Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Petitie: trekhaak voor álle Model 3

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb een trekhaak van Burghof, gemonteerd door Wema. Voor zover ik weet mag de garantie niet vervallen door dit soort modificaties, tenzij ze kunnen aantonen dat het door de trekhaak komt. Mochten ze dat proberen ga ik dan het gevecht wel aan.


Ik heb op dit moment niet zo’n vertrouwen in gevechten met Tesla, dus durf het nog niet aan....
 
BUMP!
@Cheesy_09 : je laatste bericht in dit topic was van 19 augustus. Heb je inmiddels verder ook nog maar "iets" van Tesla vernomen?

Jazeker. Ik heb na 4 maanden eindelijk een afspraak gekregen voor m’n kapotte achteruitrijd camera.

Verder niks. Maar dat verbaast niemand iets. We wachten rustig mijn verzoek af aan de RDW. Ik had ook nooit op een korte strijd gerekend. Er is altijd nog de troef om media aandacht te vragen (waarvoor ik overigens al verschillende aanbiedingen heb gehad) maar ik hoop dat we dat anders kunnen oplossen, zonder het bedrijf publiekelijke schade toe te richten. Want ik steun nog steeds hun missie. En velen met mij
 
Jazeker. Ik heb na 4 maanden eindelijk een afspraak gekregen voor m’n kapotte achteruitrijd camera.

Verder niks. Maar dat verbaast niemand iets. We wachten rustig mijn verzoek af aan de RDW. Ik had ook nooit op een korte strijd gerekend. Er is altijd nog de troef om media aandacht te vragen (waarvoor ik overigens al verschillende aanbiedingen heb gehad) maar ik hoop dat we dat anders kunnen oplossen, zonder het bedrijf publiekelijke schade toe te richten. Want ik steun nog steeds hun missie. En velen met mij

De after market trekhaken zijn in ieder geval een heel stuk goedkoper geworden zag ik op Marktplaats.
Als je alleen een fietsendrager wil gebruiken kun je dus goedkoper achteraf iets laten monteren. Dat zal de achterliggende gedachte van de prijsdaling wel zijn -> anders droogt de verkoop snel op nu Tesla de Model 3 MET trekhaak kan leveren ;)
 
Ja, er was nog geen sprake van trekhaken toen ik mijn Model 3 bestelde. Ik wil er graag een fietsendrager op hangen (dat mag) en een kleine boottrailer (mag nog niet). Ik ga er vanuit dat dit ooit goedkomt.

Heb ook al eens naar de Burghof trekhaak gekeken. Hoe is jouw ervaring met deze trekhaak? Mijn Tesla M3 LR AWD is van maart, destijds nog niet met trekhaak te bestellen.
Wil er toch nog steeds een trekhaak op gaan zetten. Vaak zijn het korte stukjes die ik rijd met de aanhanger. Officieel mag het natuurlijk niet wegens het trekgewicht, maar dat is dan gewoon een kwestie van het accepteren van de boete. De kans is klein dat je wordt aangehouden met een kleine aanhanger.

De officiële trekhaak mét gewicht op het kenteken geloof ik niet in. Aan klantenservice wordt 0.0 aandacht besteed.
 
Boete is een ding, verzekering is idd het grotere probleem. Wat moet ik zeggen over de Burghof trekhaak, het is een afneembare trekhaak en hij werkt (of eerder: hij haakt en hij trekt :) ). Ook de constructie is niet anders dan de af-fabriek trekhaak, maar er zijn wel een aantal verschillen:
  • de kogel zit volgens mij iets dichter op de bumper
  • er zit geen afdekkap op het gat wat gezaagd is
  • de kabelaansluiting is neerklapbaar en met de aansluiting naar achteren ipv naar beneden
  • de auto weet niet of er iets achter hangt.
Over dat laatste punt, je krijgt dus geen icoontje van een caravan op je display, er gebeurd niks dat de auto limiteert. Ik had begrepen dat bij de officiële trekhaak het motorvermogen en (mogelijk?) de max snelheid gelimiteerd worden als er iets aangekoppeld wordt. Als laatste, de sensoren in de bumper worden wel gek dus je rijd met twee rode kringen van de ultrasone sensoren op het display als je er een fietsendrager op zet, maar alles is verder functioneel.
 
  • Informative
Reactions: Markiemark
Boete is een ding, verzekering is idd het grotere probleem. Wat moet ik zeggen over de Burghof trekhaak, het is een afneembare trekhaak en hij werkt (of eerder: hij haakt en hij trekt :) ). Ook de constructie is niet anders dan de af-fabriek trekhaak, maar er zijn wel een aantal verschillen:
  • de kogel zit volgens mij iets dichter op de bumper
  • er zit geen afdekkap op het gat wat gezaagd is
  • de kabelaansluiting is neerklapbaar en met de aansluiting naar achteren ipv naar beneden
  • de auto weet niet of er iets achter hangt.
Over dat laatste punt, je krijgt dus geen icoontje van een caravan op je display, er gebeurd niks dat de auto limiteert. Ik had begrepen dat bij de officiële trekhaak het motorvermogen en (mogelijk?) de max snelheid gelimiteerd worden als er iets aangekoppeld wordt. Als laatste, de sensoren in de bumper worden wel gek dus je rijd met twee rode kringen van de ultrasone sensoren op het display als je er een fietsendrager op zet, maar alles is verder functioneel.

Bedankt voor je antwoord. Technisch gezien dus geen problemen. Die sensoren is dan maar bijzaak eigenlijk.
 
The solution gets a European approval for the M3 with 1200kg tensile load, has nothing to do with Ebay bike rack solutions. Prices are on the side depending on the option.

De oplossing krijgt een Europese goedkeuring voor de M3 met 1200 kg trekbelasting, heeft niets te maken met de Ebay fietsendrageroplossingen. De prijzen zijn aan de zijkant, afhankelijk van de optie.
 
The solution gets a European approval for the M3 with 1200kg tensile load, has nothing to do with Ebay bike rack solutions. Prices are on the side depending on the option.

De oplossing krijgt een Europese goedkeuring voor de M3 met 1200 kg trekbelasting, heeft niets te maken met de Ebay fietsendrageroplossingen. De prijzen zijn aan de zijkant, afhankelijk van de optie.
Ik snap dat de trekhaak een goedkeuring krijgt. Maar daarmee heb je nog geen trekgewicht op je kenteken staan en mag je nog steeds niets trekken. Je zult ook je max kenteken gewicht door het RDW moeten laten aanpassen. Denk niet dat deze mensen dat voor je kunnen / zullen doen. Of mis ik iets?

En stel dat ze wel het trekgewicht bij RDW aan kunnen laten passen, dan zou dat ook moeten gelden voor mijn auto zonder hun trekhaak?
 
Homologation will be done according to Commission Regulation (EU) No 1005/2010 of 8 November 2010 concerning type-approval requirements for motor vehicle towing devices and implementing Regulation (EC) No 661/2009 of the European Parliament and of the Council concerning type-approval requirements for the general safety of motor vehicles, their trailers and systems, components and separate technical units intended therefor (OJ L 291, 9.11.2010, pp. 36-42) . German TÜV works according to the same regulations, so I believe it is accepted, same for every other European country!

De homologatie zal worden uitgevoerd overeenkomstig Verordening (EU) nr. 1005/2010 van de Commissie van 8 november 2010 betreffende typegoedkeuringsvoorschriften voor sleepvoorzieningen voor motorvoertuigen en tot uitvoering van Verordening (EG) nr. 661/2009 van het Europees Parlement en de Raad betreffende typegoedkeuringsvoorschriften voor de algemene veiligheid van motorvoertuigen, aanhangwagens daarvan en daarvoor bestemde systemen, onderdelen en technische eenheden (PB L 291 van 9.11.2010, blz. 36-42). De Duitse TÜV werkt volgens dezelfde regels, dus ik denk dat het voor elk ander Europees land hetzelfde is!
 
To say it clearly, the petition of Cheesy_09 has so far brought no success, now only the possibility of a retrofit with EU approval remains for all M3 owners. That's why I communicate this here so that everyone who is looking for an official solution can find out about it because the supplier only pays in advance if there is enough support to carry out the load tests according to EU regulations!
 
To say it clearly, the petition of Cheesy_09 has so far brought no success, now only the possibility of a retrofit with EU approval remains for all M3 owners. That's why I communicate this here so that everyone who is looking for an official solution can find out about it because the supplier only pays in advance if there is enough support to carry out the load tests according to EU regulations!
I understand and appreciate your intentions. Nevertheless, we need to be sharp on whether this initiative indeed provides us with what we need, before investing our money. So far I am not convinced.

Homologation will be done according to Commission Regulation (EU) No 1005/2010 of 8 November 2010 concerning type-approval requirements for motor vehicle towing devices and implementing Regulation (EC) No 661/2009 of the European Parliament and of the Council concerning type-approval requirements for the general safety of motor vehicles, their trailers and systems, components and separate technical units intended therefor (OJ L 291, 9.11.2010, pp. 36-42) . German TÜV works according to the same regulations, so I believe it is accepted, same for every other European country!
First regulation is specifically about towing devices. Second regulation is about type approval requirements for vehicles, trailers, systems, components, etc. But this does not imply that their tests will aim at / lead to a new or updated type approval for the car itself (or even a declaration of conformity from the manufacturer, begin Tesla), which IMHO is needed before the RDW will grant you the towing weight.
 
upload_2019-9-18_7-49-22.png


"Can be mounted". Sure. But that is not the question asked.