Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op wintersport met de Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Er zijn maar weinig auto's met zo weinig ruimte in de wielkasten als de Tesla. Helemaal voor zijn er slechts enkele millimeters. Misschien wil jij ze voor een passen en melden wat je bevindingen zijn. Tot dan ben ik ervan overtuigd dat t niet gaat passen.

Met een week vertraging getest wegens drukte: het past, mist je rechtuit blijft rijden. ;) Kortom: altijd achter monteren.

Misschien toch een idee voor Tesla: zorg dat de D meer ruimte krijgt in de wielkast voorin, zodat de kettingen daar op de juiste as gemonteerd kunnen worden.
 
Die van Tesla zijn de sport volgens mij

Klopt.

Althans, de 4x4 is bedoeld voor terreinwagens en SUV's.

- - - Updated - - -

Sneeuwkettingen...tja, het is dat de alpenlanden het verplichten, maar ik ga volgende week richting Val Gardena en ik geloof dat ik prima met slicks uit de voeten kan.

Twee jaar terug viel er met kerst zoveel dat her en der de liften niet eens meer konden functioneren. ;)

In Italië zijn de wegen doorgaans goed schoon en de hoofdwegen worden ook goed bijgehouden, maar als het sneeuwt (en dat kan altijd de kop opsteken) heb je gewoon winterbanden nodig en kettingen moet je meenemen voor het geval dat. Ik heb ze toch ook wel eens nodig gehad en dan is het toch erg fijn dat je ze hebt.
 
Heeft iemand een setje sneeuwkettingen (245/45 19inch) voor mij te leen/huur voor volgende week (21 t/m 27 dec)? Ik ga met m'n 85D een weekje naar Zwitserland.
Ik heb een CHAdeMO adapter te leen in de aanbieding, niet in diezelfde periode uiteraard ;-)

Mocht het lenen niet lukken, heeft iemand ervaring met de "Pewag Ring Automatik LM 79 SB" kettingen op de achterwielen van een MS?
 
Volgend jaar maart ben ik van plan om met 4 vrienden (dus met z'n 5-en) met de Tesla op wintersport te gaan naar St. Anton. Bij de locatiekeuze heeft de Mooserwirt een grotere rol gespeeld dan de Supercharger die daar ook is, maar uiteraard wel mooi meegenomen dat de Tesla op bestemming makkelijk weer kan worden opgeladen :cool:.

De afstand maak ik me geen zorgen over, superchargers genoeg op de route. Ook de ruimte in de auto voor 5 man incl bagage moet geen probleem zijn, heb ik meteen een keer profijt van mijn XL (Rwd) frunk.

Echter 1 ding zit ik over te twijfelen: mijn vrienden willen skies meenemen.. En gezien de volle bepakking van de auto moeten die op het dak. Nu heb ik speciaal een pano-roof genomen om dakdragers te kunnen monteren, dus ook dat is geen probleem. Alleen vraag ik me af wat dat met het verbruik zal doen. Iemand hier ervaring mee?

Mijn reisgenoten hebben geen van allen ervaring met Tesla, dus het feit dat we met 5 volwassen in 1 auto zonder brandstofkosten naar Oostenrijk kunnen 'zoeven' is fantastische PR. Echter als we iedere 1,5 uur moeten stoppen om te laden dan is de lol er snel vanaf. De hele reis 100km/h rijden over de autobahn zit ik ook niet echt op te wachten.. Ik ben dus geneigd om de skies thuis te laten, maar ben erg benieuwd wat jullie hiervan denken.

Mijn concrete vraag is dus: hoe groot is de impact van zware bepakking, lage temperaturen en vooral skies op het dak op het verbruik van mijn Model S?
 
Volgend jaar maart ben ik van plan om met 4 vrienden (dus met z'n 5-en) met de Tesla op wintersport te gaan naar St. Anton. Bij de locatiekeuze heeft de Mooserwirt een grotere rol gespeeld dan de Supercharger die daar ook is, maar uiteraard wel mooi meegenomen dat de Tesla op bestemming makkelijk weer kan worden opgeladen :cool:.

De afstand maak ik me geen zorgen over, superchargers genoeg op de route. Ook de ruimte in de auto voor 5 man incl bagage moet geen probleem zijn, heb ik meteen een keer profijt van mijn XL (Rwd) frunk.

Echter 1 ding zit ik over te twijfelen: mijn vrienden willen skies meenemen.. En gezien de volle bepakking van de auto moeten die op het dak. Nu heb ik speciaal een pano-roof genomen om dakdragers te kunnen monteren, dus ook dat is geen probleem. Alleen vraag ik me af wat dat met het verbruik zal doen. Iemand hier ervaring mee?

Mijn reisgenoten hebben geen van allen ervaring met Tesla, dus het feit dat we met 5 volwassen in 1 auto zonder brandstofkosten naar Oostenrijk kunnen 'zoeven' is fantastische PR. Echter als we iedere 1,5 uur moeten stoppen om te laden dan is de lol er snel vanaf. De hele reis 100km/h rijden over de autobahn zit ik ook niet echt op te wachten.. Ik ben dus geneigd om de skies thuis te laten, maar ben erg benieuwd wat jullie hiervan denken.

Mijn concrete vraag is dus: hoe groot is de impact van zware bepakking, lage temperaturen en vooral skies op het dak op het verbruik van mijn Model S?

Met skies op het dak mag je rekenen op tussen 15 en 20% meer verbruik en 120 km/u. Winterse temperaturen doen het bereik ook geen goed, niet omdat de accu koud is, maar omdat de luchtweerstand bij kou sterk toeneemt. Ook de rolweerstand van de banden neemt flink toe. Al met al moet je rekenen op 30% meer verbruik dan zonder dakrek en zomerse temperaturen. Dit mag met de vele Superchargers geen probleem zijn. Reken bij een 85 kW versie op een bereik van 270 tot 280 km bij 120 km/u.
Betekent dat je elke ruim 2 uur bij een Superchargers zult aanleggen.
 
Volgend jaar maart ben ik van plan om met 4 vrienden (dus met z'n 5-en) met de Tesla op wintersport te gaan naar St. Anton. Bij de locatiekeuze heeft de Mooserwirt een grotere rol gespeeld dan de Supercharger die daar ook is, maar uiteraard wel mooi meegenomen dat de Tesla op bestemming makkelijk weer kan worden opgeladen :cool:.

...


Ja die MooserWirt is fantastisch. Goede reden om daar heen te gaan! Wel je keyfob meenemen want er komen ook vrouwen uit Groningen.

- - - Updated - - -

In maart dit jaar geen laadpunten kunnen vinden. Bij het hotel (Neue Post in Zwieselstein, 1 dorpje verder) aan de rode stekker geladen. Hotel eigenaar gelijk maar even laten proefrijden, zijn reactie: dass ist ja Wahnsinn!

Heel veel dank voor deze tip! Blikje verdiend!
 
In aanvulling..
Zorg zo leeg mogelijk (de accu -;) bij een SuC aan te komen. 1% range over is voldoende.
Het laden gaat dan zo snel dat het laden al weer klaar is voordat je de koffie op hebt.
Als advies aan newbies twijfelachtig. Als het gaat regenen, harder waaien, het terrein oploopt of simpelweg iets te hard rijden, betekent dat die 1% wel eens te weinig kan zijn. Ik reed afgelopen jaar weg uit Zevenaar richting Frankfurt. De tripplanner vertelde me dat ik dat probleemloos zou halen. Halverwege de rit naar SuC Mogendorf moest ik al onder de 100 km/u gaan rijden. Het laatste stuk zelfs 80 km/u om de SuC te halen.
Beter is om tussen 5 en 10% teveel lading te hebben. Betekent meestal dat je enkele tientallen kilometers voor de SuC de snelheid nog prettig kunt verhogen.
Het als een aangeschoten eend moeten rijden om de SuC te halen is ook voor de passagiers een zenuwslopende ervaring.