Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op wintersport met de Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
M'n wachttijd al gedeeld in Vakantie : laden in Duitsland wordt Stau aan de SUC

Maar wat stats, verbruik circa 250wh/km door te rijden met vmax (134 in FR, 123 in BE en 105 in NL). Ik vond het tegenvallen qua verbruik. Helaas werkt de Merge functie in Teslafi niet zo goed. Ik hoopte dat deze mooi de gemiddelde wh/km zou berekenen.

M'n SuC stops werden VEEEEL aangenamer door m'n noisecancelling headphone op te hebben tijdens het laden. Ik viel echt binnen no-time in slaap! Het is een MUST HAVE als je wilt slapen tijdens een SuC sessie. Daarnaast ook tijdens het rijden..... Ik heb bepaalde stints heerlijk met de NC headphone gereden. Echt een verademing!

Op de terugweg probeerde ik met <2km op een SuC aan te komen maar helaas. Een passerende vrachtwagen besloot dat met 1km/u te doen waardoor ik de laatste kilometers niet kon doorrijden. Toch zit ik nu officieel ook in de club!

O ja, al eerder aangehaald maar de CSS upgrade is echt een MUST HAVE. Je krijgt dan wel eeb irritant geel boxje met "This requires a CSS adapter". Helaas kwam ik er pas op de terugweg achter dat als je er op tipt deze melding dan weg gaat.
 
Mijn ervaringen

eertse keer ging ik weekendje kirchberg, voor het eerst gepland vertrek gebruikt.
helaas gebruikte dat gewoon de accu en niet de laadpaal (denk doordat het een openbare paal is wat ik de tweede wintersport gedaan heb is laden tot 95% en toen de wekker ging auto Op voorverwarmen gezet laadmax op 100% en laadsessie weer gestart dat ging wel goed).

moest collega’s ophalen in hengelo vanaf hengelo kan je binnendoor naar duitsland(korste/snelste) of meteen de snelweg op.
werd door tesla navigatie binnendoor gestuurd, en stond dus na 30 minuten rijden al in de file want weg was afgesloten alleen tesla wist dat niet.
dus toch voortaan maar weer tomtom aan voor de route en tesla voor de superchargers.

had 3 collega’s in de auto die nog nooit een rit met een electrische auto hadden gemaakt en ze waren positief verrast hoe makkelijk het allemaal is en dat je misschien wat langer onderweg bent maar dat je daardoor ook op je gemak koffie kan drinken/lunchen.

afgelopen week de tweede reis nu naar hintertux.
lijkt dat de nieuwste software de planning van laadstops veranderd is zowel heen al terug rare voorstellen.
bv op de terugweg voorstel om na een uurtje rijden al te stoppen met een soc van 70% dat hebben we maar niet gedaan.

aangezien hintertux voor osstenrijkse begrippen zeer hoog ligt op de terugweg tot 85% geladen want ik wilde bergaf regeneratief remmen, wat rijdt dat toch heerlijk de berg af zonder je rem te gebruiken.
bijkomend voordeel had de eerste 20 kilometer een verbruik van -25 wh/km 😁
 
werd door tesla navigatie binnendoor gestuurd, en stond dus na 30 minuten rijden al in de file want weg was afgesloten alleen tesla wist dat niet.
dus toch voortaan maar weer tomtom aan voor de route en tesla voor de superchargers.
Dat had ik afgelopen zomer met werkzaamheden in Parijs.... Toen was Waze de redder in nood.

Helaas nu op wintersport zowel Tesla als Waze (en hierdoor ook niet Google Maps) geen up-to-date afsluitingen.

lijkt dat de nieuwste software de planning van laadstops veranderd is zowel heen al terug rare voorstellen.

Deze is dynamisch op basis van stall usage en verkeer onderweg. Zoals ik toevallig vanochtend schreef moet je nu manueel af en toe even SuC stops verwijderen/toevoegen zodat er een hercalculatie plaats vind. Deze lijkt nog niet automatisch op de achtergrond te gebeuren.
 
Wij zijn net terug van de krokus-ski (Alpen, Isère).

Het blijft een heel leuke auto om mee te rijden, en hij slikt bagage als een malle.

Er zijn evenwel enkele puntjes die, wat mij betreft, beter kunnen :

1/ Ik ben, om de SuC-files die we tijdens de kerst-ski hadden meegemaakt te vermijden, de vrijdagmorgen vertrokken en de zondag teruggekeerd. 3 SuCs in het heenrijden (Reims, Chateauvillain, Bresse), 4 terug (Bresse, Chateauvillain, Reims, Charleville-Mézières). Desondanks het vermijden van de zaterdagen, toch 2x moeten wachten aan de SuC teneinde te mogen wachten tijdens het laden. Het laatste wist ik toen ik de auto kocht, het eerste niet. En sinds ik de auto kocht heb ik 0 stalls zien bijkomen aan deze SuCs, hoewel het aantal Tesla's onderweg toch flink is gestegen.

2/ Ook enkele keren gehad dat ik aankoppel en de auto een tijdje klimt naar 3kW om dan weer te zakken naar 0 en dan weer naar 3 en weer naar 0... Dit blijft zo meer dan een minuut duren, waarna ik hem maar afkoppel en aankoppelde aan de stall ernaast, waar er toch onmiddellijk snel werd geladen. En ja, ik kwam steeds met een SoC van <10% aan. Laatste stop in Charleville bleef hij heel lang hangen op 50kW hoewel er maar 1 andere stall was bezet (en neen het was niet die vlak naast mij). Kan aan de auto zelf liggen, kan aan de SuCs liggen.

Wat de laatste stop in Charleville betreft: vertrokken naar huis met een geschatte aankomst-SoC van 12%; 50m verder werd dit 3%, nog eens 50m verder was dit 1%.

3/ Niets met een Tesla op zich te maken, wel met een elektrische auto : auto ter plaatse laten opgeladen om vol te kunnen vertrekken, 20 minuten na het beginnen krijg ik melding dat het opladen is gestopt, opnieuw naar de auto, herbeginnen, half uurtje later opnieuw hetzelfde berichtje, nog eens op en af, een uurtje later...opnieuw.
Het leek me een probleem met de laadpaal maar elke keer die 10 minuten heen en 10 minuten terug mogen wandelen om opnieuw te badgen begint op den duur toch wat tegen te steken...

OPGELET: VLOEKEN IN DE KERK, maar verdikke, het deed me toch soms weer verlangen naar een ICE.
 
  • Informative
Reactions: ramonneke and Rqcg
Zo en ook terug uit Oostenrijk in twee keer. Vanmorgen Sankt Gallenkirch - Karslruhe 347 km, met gemiddeld 190 wh/km. Viel me mee. Uiteraard veel naar beneden, maar gestart met een ijskoude batterij na hele nacht in -6 te hebben gestaan en hele weg naar Karlsruhe tussen de -6 en -1 buiten.

Tweede stop in Oberhonnefeld. Daar zit een nieuwe bakkerij. Prima tent met goede cappuccino en lekkere broodjes met een leuk zitje.

Daarna naar Zeist. Had in ruim 9 uur gekund, maar in het Ruhrgebiet was het druk en hebben we veel stop en go gereden. Dus uiteindelijk 10 uur onderweg geweest over 900 km.
2 stops........ die warmtepomp werkt dus prima (verbruik overigens ook).
 
  • Like
Reactions: job-lek
aangezien hintertux voor osstenrijkse begrippen zeer hoog ligt op de terugweg tot 85% geladen want ik wilde bergaf regeneratief remmen,
Ik neem aan dat je een model 3 hebt? Per abuis vorige week tot 98% geladen omdat we te lang zaten te kletsen voor vertrek. Had nog bijna volledig regeneratief remmen bij vertrek. dat is wel een verschil met de S. tot ruim 90%% laden is dus geen probleem wanneer je met afdaling start.
 
Ik neem aan dat je een model 3 hebt? Per abuis vorige week tot 98% geladen omdat we te lang zaten te kletsen voor vertrek. Had nog bijna volledig regeneratief remmen bij vertrek. dat is wel een verschil met de S. tot ruim 90%% laden is dus geen probleem wanneer je met afdaling start.
Ervaring met max 95% is ook goed, mits niet te steil en je direct na het laden vertrekt (batterij warmer en kan dan beter regenereren(=bijladen) dan wanneer hij koud is. (Zillertal, maar dan vanaf Mayrhofen of lager, dat regenereert amper en is ook nergens meer steil omlaag)
 
123 in BE
126 is normaal geen probleem in BE, ik stel 126 in en eij alle camera’s en trajectcontroles probleemloos voorbij.
Het is een MUST HAVE als je wilt slapen tijdens een SuC sessie.
Ooit hebben wij ons afgelegd aan de SuC.bagage op de voorzetsls. Topmatras van een 140 cm boxspring over de laadruimte voor het comfor. Volle licht en een hectisch lawaai.
We dachten nog: “dit wordt niets” toch de wekker op 50’ gezet. Gelukkig. We waren in een diepe slaap toen die af ging.
Als je moe genoeg bent, went het geluid.
 
  • Like
Reactions: ramonneke
Ik neem aan dat je een model 3 hebt? Per abuis vorige week tot 98% geladen omdat we te lang zaten te kletsen voor vertrek. Had nog bijna volledig regeneratief remmen bij vertrek. dat is wel een verschil met de S. tot ruim 90%% laden is dus geen probleem wanneer je met afdaling start.
Ja model 3 long range september 2020.
als ik thuis tot 90% laad dan is tegenwoordig zelfs in de zomer regeneratief enigszins beperkt.
het is zelfs nog erger want tot 85% geladen toen bij wakker worden auto voorverwarmen aangezet en laden weer gestart zodat de batterij lekker voorverwarmd was en dat hielp prima want meteen veel regeneratie.

maar nu komt het denk dat ik met 88% vertrok en zoals ik al zei de eerste 20 kilometer kreeg ik alleen maar kwh erbij, laatste stukje is het steilste batterij komt boven de 90% en bam links vol met puntjes en bijna geen regeneratie meer.
bijna gevaarlijk want rekende er wel op.
misschien bij andere uitvoeringen van de 3 weer anders maar de mijne wil niet lekker regenereren boven de 90%.
 
Ja model 3 long range september 2020.
als ik thuis tot 90% laad dan is tegenwoordig zelfs in de zomer regeneratief enigszins beperkt.
het is zelfs nog erger want tot 85% geladen toen bij wakker worden auto voorverwarmen aangezet en laden weer gestart zodat de batterij lekker voorverwarmd was en dat hielp prima want meteen veel regeneratie.

maar nu komt het denk dat ik met 88% vertrok en zoals ik al zei de eerste 20 kilometer kreeg ik alleen maar kwh erbij, laatste stukje is het steilste batterij komt boven de 90% en bam links vol met puntjes en bijna geen regeneratie meer.
bijna gevaarlijk want rekende er wel op.
misschien bij andere uitvoeringen van de 3 weer anders maar de mijne wil niet lekker regenereren boven de 90%.
Welke versie heb je dan?
 
Model 3 long range september 2020, de versie die wel dr kleine frunk heeft om ruimte te maken voor de warmtepomp maar nog geen warmtepomp heeft.

maar ik ben zeer tevreden hoor dit stoort ook niet gewoon ff rekening mee houden, en ik heb voorlopig slechts 1,4% degradatie na 35k km 😀
Interessant! Ik heb namelijk dezelfde versie een jaar jonger. snap dan ook niet helemaal waar het verschil vandaan komt. Warmtepomp lijkt mij geen invloed te hebben op regeneratief remmen. Enige verschil dat ik mij nog voor kan stellen is verschil in accu temperatuur.
 
20220311_162010.jpg
Voorlopig de laatste reis voor Blueberry :rolleyes:, want Edelweiss verschijnt binnenkort.
Morgen nog een rustige rit naar huis met lekker lange eet/drink/rustpauzes 😋
 
  • Love
Reactions: job-lek and nico180
En weer terug van de wintersport.
Op de heenweg net zo veel oponthoud door files dan door laden, bijna 12uur over gereden naar Serfaus. Nu de 2e keer wintersport valt op hoeveel zekerder je bent dat het allemaal wel losloopt en lekker doorgereden wanneer dat kon (max 160kmh). ABRP had ik wel een abbo op genomen, maar dat had totaal geen toegevoegde waarde en ook niet meer gebruikt verder. Ook nu bleek Google Maps weer veel beter qua verkeer dan de Tesla Navi, dus vooral met Google Maps gereden en dan op de Tesla navi SuC's kiezen. De info in Google Maps mbt de capaciteit van de SuC's is vaak niet correct en dan sta je bij een tragere lader tijd te verdoen.

Heenweg was een zeer drukke zaterdag met veel terugkerend verkeer, maar daar was bij de SuC's weinig van te merken. Gelukkig maar :), want daar maakte ik me wat zorgen over.

In de parkeergarage van het hotel waren meerdere plekken om te laden (tegen 0,20ct !!), dus heb ik de laatste nacht naar 100% geladen en zijn we zo aan de terugweg begonnen.
Omdat de route via Bregenz ging (vanwege drukte op de Fernpass) was het eerste deel grotendeels bergaf, met als gevolg dat ik bij binnenkomst in Duitsland nog ergens rond de 85% lading zat. Uiteindelijk had ik aan 3 stops voldoende en kwam nog met ruim voldoende lading aan in Amersfoort.

Wel weer gekke SuC voorstellen van de Tesla navi gehad maar die steeds genegeerd en dan of de gewenste SuC kiezen als bestemming of de gehele route opnieuw laten plannen. Eigenlijk best leuk omdat je zo wat te puzzelen hebt onderweg.

Maar het meest opvallende van deze reis was wel hoeveel bagage er mee kan in een model 3. Met 4 volwassenen, 4 tassen, 2x skischoenen, 4 helmen, 4xlaarzen, etc. En het past allemaal makkelijk. Dat was me in mijn 3-serie nooit gelukt.
 
dus heb ik de laatste nacht naar 100% geladen en zijn we zo aan de terugweg begonnen
Ik hoop dat je dan niet direct bergaf moest, want bij 100% heb je geen regeneratief remmen en heb je het genot gemist om met 1 pedaal de berg af te rijden (vooral haarspeldbochten zijn heerlijk) en om meteen de batterij op te warmen voor een lager verbruik verder op de rit.