Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op wintersport met de Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Er zijn vele vele testen geweest waarbij het aantal cycles bij verschillende laadgewoonten is vergeleken. Vooral met Winston LiFeYPo4 batterijen is veel getest. Er zijn mensen die al 20.000 cycles hebben op een dergelijke batterij en die laden hem in de regel niet verder dan 80% en ontladen niet verder dan tot 20% en laden en ontladen met maximaal 1C.
Mensen die hem zwaarder belasten met laden en ontladen of hem dieper ontladen of verder volladen halen uit dezelfde accu's soms maar 2000 cycles.

Zeker met stevig rijden trek je vaak veel meer dan 1C ontlading, dat zou theoretisch toch al extra slijtage moeten opleveren.

Wij zijn een elektrische Land Rover Defender aan het bouwen. Ik wilde eerst Winston accu's gebruiken, die zijn gewoon bewezen erg goed.
Tesla accu's mogen nog minder zwaar belast worden en zijn ook nog veel gevoeliger voor temperatuur, maar zijn wel kleiner en lichter. Daarom gaan we nu toch een 60KW Tesla pakket uit elkaar halen en in stukjes door de Defender inbouwen om zo veel mogelijk ruimte over te houden.

Cool, misschien leuk om daar een topic aan te wijden met foto's, ervaringen en voortgang?
 
Dat is op termijn een leuk idee, maar het gaat nog langzaam momenteel. De motor wordt nu gewikkeld, kan tot 8 weken duren en de rest van de spullen duren ook allemaal lang.. Voor degenen die het nu al leuk vinden, ik hou het al een beetje bij op Facebook: One-Ten Land Rover Specialist

GJaGQec.jpg
 
Tsja ik ben ook geen batterij expert maar dat is wat Tesla adviseert.
Wat ik wel weet is dat een normale View attachment 385789 12v auto accu het ook niet leuk vindt als je hem helemaal leeg trekt.
Is vast wat andere techniek maar waarschijnlijk zijn er wel overeenkomende eigenschappen.

Voor zover ik weet hoeft dat geen probleem te zijn als je de auto niet helemaal vol of helemaal leeg laat staan zonder te gaan laden. Bovendien zit er een buffer in zodat je de batterij niet beschadigd.
Ik heb met de Model S (nu verkocht) sinds 2013 200.000 km gereden, vaak leeg gereden en vaak helemaal vol geladen, maar geen abnormale degradatie gezien.

@one-ten
Ik kan me voorstellen dat je 0% niet relaxed vindt, maar het lijkt me echt geen probleem om bij een roadtrip (zeker als dit maar incidenteel is) tot circa 5% leeg te rijden als je de auto wat beter kent.
Overigens komt dat bij mij in de praktijk wel neer op laden totdat je volgens de Tesla navigatie 15 tot 20% over hebt, want mijn verbruik is meestal hoger dan de typical kilometers waarmee de navigatie rekent.
 
  • Like
Reactions: one-ten
Tsja ik ben ook geen batterij expert maar dat is wat Tesla adviseert.
Wat ik wel weet is dat een normale View attachment 385789 12v auto accu het ook niet leuk vindt als je hem helemaal leeg trekt.
Is vast wat andere techniek maar waarschijnlijk zijn er wel overeenkomende eigenschappen.
Als je dat op doorreis doet en met 0% bij de Supercharger aankomt en dan weer meteen oplaadt is er echt 0,0 negatief effect. Nul. Mede op basis van eigen ervaring, en op basis van vele uiteenzettingen in diverse topics. En vergelijken van een Li-Ion accu (met Tesla BMS en bricking protection) met een 12V Lood accu is niet zinvol.
 
Last edited:
Nu bij hotel taste style Baren Auggen met destination charger. Aanrader als doorreis hotel. Nette (familie) kamer en betaalbaar. Ze hebben 3 destination charges op 22 kW.
Afgelopen week toch 2x (heen- & terugreis) een slechte ervaring gehad bij dit hotel. Twee familiekamers geboekt, bij boeking duidelijk aangegeven dat het per kamer 2 volwassenen en twee tieners zijn. Enfin, aankomst rond 24:00 uur - Auto aan de lader en sleutel lag klaar op de balie van de receptie (niet meer bemand). Op kamers aangekomen: maar 3 bedden per kamer. WTF? Was erg knus slapen met z'n vieren zo op een driepersoonskamer. 's Ochtends bij de receptie: sorry - we hadden maar 1 kind per kamer doorgekregen - we zetten het meteen goed in het systeem voor de terugreis.
Komen we een week later terug: beide kamers weer 3 bedden - nu gelukkig 20:00 uur en manager opgetrommeld. Resultaat: extra bed op 1 kamer geplaatst maar andere kamer te klein en daar past geen bed meer bij. Men bood toen een extra kamer aan - maar die moesten we wel betalen (wel korting) - men beweerde glashard dat we verkeerd geboekt hadden - namelijk 'teenagers im Bett bei den Eltern'. Nog gekeken op de site - maar default is 'in separate Betten'. Aperte onzin dus. Moraal van dit verhaal - Familie met één kind prima te doen - maar zou de gok met groter gezin niet meer wagen.
 
  • Informative
Reactions: woes
Ik hou zelf het liefst 20% aan, voor mijn gevoel telt het daarna opeens harder af, Ik heb hem ook nog niet zo lang, dus misschien moet ik er nog aan wennen dat er in beeld staat dat je nog maar een paar kilometer kan. Maar ik hoop hem lang te houden, en wil mijn accu zo lang mogelijk mee laten gaan.
Ik heb de weergave op % staan in plaats van bereik in kilometers. Nu is het voor mij makkelijk omdat ik over 100Kwh beschik. maar dat is een questie van je rekensommetje aanpassen. En navigatie berekend dusdanig nauwkeurig dat ik wel het vertrouwen heb rond 5% aan te komen. Je moet alleen niet de afslag missen.
 
Ook ik ben weer terug van een week skien in de Franse Alpen. De route met onze MS75D begon in de namiddag en was op de heenweg 100% SoC Oosterhout-SuC Brussel Machelen (plaspauze)-SuC Arlon (diner)-SuC Nancy. Prima geslapen in het Ibis Styles Nancy Sud wat feitelijk de SuC is:

IMG_6482.JPG


De volgende dag vertrokken met 100% SoC en door naar SuC Val-de-Meuse. Die laatste ligt in the middle of nowhere en ik wist al zeker dat dit niet kon kloppen totdat een hele rits lege stalls opdoemde. Het was even uitvogelen hoe het werkte met het toilet (je kreeg toegang tot de zeer schone toiletten door de code op je scherm in te toetsen in het cijferslot op de deur). Bij deze stop zal overigens volgens een groot bord een zeer luxueus hotel gaan verrijzen. Dit bord lag op de terugweg op de grond: het was omgewaaid door de storm.

IMG_6488.JPG


Vervolgens door naar SuC Bourg-en-Bresse, SuC Aire de Saint-Priest en tenslotte nog, heel dom, naar de SuC Bernin/Grenoble. Waarom was dat dom? Onze eindbestemming was Embrun en ik wilde perse met een volle batterij de bergen over. Gigantisch omgereden via Chambery om uiteindelijk met 34% SoC (!) aan te komen op de eindbestemming. Erg veel omrijtijd en laadtijd verloren, maar ik reed wel met een rustig gevoel.

Opmerkingen over de heenreis: we hebben twee jonge meiden in de auto (niet mijn vrouw ;)) dus we zijn sowieso gebonden aan geregelde plaspauzes/spuugpauzes/zoeken-naar-de-knuffel-pauzes. We hebben, op de SuC Grenoble na, de laadpauzes geen moment als tijdverlies gezien. Telkens rond de 20 minuten geladen, de tijd die we toch al zouden stoppen. Hooguit dat we het nu wat extra rustig aan deden tijdens een stop. Bij SuC Arlon en SuC Bourg-en-Bresse gegeten terwijl we tot 100% hebben opgeladen. We hadden onderweg wel erg veel regen waardoor de Autopilot mij nog nooit zoveel in de steek heeft gelaten als tijdens deze heenreis. Bij de meeste vrachtwagens die we inhaalden ging de Tesla vol op de rem (mogelijk door de waterspray van de vrachtwagen die alle camera's het zicht ontnamen?), van baan wisselen werd meerdere malen tijdens het wisselen onderbroken en stuurde hij ons terug de oude baan in en hij stotterde dat het een aard was. Na de zoveelste dodelijke bik van mijn lieve echtgenote ben ik zelf maar gaan rijden.

In het appartement van mijn schoonouders kon ik de auto nog net kwijt in hun garagebox. Overigens deed ik dat niet zelf maar Summon, dat werkte daar in die afgesloten garage uitstekend! Zie:
In zijn garage kon ik op mijn gemak laden met een Schuko-adapter. Op aanraden van enkele van jullie een dikke 2.5mm2 verlengkabel aangeschaft en meegenomen, dit bleek zeer nuttig omdat ik inderdaad een keer de stekker moest omdraaien omdat ik een rood lampje kreeg. De verlengkabel geeft je ook de mogelijkheid dit te doen. Zo langzaam mogelijk begonnen met laden en toen de stroom niet uitviel en het stopcontact niet warm werd het tempo langzaam opgevoerd van 1kW tot 3kW. Ik laadde in een avond/nacht zo rond de 40% dus dat was ruim voldoende.

IMG_6667.JPG


Ook heb ik een paar keer op de berg bijgeladen. Vlak bij de pistes stond een paal die ik via de NewMotion-app kon bedienen. Ik had ook een Franse Chargemap pas gekocht maar die werd telkens niet herkend. Het mooie van deze plek was dat op de hele berg geen parkeerplek meer te vinden was behalve de twee laadplekken die ook nog bijna maximaal dichtbij de liften waren! Een dag stond er een Model 3, en verder waren beide plekken de hele week leeg.
IMG_6669.JPG


Wat mij opviel was hoeveel er nog gekeken werd naar de Tesla. Duidelijk in Frankrijk geen bekend fenomeen, vergelijkbaar met de reacties die ik in Nederland kreeg toen ik een van de eersten was met een Renault Talisman. Ik zag op een gegeven moment zelfs mensen een vol rondje rondom de auto lopen met hun skis op hun schouder. Niet een heel relaxed idee met Serge's kostbare coating op de auto. ;) Een keer kreeg ik ook mijn Mennekes kabel niet uit die paal, de ast ging niet open. Op de paal zelf stond geen nummer dus Newmotion maar gebeld. Die gaf mij een Frans nummer en na een korte uitleg waar ik stond kon de vrouw aan de andere kant van de lijn de kast op afstand open maken en waren we weer vertrokken. Het was even schrikken (ik dacht al dat ik de kabel maar moest achterlaten) maar uiteindelijk bleek het zo opgelost. Aangezien we hier iedere zomer en winter heen gaan heb ik de procedure en telefoonnummers maar even goed gedocumenteerd.

De terugreis hebben we anders aangepakt en we zijn met 100% vanuit Embrun direct naar SuC Aire de Manissieux gereden. Niks geen tussenstop in Grenoble meer. Jullie hadden gelijk....., gewoon doen wat de Tesla zegt. Vanuit daar dezelfde weg terug als de heenweg. Interessant genoeg, en door sommige van jullie al beschreven, heeft de felle neuswind en regen er wel toe geleid dat het verbruik zienderogen toenam en ik het lange stuk tussen SuC Bourg-en-Bresse en SuC Val-de-Meuse uiteindelijk een waarschuwing kreeg dat ik onder de 110 km/u moest gaan rijden. Gedaan en ik kwam uiteindelijk met 6% aan. Prima dus. Wel was de terugreis erg druk en dit betekende dat bij Aire de Manissieux er erg veel auto's aan het ICEn waren. Dit kan nog wel een dingetje worden in de zomer wanneer mensen een parkeerplekje zoeken en dus maar op een Tesla-plek gaan staan.

In totaal hebben we 2.748km gereden met een gemiddeld verbruik van 230Wh/km. Ik reed altijd maximaal de toegestane snelheid of langzamer indien nodig. Nog een gek dingetje, tijdens het laden op de terugweg bij Val-de-Meuse viel mij op dat mijn dashboard aangaf dat ik met 94kW laadde, terwijl mijn boordcomputer het op 93kW hield. Overigens ben ik in Nederland nog nooit boven de 93kW gekomen.

Lessons learned van deze eerste echte lange reis:
- wij ervaren (met kleine kinderen) de stops absoluut niet als vertragend en hadden de reis niet heel veel sneller kunnen doen als nu. Het brengt eerder een extra factor rust aan, fijn voor de kids en fijn voor ons.
- het Supercharger netwerk werkt feilloos en we stonden nooit met meer dan 3 andere Tesla's te laden. Meer dan voldoende capaciteit dus.
- de auto geeft erg betrouwbaar aan wat je moet doen, zelfs wanneer de omstandigheden onderweg veranderen. Ik had ABRP in mijn achterhoofd aan als hoofdlijn maar volg vervolgens gewoon mijn auto op.
- de kinderen hebben voor het eerst niet gespuugd onderweg; het kan komen omdat ze een jaartje ouder zijn geworden maar misschien ook door het elektrisch rijden.

Al met al was de reis een totaal succes, ik kan niet wachten op de volgende lange reis wat precies dezelfde zal zijn. Over een week of vier ga ik daar heen om een week te schrijven, en dan zal ik de reis waarschijnlijk in één keer doen. Misschien dat mijn vrouw mee gaat en dat we samen rijden, maar anders ben ik benieuwd of het laden met wel gaat opbreken of juist de hoognodige rust zal geven. Het was een heerlijke ervaring om dit met de Tesla te doen, het is en blijft een superwagen!
 
Afgelopen week toch 2x (heen- & terugreis) een slechte ervaring gehad bij dit hotel. Twee familiekamers geboekt, bij boeking duidelijk aangegeven dat het per kamer 2 volwassenen en twee tieners zijn. Enfin, aankomst rond 24:00 uur - Auto aan de lader en sleutel lag klaar op de balie van de receptie (niet meer bemand). Op kamers aangekomen: maar 3 bedden per kamer. WTF? Was erg knus slapen met z'n vieren zo op een driepersoonskamer. 's Ochtends bij de receptie: sorry - we hadden maar 1 kind per kamer doorgekregen - we zetten het meteen goed in het systeem voor de terugreis.
Komen we een week later terug: beide kamers weer 3 bedden - nu gelukkig 20:00 uur en manager opgetrommeld. Resultaat: extra bed op 1 kamer geplaatst maar andere kamer te klein en daar past geen bed meer bij. Men bood toen een extra kamer aan - maar die moesten we wel betalen (wel korting) - men beweerde glashard dat we verkeerd geboekt hadden - namelijk 'teenagers im Bett bei den Eltern'. Nog gekeken op de site - maar default is 'in separate Betten'. Aperte onzin dus. Moraal van dit verhaal - Familie met één kind prima te doen - maar zou de gok met groter gezin niet meer wagen.

Dat is niet zo mooi, wij waren ook met 2 volwassenen en 2 kinderen maar er stonden gelukkig gewoon 4 bedden klaar. Hopelijk voor volgende gasten gaat het wel goed.

said:
@zkpq Mooi verslag, dank voor het delen van je ervaringen. Ik ga eind maart met de M3 naar de Alpen, ben benieuwd.

Wij gaan 29 maart 's middags richting Oostenrijk met de M3. misschien kom ik je nog tegen..
 
Last edited:
Ik rij alleen op dat soort afstanden met mijn Range Rover hard, met de Tesla rij ik standaard als een slak, gewoon 100-110 op de snelweg. Ik heb wel een ouwe MS60 hè, uit 2013.

Die planning vind ik persoonlijk kul, gewoon 1% SoC invullen + hogere snelheid (max. 150km/h + 1% SoC) of een lage snelheid en een hogere SoC aankomst (b.v. max 100km/h + 5% SoC) dan zit je altijd goed. Je kunt heel goed aanvoelen tijdens de lange rit tussen de laadstops of je wellicht iets van het gas moet i.v.m. tegenwind.

In je planning:

- Vertrek je met 90% SoC, waarom niet 100%?
- Heb je geen lage SoC bij SuC's,
- Laad je niet in Berlijn, zat laadvoorzieningen
- Kom je in Almelo aan met 40% SoC, waarom niet laag en thuis of in de straat laden?

Zo kun je natuurlijk wel heel erg pessimistisch plannen zonder reden.

Het aanhalen dat je een beperkt aantal cycles hebt klopt ook niet. De batterijen zijn bij 0% niet volledig leeg. Het is niet erg onder de 20% of boven de 90% SoC te zitten zolang je dit maar niet lang doet. Laden tot 100% en spoedig vertrekken is prima.
 
  • Like
Reactions: nico180
Tsja ik ben ook geen batterij expert maar dat is wat Tesla adviseert.
Wat ik wel weet is dat een normale View attachment 385789 12v auto accu het ook niet leuk vindt als je hem helemaal leeg trekt.
Is vast wat andere techniek maar waarschijnlijk zijn er wel overeenkomende eigenschappen.

De Tweet die van Elon over hoe je het beste kon laden is van toepassing op een woonwerk rit van 50% per dag. Indien je dus 80% nodig hebt zou je dus laden van 10% tot 90% en niet de rit in 2en knippen met een SuC stop.
 
  • Informative
Reactions: DeHakkelaar
Die planning vind ik persoonlijk kul, gewoon 1% SoC invullen + hogere snelheid (max. 150km/h + 1% SoC) of een lage snelheid en een hogere SoC aankomst (b.v. max 100km/h + 5% SoC) dan zit je altijd goed. Je kunt heel goed aanvoelen tijdens de lange rit tussen de laadstops of je wellicht iets van het gas moet i.v.m. tegenwind.

In je planning:

- Vertrek je met 90% SoC, waarom niet 100%?
- Heb je geen lage SoC bij SuC's,
- Laad je niet in Berlijn, zat laadvoorzieningen
- Kom je in Almelo aan met 40% SoC, waarom niet laag en thuis of in de straat laden?

Zo kun je natuurlijk wel heel erg pessimistisch plannen zonder reden.

Het aanhalen dat je een beperkt aantal cycles hebt klopt ook niet. De batterijen zijn bij 0% niet volledig leeg. Het is niet erg onder de 20% of boven de 90% SoC te zitten zolang je dit maar niet lang doet. Laden tot 100% en spoedig vertrekken is prima.
Ramonneke, waar zet jij je reference consumption (Wh/km at 110) op?
 
Een keer kreeg ik ook mijn Mennekes kabel niet uit die paal, de ast ging niet open. Op de paal zelf stond geen nummer dus Newmotion maar gebeld. Die gaf mij een Frans nummer en na een korte uitleg waar ik stond kon de vrouw aan de andere kant van de lijn de kast op afstand open maken en waren we weer vertrokken. Het was even schrikken (ik dacht al dat ik de kabel maar moest achterlaten) maar uiteindelijk bleek het zo opgelost. Aangezien we hier iedere zomer en winter heen gaan heb ik de procedure en telefoonnummers maar even goed gedocumenteerd.

Bedankt voor je uitgebreide verslag. Maar in Chatel staat precies zo'n zelfde paal. Zo stom dat ze er geen telefoonnummer op hebben gezet. Zou je hier het telefoonnummer kunnen delen? Ik zit ook liever niet vast aan de paal :)