Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Petitie: trekhaak voor álle Model 3

This site may earn commission on affiliate links.
Mijn SR+ heeft in de RDW database gewoon 910kg Aanhangwagen geremd. En ik heb hem ook mèt trekhaak besteld. e4*2007/46*1293*03

Mijn bericht heeft enkel betrekking op nieuwe modellen met de extensie *04, en niet *03 zoals bij jou het geval is. Jij hebt dan inderdaad nog de gebruikelijke 910 kilogram.

Ik weet overigens niet eens of er al modellen zijn uitgegeven met extensie *04. Waarschijnlijk de inventory performance modellen, waarvan gezegd wordt dat deze een toelaatbaar trekgewicht heeft van 500 kilogram. In elk geval zal volgens deze data geen nieuwere RWD modellen (*04) worden afgegeven mèt trekgewicht. In de toekomst kan dit natuurlijk nog worden toegevoegd. Maar ik heb een donkerbruin vermoeden dat de trekhaak gaat verdwijnen voor alle RWD modellen, inclusief de SR.
 
Last edited:
De vraag was of je aan en trekhaak en een trekgewicht van 500 kg op het kenteken ook echt wat had, anders dan voor een fietsendrager. Het antwoord valt dan per definitie binnen de regelgeving, denk ik ;)
Weet iemand waarom eigenlijk alleen de ......04 auto's toestemming hebben verkregen voor een trekhaak/ trekgewicht? Ik heb een e4*2007/46*1293*00 auto als typegoedkeuringsnummer. Mijns inziens verschilt deze technisch niets, werkelijk niets met de 04 auto.
Trouwens heb ik de petitie ook getekend.
 
Uit de nieuwe gegevens van de RDW database blijkt overigens dat de nieuwe modellen (met typegoedkeuringsnummer e4*07/46*1293*04) een toelaatbaar trekgewicht hebben van 500kg (performance) en 1000kg (LR AWD). Standard Range modellen krijgen geen trekgewicht toegekend. Het zou mij dus niks verbazen als Tesla binnenkort de trekhaak optie voor de SR compleet van de menukaart verwijdert.

Bedoel je met 1000kg voor de LR AWD niet 910kg? Of krijgen de nieuwere straks 1000kg?
Heb je een linkje waar je dit gevonden hebt?
 
Bedoel je met 1000kg voor de LR AWD niet 910kg? Of krijgen de nieuwere straks 1000kg?
Heb je een linkje waar je dit gevonden hebt?

Data afkomstig van opendata.rdw.nl - Ik heb de data voor het gemak overzichtelijk gemaakt. Zie: Type Approvals EU Tesla Model 3

Tesla is niet verplicht om de geregistreerde modellen ook daadwerkelijk uit te brengen. Maar gezien het feit dat ze nu de 500kg versie uitbrengen, is het goed mogelijk dat zij ook die 1000kg versie zullen gaan uitbrengen. Er is wat kritiek geweest op de 910kg limiet, aangezien vele aanhangers een 1000kg label hebben. Geen garanties, maar wat mij betreft wel waarschijnlijk.
 
  • Informative
Reactions: Jay56 and Sregor
Data afkomstig van opendata.rdw.nl - Ik heb de data voor het gemak overzichtelijk gemaakt. Zie: Type Approvals EU Tesla Model 3

Tesla is niet verplicht om de geregistreerde modellen ook daadwerkelijk uit te brengen. Maar gezien het feit dat ze nu de 500kg versie uitbrengen, is het goed mogelijk dat zij ook die 1000kg versie zullen gaan uitbrengen. Er is wat kritiek geweest op de 910kg limiet, aangezien vele aanhangers een 1000kg label hebben. Geen garanties, maar wat mij betreft wel waarschijnlijk.

In de lijst staat een paar keer een max speed van 261 km/h (= performance model) i.c.m. 910 kg trekgewicht. Is dit dan correct of zal dit ook weer worden aangepast naar 500 kg ?

Overigens zal 500 kg oprekken naar bijvoorbeeld 750 kg al veel bruikbaarder zijn i.v.m. alle aanhangers tot 750 kg zonder eigen kenteken.
 
In de lijst staat een paar keer een max speed van 261 km/h (= performance model) i.c.m. 910 kg trekgewicht. Is dit dan correct of zal dit ook weer worden aangepast naar 500 kg ?

Overigens zal 500 kg oprekken naar bijvoorbeeld 750 kg al veel bruikbaarder zijn i.v.m. alle aanhangers tot 750 kg zonder eigen kenteken.

Aan de hand van de data blijkt dat Tesla een aantal typegoedkeuringen heeft gekregen voor modellen die zij vervolgens niet hebben uitgebracht. Bijvoorbeeld de Performance uit de serie Extensie *02 en *03 met 910kg trekgewicht. Tesla is overigens niet verplicht om goedgekeurde modellen ook daadwerkelijk uit te brengen :)
 
Nee. Ik had mijzelf voorgenomen om hen drie weken de tijd te geven om te reageren. Maar die tijd is nu verstreken. Dus wat mij betreft kunnen nu alle remmen los. Ik zal binnenkort een mail versturen waarin ik de groep zal oproepen tot actie tegen Tesla. Later daarover meer :)
Hoi Cheesy,

Wat is de huidige stand van zaken? Ik vind dat we wel wat meer druk mogen uitoefenen.

Gr. Emiel
 
Hoi Cheesy,

Wat is de huidige stand van zaken? Ik vind dat we wel wat meer druk mogen uitoefenen.

Gr. Emiel

Voordat we een slotoffensief inzetten wil ik eerst meer informatie krijgen omtrent de typegoedkeuringen. Ik heb me de afgelopen tijd stevig ingelezen omtrent de Europese wetgeving. Ik heb nu de RDW een WOB verzoek gestuurd (wet openbaarheid van bestuur) en gevraagd naar alle communicatie omtrent de aanvraag van de typegoedkeuringen. Het is een juridisch mijnenveld, aangezien de RDW niet zomaar vertrouwelijke informatie mag verstrekken. Daarom heb ik heel zorgvuldig het verzoek samengesteld. De RDW heeft gebruikelijk 4 weken de tijd om te reageren op het verzoek. Ik verwacht eerst een afwijzing vanwege bezwaren vanuit Tesla. Daarna zal ik de klachtenprocedure starten, dat een goede kans van slagen heeft, aangezien dan veel meer gekeken wordt naar de werkelijk inhoud van het verzoek in verhouding tot de bezwaren.

Nadat ik de informatie heb bestudeerd en op waarde heb beoordeeld, gaan we de media benaderen met een klink en klaar verhaal, inclusief de benodigde onderbouwing. Los van de uitkomst van het verzoek, is het daarna een kwestie van ondertekenaars mobiliseren en vervolgens een media offensief inzetten. Geen sprint, maar een marathon :)

Ik hoop overigens nog steeds dat Tesla gewoon met een duidelijk antwoord komt, zonder dat dit allemaal nodig is.... Dat verdienen we.
 
Waar komt uberhaupt de 910Kg vandaan voor een geremde aanhanger achter een LRM3 van ruim 1900Kg.
Een MX mag ruim 2ton trekken wat meer in verhouding is tot het trekkend voertuig.

Ben bij met de 910Kg maar meer zou wel prettiger zijn, wel vaak aan de stekker, maar dat is een detail.
 
Waar komt uberhaupt de 910Kg vandaan voor een geremde aanhanger achter een LRM3 van ruim 1900Kg.
Een MX mag ruim 2ton trekken wat meer in verhouding is tot het trekkend voertuig.

Ben bij met de 910Kg maar meer zou wel prettiger zijn, wel vaak aan de stekker, maar dat is een detail.

Niet zeker waarom, maar 910kg vertaalt zich naar 2000 pounds (one short ton). Dus ik vermoed dat het een redelijk arbitrair gekozen gewicht is geweest.
 
Voordat we een slotoffensief inzetten wil ik eerst meer informatie krijgen omtrent de typegoedkeuringen. Ik heb me de afgelopen tijd stevig ingelezen omtrent de Europese wetgeving. Ik heb nu de RDW een WOB verzoek gestuurd (wet openbaarheid van bestuur) en gevraagd naar alle communicatie omtrent de aanvraag van de typegoedkeuringen. Het is een juridisch mijnenveld, aangezien de RDW niet zomaar vertrouwelijke informatie mag verstrekken. Daarom heb ik heel zorgvuldig het verzoek samengesteld. De RDW heeft gebruikelijk 4 weken de tijd om te reageren op het verzoek. Ik verwacht eerst een afwijzing vanwege bezwaren vanuit Tesla. Daarna zal ik de klachtenprocedure starten, dat een goede kans van slagen heeft, aangezien dan veel meer gekeken wordt naar de werkelijk inhoud van het verzoek in verhouding tot de bezwaren.

Nadat ik de informatie heb bestudeerd en op waarde heb beoordeeld, gaan we de media benaderen met een klink en klaar verhaal, inclusief de benodigde onderbouwing. Los van de uitkomst van het verzoek, is het daarna een kwestie van ondertekenaars mobiliseren en vervolgens een media offensief inzetten. Geen sprint, maar een marathon :)

Ik hoop overigens nog steeds dat Tesla gewoon met een duidelijk antwoord komt, zonder dat dit allemaal nodig is.... Dat verdienen we.
Respect!
 
  • Like
Reactions: Cheesy_09
Waar komt uberhaupt de 910Kg vandaan voor een geremde aanhanger achter een LRM3 van ruim 1900Kg.
Een MX mag ruim 2ton trekken wat meer in verhouding is tot het trekkend voertuig.

Ben bij met de 910Kg maar meer zou wel prettiger zijn, wel vaak aan de stekker, maar dat is een detail.
Ik denk dat 'we', om succesvol te kunnen zijn, de discussie zuiver moeten houden. Het gaat om retro-fit en niet om verzwaren.