Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Porsche Taycan

This site may earn commission on affiliate links.
Vandaag bij Porsche Centrum Amsterdam met de Taycan 4S gereden. De configuratie waar ik mee op pad was, a whopping 160K. Ik vergelijk de Taycan met de MS75D en de M3P:
+ het geluid door de speakers sprak mij toch wel erg aan.
+ in sport plus voel je die tweede versnelling er in knallen! Op hogere snelheden maakt die tweede versnelling het verschil.
+ opladen gaat als een raket, we begonnen met laden op 75% en meteen liep het op tot 90kW
+ lekker alcantara sport stuur
+ wagen stuurt fantastisch

- range van de 93kw batterij viel mij erg tegen
- ruimte achter in is om te huilen, zat met mijn hoofd tegen het plafond.
- de acceleratie viel mij erg tegen (4 seconden), krijg je als je een M3P gewend bent denk ik.
- de prijs is te hoog voor formaat en acceleratie.

Vond het toch wel een hele toffe auto om mee te rijden, hij stuurt gewoon goed en vind het meer een rijders auto dan de Tesla's. Formaat is meer M3 dan MS, maar de prijs is dan wel weer MS niveau (zelfs hoger). De Taycan komt gewoon 2 jaar te laat. Was een levering in december 2018 mogelijk geweest dan stond er nu een voor de deur. Voor nu dus zeker niet. Wie weet is een tweede hands Turbo S straks in 2023 privé een leuke optie als de MS uit de bijtelling loopt.
 
Fraaie wagen, zie ‘m steeds vaker (omgeving Adam). Helemaal in de “juiste” kleur een mooie verschijning. Prijs:kwaliteit verhouding lijkt wat scheef maar daar maakt het beoogde koperspubliek toch niet/minder om.
Daardoor blijft de wagen exclusiever en dat spreekt de doelgroep helemaal aan. Porsche maakt lekker veel marge en de kopers zijn er ook blij mee. Win/win...
 
ik ben wel eens benieuwd naar die marge op de Taycan.....is daar informatie over? Maar inderdaad, Porsche kennende (zeker op de turbo s)
Je moet maar eens uitzoeken wat de potentiële CO2boete is die ze gaan betalen.
Een Taycan verkopen laat hun toe enkele gewone porsches te verkopen zonder boete te betalen... Dus zelfs zonder winstmarge op de verkoop van die Taycan an sich zouden ze al goede zaken doen.
 
  • Like
Reactions: JanG007
Ik herinner me vooral dat Chris Harris van Top Gear aangaf dat de Porsche Taycan gewoon te snel is voor gebruik in normaal verkeer...
Ik denk eerlijk gezegd dat je dat voor elke Tesla ook kan zeggen. Bij mijn eerste inhaalmanoeuvre in mijn Model X zat ik ook bijna op mijn voorligger, omdat ik nog gewoon was dat zelfs mijn 343pk snelle roadster een aanloopje nodig had om in te halen. Met dat in het achterhoofd kan je begrijpen dat 1) Porsche niet achter kan blijven, en 2) andere merken zoals VW en Mazda wél ervoor kiezen om via software het bruuske karakter van een elektromotor af te zwakken.

Dat is niks slecht over de Taycan, maar we gaan nog meer van zo een filmpjes zien, en verhalen horen van Taycans die zichzelf lanceren.
 
Na veel problemen en slechte service een jaar terug mijn Model S ingeruild voor (weer) een Porsche Macan, maar als je eenmaal elektrisch hebt gereden is dat niet meer hetzelfde. Dus proefrit gemaakt in Taycan 4S. Zeker een fijne auto! Op heel veel fronten beter dan de Model S. Maar er zat een klein beetje gevoel van een traditionele auto met een elektrische aandrijving in. Ik realiseer me dat dit voor veel mensen juist positief is. Mede doordat ik had gedacht dat ze ondertussen ook wel wat stappen hadden gezet op het gebied van autonoom rijden viel het eigenlijk wat tegen. Met een natte weg bakte de Porsche daar niet veel van, was vaak de markeringen kwijt - maar de automatische ruitenwissers deden het wel goed ;) ook vond ik de navigatie onoverzichtelijk door het relatief kleine schermpje. Voor een route met laadstops heb je niet in één oogopslag zichtbaar hoe en waar. Hij koos bovendien de stops niet optimaal wat resulteerde in een geprognotiseerde reistijd van bijna 12 uur voor 860 km. Me daarna maar eens verdiept in de snelle laders langs de Duitse autobahn. Veel punten hebben slechts 4 stalls, dat wordt wat met de etrons, ID3’s en polestars... dat moet toch problemen gaan geven? Dus de Taycan rijdt echt wel veel beter dan de model S, maar toch wat tegenvallers. Daarna een proefrit gemaakt in een Model 3. Niet zo exclusief als een Taycan, minder mooi, maar kost de helft, net zo snel en toch meer ‘future’ gevoel. Plus veel superchargers.
 
Wooter, heb of had jij een Tesla Roadster? Of verwijs je naar een andere roadster?
BMW Z4M roadster, met het befaamde atmosferische S54 zescilinder motorblok.

In vergelijking met mijn normale Model X 100D is zo een BMW roadster dus zelfs traag, kan je nagaan.

Onze Model 3 Performance doet mijn Model X dan weer traag aanvoelen, en die Model 3 vervangt een BMW M2 die op zijn beurt traag aanvoelde tegen beide Tesla's.

En het is niet dat je dat vermogen vaak gebruikt, maar als je het gebruikt is het belachelijk dat het zo moeiteloos kan, en hoe nutteloos het is want waar ter wereld moet je soms anderen in een oogwenk inhalen? Zeker omdat de TACC en autopilot je net aanmoedigt om gewoon met de rest van de bevolking mee te rijden :).

En toch is het fijn om soms in een katapult van 2 ton te zitten :D

Maar zoals gezegd: ik denk dat de Taycan dat ook kan, ik vermoed dat andere Porsches ook dit gedrag gaan geprogrammeerd krijgen, en dat we ook meer elektrische Porsches in het decor gaan zien. Dat is een beetje de aard van het beestje. En waarom we gedowntunede elektrische Mazda's, VW's en andere merken gaan zien want je wil niet dat iedereen met een auto met Yamaha R1 prestaties rijdt.