Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Porsche Taycan

This site may earn commission on affiliate links.
Eens je die van Tesla gewoon bent, zijn die van de andere merken inderdaad nogal frustrerend.

Porsche geeft je zo bijvoorbeeld 6 verschillende opties voor laadkabel. Weet ik veel welke laadkabel ik wil. Een goeie, een blauwe. Maar een "blauwe" blijkt op de stekker te slaan, en niet de kabel. Je moet de "Model 3" kabel hebben, wat een Type 2 kabel is maar er staat niet wat het maximum vermogen is.

Er is ook een wall box en een Mobile Charger. Maar die wall box is niet zoals de TWC, de wall box is enkel een behuizing voor de Mobile Charger. Dus je moet een wall box en 2 Mobile Chargers kopen als je net zoals bij Tesla een TWC en een TMC wil hebben.

€661 voor het automatisch openen van de laadklep (standaard, zelfs op je Model 3 SR+)
€1145 voor de Mobile Charger Connect (standaard, zelfs op je Model 3 SR+). Vergeet de kosteloze verlengkabel niet, of je kan maar 2,5 meter nabij een stopcontact laden.
€440 voor een Wall Box om die Mobile Charger thuis aan de muur te hangen

Ergens krijg je ook een Mobile Charger Plus bij je auto, als je nalaat om een Type 2 kabel te accepteren, maar ik vind geen informatie over wat het verschil is tussen de Plus en Connect.

€1157 voor comforttoegang. (standaard, zelfs op je Model 3 SR+)

Ach ja, het is Porsche... Vroeger vond ik het wat, omdat een Porsche natuurlijk beter was dan een BMW. Maar nu, omdat het niet meer over leder en vermogen uit ICE's gaat maar het simpelweg elektrische watts zijn, en Porsche op heel wat parameters achter loopt tov Tesla, vind ik het wel wat wrang. Ik bedoel maar: er is geen basis dat die Mobile Charger Connect sneller of beter stroom levert dan de €500 goedkopere TWC of de meegeleverde TMC in mijn X.

Lijkt leuk, totdat je ziet wat je alleen al aan moet vinken om hem op SR+ niveau te krijgen.

Ik denk dat er maar weinig onder de ton zullen worden verkocht en de bijtelling op een auto van ruim een ton is nu ook met een BEV best aanzienlijk.

Porsche: ja. Maar dan wel gewoon een 911. ;)

Waarom Porsche per se vergelijken met Tesla op technologisch vlak? Als ik een Porsche koop, doe ik dat om de vormgeving, de sportstoelen en het feit dat ik daadwerkelijk wat te kiezen heb qua lak en velgen. En ik denk velen met mij.
 
Waarom Porsche per se vergelijken met Tesla op technologisch vlak? Als ik een Porsche koop, doe ik dat om de vormgeving, de sportstoelen en het feit dat ik daadwerkelijk wat te kiezen heb qua lak en velgen. En ik denk velen met mij.

Ik weet wel zeker dat vanaf de Cayenne heel veel mensen Porsche rijden omdat ze dan een PORSCHE rijden.

De 911 en de Boxster/Cayman zijn gewoon heerlijke auto’s die echt niet vergelijkbaar zijn met modellen bij andere merken die de helft kosten.

Vanaf de Cayenne is dat wat anders geworden. En ik heb nog altijd een Cayenne Turbo, daar niet van, maar om nou te zeggen dat ik daar hetzelfde gevoel bij krijg als bij de 911’s, nope.

Maar goed. Ieder zijn mening. Ik vind hem overpriced.
 
Waarom Porsche per se vergelijken met Tesla op technologisch vlak? Als ik een Porsche koop, doe ik dat om de vormgeving, de sportstoelen en het feit dat ik daadwerkelijk wat te kiezen heb qua lak en velgen. En ik denk velen met mij.
Dat dacht ik vroeger ook. Ik heb heel wat tijd in de Porsche configurator gestoken, om een passende configuratie te maken, toen ik nog geen Tesla had.

Maar de prijzen en configuratie van hun laadkabels, wall- en mobile chargers ontgaat me helemaal.

En ook het feit dat plots keramische remschijven verplicht zijn bij een type velg. Even 8K eraan hangen omdat je een grotere velg wilt.

De waarheid is natuurlijk dat als je écht individueel wil configureren, je je eigen Tesla natuurlijk ook nog kan na-uitrusten met andere velgen en interieur. En dat is vaak exclusiever dan de Porsche zetels die zowat in elke Porsche zitten, en de 16 kleuren bruin/grijs/mauve.

In realiteit pak je een zwarte of witte, met zwart of wit lederen interieur.
 
Het zijn inderdaad appels en peren. Beiden hebben (de bekende) eigen voor- en nadelen. Tesla ongeëvenaard als het aankomt op autopilot, connectivity, efficiency en (supercharger) laadinfrastructuur. Taycan (vind ik) vele malen mooier, rijdt beter en strakker, zit beter, bouwkwaliteit beter, regensensor (;)) en een organisatie waar ik antwoord krijg als ik bel/mail. En zo kiest iedereen op basis van hetgeen hij/zij meest belangrijk vindt. Hoe meer keuze, hoe beter.
 
  • Like
Reactions: Paco and SR89
Ik denk dat deze Taycan GranTurismo ook in die categorie kan opgenomen worden.
Een fastback van Porsche, die iets hoger op de weg staat... Zal in ieder geval meer hoofdruimte achterin en een ruimere koffer hebben dan de standaard Taycan...


Ik vind dit nu niet direct een beauty:eek:
Hoe donkerder het wordt, hoe mooier de mensen (lekker gender neutraal) in de disco.... dus waarom niet bij auto's :D

En dan 's-morgens wakker worden en je kapot schrikken:p
 
  • Funny
Reactions: nico180
Ik denk dat deze Taycan GranTurismo ook in die categorie kan opgenomen worden.
Een fastback van Porsche, die iets hoger op de weg staat... Zal in ieder geval meer hoofdruimte achterin en een ruimere koffer hebben dan de standaard Taycan...


Ik vind dit nu niet direct een beauty:eek:

Ik vind de achterzijde anders wel geslaagd. De neus kan ik niet aan wennen, maar dat heb ik dus met iedere Taycan.

Wel de eerste BEV 'stationwagon'.
 
Ik schrik me wild.
Kijk en klik hier verwachtingsvol een linkje aan met onderschrift "cool" (nota bene onder het kopje Porsche Taycan), zie ik hier ineens een echt vreselijk saaie BEV uitvoering van een of andere break van het kaliber ford focus station!
Haha goed punt! Ja mega saai. Bedoelde het meer van 'cool, deze had ik nog niet op de radar. Een bev station'. Echt cool is anders :D
 
Oh oh oh.

Pfff... Ik had serieus niet kunnen bedenken dat dit anno 2021 zo'n drama was. Wij reden in 2015 al voor t eerst naar zuid Frankrijk (en na, de jaren daarvoor al menig andere Tesla rijder). Toen nog wel af en toe met samengeknepen billen, want er waren nog echt stukken waar zuinig rijden noodzakelijk was om überhaupt de volgende (nog vrij schaars aanwezige) laders te bereiken.
De reis van 1250 km duurde toen overigens ook gewoon 15 uur (ineens gereden), wat vergelijkbaar is met hetgeen hier wordt vermeld, ruim 7 uur over 600 km.