In betrouwbaarheidsonderzoeken blijkt keer op keer dat Tesla's vaak naar de garage moeten voor problemen. Ik heb de Duitse rapportages maar even weggelaten, want die zijn nogal vaak gekleurd t.o.v. Tesla, maar ook in de VS heeft Consumer Reports al meermalen gekeken en komt de Model S er gewoon erg slecht uit (
link). Ook in de UK komt de Model S er erg slecht af (
link). Nu zal er op de individuele onderzoeken best wel eens wat af te dingen zijn, maar de trend is toch wel dat de Model S niet als erg betrouwbaar te boek staat. Wil je een betrouwbare auto, dan maak je de meeste kans met een Japanner en dat is al jaren zo.
Dat kan ook niet anders, want vrijwel iedereen (met een MS facelift of X) krijgt binnen twee jaar te maken met rammelende aandrijfassen, vergeelde schermen en defecte koplampen. Maar ook airconditioning units gaan al jaren vaak kapot, deurhandels gaven veel problemen, overmatig windgeruis. Het wordt allemaal wel (tijdelijk) opgelost en je komt er niet mee stil te staan, maar ik denk dat er maar weinig Tesla berijders zijn die 80.000km op de klok hebben gezet en geen issues hebben gehad.
Alleen de gelimiteerde modellen zijn potentieel interessant als beleggingsobject. Een "gewone" 488 schrijft gewoon keihard af. Zo'n auto koop je als cadeautje voor jezelf en om van te genieten. Heeft heel weinig met ratio te maken.
Denk ook dat het goed is voor het imago van EV's dat Porsche instapt en VAG is goed voor de acceptatie van EV's. Bij Ferrari vind ik een EV nog niet echt passen, want die spelen toch nog meer op emotie dan de Duitsers. Een auto zonder bruut geluid past gewoon nog niet bij Ferrari of Lamborghini. Ik zou eerder verwachten dat Rolls Royce met een EV zou komen. Hoe mooi zo'n V12 ook loopt, een EV kan toch nog stiller en vloeiende lopen. Daarbij maakt het gewicht van een accu niet veel uit op zo'n mastodont.
Maar we moeten het niet hebben van de exoten. Voor acceptatie en een transitie is het belangrijker dat er betaalbare EV's komen in het gangbare segment.