Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op zoek naar tweedehands Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Daar zijn de meningen over verdeeld. Vriend van mij is monteur en zegt dat je zo iets nooit uit elkaar moet nemen wanneer het goed werkt. Nu op 265k en de parkeerrem functioneert nog perfect.
Inderdaad ook mijn idee.
Ik doe wel veel km. Parkeerrem wordt in de regen continu schoon gespoeld en heeft ook geen tijd om vast te lopen (denk ik) omdat hij veel gebruikt wordt.
Ik lees ook vaker over problemen met remmen en airco na een onderhoudsbeurt dan wanneer onderhoud niet gebeurd is.
Remmen gaan het niet van het ene op het andere moment begeven. Dit probleem kondigt zich aan. Af en toe een remtest zou onverwachte problemen moeten uitsluiten (met veel km, doe je dat sowieso wel eens).
De airco doet het echt super, er is dus voldoende koelvloeistof, ze stinkt ook niet (zelfs niet in West-Vlaanderen🙂), de hepa filter doet dus nog steeds zijn werk. Ik lees vaak dat er na bijvullen lekken zijn.
 
  • Like
  • Informative
Reactions: Maurice1 and Krisja
Nooit over nagedacht. Hoe doe je dat?
Het beste is gewoon de echte service geven. Dan halen ze de parkeerrem uit elkaar, maken schoon en lubricate'en ze de parkeerem en ook de gewone remklauw. Dat moet ook vanwege de fijnstof en straatvuil die er in komt, ondanks dat we heel weinig remmen. De beste methode wordt hier weergegeven:

Bij T-Service hoofdorp doen ze dit in de grote servicebeurt van 600 euro. Doe je dan gelijk met een APK keuring iedere 2 jaar.


DIY the easy way:
Als je het achterwiel er afhaalt (bij winter naar zomerbanden bijvoorbeeld) dan heb je 2 remsystemen. De kleine linksboven bij bestuurderskant is de parkeerrem.
Onderstaande foto geeft een parkeerrem en de verzamelde vuil weer. pak een borstel en veeg veel van het vuil weg, daarna goed schoonblazen. Wees voorzichtig aan de achterkant ivm de rubber die je niet wil beschadigen, gebruik daar een doek en geen borstel.

Met WD40 krijg je ook best wat vuil weg.
De remblokken worden begeleid langs 2 stangen die op een waar het vuil ophoopt. Als je het vuil weg hebt, Achteraf denk ik dat ik dat ik de parkeerremmen niet had hoeven te vervangen maar schoon had moeten maken. Een leercurve.

ps. de nieuwere Tesla´s hebben geen parkeerrem meer. Dat is geïntegreerd in de gewone rem.

1640943480008.png
 
Inderdaad ook mijn idee.
Ik doe wel veel km. Parkeerrem wordt in de regen continu schoon gespoeld en heeft ook geen tijd om vast te lopen (denk ik) omdat hij veel gebruikt wordt.
Ik lees ook vaker over problemen met remmen en airco na een onderhoudsbeurt dan wanneer onderhoud niet gebeurd is.
Remmen gaan het niet van het ene op het andere moment begeven. Dit probleem kondigt zich aan. Af en toe een remtest zou onverwachte problemen moeten uitsluiten (met veel km, doe je dat sowieso wel eens).
Ik reed ruim 150 km per dag ook over de snelwegen naar het werk. De parkeerrem werd dagelijks gebruikt en toch kwam het probleem. Een parkeerrem is overigens niet hetzelfde als de rem tijdens het rijden.

Onderhoud is gewoon nodig. Bij mijn auto waren de parkeerremmen niet goed onderhouden en dat was een duur grapje.

Overigens is het probleem wel snel te horen. De parkeerrem gaat dan meer herrie maken dan normaal. Dan is gauw schoonmaken het advies.
 
  • Informative
  • Like
Reactions: Mr.P. and Phil V
Voor wat betreft onderhoud, als ik jullie feedback lees heb ik wel een kneusje te pakken. Bij circa 200.000 km het volgende al vervangen:
- draagarmen voor, is geadviseerd door T-Service omdat de rubbers speling geven
- ruitenwisservloeistofpomp (2x)
- Stuurhuis (wordt nu gedaan)
- 12V accu (2x)
- beide parkeerremmen

Nu tegen de 5000 euro aan onderhoud op de auto. Ik ben een rustige rijder :confused:.

Maar de batterij is goed met slechts 6,4% degradatie aldus ABRP.
 
  • Like
Reactions: Mr.P. and job-lek
Inderdaad, mijn 4,5 jaar oude Model X heeft niks van dit onderhoud en loopt nog geweldig.

Ik denk wel dat de hepa filter aan vervanging toe is, en de ruitenwissers misschien 😂
Met 4,5 jaar begon de eerste parkeerrem bij mij moeilijk te doen. Vlak daarvoor de 12V accu.

 
  • Informative
Reactions: Phil V
Ik heb het bij mijn X nog niet gedaan maar bij mijn Land Rovers waar ik al het onderhoud zelf van doe druk ik de remblokken een paar keer per jaar helemaal in. Wel maak is ze eerst even goed schoon. Remblokken eruit alles goed schoon borstelen en spoelen. Ik gebruik alleen een beetje kopervet op de contact vlakken tussen de blokken en de steun. Te veel vet houd vuil vast.
Maar ik vind het heel belangrijk dat de zuigers goed werken. Zeker bij mijn Disco 3 die veel lange afstanden reed had ik wel eens een vastzitten de zuiger.
 
  • Like
Reactions: job-lek and Phil V
Op het forum zie ik vaker dat men aangeeft dat er problemen zijn met het 90 pakket. Echter ik rij een 90 pakket, TeslaBjorn reed een 90 pakket en ik zie ook ander hier met een 90 pakket die er juist heel tevreden zijn. Zou iemand op dit forum kunnen reageren die een 90 pakket heeft of had en wat die problemen dan zijn? Nu vind ik het een hoop ruis, niet rot bedoeld.
Ik rij ook een 90 pack (v1 zelfs) die schijnbaar niet eens het vermogen kan leveren dat mijn auto te bieden heeft maar wat zou het. Ik heb er weinig kms opstaan (60k), kan redelijk snel laden (ong. 115 kw piek aan de SC) en nog een paar jaar garantie.
 
Hier ook een tevreden rijder van een 90-pack (2017). Bij de Supercharger haal ik regelmatig een laadsnelheid van 135 kW of hoger. Ik kan mij herinneren dat Tesla voor dit pack de cel ingrediënten had veranderd t.o.v. het 85-pack, door er silicon aan toe te voegen.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Ik rij ook een 90 pack (v1 zelfs) die schijnbaar niet eens het vermogen kan leveren dat mijn auto te bieden heeft maar wat zou het. Ik heb er weinig kms opstaan (60k), kan redelijk snel laden (ong. 115 kw piek aan de SC) en nog een paar jaar garantie.
Mijn 90 pack heeft meer veel aan de SuC gehangen en was een paar jaar geleden geknepen tot max 95 kW laden. Tegenwoordig laadt deze weer tegen de 120 kW piek en houdt het nog redelijk lang vol om met een goed vermogen. Heb er nu 208.000 km op zitten.
 
Mijn 90 pack heeft meer veel aan de SuC gehangen en was een paar jaar geleden geknepen tot max 95 kW laden. Tegenwoordig laadt deze weer tegen de 120 kW piek en houdt het nog redelijk lang vol om met een goed vermogen. Heb er nu 208.000 km op zitten.
Idem hier met 193000km. Knijpen was door de rechter onwettig verklaard.
Eigenlijk zouden we een jaar extra garantie moeten krijgen. Stel dat net door dat knijpen, je batterij het begeeft op 8 jaar en 2 maanden… dan hebben ze die kost op een onwettige manier vermeden.
 
  • Helpful
Reactions: Maurice1
Idem hier met 193000km. Knijpen was door de rechter onwettig verklaard.
Eigenlijk zouden we een jaar extra garantie moeten krijgen. Stel dat net door dat knijpen, je batterij het begeeft op 8 jaar en 2 maanden… dan hebben ze die kost op een onwettige manier vermeden.
Eerlijk gezegd zou ik het niet erg vinden om te blijven laden op max 100 kW. Als daarmee de batterij langer mee gaat, graag. De Supercharger vind ik best handig en of ik nu 5 minuten langer sta vind ik geen probleem. Vaak de laptop bij om wat werk te verrichten.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Beste leden

Vorige keer vroeg ik of ik een model s 85kwh moest kopen van marktplaats, waar jullie allemaal zeiden dat daar veel problemen waren, dus niet gedaan. Erg leuke reacties ontvangen in de privé chat met nog extra tips, waarvoor dank!

Ondertussen wat verder gekeken en deze gevonden: ≥ Tesla Model S 75, 2017, 4%, (€ 42.955 incl BTW), Autopilot — Tesla — Marktplaats --> wat vinden jullie hiervan? :)

En tweede vraag (ik weet dat die eigenlijk voor accountant is, maar die heeft minder verstand van afschrijving) :
- Wat is er goedkoper? Nu kopen met mijn holding BV (zit 4% bijtelling op) en dan vanaf juni (want dan verloopt de 4% bijtelling) doorverkopen aan mezelf als privé persoon, of direct kopen op privé? Ik rij 20.000 km per jaar, waarvan 15.000 zakelijk. Ik deel liever niet mijn inkomen hier, dus reken voor het gemak even met 100k per jaar. --> Dezelfde vraag anders geformuleerd: Hoeveel zou ik 'm kunnen afschrijven als ik 'm morgen zou kopen met mijn bedrijf en dan aan mezelf over 6 maanden en hoeveel onderhoudskosten zou ik hebben denken jullie?

Ik ben benieuwd naar jullie mening!

Vr. groet, Marc
 
  • Like
Reactions: Maurice1
@marcbodegraven Als je binnen 6 maanden enige onderhoudskosten verwacht op een Telsa Model S zou ik een andere kopen. ;) Als er niets mis mee is heb je helemaal geen onderhoudskosten. Ik heb ook geen verstand van afschrijving, maar lineair naar 0 als op het moment dat de auto 8 jaar oud is lijkt me acceptabel? Dan zit je op een iets van €740 afschrijving per maand. Toch lekker om die 6 maanden in de BV te doen. Verkoop je hem voor €30k ex btw door aan privé. Het alternatief is 7.500 km a 19 cent/km vergoeden als je hem die tijd privé rijdt. Dat levert maar €1425 op.
 
@marcbodegraven Als je binnen 6 maanden enige onderhoudskosten verwacht op een Telsa Model S zou ik een andere kopen. ;) Als er niets mis mee is heb je helemaal geen onderhoudskosten. Ik heb ook geen verstand van afschrijving, maar lineair naar 0 als op het moment dat de auto 8 jaar oud is lijkt me acceptabel? Dan zit je op een iets van €740 afschrijving per maand. Toch lekker om die 6 maanden in de BV te doen. Verkoop je hem voor €30k ex btw door aan privé. Het alternatief is 7.500 km a 19 cent/km vergoeden als je hem die tijd privé rijdt. Dat levert maar €1425 op.
Je mag ook meer dan 19 cent vergoeden hoor. Komt er alleen belasting over
 
  • Like
Reactions: Hbrink
@marcbodegraven Als je binnen 6 maanden enige onderhoudskosten verwacht op een Telsa Model S zou ik een andere kopen. ;) Als er niets mis mee is heb je helemaal geen onderhoudskosten. Ik heb ook geen verstand van afschrijving, maar lineair naar 0 als op het moment dat de auto 8 jaar oud is lijkt me acceptabel? Dan zit je op een iets van €740 afschrijving per maand. Toch lekker om die 6 maanden in de BV te doen. Verkoop je hem voor €30k ex btw door aan privé. Het alternatief is 7.500 km a 19 cent/km vergoeden als je hem die tijd privé rijdt. Dat levert maar €1425 op.
Tx voor je reactie! De andere kant is wel dat ik nog bijtelling moet gaan betalen natuurlijk. 2000 euro bijtelling (4% per jaar over 100k, is dus 2000 euro bijtelling tot en met juni). Dus denk dat het behoorlijk dicht bij elkaar zal liggen. Ik zal 'm nog wel eens gaan berekenen met 740 euro per maand.

Wat vinden jullie verder van de auto zelf?
 
  • Like
Reactions: job-lek