You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ik ga dit jaar weer naar Frankrijk. We overnachten bij de SuC in Chambéry, voordat we het laatste stukje naar La Plagne rijden.
Vorig jaar ging ik op safe, de route door Duitsland en Zwitserland (vanaf omgeving Rotterdam).
Pijnlijk langzaam moeten rijden met ski's op het dak. Die gaan nu met een maatje van me mee, zodat ik 'normaal' kan rijden.
Welke route adviseren jullie? Over Parijs/Auxerre? Over Brussel/Metz/Nancy/Lyon? Of Nancy/Zwitserland?
Ik zit nog een beetje met een paar wat langere afstanden in de kou én de vraag of ik op 1e kerstdag bij Rungis wil laden (drukte rondweg Parijs).
De Duitse SuCs waren vorig jaar rond de wintersport periode ontzettend druk en ik moest overal vrijwel wachten om vervolgens met 30kW te mogen laden: niet ideaal dus. Toen ik eenmaal in Zwitserland was viel de drukte mee, waarschijnlijk ontzettend veel vakantieverkeer richting Oostenrijk.
Ik heb de auto (85D) sinds oktober en wij zijn gelijk naar de Bourgogne gegaan. Thuis vol vertrokken, bij Urmond ook weer vol geladen. Bij Metz nog 70 km over, 10 minuten laden, daarna Bij Nancy vol. Komt ook mooi uit omdat je als je op tijd vertrekt rond de middag in Nancy bent. Bij de SuC zijn prima restaurants.
Ik vind Nancy niet ideaal op de route liggen. Het hotelpersoneel bij de SuC is wel erg vriendelijk.
Mijn ervaring is dat 290km wel het maximale is. Het is nu kouder, je bent bepakt met bagage en passagiers, enfin, het zijn niet de ideale omstandigheden waarmee het beloofde bereik gehaald wordt. Mijn ervaring is dat je het best etappes van rond de 250 km kunt plannen. Dan kun je lekker doorrijden en je hoeft tot het gaatje te gaan met het opladen waardoor je relatief korte laadstops kunt houden. Er is op het forum al het nodige over beweerd en berekend, maar je kunt beter een stop extra inlassen en daarmee minder lang te hoeven laden en sneller te kunnen rijden dan dat je een stopje minder probeert te maken en billenknijpend 100 km/u over de snelweg sjokt. Je voorgestelde plan klinkt dus veel beter dan proberen om ook maar in de buurt van de 400km te komen (niet net te lang voor 1 lading, maar zéker te lang). Zelfs voor de etappe van 290 km zul je een range charge moeten doen en redelijk beheerst moeten rijden. Scheelt misschien als jij een 90D hebt (ik heb een 85), maar dan nog. Succes!Mijn plan wordt waarschijnlijk Wassenaar-Nivelles (210km), Nivelles-Chalons (230km via Charleroi), Chalons-Nolay (290km). Dat is bovendien een stuk korter dan over Luxemburg rijden want dat is 780km totaal.
Mijn ervaring is dat 290km wel het maximale is. Het is nu kouder, je bent bepakt met bagage en passagiers, enfin, het zijn niet de ideale omstandigheden waarmee het beloofde bereik gehaald wordt. Mijn ervaring is dat je het best etappes van rond de 250 km kunt plannen. Dan kun je lekker doorrijden en je hoeft tot het gaatje te gaan met het opladen waardoor je relatief korte laadstops kunt houden. Er is op het forum al het nodige over beweerd en berekend, maar je kunt beter een stop extra inlassen en daarmee minder lang te hoeven laden en sneller te kunnen rijden dan dat je een stopje minder probeert te maken en billenknijpend 100 km/u over de snelweg sjokt. Je voorgestelde plan klinkt dus veel beter dan proberen om ook maar in de buurt van de 400km te komen (niet net te lang voor 1 lading, maar zéker te lang). Zelfs voor de etappe van 290 km zul je een range charge moeten doen en redelijk beheerst moeten rijden. Scheelt misschien als jij een 90D hebt (ik heb een 85), maar dan nog. Succes!
Let wel: Nivelles-Chalons is geen autosnelweg. Vorige zomer waren er tal van grootse werken op het traject en rij je gemiddeld 60 km/h.
Beter via A26, maar dat is al snel 60km extra
Kou en belading heeft zeker invloed op de range maar de snelheid waar je mee rijd nog veeel meer. 100km/u of 140km/u scheelt 30-50% in range! Je snelheid heeft nog meer invloed bij lage temperaturen dan bij hogere.
Staat expliciet vermeld "alleen achter" als je ze voor monteert rij je je wielkasten aan bonken. 255 banden ipv 245 lopen al aan. Laat staan kettingen.
Dank. Had commentaar op tesla shop al gezin. Maar SeC Amsterdam suggereerde voor een D zowel achter als vóór kettingen te nemen. Kind of weird....
Neem wel autosocks mee voor de voorwielen. Liggen nog ergens.