Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op wintersport met de Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Bedankt voor je uitgebreide verslag. Maar in Chatel staat precies zo'n zelfde paal. Zo stom dat ze er geen telefoonnummer op hebben gezet. Zou je hier het telefoonnummer kunnen delen? Ik zit ook liever niet vast aan de paal :)

Geen probleem. Je moet dan +33 970 830 213 bellen. Je krijgt dan een bandje waarop in het Frans gevraagd wordt de code van je gebied in te voren. Ik zat in Hautes-Alps (05) dus tikte de 0 en de 5 in. Daarna wordt je doorgeschakeld met de juiste persoon en die vroeg het exacte adres waar ik stond te laden. Er werd wat gecontroleerd en vervolgens op afstand werd ik ontgrendeld. Nog voordat ze bevestigde dat ze mij ontgrendeld had, had ik de kabel al uit dat ding getrokken ;) Al met al duurde dit belletje een minuut. Om de juiste persoon op het juiste nummer te pakken te krijgen duurde dik een uur.

Graag gedaan. o_O
 
  • Like
Reactions: Radd
Geen probleem. Je moet dan +33 970 830 213 bellen. Je krijgt dan een bandje waarop in het Frans gevraagd wordt de code van je gebied in te voren. Ik zat in Hautes-Alps (05) dus tikte de 0 en de 5 in. Daarna wordt je doorgeschakeld met de juiste persoon en die vroeg het exacte adres waar ik stond te laden. Er werd wat gecontroleerd en vervolgens op afstand werd ik ontgrendeld. Nog voordat ze bevestigde dat ze mij ontgrendeld had, had ik de kabel al uit dat ding getrokken ;) Al met al duurde dit belletje een minuut. Om de juiste persoon op het juiste nummer te pakken te krijgen duurde dik een uur.

Graag gedaan. o_O
Thnx! En best goed geregeld, dus!
 
Gisteravond thuis gekomen van nog een late wintersportweek in Oostenrijk. Ik geef hier de voorkeur aan omdat de dagen lang zijn en de kans op mooi weer, zonnig dus, is groter.
Met de S (85 uit 2014) nooit gedaan en gewoon de dikke diesel gepakt omdat deze S toch een wat beperktere range heeft en ik naar wintersport er in principe zo snel mogelijk wil zijn.
Voor het eerst nu wel met de 3 geweest en is prima bevallen.
Op de heenreis 4x geladen maar al snel gemerkt dat dit een stuk efficiënter kon met de juiste aanpassingen op de route. Hiermee de terugreis kunnen doen met 2 ladingen precies tijdens lunch (mcDonalds) en diner (mcDonalds). Ik ging in Oostenrijk vol weg en kwam met nog 5% thuis aan.
Geen bak op of achter de auto, gewoon alleen de auto (18 inch aero's) met 2 volwassenen, 2 kleuters en een volle trunk + frunk.

In Duitsland ook aardig doorgereden en gemerkt dat de top echt op 235kmh ligt en dat Tesla niet wil dat je cruise control gebruikt boven de 180kmh. :)
Het was rustig op de weg dus 180kmh op de cruise control was flinke stukken prima te doen.
Daardoor moest ik op sommige stukken natuurlijk wel wat rustiger rijden wat de Tesla ook duidelijk aangeeft en waar je ook zelf op kan anticiperen door regelmatig in de gaten te houden met hoeveel % je aankomt bij de volgende SuC. Tesla houdt dat gedurende de reis netjes voor je bij. Gelukkig zijn ze ook dit jaar weer flink aan de weg bezig en mocht je op die stukken maar 80 dus dat compenseerde goed.
In Nederland en in Oostenrijk zelf overigens gewoon rustig gereden.
Uiteindelijk een gemiddelde van 185 wh/km over het grootste gedeelte van de trip. (meting op de heenweg helaas pas in Duitsland aangezet).

3x een spontane reset gehad tijdens de vakantie maar het scherm kwam elke keer weer vlot terug.
Ook gemerkt dat het scherm na 1 van die resets op de snelweg, erg warm werd. Ik schat zo'n 40 graden en was echt een soort kacheltje in de auto. Na een stop/SuC sessie was dit weer weg.
Ik zit nog op 2019.8.3 dus mogelijk een bug die in 2019.8.4 opgelost wordt.

Verder was het een topweek. Super rustig op de piste, volop zon, de kids op les wat ervoor zorgden dat wij lekker de berg op konden en als après ski een heerlijk sauna complex op het knusse resort.
Ze hadden ook 2 TWC's hangen. 1 die was ingesteld op "alle Fahrzeuge" en 1 voor "nur Tesla".
Perfect dus om ook weer vol weg te kunnen.
Voortaan lekker altijd met de Tesla op wintersport wat mij betreft. :)
 
Op de heenreis 4x geladen maar al snel gemerkt dat dit een stuk efficiënter kon met de juiste aanpassingen op de route. Hiermee de terugreis kunnen doen met 2 ladingen precies tijdens lunch (mcDonalds) en diner (mcDonalds). Ik ging in Oostenrijk vol weg en kwam met nog 5% thuis aan.
Geen bak op of achter de auto, gewoon alleen de auto (18 inch aero's) met 2 volwassenen, 2 kleuters en een volle trunk + frunk.
goed verhaal @DeHakkelaar welke afstand heb je het over? en welke laad snelheid/tijd heb je met de 3 gehad?
 
goed verhaal @DeHakkelaar welke afstand heb je het over? en welke laad snelheid/tijd heb je met de 3 gehad?

Over 2x ca totaal 1850 km heen en terug.
Ik heb verschillende laadsessies gehad. De meeste in Duitsland en die waren ook het beste.
De allereerste was bij Eindhoven en toen kwam ik niet verder dan 40kW dus was ik wel even bang dat we erg laat daar zouden zijn maar dat viel uiteindelijk mee. In Duitsland ging het een stuk beter.
In Duitsland was het minste 80kW en het meeste 118kW
 
Ook ik ben weer terug van een week skien in de Franse Alpen. De route met onze MS75D begon in de namiddag en was op de heenweg 100% SoC Oosterhout-SuC Brussel Machelen (plaspauze)-SuC Arlon (diner)-SuC Nancy. Prima geslapen in het Ibis Styles Nancy Sud wat feitelijk de SuC is:

View attachment 385846

De volgende dag vertrokken met 100% SoC en door naar SuC Val-de-Meuse. Die laatste ligt in the middle of nowhere en ik wist al zeker dat dit niet kon kloppen totdat een hele rits lege stalls opdoemde. Het was even uitvogelen hoe het werkte met het toilet (je kreeg toegang tot de zeer schone toiletten door de code op je scherm in te toetsen in het cijferslot op de deur). Bij deze stop zal overigens volgens een groot bord een zeer luxueus hotel gaan verrijzen. Dit bord lag op de terugweg op de grond: het was omgewaaid door de storm.

View attachment 385848

Vervolgens door naar SuC Bourg-en-Bresse, SuC Aire de Saint-Priest en tenslotte nog, heel dom, naar de SuC Bernin/Grenoble. Waarom was dat dom? Onze eindbestemming was Embrun en ik wilde perse met een volle batterij de bergen over. Gigantisch omgereden via Chambery om uiteindelijk met 34% SoC (!) aan te komen op de eindbestemming. Erg veel omrijtijd en laadtijd verloren, maar ik reed wel met een rustig gevoel.

Opmerkingen over de heenreis: we hebben twee jonge meiden in de auto (niet mijn vrouw ;)) dus we zijn sowieso gebonden aan geregelde plaspauzes/spuugpauzes/zoeken-naar-de-knuffel-pauzes. We hebben, op de SuC Grenoble na, de laadpauzes geen moment als tijdverlies gezien. Telkens rond de 20 minuten geladen, de tijd die we toch al zouden stoppen. Hooguit dat we het nu wat extra rustig aan deden tijdens een stop. Bij SuC Arlon en SuC Bourg-en-Bresse gegeten terwijl we tot 100% hebben opgeladen. We hadden onderweg wel erg veel regen waardoor de Autopilot mij nog nooit zoveel in de steek heeft gelaten als tijdens deze heenreis. Bij de meeste vrachtwagens die we inhaalden ging de Tesla vol op de rem (mogelijk door de waterspray van de vrachtwagen die alle camera's het zicht ontnamen?), van baan wisselen werd meerdere malen tijdens het wisselen onderbroken en stuurde hij ons terug de oude baan in en hij stotterde dat het een aard was. Na de zoveelste dodelijke bik van mijn lieve echtgenote ben ik zelf maar gaan rijden.

In het appartement van mijn schoonouders kon ik de auto nog net kwijt in hun garagebox. Overigens deed ik dat niet zelf maar Summon, dat werkte daar in die afgesloten garage uitstekend! Zie:
In zijn garage kon ik op mijn gemak laden met een Schuko-adapter. Op aanraden van enkele van jullie een dikke 2.5mm2 verlengkabel aangeschaft en meegenomen, dit bleek zeer nuttig omdat ik inderdaad een keer de stekker moest omdraaien omdat ik een rood lampje kreeg. De verlengkabel geeft je ook de mogelijkheid dit te doen. Zo langzaam mogelijk begonnen met laden en toen de stroom niet uitviel en het stopcontact niet warm werd het tempo langzaam opgevoerd van 1kW tot 3kW. Ik laadde in een avond/nacht zo rond de 40% dus dat was ruim voldoende.

View attachment 385845

Ook heb ik een paar keer op de berg bijgeladen. Vlak bij de pistes stond een paal die ik via de NewMotion-app kon bedienen. Ik had ook een Franse Chargemap pas gekocht maar die werd telkens niet herkend. Het mooie van deze plek was dat op de hele berg geen parkeerplek meer te vinden was behalve de twee laadplekken die ook nog bijna maximaal dichtbij de liften waren! Een dag stond er een Model 3, en verder waren beide plekken de hele week leeg. View attachment 385841

Wat mij opviel was hoeveel er nog gekeken werd naar de Tesla. Duidelijk in Frankrijk geen bekend fenomeen, vergelijkbaar met de reacties die ik in Nederland kreeg toen ik een van de eersten was met een Renault Talisman. Ik zag op een gegeven moment zelfs mensen een vol rondje rondom de auto lopen met hun skis op hun schouder. Niet een heel relaxed idee met Serge's kostbare coating op de auto. ;) Een keer kreeg ik ook mijn Mennekes kabel niet uit die paal, de ast ging niet open. Op de paal zelf stond geen nummer dus Newmotion maar gebeld. Die gaf mij een Frans nummer en na een korte uitleg waar ik stond kon de vrouw aan de andere kant van de lijn de kast op afstand open maken en waren we weer vertrokken. Het was even schrikken (ik dacht al dat ik de kabel maar moest achterlaten) maar uiteindelijk bleek het zo opgelost. Aangezien we hier iedere zomer en winter heen gaan heb ik de procedure en telefoonnummers maar even goed gedocumenteerd.

De terugreis hebben we anders aangepakt en we zijn met 100% vanuit Embrun direct naar SuC Aire de Manissieux gereden. Niks geen tussenstop in Grenoble meer. Jullie hadden gelijk....., gewoon doen wat de Tesla zegt. Vanuit daar dezelfde weg terug als de heenweg. Interessant genoeg, en door sommige van jullie al beschreven, heeft de felle neuswind en regen er wel toe geleid dat het verbruik zienderogen toenam en ik het lange stuk tussen SuC Bourg-en-Bresse en SuC Val-de-Meuse uiteindelijk een waarschuwing kreeg dat ik onder de 110 km/u moest gaan rijden. Gedaan en ik kwam uiteindelijk met 6% aan. Prima dus. Wel was de terugreis erg druk en dit betekende dat bij Aire de Manissieux er erg veel auto's aan het ICEn waren. Dit kan nog wel een dingetje worden in de zomer wanneer mensen een parkeerplekje zoeken en dus maar op een Tesla-plek gaan staan.

In totaal hebben we 2.748km gereden met een gemiddeld verbruik van 230Wh/km. Ik reed altijd maximaal de toegestane snelheid of langzamer indien nodig. Nog een gek dingetje, tijdens het laden op de terugweg bij Val-de-Meuse viel mij op dat mijn dashboard aangaf dat ik met 94kW laadde, terwijl mijn boordcomputer het op 93kW hield. Overigens ben ik in Nederland nog nooit boven de 93kW gekomen.

Lessons learned van deze eerste echte lange reis:
- wij ervaren (met kleine kinderen) de stops absoluut niet als vertragend en hadden de reis niet heel veel sneller kunnen doen als nu. Het brengt eerder een extra factor rust aan, fijn voor de kids en fijn voor ons.
- het Supercharger netwerk werkt feilloos en we stonden nooit met meer dan 3 andere Tesla's te laden. Meer dan voldoende capaciteit dus.
- de auto geeft erg betrouwbaar aan wat je moet doen, zelfs wanneer de omstandigheden onderweg veranderen. Ik had ABRP in mijn achterhoofd aan als hoofdlijn maar volg vervolgens gewoon mijn auto op.
- de kinderen hebben voor het eerst niet gespuugd onderweg; het kan komen omdat ze een jaartje ouder zijn geworden maar misschien ook door het elektrisch rijden.

Al met al was de reis een totaal succes, ik kan niet wachten op de volgende lange reis wat precies dezelfde zal zijn. Over een week of vier ga ik daar heen om een week te schrijven, en dan zal ik de reis waarschijnlijk in één keer doen. Misschien dat mijn vrouw mee gaat en dat we samen rijden, maar anders ben ik benieuwd of het laden met wel gaat opbreken of juist de hoognodige rust zal geven. Het was een heerlijke ervaring om dit met de Tesla te doen, het is en blijft een superwagen!
Mooi verslag. Ik zit ook elk jaar winter en zomer in de omgeving van Embrun en ben pas nog op skivakantie met onze oude Volvo gegaan (ondanks herhaald verzoek geen winterbanden voor de M3 te krijgen). Normaal rijd ik altijd vanaf Grenoble de Col du Lautaret naar Briançon over. Ik neem echter aan dat je via Gap terug bent gegaan?
 
Huh, waar heb je dit gevraagd dan?
Ik heb ze er dezelfde dag van ophalen M3 nog onder laten draaien bij de lokale bandenboer.
Gewoon gevraagd aan Tesla vlak na levering. Wilde ze op velg, die waren niet leverbaar. Ik zag in de Hautes Alpes geen SuC en vond een iets te groot avontuur om met de Tesla naar Briançon te rijden, ook omdat ik geen Franse Type 3C stekker heb voor de schaarse openbare laadstations in die regio. zkpd heeft me echter helemaal overtuigd met zijn verslag. Nu nog iets verzinnen om mijn kajaks op het dak mee te nemen. Heeft iemand ervaring met de SeaSuckers?
 
Gewoon gevraagd aan Tesla vlak na levering. Wilde ze op velg, die waren niet leverbaar. Ik zag in de Hautes Alpes geen SuC en vond een iets te groot avontuur om met de Tesla naar Briançon te rijden, ook omdat ik geen Franse Type 3C stekker heb voor de schaarse openbare laadstations in die regio. zkpd heeft me echter helemaal overtuigd met zijn verslag. Nu nog iets verzinnen om mijn kajaks op het dak mee te nemen. Heeft iemand ervaring met de SeaSuckers?

Dat moet je ook niet aan Tesla vragen, die kunnen (nog) heel weinig als het buiten de standaard levering valt.
Gewoon buiten Tesla shoppen.
 
Mooi verslag. Ik zit ook elk jaar winter en zomer in de omgeving van Embrun en ben pas nog op skivakantie met onze oude Volvo gegaan (ondanks herhaald verzoek geen winterbanden voor de M3 te krijgen). Normaal rijd ik altijd vanaf Grenoble de Col du Lautaret naar Briançon over. Ik neem echter aan dat je via Gap terug bent gegaan?

Ik zit echt in Embrun zelf. Zowel ICE als EV neem ik dezelfde weg: Grenoble-Veynes-Gap-Embrun. Via Veynes duurt iets langer dan de kortste weg maar heeft veel minder bochten en is voor de kinderen dus aangenamer om te rijden.

Deze zomer zijn we er ook weer, 13-24 juli, leuk als je er dan ook bent. Kennismaken en wijntje pakken!