Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Porsche Taycan

This site may earn commission on affiliate links.
https://www.reliabilityindex.com/ denkt daar anders over. De Japanners en Koreanen winnen. Er staat maar 1 Duits autotype tussen (en 1 Frans).

Nog leuker is het plaatje https://www.reliabilityindex.com/manufacturer

De Japanners geven nogal wat geld uit aan het in stand houden van dit imago en inderdaad zijn er lijstjes waar ze geweldig uitkomen.

Iedereen moet geloven wat hij wil. Sowieso is er werkelijk geen enkele Japanse auto waar ik interesse in zou hebben, dus als zouden ze 100% betrouwbaar zijn, I would not care.
 
Japanners zijn al lang en breed weer ingehaald door Duitsers als het gaat om betrouwbaarheid.

De Model S heeft best zwakke punten en is zeker niet de meest betrouwbare auto, maar geloof maar niet dat Porsche vrij is van problemen. Dat was vroeger zo, maar met de 996 en opvolgende modellen bleken de gewone motoren vrij problematisch (Turbo en GT3 zijn wel op niveau gebleven, grotendeels dan). En lekker zelf betalen, niks coulance.

Mijn eerste MS is in vijf jaar zeker 10x terug geweest voor service. In het begin haalden ze 'm op en brachten ze 'm terug. Later brachten ze 'm alleen terug en nu is dat ook allang afgelopen. Maar rekeningen heb ik in al die jaren niet gezien. Alles was coulance/goodwill of warranty. Er is voor tienduizenden euro's verspijkerd aan die auto, dat weet ik zeker. Rijdt nu ergens in de Baltische Staten, geloof ik.
 
De Japanners geven nogal wat geld uit aan het in stand houden van dit imago en inderdaad zijn er lijstjes waar ze geweldig uitkomen.

Iedereen moet geloven wat hij wil. Sowieso is er werkelijk geen enkele Japanse auto waar ik interesse in zou hebben, dus als zouden ze 100% betrouwbaar zijn, I would not care.

Dit is geen lijstje van de fabrikanten, maar een lijst uitsluitend en alleen gebaseerd op reparatie resultaten. Betrouwbaar en geloofwaardig dus. Niet beinvloedt door fabrikanten, mochten ze willen dat ze dat konden.

Verder is de keuze van auto(merk) een kwestie van smaak uiteraard.

PS Porsche scoort niet al te hoog. ;)
 
Mijn eerste MS is in vijf jaar zeker 10x terug geweest voor service. In het begin haalden ze 'm op en brachten ze 'm terug. Later brachten ze 'm alleen terug en nu is dat ook allang afgelopen. Maar rekeningen heb ik in al die jaren niet gezien. Alles was coulance/goodwill of warranty. Er is voor tienduizenden euro's verspijkerd aan die auto, dat weet ik zeker. Rijdt nu ergens in de Baltische Staten, geloof ik.

Mijn eerste is in 5 jaar een keer terug geweest voor een nieuwe motor en twee keer voor een deurhendel.

N=1 ;)
 
Dit is geen lijstje van de fabrikanten, maar een lijst uitsluitend en alleen gebaseerd op reparatie resultaten. Betrouwbaar en geloofwaardig dus. Niet beinvloedt door fabrikanten, mochten ze willen dat ze dat konden.

Verder is de keuze van auto(merk) een kwestie van smaak uiteraard.

PS Porsche scoort niet al te hoog. ;)

Het is gewoon een commercieel bedrijf die deze index publiceert.
 
In de Teslarati newsletter staat een interessante waarneming die ik wel begrijp.

----

If you're comparing the brands, you've missed the point. The Taycan isn't about winning a drag race or waving around one's testosterone (or heightened estrogen) from stoplight to stoplight. It's about driving. Period.

"The specs almost don't matter. It's designed to be driven," Roy argues. "The Taycan is for people who want to drive, and continue doing so. That's why Porsche exists as a company. If you don't understand that, no Porsche ever made was made for you, and the company might as well not exist."

The Taycan's lack of a Tesla-style Autopilot is almost a feature, he essentially says. The car driving you would take away from your experience driving the car.

----
 
  • Like
Reactions: Faiz71 and bugboy
Het is gewoon een commercieel bedrijf die deze index publiceert.

Zucht. Ja hoor, Er zijn duizenden/tienduizenden/honderdduizenden gebruikers omgekocht door de Japanners. Het is gepubliceerd door een verzekeringsmaatschappij, inderdaad, die is commercieel, maar hebben geen enkel, maar dan ook geen enkel belang bij manipulatie. Ze hebben wel diep inzicht in reparaties van auto's want die reparaties betalen ze.
 
In de Teslarati newsletter staat een interessante waarneming die ik wel begrijp.

----

If you're comparing the brands, you've missed the point. The Taycan isn't about winning a drag race or waving around one's testosterone (or heightened estrogen) from stoplight to stoplight. It's about driving. Period.

"The specs almost don't matter. It's designed to be driven," Roy argues. "The Taycan is for people who want to drive, and continue doing so. That's why Porsche exists as a company. If you don't understand that, no Porsche ever made was made for you, and the company might as well not exist."

The Taycan's lack of a Tesla-style Autopilot is almost a feature, he essentially says. The car driving you would take away from your experience driving the car.

----

Ik vind het enorme klets eerlijk gezegd. Dit geldt absoluut voor de 911 en overige sportmodellen. Maar de overige modellen zijn meer als de AMG/RS/M modellen. Een wat sportievere variant van iets wat van a naar b moet.

Het is niet voor niets dat voor circuitgebruik een RS6 gewoon onderdoet voor een RS3. Of de M2 te prefereren is boven de M5. En eigenlijk hebben ze allemaal aanpassingen nodig voordat je echt los kan op een circuit met deze auto's.

De eerste Porsche die geen sportauto was, was de Cayenne. Een echte rijdersauto? Nou, nee. Echt niet. Wel een hele fijne SUV.
 
Zucht. Ja hoor, Er zijn duizenden/tienduizenden/honderdduizenden gebruikers omgekocht door de Japanners. Het is gepubliceerd door een verzekeringsmaatschappij, inderdaad, die is commercieel, maar hebben geen enkel, maar dan ook geen enkel belang bij manipulatie. Ze hebben wel diep inzicht in reparaties van auto's want die reparaties betalen ze.

Probeer mij dan maar eens uit te leggen hoe het kan dat er genoeg data is waaruit een totaal andere beeld naar voren komt.
 
Ik begrijp niet wat Elon hoopt te bewerkstelligen met zijn Model S recordpoging op die baan in Duitsland. Hij wil graag transport elektrificeren. Met zijn eigen auto's is hij erg goed op weg en nu komt 1 van werelds meest gerenommeerde merken met een redelijk doordachte wagen op de markt. Op de diverse fora (autoweek en autoblog) gaan de petrolheads als een blad om. Als Porsche het doet, dan is het goed..... En Porsche elektrisch gaat, dan is elektrisch goed. Dat is toch wat we allemaal willen? Laat Porsche nu lekker dat record houden. Wat winnen we er allemaal mee als een grote zakensedan uit de US of A het symbool van sportiviteit op eigen terrein letterlijk en figuurlijk verslaat?
 
  • Like
Reactions: pvh and Onno
Ik begrijp niet wat Elon hoopt te bewerkstelligen met zijn Model S recordpoging op die baan in Duitsland. Hij wil graag transport elektrificeren. Met zijn eigen auto's is hij erg goed op weg en nu komt 1 van werelds meest gerenommeerde merken met een redelijk doordachte wagen op de markt. Op de diverse fora (autoweek en autoblog) gaan de petrolheads als een blad om. Als Porsche het doet, dan is het goed..... En Porsche elektrisch gaat, dan is elektrisch goed. Dat is toch wat we allemaal willen? Laat Porsche nu lekker dat record houden. Wat winnen we er allemaal mee als een grote zakensedan uit de US of A het symbool van sportiviteit op eigen terrein letterlijk en figuurlijk verslaat?
Waarom?
Gewoon omdat het kan.
 
Waarom?
Gewoon omdat het kan.
Sterker nog, hoe fraai is het als deze 2 partijen een strijd uitvechten over de prestaties van elektrische auto's. Prestaties die niet veel onderdoen voor performance sedans op benzine met auto's die een range hebben en laadmogelijkheden die lange afstanden afleggen probleemloos maakt. Ik ben er van overtuigd dat dit voor beide merken grandioze marketing is. Hopelijk verslaat Tesla nu Porsche enigszins (dan is ook de discussie over de performance van de S anders dan rechtlijnig ook eens en voor altijd beslecht), en vervolgens hopen dat Porsche de handschoen oppakt en volgende maand er weer overheen gaat. Totdat... Tesla weer met de nieuwe roadster komt, het record van Porsche serieus verpletterd, waardoor Porsche (of andere performance bouwers) aan de slag gaan om dat weer te evenaren. Wie had 8 jaar geleden dat performance cars elektrisch zouden worden.
 
Ik begrijp niet wat Elon hoopt te bewerkstelligen met zijn Model S recordpoging op die baan in Duitsland.
Je kent Elon nog niet zo goed ?

The fastest electric production sedan in the world.
The largest battery factory. 'Giga' ! 'Machine that builds the machine' !
The largest charging network.
The fastest charging network !
The biggest (f*****g) rocket !

De man wordt gedreven door een enorme competiedrang.
Hij vindt het maar wat mooi om moving target te zijn waar iedereen op moet blijven jagen.
 
  • Love
Reactions: ramonneke
Ik heb hulp nodig. De Porsche Taycan kan toch met 270 kW laden? Waarom kost dan een "on-board DC lader met 150 kW " €440,=?

Als 150 kW optioneel is, wat is dan het standaard laadvermogen en hoeveel kost het dan om met 270 kW te kunnen laden?

Edit: Ik denk dat ik er uit ben. De €440,= heeft betrekking op het laden met laden op 400 V. Standaard kun je dus blijkbaar alleen met 800 V DC laden
 
Last edited:
  • Like
Reactions: PaulusdB
Grappig, je doet een claim en maakt die vervolgens niet waar en manipuleert je er uit. Beetje flauw.

Nog één keer dan: het is offtopic, dus is het helemaal niet de bedoeling om diep in te gaan op dit soort zijstapjes.

Daarnaast: niet alle data is zomaar op internet verkrijgbaar. Juist de data van partijen die geld willen verdienen met de data zelf (itt gesponsorde data, die wordt voor iedereen vrijgegeven om logische redenen) vindt je niet openbaar.

Ik weet zo uit mijn hoofd dat de data van de Tüv en de ADAC duidelijk laat zien dat over het geheel Duitse merken de beste resultaten hebben.
 
  • Disagree
Reactions: horta
Ik heb hulp nodig. De Porsche Taycan kan toch met 270 kW laden? Waarom kost dan een "on-board DC lader met 150 kW " €440,=?

Als 150 kW optioneel is, wat is dan het standaard laadvermogen en hoeveel kost het dan om met 270 kW te kunnen laden?

Edit: Ik denk dat ik er uit ben. De €440,= heeft betrekking op het laden met laden op 400 V. Standaard kun je dus blijkbaar alleen met 800 V DC laden
Standaard kan je op 400V op 50kW laden.
Die 440€ is om dat naar 150kW te verhogen.