Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op wintersport met de Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Wij zijn sinds gisteren ook terug van onze kerstski. 5 personen, alle bagage (incl ski's, skibotten, helmen en de ganse rimram) en een dakkoffer.

Heenreis was lastig: wind op kop, wat wil zeggen een gemiddeld verbruik van 340Wh/km (!) en dus stops in Charleville-Mézières, Reims, Troyes, en dan in ons hotel rond Langres. Daarna opnieuw de baan op met stops in Mâcon, Lyon, om dan te overnachten bij vrienden rond Grenoble vooraleer de klim aan te vatten. In totaal dus 7 keer moeten opladen.

Terugreis was iets beter met stops in Mâcon, Beaune, Chateauvillain (waar ik een kwartiertje heb mogen wachten eer er een plaatsje vrij was), Reims, en opnieuw Charleville.

Mijn manier was om steeds te vertrekken vooraleer het laden komisch traag wordt, maar dat wil dus zeggen heeeel veeeel stops. Anders wil dat zeggen: laden tot bijna 90%, en we weten allemaal hoelang dat duurt... In Beaune dacht de auto dat we tot in Troyes gingen raken als we hem bijna vol laadden, om dan na een uur te laden en na 5 minuutjes te rijden te zeggen "Nope, wordt toch Chateauvillain"...

Voor mijn kinderen was het allemaal ok, ik vond het wel minder, mijn vrouw was nog minder gecharmeerd...

De auto stopt ook steeds met laden rond 96%; hoger gaat hij niet meer (ik laadt zo hoog bij het vertrek omdat ik dan - zonder tegenwind - in 1 keer van thuis tot in Reims geraak. Net.).

Ik heb de indruk dat hij toch wat aan het einde van zijn Latijn geraakt, maar voor een auto van die prijs die nog maar 4 jaar oud is had ik iets anders gehoopt. Zelfs na een kleine 170k kms.

Dat de MY maar snel arriveert?
 
  • Like
Reactions: NielsA
Ik ben erg benieuwd naar de eerste keer wintersport met de MYP. Wij gaan vanuit Assen naar Galtur. Wat zijn jullie adviezen voor onderweg?
Op tijd naar de WC gaan, koffietent drinken, hapje eten, beleefd en vriendelijk zijn tegen mede Teslarijders en genieten….. 😅

Zonder gekheid: je navigatie vertelt je precies waar je kan laden en hoe lang. Aangezien je Tesla navi vrij ‘defensief’ is, kan je onder normale omstandigheden meestal de volgende SUC ook halen. Ik kijk dan ook naar beschikbaarheid V3 laders, en kies er soms voor om door te rijden.
Bij de SUC zelf ook zorgen dat je v3 laders pakt ipv v2 (kan je moeten delen met je buurman). Verder zou ik niet de navigatie overrulen: wanneer hij route verandert, is dat vanwege de te verwachtte drukte bij eerder voorgestelde SUC. Beter iets omrijden en snel kunnen laden…
 
Op tijd naar de WC gaan, koffietent drinken, hapje eten, beleefd en vriendelijk zijn tegen mede Teslarijders en genieten….. 😅

Zonder gekheid: je navigatie vertelt je precies waar je kan laden en hoe lang. Aangezien je Tesla navi vrij ‘defensief’ is, kan je onder normale omstandigheden meestal de volgende SUC ook halen. Ik kijk dan ook naar beschikbaarheid V3 laders, en kies er soms voor om door te rijden.
Bij de SUC zelf ook zorgen dat je v3 laders pakt ipv v2 (kan je moeten delen met je buurman). Verder zou ik niet de navigatie overrulen: wanneer hij route verandert, is dat vanwege de te verwachtte drukte bij eerder voorgestelde SUC. Beter iets omrijden en snel kunnen laden…
En mocht je denken "maar hoe zie ik dan wat V2 en wat V3 is?" - simpel! Op je scherm in je navigatie zie je voor de Supercharger wat de snelheid is: max 250 is V3 en max 150 is V2. Sommige SUCs hebben echter beide versies - let daar op als je aan komt rijden: De snelste laders (V3) hebben maar 1 kabel (CCS), de oudere/langzamere (V2) hebben er 2 (legacy Tesla en CCS).
 
En mocht je denken "maar hoe zie ik dan wat V2 en wat V3 is?" - simpel! Op je scherm in je navigatie zie je voor de Supercharger wat de snelheid is: max 250 is V3 en max 150 is V2. Sommige SUCs hebben echter beide versies - let daar op als je aan komt rijden: De snelste laders (V3) hebben maar 1 kabel (CCS), de oudere/langzamere (V2) hebben er 2 (legacy Tesla en CCS).
Wij noemen dat 'vintage'
 
Met een Model 3 SR+ ben je in de praktijk vaak net zo snel bijgeladen met een ‘vintage’-v2 als bij een v3 Supercharger. Mijn ervaring met mijn SR+ is dat je aan een v3 lader heel kort een hogere laadstroom haalt tot 170kW (all time high 173kW @SucMaastricht 6-1-2023!) maar dat een v2 lader in de 2e helft van de laadbeurt op een hogere laadstroom blijft laden waardoor de totale laadtijd ongeveer hetzelfde is.

En je kan bij de ‘vintage’ locaties ook een wintersportpraatje maken met de ‘vintage’-rijders die daar altijd rondhangen
 
Ik ben erg benieuwd naar de eerste keer wintersport met de MYP. Wij gaan vanuit Assen naar Galtur. Wat zijn jullie adviezen voor onderweg?
Ik ben fan van de app ABRP (ze hebben ook een prima app).
Hiermee heb je veel meer invloed op de verschillende aspecten die je verbruik en route beïnvloeden. Mijn ervaring is dat Tesla super conservatief is, met ABRP kan je strakker plannen en sneller aankomen.
 
Ik ben fan van de app ABRP (ze hebben ook een prima app).
Hiermee heb je veel meer invloed op de verschillende aspecten die je verbruik en route beïnvloeden. Mijn ervaring is dat Tesla super conservatief is, met ABRP kan je strakker plannen en sneller aankomen.
Hoe ik lange ritten doe? Ik kijk met abrp waar ik langs ga/wil en waar ik wil laden.
En als ik ga rijden plan ik de eerste Suc in de navigatie en ga rijden. Mocht ik teveel of te weinig range overhouden tijdens het rijden dan kijk ik naar een Suc dichterbij of verder weg. Ik rij dus flexibel en zie wel hoe het gaat onderweg.
Mijn schema is ook afhankelijk van de tijd die we nodig zijn. De eerste stint is vaak het langst en vervolgens 2 x ongeveer 200 km (wc en koffie tijdens het laden) en dan na de lunch vaak weer een iets langere stint. etc. ABRP houdt daar ook geen rekening mee.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Ik ben erg benieuwd naar de eerste keer wintersport met de MYP. Wij gaan vanuit Assen naar Galtur. Wat zijn jullie adviezen voor onderweg?
Ik kijk vooraf wel eens in abrp om te zien wat ik ongeveer kan verwachten aan stops. In de praktijk gebruik ik abrp onderweg nooit en rij ik volledig op de Tesla navigatie.
Ik houd onderweg wel in de gaten of de voorgestelde SuC druk is. Verder kijk ik wel eens of het handiger voor mijzelf is om een stop eerder of later te nemen als dat beter uitkomt met lunch bijvoorbeeld. Reistijd maak ik mij niet zo druk om, een stop meer of minder op een dag maakt mij niet zoveel uit.