Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op wintersport met de Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Strak laadwerk en netjes om met slechts twee (relatief lange) laadstops die afstand te overbruggen. Dat is toch wel echt het nadeel van een 75D bij lange ritten. Laadsnelheid ligt lager, zakt eerder in en je hebt onderaan de streep gewoon minder range. Met twee stops heb je eigenlijk geen extra tijd t.o.v. een ICE. Het enige is dat je met een ICE vaak wel wat harder gaat rijden dan 118km/u.

3x stoppen was sneller geweest in de range van 10% tot 55% echter dat was te kort om te plassen en te slapen :)

Wel het beste als je met meerdere bestuurders bent.
 
10 Tesla’s in de rij is file. Verder is nergens beweerd dat ALLE stations last zouden ondervinden. Persoonlijk zou ik er niet gelukkig mee zijn in de rij te moeten staan. En rijen stonden er dus. Oberhonnefeld bijvoorbeeld is vaak veel te druk terwijl er genoeg mogelijkheden zijn uit te wijken. Maar ook in de skigebieden stonden files voor liften e.d. en iedereen ging er vrijwillig heen. Helaas hebben we niet jaarrond flexibele vakanties.

Ik denk dat de file voorkomen had kunnen worden door gewoon naar de bezetting onderweg te kijken. Anticiperen op een volle SuC verderop zodat je 1 of 2 SuC's eerder pakt of wellicht een ander traject neemt. Ik had 2 trajecten in de ABRP vooruit gepland zodat ik eenvoudig kon wisselen. Enkel het stuk na München was hetzelfde geweest.

Mijn eerdere bewering is dat het schering en inslag zou zijn en dat was het zeker niet.

Nu vielen me wel dingen op:

- Echt AMPER Model 3's heb gezien. Ik had een explosie verwacht van Hollandse 3's in de Alpen maar ik zag meer S/X'en dan 3's.
- In de nacht rijden op de terugreis was vorig jaar drukker.
- Vorig jaar konden we nog niet laden met 150kW, het scheelt toch een beetje. Straks met 250kW gaat dat zeker schelen, vooral bij pieken.
 
  • Like
Reactions: To3ornotto3?
Ik denk dat de file voorkomen had kunnen worden door gewoon naar de bezetting onderweg te kijken. Anticiperen op een volle SuC verderop zodat je 1 of 2 SuC's eerder pakt of wellicht een ander traject neemt.
Dat hebben wij inderdaad ook gedaan toen we zagen dat een grote SUC heel snel druk begon te worden.

Wel merkten wij een gigantisch hoog verbuik door de dakkoffer, we hebben gemiddeld 110km/h gereden om het elke keer te kunnen halen. Op plekken waar we met veel range bij een SuC aan zouden komen hebben we 130km/h gereden. Daarboven was het geluid te storend.

Bij 120km/h en 8°C zaten we op 247Wh/km.
 
Heeft er iemand ervaring met opladen in Sölden Oostenrijk? Ik heb daar vorig jaar mogen laden met 3 fasen maar krijg nu een slap verhaal dat het niet goed is voor de installatie. Ze hebben hier een timmerfabriek en een machine waarmee ze het resthout hakselen voor de kachel. (Kost volgens mij onnoemelijk veel energie) Dan zoek ik voor volgend jaar wel een fatsoenlijke destination accomodatie. We zitten hier al 6 jaar en als men dan zo met zijn klanten omgaat trek ik mijn conclusie wel. Als iemand tips heeft hoor ik dat graag.
Skivakantie 2015 overnacht bij Hotel Neue Post: Home: Hotel Neue Post - Ihr Wander- und Skihotel im Ötztal.
Net voorbij Solden. Heeft 3 fase aansluiting en kon daar zonder problemen laden.
Nadat de eigenaar een ritje naar de Timmelsjoch had gemaakt en zwaar onder de indruk terugkwam hoefde ik voor het laden niet meer af te rekenen :)
 
  • Funny
Reactions: SpeedyEddy
Dat hebben wij inderdaad ook gedaan toen we zagen dat een grote SUC heel snel druk begon te worden.

Wel merkten wij een gigantisch hoog verbuik door de dakkoffer, we hebben gemiddeld 110km/h gereden om het elke keer te kunnen halen. Op plekken waar we met veel range bij een SuC aan zouden komen hebben we 130km/h gereden. Daarboven was het geluid te storend.

Bij 120km/h en 8°C zaten we op 247Wh/km.

volgens mij stond er ook veel wind (tegen). Normaal is het meerverbruik tussen de 20 a 30 procent.
 
Skivakantie 2015 overnacht bij Hotel Neue Post: Home: Hotel Neue Post - Ihr Wander- und Skihotel im Ötztal.
Net voorbij Solden. Heeft 3 fase aansluiting en kon daar zonder problemen laden.
Nadat de eigenaar een ritje naar de Timmelsjoch had gemaakt en zwaar onder de indruk terugkwam hoefde ik voor het laden niet meer af te rekenen :)

het valt mij op hoeveel hotels Oostenrijk een (tesla) laadpunt hebben. De afgelopen jaren in twee verschillende hotels in Serfaus geweest en van de zomer in Ehrwald. Was prima te doen. Met name op de terugreis is het bij het eerste tankstation gelijk in de rij staan met een ice.

wimS zal het daar wel niet mee eens zijn. En mij een disagree geven, maar andere meningen mogen uiteraard.

edit: disagree ontvangen van Wim.
 
Last edited:
  • Disagree
Reactions: Wim S.
Wij waren in december in Ischgl in een huis met diverse appartementen.
We konden gewoon van een stopcontact dat buiten zat gebruik maken met de grannycharger.
Was zwaarder gezekerd stopcontact dat ze ook voor andere zwaardere elektrische apparaten gebruikten.
De nacht voor vertrek van 50% naar 90% gewoon met 2,3 KW geladen geladen. In ruim 8 uurtjes de 19 kWh er in gepompt.
Geen rekening, maar ik heb er een extra tip tegenaan gegooid.
 
Fijn om te horen dat wintersport met de Tesla zo vlot gaat. Als toekomstig model 3 rijder vraag ik me af of het mogelijk is om een paar snowboard mee te nemen (met stuk van de achterbank omlaag) + 2 kinderen (op het stuk van de achterbank dat niet omlaag is :) ). Of dat ik maar onmiddellijk een dakkoffer monteer.

Bindingen eraf en dan de snowboards bevestigen in de auto. Heb je geen dakkoffer nodig en ook hoeft de bank niet plat.
 
Op en neer geweest naar Scandinavië.

Enkele open deuren.
- Met wind tegen ben je meer tijd kwijt aan chargen dan met wind mee.
- Bij koude ben je meer tijd kwijt aan chargen.
- Bij Suc’s is er altijd plek
- Als een Suc bij een winkelcentrum staat er meestal wel een plek te vinden met echte koffie, anders is het vrij hopeloos.
- Winterbanden zijn geen luxe.

Wel belangrijk:
- als je naar een wintersport plaatsje gaat op de grens tussen Zweden en Noorwegen is het zaak je laadlocatie van te voren te bepalen. Bij voorkeur op loopafstand van je verblijf. Meestal heeft de verblijfslocatie wel een laadoptie.
- Een batterij 90kWh batterij laad niet bij min 23. Bij inpluggen lijkt het erop dat deze eerst gaat verwarmen op 2kW en pas na een uur of 4 voldoende warm is om te laden. Dit kan voorkomen worden door de auto aan te sluiten en het amperage zo in te stellen dat het laden door gaat tot je weer vertrekt. Er is dan ook direct regeneratie beschikbaar.
 
  • Informative
Reactions: MaH
Bij mijn Volvo kreeg ik 2 boards plat op elkaar tussen de 2 delen van de bank. Dus 1 leuningdeel naar beneden klappen, planken er verticaal tussen en het neergeklapte deel weer omhoog. Met een klein beetje aandringen...
Heb ik geprobeerd, bij de M3 is de opening daarvoor echt te smal. Ski's kun je al helemaal vergeten, zelfs als je de bindingen verwijdert zijn de rails nog te dik.
 
Ligt aan de lengte van de ski's denk ik :).... De mijne zijn 1.85 en passen nauwelijk in m'n S :)
Die van mij zijn 180, als ik het smalle deel plat heb liggen en de skis diagonaal vanuit de kofferruimte leg dan past het in de M3.
In de lengte richting kom ik ook net iets te kort en zouden ze net een paar cm op de midden armsteun liggen of ik moet de passagiersstoel wel heel ver naar voren zetten.