Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op wintersport met de Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Maar het is geen 100

je hebt gelijk, over het hoofd gezien. Maar ook met een P85 heb je met 15% SoC nog een ruime marge van tegen de 60km (gegeven dat je in z o'n geval dat je het nodig hebt gewoon 90 kan gaan rijden. Maar goed, belangrijkste is dat iedereen er zo mee om gaat dat hij/zij zich er relaxed bij voelt... geen goed plan om onnodig te gaan stressen -;). Heb in het verleden al eens twee keer met een lege tank langs de weg gestaan omdat ik altijd optimistisch dacht dat het nog wel kon... Maar nooit met een lege accu!
 
IMG_0079.JPG


Laadpaal in Seefeld, Oostenrijk. Heeft iemand nog wat muntjes :rolleyes:?
 
Even een update. Afgelopen vrijdagavond met een SoC van 100% vertrokken. Het was goed weer met af en toe een beetje regen tot in zuid Duitsland de regen en uiteindelijk sneeuw kwam.

Ik had ABRP ingesteld met 10% extra verbruik ivm regen/sneeuwsmaar dat klopte niet. Dit omdat ik ook had ingesteld als max snelheid 149 en 105%. Ik merkte dat het verbruik van ABRP spot on was als ik exact onder de ingestelde waarden reed. Bizar hoe nauwkeurig dit was.

De 10% meer verbruik bij regen of sneeuw is onzin omdat ABRP er vanuit gaat dat je dan met 105% dan wel 149km/u rijd. Echter als het regende en vooral wanneer het sneeuwde reed ik eerder 110 of zelfs langzamer waardoor je zelfs zuiniger rijden. Uiteraard wel een iets langzamere rit tot gevolg.

Ik heb dacht ik 5 stops gehad waar ik telkens 20 a 30 minuten stond. Telkens begon het laden praktisch direct met vol vermogen.

Ik heb heel de rit van 1050km in minder dan 12u afgelegd inclusief stops. Bij 3 stops heb ik een powernap gedaan en bij elke stop een wandeling naar het sanitair mits mogelijk.

By far de meest relaxte vakantie rit ever! Het verliep veel beter dan ik had verwacht.

Ik heb wel wat andere perikelen. Zo had ik de afspraak dat ik m'n auto kon laden middels een schulp echter toen ze de volgende dag zagen dat ik 66kwh had verbruikt wilden ze dat ik het laden stopte ivm een mogelijke aanpassing van hun energie nota. Wel jammer want hierdoor kon ik niet naar een 80% SoC en kan ik straks niet met 100% SoC vertrekken.

Phantom drain is in deze kou toch ook wel hoger, 3% per dag.

Daarnaast een issue met m'n deuren. Het raam zat vast gevroren aan het rubber en in de deur. Hierdoor kon ik m'n deur niet sluiten tot ik koud water langs het raam liet lopen tot het ontdooid was en het raam naar beneden kon.

Bij de model 3 is hier een update voor die zorgt dat bij jou het raam een klein stukje terug trekt in park modus. Dit is kennelijk ook bij de S nodig!

Verder heb ik het premium package en heb dus ruitenwisser heaters en spiegel heaters. Echter, in v9 kun je deze niet meer inschakelen!

Een ander dingetje.. mirror auto folding gaat niet goed samen met vrieskou en sneeuw. Zet het dus uit!
Dit brengt me op het volgende probleem. Als je mirror auto folding uit hebt staan en je gebruikt summon dan klappen de spiegels alsnog in! Gelukkig was er toen geen sneeuw of ijs maar dit mag niet gebeuren!

Dus de rit verliep grandioos maar op bestemming dus een aantal punten die wel problematisch waren/zijn.

Dan nog de winterbanden... Sneeuwkettingen niet nodig gehad ondanks hevige sneeuw en kon met elke gemak zelfs de super stijle oprit nemen!

In de nacht waren de SuCs verlaten. In de ochtend minder dan de helft bezet dus kon met volle snelheid laden.

Na de vakantie wat foto's op het succes draadje delen.
 
Daarnaast een issue met m'n deuren. Het raam zat vast gevroren aan het rubber en in de deur. Hierdoor kon ik m'n deur niet sluiten tot ik koud water langs het raam liet lopen tot het ontdooid was en het raam naar beneden kon.
even volgende keer de raam/deur rubbers insmeren met een minimaal klein beetje uienzalf, ff een klein klusje maar dat weert al het vocht wat ertussen kan komen
 
In de nacht waren de SuCs verlaten. In de ochtend minder dan de helft bezet dus kon met volle snelheid laden.
Welke snelheden heb je geladen? was in de kou snel op maximum snelheid, ik heb zelf wat mindere snelheden gezien, ik merkte met mijn 90D dat er veelal rond de 92kw aan het laden was, terwijl ik vaak 115kW verwacht (tussen 10% -> 50% laden)
 
Verder heb ik het premium package en heb dus ruitenwisser heaters en spiegel heaters. Echter, in v9 kun je deze niet meer inschakelen!

De functie zit wat meer verstopt. Daar waar je je klimaatinstellingen regelt, is aan de linkerzijde een tweede tab te vinden met drie golfjes, het logo voor verwarming. Dat tabje selecteren geeft een een blad met instellingen van de stoelverwarming, spiegels en ruitenwissers.
 
Dat tabje selecteren geeft een een blad met instellingen van de stoelverwarming, spiegels en ruitenwissers
Ik zie daar enkel stoelen en stuur. Geen opties voor spiegels en ruitenwissers.

Welke snelheden heb je geladen?

Binnen enkele seconden op 117kW.

volgende keer de raam/deur rubbers insmeren met een minimaal klein beetje uienzalf
Het raam zat ook vast in de deur zelf dus weet niet of dat had geholpen maar de raam rubbers zeker. Ik bedacht me dat zelf ook toen het gebeurde :)
 
  • Like
Reactions: woes and nico180
Even een update. Afgelopen vrijdagavond met een SoC van 100% vertrokken. Het was goed weer met af en toe een beetje regen tot in zuid Duitsland de regen en uiteindelijk sneeuw kwam.

Ik had ABRP ingesteld met 10% extra verbruik ivm regen/sneeuwsmaar dat klopte niet. Dit omdat ik ook had ingesteld als max snelheid 149 en 105%. Ik merkte dat het verbruik van ABRP spot on was als ik exact onder de ingestelde waarden reed. Bizar hoe nauwkeurig dit was.

De 10% meer verbruik bij regen of sneeuw is onzin omdat ABRP er vanuit gaat dat je dan met 105% dan wel 149km/u rijd. Echter als het regende en vooral wanneer het sneeuwde reed ik eerder 110 of zelfs langzamer waardoor je zelfs zuiniger rijden. Uiteraard wel een iets langzamere rit tot gevolg.

Ik heb dacht ik 5 stops gehad waar ik telkens 20 a 30 minuten stond. Telkens begon het laden praktisch direct met vol vermogen.

Ik heb heel de rit van 1050km in minder dan 12u afgelegd inclusief stops. Bij 3 stops heb ik een powernap gedaan en bij elke stop een wandeling naar het sanitair mits mogelijk.

By far de meest relaxte vakantie rit ever! Het verliep veel beter dan ik had verwacht.

Ik heb wel wat andere perikelen. Zo had ik de afspraak dat ik m'n auto kon laden middels een schulp echter toen ze de volgende dag zagen dat ik 66kwh had verbruikt wilden ze dat ik het laden stopte ivm een mogelijke aanpassing van hun energie nota. Wel jammer want hierdoor kon ik niet naar een 80% SoC en kan ik straks niet met 100% SoC vertrekken.

Phantom drain is in deze kou toch ook wel hoger, 3% per dag.

Daarnaast een issue met m'n deuren. Het raam zat vast gevroren aan het rubber en in de deur. Hierdoor kon ik m'n deur niet sluiten tot ik koud water langs het raam liet lopen tot het ontdooid was en het raam naar beneden kon.

Bij de model 3 is hier een update voor die zorgt dat bij jou het raam een klein stukje terug trekt in park modus. Dit is kennelijk ook bij de S nodig!

Verder heb ik het premium package en heb dus ruitenwisser heaters en spiegel heaters. Echter, in v9 kun je deze niet meer inschakelen!

Een ander dingetje.. mirror auto folding gaat niet goed samen met vrieskou en sneeuw. Zet het dus uit!
Dit brengt me op het volgende probleem. Als je mirror auto folding uit hebt staan en je gebruikt summon dan klappen de spiegels alsnog in! Gelukkig was er toen geen sneeuw of ijs maar dit mag niet gebeuren!

Dus de rit verliep grandioos maar op bestemming dus een aantal punten die wel problematisch waren/zijn.

Dan nog de winterbanden... Sneeuwkettingen niet nodig gehad ondanks hevige sneeuw en kon met elke gemak zelfs de super stijle oprit nemen!

In de nacht waren de SuCs verlaten. In de ochtend minder dan de helft bezet dus kon met volle snelheid laden.

Na de vakantie wat foto's op het succes draadje delen.
Jij hebt een 100. Dat is een verschil van dag en nacht met een 75. Jaloers!:mad:
 
Jij hebt een 100. Dat is een verschil van dag en nacht met een 75. Jaloers!:mad:

Ik weet het niet... Natuurlijk de laadsnelheid ligt iets lager maar dezelfde principes gelden. Het merendeel van de SuC vereist maar korte splash and dashes.

Uiteraard gaat het met de 100D sneller maar is het dat geld waard voor enkel die vakantie?

Ik heb de 100D gekozen ivm degradatie op de lange termijn icm 21 inch verbruik.
 
Ik weet het niet... Natuurlijk de laadsnelheid ligt iets lager maar dezelfde principes gelden. Het merendeel van de SuC vereist maar korte splash and dashes.

Uiteraard gaat het met de 100D sneller maar is het dat geld waard voor enkel die vakantie?

Ik heb de 100D gekozen ivm degradatie op de lange termijn icm 21 inch verbruik.
Klopt. Ik had geen keuze (lease) maar voor binnen Nederland is een 75 prima. Daarbuiten is het toch wel anders, 4 tot 6 keer per jaar naar Italië.
 
Nog even mijn ervaring over de rit terug naar huis. Ook weer in de nacht gereden met veelal AP op 150km/h maar op sommige stukken 180-200km/h omdat een AP penalty kreeg ivm het niet opmerking van het knipperen op een rechte weg. Ik word daar soms wel echt behoorlijk moe van. Soms besluit ik bij een eerst volgende parkeerplaats even in de ankers te gaan, van P weer naar D te gaan en weer volop te accelereren maar nu besloot ik gewoon even lekker te knallen. Jeetje wat gaat dat ultra smooth zeg een beetje tussen de 180 en 200 'hangen'. Boven de 200 komt wel steeds vrij snel de vermogenslimiter.

Wat betreft rijden alles super maar het vertrek wat minder. Wederom waren m'n ramen vast gevroren! Het was dan ook kouder dan de dagen hiervoor. Ik vermoed dat het sneeuw overdag smelt door het zonnetje maar ook omdat de auto relatief warm blijft van binnen. De Tesla heeft merkbaar minder sneeuw op het dak/ramen dan andere auto's. Het smeltwater gaat dan in alle ruimtes zitten en vriest dicht zodra het zonnetje verdwijnt. Ik moet zeggen dat dit echt een zeer vervelend euvel is op het moment dat je wilt inpakken om te vertrekken en dat heeft me zeker 20 minuten gekost. Dit was trouwens met een hele tijd 'opwarmen' op 20 graden en dit was dus niet voldoende om het glas voldoende op te warmen. Misschien werkt dit zelfs averechts omdat het juist sneeuw laat smelten die op andere punten juist kan bevriezen.

Ander probleem was dat ik sneeuw/ijs in m'n achterwielen had wat voor een lichte onbalans zorgde. Aangezien dit was vastgevroren en het buiten heel de rit goed onder 0 was duurde het lang voor dit weg was. Dit was geen probleem geweest als ik de auto onder een car port of in een garage had kunnen parkeren.

Verder had ik op de terugweg veel vaker verbindings problemen. Wellicht omdat ik op de terugweg over Frankfurt reed i.p.v. Stuttgart. Het zorgde ervoor dat ik echt Spotify in de Tesla links te laten liggen. Het gebeurd te vaak dat nummers stoppen maar het is ook hinderlijk dat Spotify in de Tesla gewoon niet werkt zoals in de app. Dat viel op deze lange rit extra op.

Al eerder heb ik aangehaald dat ik op de heen weg gepland had met A Better Route Planner ( A Better Routeplanner ) met 10% extra verbruik i.v.m. sneeuw. Echter, deze gaat ervan uit dat je bij regen/sneeuw ook gewoon met 150km/h over de weg knalt. Zeer onrealistisch dus en dus is dus eigenlijk enkel van toepassing als je gaan hypermilen, dus met lage snelheid gaan rijden. Op de terug weg waren dit mijn instellingen:

- Model: S100D
- Reference consumption: 211Wh/km (berekent door ABRP na eerdere ritten)
- Reference speed: 105% (+5km/h snelheidsovertreding)
- Max speed: 150 (knallen op de duitse autobahn)
- Charger arrival: 1%
- Goal arrival: 1%
- Outside temp: -5 c
- Conditions: Dry
- Battery degradation: 2%
- Port open time: 2 minutes


Het is gewoon bizar hoe nauwkeurig ABRP is! Ik reed in de onlangs geïntroduceerde dashboard modus. Deze geeft een mooi verloop van hoogte tegen het geschatte verbruik. Het geeft ook wat info zoals het verwachte verbruik bij de geplande snelheid op basis van de geconfigureerde instellingen.

IMG_20190112_000015.jpg

Dit is een foto van de heenreis maar het toont mooi het grafiekje. Het resultaat is dat je eigenlijk tegen deze grafiek 'aanrijd'. Het klopt 99% van de keren maar ik had bijvoorbeeld een tijdje even volop wind mee waardoor het verbruik zakte. Ik reed al 150km/h op AP dus kon niet harder maar dat scheelde weer 2% bij aankomst van de volgende SuC.
Het wordt pas interessant bij windje tegen! Als dat zou gebeuren en het verbruik wordt echt stukken hoger dan ga je gewoon 5km/h zachter rijden en je zit weer binnen het window naar de volgende SuC. Dat was niet nodig maar je kunt zo dus zo strak mogelijk naar de volgende SuC rijden.

Bij 2 SuC's heb ik een powernap gedaan om te rusten. Helaas was dit niet genoeg en moest ik een 3e stop maken om echt even goed slaap te pakken. Dit was met de kachel aan en helaas was dit niet bij een SuC. Ik voelde me opeens zo moe dat ik het niet verantwoord vond verder te rijden en gewoon de eerste de beste parkeerplaats op te rijden. Hierdoor haalde ik de laatste stint niet naar huis en moest ik met 100km/h rijden om met 1% aan te komen. Echter, het is koud en heb thuis nog geen laadmogelijkheid en wilde niet gokken of de laadpaal hier in de straat geen plek had en heb bij SuC Dordrecht tot 55% geladen. Ik moet aangeven dat deze stop dus niet nodig was geweest.

Een probleem met ABRP is dat als je deze in de browser open hebt staan tijdens het superchargen, dan hangt op gegeven moment de browser. Je moet dan de MCU resetten maar als je even naar een andere website navigeert net voor het het superchargen dan heb je dit probleem niet. Ik vermoed dat de website de SuC data niet goed aggregeerd.

Ook viel me op dat de Tesla navigatie wel heel snel roept dat je onder de 110 of 115km/h moet rijden. Heel apart trouwens dat op het 17" scherm staat dat je onder de 115km/h moet rijden en in de cockpit staat dat je onder de 110 moet blijven. Deze melding kun je gewoon vergeten, je moet enkel naar het geschatte percentage kijken want in mijn situatie te gunstig was. Ik zat er steeds een aantal procent onder waar ABRP bijna altijd spot on is. De Tesla navigatie gaat op de autobahn denk ik uit van een andere snelheid. Wellicht 130km/h ofzo maar in Nederland klopte het ook niet.

Anyway, met de voorjaarsvakantie weer op wintersport! Echter, dan met m'n dochter en dan ga ik niet knallen maar chillen. Iets meer reistijd maar een andere ervaring met meer tijd om te kletsen. Looking forward to the ride!

Paar andere minpunten:

- Op de terugweg bizar vaak phantom braking ervaren. Ik denk 6 tot 8 keer op een rit van 1000km. Ik begrijp het niet helemaal want het zicht was echt uitstekend en geen neerslag.

- Ook met de auto high beam gereden maar dit is echt totaal waardeloos op de snelweg. Reactie tijd is super langzaam als deze überhaupt reageert. Leuk voor in de bergpas maar op de snelweg had deze echt meer waarde gehad want ik vind het bereik van het normale licht redelijk slecht.

- AP kan helaas niet op met de gele belijning bij weg werkzaamheden. Hij zoekt tussen de witte en gele banen. Tegelijk ook het feit dat de borden herkenning nog ontbreekt. Vooral om de autobahn is dat hinderlijk omdat je van 150 naar 80 moet en weer terug. Dat is veel gedoe met het pookje.

- Ik mis een 'default' cruise snelheid voor de autobahn. Bij geen max snelheid zou je aan het pookje moeten trekken om naar de default max te gaan. Hier ga ik een verzoek voor indienen. Het is zo triviaal!

Een paar plus punten:

- Wat een perfecte Duitse SuC's! Heerlijk bij die Rasthofjes met niet een groot restaurant maar to the point met een tankstation, toilet of een mac. Vaak zelfs een wasstraat aanwezig. Die Duitsers snappen het! Super kort op de snelweg en kost bijna extra reistijd. Helaas niet alle SuC's zo.. maar wel vielen! :)

- Heerlijk rustig bij de Duitse SuC's, alhoewel, 1x geICE'd door een NL'er die een broodje haalde bij het tankstation maar snel weg was omdat ik toeterde.

- Wow, wat een tractie in de sneeuw! Op de heenreis volle bak sneeuw en had en een hele steile helling op het einde om op te rijden waar diverse auto's niet omhoog konden. Geen probleem! Trouwens, zet je luchtvering op maximale hoogte zodat je Tesla niet ingezet wordt als een sneeuwschuiver. Naar beneden ook geen probleem.

- Diverse Oostenrijkers die vragen hoe dat nou zat met die Tesla's, enkel elektrisch toch? Met de vraag hoe lang ik er over had gedaan waarbij ze allen verbaasd waren dat ik riep binnen de 12u voor 1050km inclusief slapen en laden :)
 
Ik heb toch even met ABRP gekeken. Op de gehele rit scheelt het maar 1 uur namelijk 12 uur ipv 11. Dat is met gewoon doorknallen met max 150km/h en 105% snelheid bij -5.

- S100D vs S75D

Dat vind ik toch niet 'dag en nacht'.

even korte vergelijking met een accu van 90:

100 laden 2:09 totaal rit: 11:04
90 laden 02:26 totaal rit: 11:20
75 laden 3:03 totaal rit: 12:07

Wat me in mijn rit richting oostenrijk is tegengevallen is de laadsnelheid (heen en terug, 9x SuC geladen), ik rij met een 90 accu en deze is wat gevoeliger als de 100 serie, mijn laadsessies waren geen een boven de 92kW... als ik dan even iets bij de laadtijd optel (stel bij een Suc 3a4 keer ergens tussen 5 a 10 minuut extra moet laden - was ook echt niet meer als 92kW max... :() kom laadtijd wel richting de 3 uur (ipv 02:26)...

abetterrouteplanner is echt wel heel erg fijn qua planning, vooral als je temperatuur en het werkelijk percentage kan inschatten wat je nodig hebt voor de volgende SuC :)
 
  • Informative
Reactions: job-lek
100 laden 2:09 totaal rit: 11:04
90 laden 02:26 totaal rit: 11:20
75 laden 3:03 totaal rit: 12:07

Dit begrijp ik niet...

100 laden bedoel je tot 100% laden? Hoe kan die rit het snelste zijn? Enkel de eerste stint van je rit wil je vertrekken met 100%.

Laden tot 100% tussen stints gaat super langzaam en dat wil je niet tijdens je stops. Je wilt het liefst tijdens je stops laden in de sweetspot van 10% tot 60%. Enkel bij een lange stop zoals een overnachting of waar je uitgebreid gaat eten wil je boven de 80% laden want daarna gaat het echt super langzaam.