Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Porsche Taycan

This site may earn commission on affiliate links.
Standaard remmen krijgen het heel zwaar op de ring bij het wagengewicht van de Model S. Alleen daarom zie ik het al niet gebeuren. Speciale software die de boel lekker heet laat worden is ook oneerlijk. Ook dom als die echt kapot gaat onderweg.

Alleen al vanwege de remmerij denk ik dat het een onzinverhaal is dat ze de strijd aan gaan. Tesla kan eigenlijk alleen maar verliezen. Overigens heeft hij alleen maar retweet dat er een Model S zou staan. Maar het schept verwachtingen.

Die week is in Elon time. Kan net zo goed volgend jaar worden. Ik lees ook dat Elon het niet zou roepen als hij niet zeker is dat het lukt. Pak zijn andere uitspraken er maar bij. Dat kan hij ook roepen als het (nog lang) niet lukt.
 
Er is helemaal geen safe mode of noodloop na een rondje circuit. Wel worden onderdelen zoals accu maar met name inverter en motor erg warm waardoor vermogen wordt geknepen. Net zoals op de snelweg als je lang 200+ rijdt of als je SoC erg laag is.

Bij de model 3 is er wel actieve koeling van de (achter?) motor. Bij de S niet, tenzij de Raven aangepast is - of deze speciale auto.

Wat ze natuurlijk simpel kunnen doen is al die temperatuur thresholds omhoog gooien in een do or die lap. Die auto is daarna misschien niet meer helemaal ok... ook wordt een motor minder efficient als hij warm is: meer warmte is meer weerstand.

Wat ze moeten doen is sowieso de remmen aanpassen en ook met banden gaan rijden die niet gaan smeren bij hoge temperatuur. Daarnaast kun je inderdaad zorgen dat de auto niet gaat ingrijpen bij te warm worden.
 
  • Informative
Reactions: Jelger
Dat-ie de service hell maar aanpakt ipv lekker kansloze rondjes gaan rijden :) On topic; ik vind de Taycan errug mooi! Zowel van binnen als van buiten zeer geslaagd, maar vind ‘m vooral ook zeer duur. Binnenkort maar eens een bezoekje aan de dealer om te kijken wat-ie echt kost.
Wat hij kost zie je zo als je de configurator gebruikt.
Taycan Turbo - Taycan Overzicht - Porsche Nederland - Officiële Website - Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG
€200.000,- tik je zo aan. Op een ICE krijg je nog wel 8% korting maar hierop denk ik dat ze vooralsnog niks verdienen dus die korting kun je wel vergeten.
 
Standaard remmen krijgen het heel zwaar op de ring bij het wagengewicht van de Model S. Alleen daarom zie ik het al niet gebeuren. Speciale software die de boel lekker heet laat worden is ook oneerlijk. Ook dom als die echt kapot gaat onderweg.

Alleen al vanwege de remmerij denk ik dat het een onzinverhaal is dat ze de strijd aan gaan. Tesla kan eigenlijk alleen maar verliezen. Overigens heeft hij alleen maar retweet dat er een Model S zou staan. Maar het schept verwachtingen. .
Onzin. De Nordschleife is echt geen intensief rem-circuit. Nordschleife is gassen, en hoge snelheid. M'n BMW M had op andere circuits wel last van gare remmen, maar nooit op de nordschleife. De plaatsen waar je hard de remmen in moet op de nordschleife, worden adequaat afgewisseld door stukken waar je aan +150 doorjakkert.
 
Onzin. De Nordschleife is echt geen intensief rem-circuit. Nordschleife is gassen, en hoge snelheid. M'n BMW M had op andere circuits wel last van gare remmen, maar nooit op de nordschleife. De plaatsen waar je hard de remmen in moet op de nordschleife, worden adequaat afgewisseld door stukken waar je aan +150 doorjakkert.

M3 dan waarschijnlijk. Die is nog niet zo overdreven zwaar. En ook die zal als je hem echt op de grens rijdt op zijn minst andere remolie nodig hebben.

Ringtaxi (M5) heeft altijd met aangepaste remmen gereden, omdat dat nodig was. En de M5 weegt nog steeds ruim minder dan 2 ton.

Dat de Nordschleife relatief weinig van de remmen vraagt is een feit, maar het is nog altijd circuitgebruik en dat vraagt nu eenmaal veel van de remmen. En banden. Want een gewone zomerband wordt doorgaans veel te heet op het circuit.
 
Porsche Taycan bereik indicator:

Taycan Turbo - Taycan Overzicht - Porsche Nederland - Officiële Website - Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG

Schermafbeelding 2019-09-08 om 13.30.26.png
 
Ik verwacht dat dit weer eens zo'n impulsieve tweet is geweest van Elon Musk. Ik laat me graag verrassen, maar het zal mij verbazen dat Tesla binnen afzienbare tijd überhaupt met een stock Model S op de ring verschijnt. Ik zou het geweldig vinden als Tesla onder de tijd van Porsche komt, maar ik denk dat deze PR-stunt als een boemerang terug komt... Had er een tweet tegenaan dat de Taycan de beste keuze is voor degene die wekelijk op de ring rijden en dat je de overige mensen veel plezier wenst met hun Model S.

@wooter Een BMW M3 (F80) heeft (marginaal) grotere schijven dan een Model S, waarbij de Model S 100D ook nog eens 50% zwaarder is. Voor echt heftig circuitgebruik wordt dan vaak ook nog gekozen voor keramische remmen. Wellicht dat je op de ring prima wegkomt met stalen remmen, maar als je dan ook nog 50% extra wagengewicht hebt, dan denk ik toch wel dat het kritisch wordt.
 
Het zou mooi zijn als de Model S de Taycan ook op het circuit verslaat, maar zoals Bugboy al aangeeft, is die kans klein. Hoe dan ook is een wedstrijd wel een win-win situatie:
- Als de Taycan dat wint, dan weet Tesla dat zij weer aan zet zijn voor de volgende verbeteringen op het gebied het duurtesten
- Als de Model S wint, zal Porsche met een upgrade (turbo ++ :p) komen.

Hoe dan ook op lange termijn is deze competitie gezond voor beide partijen (alle EV fabrikanten) en voor de technologische ontwikkelingen op het gebied van de EV's..
 
Gewicht is niet zo belangrijk op de ring. Niet Zoals op een normaal circuit. Vermogen daarentegen wel. Dus wie het langste PKs op de weg weet te brengen wint.

Voordeel van de S is ook de langere wielbasis tov de 3. Het is daarmee een stabielere auto wat op de ring wenselijk is in de vele hoge snelheidsbochten. De 3 met zijn tamelijk Alfistische direct stuuroverbrenging en kortere wielbasis kan wat nerveus zijn.

Aangezien er al amateurfilmpjes van P85D’s van ca 8:30 op YouTube staan geef ik een Raven Performance met wat tweaks wel kans om voldoende in de buurt te komen zodat de Porsche een wel hele dure auto is voor die paar seconden snellere Ringtijd.
 
Taycan Turbo S, 760 pk, 2380 kg - 7:42 min. ( 320pk/ton)
Panamera Turbo, 550 pk, 1995 kg - 7: 38 min. (275pk/ton)
992S, 450 pk, 1440kg, - 7:25 min (312pk/ton)

Dat zijn drie anekdotes. Waar mijn punt over ging is dat op een baan als Zolder een auto veel voordeel heeft van een laag gewicht, zonder heel veel vermogen te hebben.

Op de Ring is het anders, kijk maar naar de snelste tijden hier: List of Nürburgring Nordschleife lap times - Wikipedia. Dat zijn niet bepaald de lichtste auto’s, wel veel vermogen. De Radical is de uitzondering, maar dat is een rijdende vleugel en daar speelt aero dus een enorme rol.
 
Gewicht is niet zo belangrijk op de ring. Niet Zoals op een normaal circuit. Vermogen daarentegen wel. Dus wie het langste PKs op de weg weet te brengen wint.

Voordeel van de S is ook de langere wielbasis tov de 3. Het is daarmee een stabielere auto wat op de ring wenselijk is in de vele hoge snelheidsbochten. De 3 met zijn tamelijk Alfistische direct stuuroverbrenging en kortere wielbasis kan wat nerveus zijn.

Aangezien er al amateurfilmpjes van P85D’s van ca 8:30 op YouTube staan geef ik een Raven Performance met wat tweaks wel kans om voldoende in de buurt te komen zodat de Porsche een wel hele dure auto is voor die paar seconden snellere Ringtijd.

Ook op de Ring is gewicht enorm belangrijk.

Je gaat het gewoon niet redden als de remmen koken en de banden smeren.

En een BTG van 8.30 is super ver verwijderd van een full lap a 7.40. Mijlenver!
 
Wie weet komt er voor de raven ook wel een track modus. Misschien kan deze ook wat beter z'n warmte kwijt met zijn nieuwe motoren

Daarmee blijven de remmen en de banden een probleem.

De Taycan heeft PCCB. Die presteert juist top als die heet worden. De stalen schijven zullen gewoon te heet worden.

En voor de banden geldt exact hetzelfde. Ik heb een paar rondes gereden met mijn RS6 die ik toen had (752 pk, 2025 kg) en de banden zaten boven de 100 graden ergens rond Schwedenkreuz/Fuchsröhre. En dan presteren ze gewoon niet meer.

Natuurlijk kan Tesla semi slicks erop mikken, maar ja... dan ben je al niet meer origineel. Nog afgezien van de vraag of er semi slicks zijn die passen op de MS (bij de RS6 was dat niet het geval).