Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Oplaadmogelijkheden, hoe geraak je er nog aan uit???

This site may earn commission on affiliate links.
Mennekens rood (@ 400V/16A) op de UMC is zo'n 50 à 55 km/u oplaadsnelheid, Mennekens blauw (230V/32A) zo'n 30 à 35 km/u, naar mijn ervaring. Dat laatste is echt wel goed genoeg voor 's nachts laden, tenzij je een bijzonder rijprofiel hebt (en het is ook een zeer goedkope "laadpaal"; heeft me niet meer dan 50 EUR gekost denk ik :)).
Mijn rijprofiel is 100km gemiddeld per dag. Met 30 a 35 km/h heb eigenlijk voldoende maar als ik dan eens meer moet laden is het wel handig om aan 50km/h te kunnen laden. Voor beide heb je toch 3 fasen nodig als ik het goed voor heb.
 
Mijn rijprofiel is 100km gemiddeld per dag. Met 30 a 35 km/h heb eigenlijk voldoende maar als ik dan eens meer moet laden is het wel handig om aan 50km/h te kunnen laden. Voor beide heb je toch 3 fasen nodig als ik het goed voor heb.
De rode Mennekes waarnaar Carl refereert, is driefasig, 16A; de blauwe is enkelfasig, 32A. Dus voor de mogelijkheid van 35km/u heb je voldoende aan een enkelfasige laadmogeljikheid, met neuter!
Als je geen neuter hebt, dan kan je met de UMC niet laden maar heb je een apart laadstation of mobiele lader nodig.
 
Zo ging het bij mij ook. Ik heb alleen geen Mennekes offerte laten maken (moet je dan ook een losse kabel voor hebben) maar een gewone krachtstroomaansluiting. Zodra de wallcharger er is is het 10 minuten werk om het contactpunt te vervangen door de wall charger.

Ik ben in afwachting van de Tesla Wallcharger, welke ik persoonlijk de mooiste vindt. Er gaan verschillende verhalen over levertijd, ik wacht rustig af, eind juni (2016) hoor ik ze zeggen aan de telefoon.

Totdat de Wallcharger leverbaar is ga ik net als @Hans Noordsij via de krachtstroomaansluiting met de rode stekker (3x16A). Voorlopig ligt de UMC dus veelal thuis.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Volgende gekregen i.v.m. aanpassing elektronische installatie:

Een laadpunt zal vooral interessant zijn wanneer er bijvoorbeeld op 3fase 20A zal worden geleverd.
Stel dat dit 32A zal zijn zal een laadpunt niet echt een voordeel naar oplaadtijd leveren.
Daarom best bij overschakeling minstens 32A vragen.

Wij kunnen uw kast omvormer naar een 3fase aansluiting voor 732€ excl. BTW
Dit is alles inbegrepen inclusief keuring aanpassing eendraadshema en plaatsing van een standaard stekker(rode stekker, stroomkabel 10 meter inbegrepen)

Wat denken jullie, goede prijs?
 
Volgende gekregen i.v.m. aanpassing elektronische installatie:

Een laadpunt zal vooral interessant zijn wanneer er bijvoorbeeld op 3fase 20A zal worden geleverd.
Stel dat dit 32A zal zijn zal een laadpunt niet echt een voordeel naar oplaadtijd leveren.
Daarom best bij overschakeling minstens 32A vragen.

Wij kunnen uw kast omvormer naar een 3fase aansluiting voor 732€ excl. BTW
Dit is alles inbegrepen inclusief keuring aanpassing eendraadshema en plaatsing van een standaard stekker(rode stekker, stroomkabel 10 meter inbegrepen)

Wat denken jullie, goede prijs?
Als je geen duocharger hebt, heeft die upgrade naar een 3fase aansluiting weinig zin: de winst is dan relatief beperkt: van 7,6 kW naar 11 kW of van 35 km/u naar 50 km/u. Maar alles hangt af van de persoonlijke situatie. Een nacht laden zal de wagen in beide gevallen vol krijgen. Maar als je na een lange rit overdag nog regelmatig 's avonds terug de baan op moet, kan het wel zinvol zijn.
 
Als je geen duocharger hebt, heeft die upgrade naar een 3fase aansluiting weinig zin: de winst is dan relatief beperkt: van 7,6 kW naar 11 kW of van 35 km/u naar 50 km/u. Maar alles hangt af van de persoonlijke situatie. Een nacht laden zal de wagen in beide gevallen vol krijgen. Maar als je na een lange rit overdag nog regelmatig 's avonds terug de baan op moet, kan het wel zinvol zijn.
Duocharger, is dit de supercharger optie op de Tesla?
 
  • Funny
Reactions: PaulusdB
Duocharger, is dit de supercharger optie op de Tesla?

Nee, ze hebben weliswaar beide met laden te maken, maar daar stopt het ongeveer.
De superchargers zijn de door Tesla geplaatste snelladers die tot 500 km/u en meer kunnen laden. Het is een vorm van gelijkstroom laden. In Belgie zijn er drie dergelijke stations.
De duo-charger is eigenlijk, het woord zegt het zelf, de inbouw van een dubbele lader die toelaat om de batterij aan publieke laadpalen en thuis op te laden met een vermogen tot 22 kW i.p.v. 11 kW, of ongeveer 100 km/u. Het was lange tijd een optie, ik vermoed dat het nog altijd kan genomen worden. Je hebt er een driefasig elektriciteitsnetwerk voor nodig en een beschikbare stroomsterkte van minstens 32A. Het is laden op wisselstroom zoals iedereen thuis beschikbaar heeft.
 
ik had voor mijn huidige smart charging oplossing een Rittal kastje aan de muur hangen met de UMC erin.
Niet al te mooi maar werkte wel.
Kastje lader.jpg
 
  • Like
Reactions: vdvoorde
@Basvdpoel Keurige oplossing, ik overweeg hetzelfde. Ik zag dat die Rittal-kastjes bij o.a Conrad te koop zijn. Welke afmeting heb jij gebruikt? Verder kan ik mij herinneren dat je deze oplossing met diverse foto's al eerder in een ander draadje had gedeeld, inclusief jouw nieuwe oplossing (toch?). Weet jij nog welk draadje?

PS: Als newbie heb ik inmiddels zoveel bomen gezien dat ik in het bos verdwaald ben. Neem het me maar (niet) kwalijk!
 
Last edited:
Hallo daar,

Ik krijg binnenkort eindelijk mijn MS, hopelijk binnen een paar weken. Nu had ik een
paar vragen over het laden en dan voornamelijk over het thuis laden. Ik heb al
veel gelezen erover maar ik begrijp het nog niet helemaal.

Ik was bezig met een leverancier om een laadpaal te plaatsen maar het bleek teveel
moeite waardoor ik het heb afgehouden.

Ik heb nu de volgende vragen.

1 - Kan ik de MS thuis gewoon simpel aan het stopcontact pluggen zonder enkele aanpassing?
En zo ja, hoe snel gaat het laden?
En zo ja, hoe kan ik makkelijk privé en zakelijk onderscheiden?

2 - Heb ik laadstation nodig? Of is gewoon stopcontact ook prima?
Heb ik iets anders nodig nog?

3 - Krachtstroom ; Is dat een goed plan? Is het onnodig?

4 - Publieke laadpalen ; Heb ik 1 contract met 1 leverancier? 1 pasje?

Alvast bedankt voor jullie tips.
 
Hallo daar,

Ik krijg binnenkort eindelijk mijn MS, hopelijk binnen een paar weken. Nu had ik een
paar vragen over het laden en dan voornamelijk over het thuis laden. Ik heb al
veel gelezen erover maar ik begrijp het nog niet helemaal.

Ik was bezig met een leverancier om een laadpaal te plaatsen maar het bleek teveel
moeite waardoor ik het heb afgehouden.

Ik heb nu de volgende vragen.

1 - Kan ik de MS thuis gewoon simpel aan het stopcontact pluggen zonder enkele aanpassing?
En zo ja, hoe snel gaat het laden?
En zo ja, hoe kan ik makkelijk privé en zakelijk onderscheiden?

2 - Heb ik laadstation nodig? Of is gewoon stopcontact ook prima?
Heb ik iets anders nodig nog?

3 - Krachtstroom ; Is dat een goed plan? Is het onnodig?

4 - Publieke laadpalen ; Heb ik 1 contract met 1 leverancier? 1 pasje?

Alvast bedankt voor jullie tips.
Je zal eerst wat meer info moeten geven over je huidige elektrische installatie.
Als je zoals bij mij maar 1 fase hebt gaat het laden maar traag en ben ben je bijna verplicht om naar 3 fasen over te schakelen. Dit is heel omslachtig, huidige installatie aanpassen, de tellerkast zelf laten aanpassen door de provider, herkeuring, ....
Van het kostenplaatje wordt je ook niet vrolijk, kleine 800 euro excl. Btw om de installatie aan te passen, 1700 euro voor de verzwaring aan Infrax, abonnement 20 euro per maand duurder en dan heb je nog maar juist een rode stekker. Wil je nog een laadpaal, ....
 
Hoi Paulo,

Om zakelijk te scheiden moet je een MID gecertificeerde tussenmeter laten plaatsen.
Hierop kan je dan het zakelijk verbruik aflezen en vergoeden aan prive.

Ik ben net om gegaan naar 3 fasen en dat was maar een kleine ingreep.
Hang een beetje af van hoe de huidige indeling van je meter kast is.
Bij mij was het een kwestie van nieuwe hoofdschakelaar en 1 extra aardlek.
Vervolgens groepen verdelen.

in mijn geval kwam Enexis langs om de 1x 35 te vervangen voor 3x 25.
Kosten hiervoor zijn 207,=
Maand tarief blijft gelijk bij 3x 25.