volgende SuC zonder voorgestelde laadstops (3 puntjes in de nav, instellingen, ‘Reisplanner’ uit zetten)
Je ziet dan de geschatte SoC bij aankomst daar. Net voor de origineel gekozen SuC beslis je dan of je het haalt of niet. Indien niet, kan je via vorige bestemmingen weer de eerste SuC kiezen.
 
Het nadeel vind ik altijd dat als hij 1 keer een SUC in gedachten heeft, dan blijft hij daar aan vast houden. Ook als je een stop verder nog zou halen obv je huidige verbruik en SoC.
Wanneer je de eerder voorgestelde SUC niet haalt, dan voegt hij wel een eerdere stop toe.
Je kan dan ook op de volgende SUC duwen en dan gooit hij meestal de oude suggestie er uit.
 
  • Helpful
Reactions: giomgiom
Dankje voor alle hulp! 👍
Nog een bijkomende vraag, niet per se van toepassing bij de 'lange' trip naar Oostenrijk, maar wel bij koud weer.
In de koudere temperaturen heb ik soms gemerkt dat het regeneratieve remmen lang uitgeschakeld blijft.
Voor de echt korte stukken ±5km zet ik het klimaat zelden aan, batterij blijft dus koud.

Voor de iets langere stukken heb ik gemerkt dat het soms nog best lang duurt voor het regeneratief remmen terug actief is.
Voorverwarmen heb ik niet heel lang gedaan, dus dat ligt aan mij. 😃 Maar mijn vraag is dus, heeft de instelling van het klimaat invloed op het verwarmen van de batterij?

Stel ik zet het klimaat op automatisch, 21 graden en middelmatig of harde ventilatie. Krijgt de batterij dan meer warmte omdat dit gekoppeld zit aan het klimaat voor het interieur? M.a.w. staat het klimaat op 18 graden, lage snelheid ventilatie, warmt de batterij dan minder snel op?

De reden van deze vraag is dat het regeneratief remmen symbooltje wegging nadat ik het klimaat wat warmer gezet had en de ventilatorsnelheid hoger ingesteld had, dit kan uiteraard ook toeval geweest zijn omdat ik al een langere tijd onderweg was. 😃
 
Dankje voor alle hulp! 👍
Nog een bijkomende vraag, niet per se van toepassing bij de 'lange' trip naar Oostenrijk, maar wel bij koud weer.
In de koudere temperaturen heb ik soms gemerkt dat het regeneratieve remmen lang uitgeschakeld blijft.
Voor de echt korte stukken ±5km zet ik het klimaat zelden aan, batterij blijft dus koud.

Voor de iets langere stukken heb ik gemerkt dat het soms nog best lang duurt voor het regeneratief remmen terug actief is.
Voorverwarmen heb ik niet heel lang gedaan, dus dat ligt aan mij. 😃 Maar mijn vraag is dus, heeft de instelling van het klimaat invloed op het verwarmen van de batterij?

Stel ik zet het klimaat op automatisch, 21 graden en middelmatig of harde ventilatie. Krijgt de batterij dan meer warmte omdat dit gekoppeld zit aan het klimaat voor het interieur? M.a.w. staat het klimaat op 18 graden, lage snelheid ventilatie, warmt de batterij dan minder snel op?

De reden van deze vraag is dat het regeneratief remmen symbooltje wegging nadat ik het klimaat wat warmer gezet had en de ventilatorsnelheid hoger ingesteld had, dit kan uiteraard ook toeval geweest zijn omdat ik al een langere tijd onderweg was. 😃
 
  • Helpful
Reactions: giomgiom