Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Prijsstijgingen 25 april

This site may earn commission on affiliate links.
Afgelopen vrijdag hebben wij onze model X p100d geleverd gekregen. Besteld eind december. Na de prijsstijging van vandaag is onze configuratie ruim € 17.000,- duurder dan eind december!

Goed, de configuratie is niet helemaal gelijk: je krijgt nu standaard de 17 kW lader (die wij niet hebben besteld). Maar je krijgt daarentegen GEEN beweegbare spoiler meer.

Ik vind dit toch wel erg forse prijsstijgingen, die ditmaal niet worden verklaard door valutabewegingen, ook in de VS zijn de prijzen opgetrokken.
 
Nog straffer. Mijn P85D, bijna 2 jaar oud, kost nu in P100D incarnatie 69000 euro meer, een prijsstijging van rond de 60%. Er zijn enkele dingen bijgekomen, maar 69k?

Zolang Tesla alleennis en mensen blijven bestellen zullen de prijzen hoog blijven. Ik ben heel blij dat ik 2 jaar terug mijn auto heb gekocht.
 
Nog straffer. Mijn P85D, bijna 2 jaar oud, kost nu in P100D incarnatie 69000 euro meer, een prijsstijging van rond de 60%. Er zijn enkele dingen bijgekomen, maar 69k?

Zolang Tesla alleennis en mensen blijven bestellen zullen de prijzen hoog blijven. Ik ben heel blij dat ik 2 jaar terug mijn auto heb gekocht.
En die redenatie is inderdaad helemaal nog niet ze vreemd. Er wordt vanuit gegaan dat de batterijprijzen jaarlijks met 10 procent dalen, of met andere woorden, voor dezelfde prijs krijg je jaarlijks 10% meer capaciteit. Dus een 85 wordt dan 2 jaar later een 100.
Dat in gedachten, dan moet de marge die Tesla maakt op een P100D exorbitant zijn en de 60k overstijgen.
De productiekosten zullen waarschijnlijk na verloop van tijd omlaag zijn gegaan. Ze zetten er nu ook niet voor niets een glazen dak in.

Maar zo lang er geen enkel reëel alternatief is, kan Tesla doen wat ze wil en geef ik ze (helaas) groot gelijk. Ik had alleen zelf gehoopt net voor 2019 mijn auto (die dan 4 jaar oud is) in te ruilen voor een nieuwe. Maar met een dergelijke prijsstijging weet ik niet of ik dat thuis nog verkocht krijg.
 
De Basis MX75D werd na het weekend nóg eens goedkoper, is nu 5750 euro lager dan vóór 24 april (op 24 april was dit verschil 3450 euro).
Ik had de indruk dat ook de MX100 ook terug gezakt was met 2000-3000 euro.