Afgelopen week weer naar het Isere dal geweest. We komen daar al jaren, omdat de kinderen dan met de sneeuw Thalys kunnen reizen (in 8,5 uur van Amsterdam naar Bourg st Maurice) en wij met de auto met de bagage. Het is dus een bekende route die ik al een keer of tien met een Tesla heb gereden, ook in de zomer. Eerst met de Model S en de laatste paar keren met de drie.
Heenweg: Haarlem (100%), Remouchamps, Nancy, Dijon, Overnachting in Lyon (98%), Chambery, Vallandry.
Terugweg: Vallandry (33%), Chambery, aire de Drace (Ionity), overnachting in Chalon sur Saonne (98%), Laxou, Urmond, Haarlem.
Totaal 2395 km. Met een gemiddelde 187 Wh/km. Omstandigheden bijna perfect. Zonnig, droog, nauwelijks wind.
De laatste jaren duurde de reis steeds langer omdat we te vaak stopten voor koffie, wat eten enz. We stopten vaak elke 200 km omdat de laadstations zo uitkwamen en dan bleven we vaak langer hangen dan noodzakelijk vanwege de koffie, het plassen enz. Het was zeer ontspannen maar het wordt wel een langdurige zaak. Dit jaar hadden we weer gewoon, zoals vroeger, koffie en broodjes bij ons en we stopten zolang als het laden nodig had. Bovendien reden we wat langere stukken, 260 - 300 km.
Dit jaar viel op:
Zowel heen als terug extreem rustig op de weg. Incl. Laden ruim 100 km/h gehaald. Totaal 2395 km met een gemiddeld verbruik van 187 Wh/km.
Nieuwe V3 Superchargers in Nancy (Laxou), Dijon en Chambery zijn echt een goede aanvulling en die V3 gaat als de brandweer. Steeds de eerste 10 - 15 minuten op volle 250 kW. Als je even moet zoeken naar de toiletten zoals in Laxou, zit de auto al weer vol als je terugkomt.
Er zijn steeds meer hotels, ook goedkopere, met laadvoorziening en het laden is nog steeds gratis. Heenweg Kyriad hotel met 4 palen en terug Ibis ook met 4. Gaat niet echt snel met een enkelfase op 32 amp, maar je hebt de hele nacht.
Nergens drukte bij de Superchargers, altijd slechts enkele plaatsen bezet. Bij de hotels was ik de enige.
Ionity heeft toch wel een groot voordeel dat je er niet voor hoeft om te rijden. Even de afslag af, hup naast de laadpaal (dat achteruit inparkeren bij Tesla is toch gedoe) en even zwaaien met de Maingau pas en het laden begint. Makkelijker en sneller dan bij Tesla.
Wat me wel tegenviel is dat de Ionity laders allemaal 160 kW. Zijn. Dat is jammer, omdat je per minuut betaalt. Ik had op 250 kW gerekend.
Ik ben het vertrouwen in de verbruikgrafiek kwijt geraakt. Op de terugweg in Chambery geladen tot hij aangaf dat ik met 12% lading bij het hotel in Chalon sur Saonne zou komen. (Wij kiezen altijd zelf de volgende laadplek en laden dan genoeg om met 10 - 15% lading daar aan te komen.) 10 minuten na vertrek was de voorspelling 6% bij aankomst. Nou ja, mooie gelegenheid om eens bijna leeg te rijden en dan naar 100% te laden zodat het Batterij Management Systeem (BMS) weer eens gekalibreerd is. Maar weer wat later ineens een waarschuwing in het rood: u gaat het niet redden zonder laden. De schatting was -4%. Een paar minuten later weer +5%, een kwartier later weer -5% enz. Daar wordt je niet rustig van. Snelheid terug van 130 naar 120 maar hij bleef zeggen dat we moesten laden. De enige Suc was Macon, maar dan moet je ver van de weg af en zelfs terugrijden, dus bij een tankstation er even af, 4 min laden bij Ionity en hup weer verder. Daarna reed mijn vrouw meer gerustgesteld.
Je weet het, maar de realiteit is toch confronterent: wat maakt topsnelheid veel uit voor het verbruik. 134 km/h gaf een verbruik van 217 Wh/km en in Nederland bij 104 km/h zakt dat naar 137 Wh/km. Beide over meer dan een uur gemeten.
Consequent pakte hij de max snelheid bij natte weg, terwijl het prachtig weer was. Raam schoonmaken hielp niet.
NOA werkt aardig bij lege wegen, maar eigenlijk gebruik ik het alleen als lane keeping system. Ik kies zelf voor inhalen en terug naar de rechterstrook door de richtingaanwijzer helemaal door te drukken. Als je wacht tot de auto aangeeft dat hij wil inhalen, ben je te dicht genaderd en houdt hij al in. Erg onrustig.
Nog steeds (weer?) die vrachtwagenangst. Zeker naast zo’n verhoogde middenberm (barrier).
Veel meldingen dat ik van strook moest wisselen om afstand te maken tot pilonen die er helemaal niet zijn. (ik geloof dat hij het woord verkeerskegels gebruikt).
Samenvattend, het gaat qua reis steeds meer op oude benzinetijden lijken, maar die software varieert wel erg met de verschillende updates en Autopilot heeft nog heeeeel veel ontwikkeling nodig.