Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Project Highland (Model 3 redesign)

This site may earn commission on affiliate links.
- Veel steenslag al na 12.000 km, vooral frunkkap, en raamstijlen voor, SC geeft aan hier niks aan te kunnen doen. PPF vond ik het niet waard, maar begin nu zwaar te twijfelen aan mijn keuze.

=> weet je zeker dat het steenslag is? Als mijn auto een keer door de wasstraat rij, dan ontslaan er spontaan "steenslag plekken". Is gewoon de kwaliteit van het lak/ spuitwerk.

Daarnaast valt mij het kraken van de 3HL ook erg tegen, als ik zo lees.
Het lijkt wel echt impact gerelateerd te zijn.
De tijd zal het leren, maar ik verwacht over 5 of 10 jaar dat de boel wel even overgespoten moet worden om het netjes te houden.
Maar tis en blijft een gebruiksvoorwerp natuurlijk.

Helaas levert het SC ook geen lakstift om de boel een beetje aan te stippen.
 
Het lijkt wel echt impact gerelateerd te zijn.
De tijd zal het leren, maar ik verwacht over 5 of 10 jaar dat de boel wel even overgespoten moet worden om het netjes te houden.
Maar tis en blijft een gebruiksvoorwerp natuurlijk.

Helaas levert het SC ook geen lakstift om de boel een beetje aan te stippen.
Ik moet zeggen dat de wegen ook wel opvallend slecht zijn dit winterseizoen. Erg veel asfalt wat loskomt in de vorm van kleine steentjes. Bepaalde opritten rij ik zelfs over de streep om de gaten te ontwijken. Op de overgang A10/A2 regende het steentjes, daar ging ik helemaal rechts tussen de vrachtwagens rijden. In deze periode zijn ze e.a. gelukkig aan het repareren in de (veelal) nachtelijke uren.
 
Het lijkt wel echt impact gerelateerd te zijn.
De tijd zal het leren, maar ik verwacht over 5 of 10 jaar dat de boel wel even overgespoten moet worden om het netjes te houden.
Maar tis en blijft een gebruiksvoorwerp natuurlijk.

Helaas levert het SC ook geen lakstift om de boel een beetje aan te stippen.
Via Aliexpress de lakstift kopen. Heb ik ook. Maar je krijgt het niet meer mooi. Heb momenteel een Tesla servicecall hierover open staan (betreft een MSM Model Y, 2023 MIC). IK wil eigenlijk dat mijn motorkap wordt gespoten.
 
Last edited:
Ik moet zeggen dat de wegen ook wel opvallend slecht zijn dit winterseizoen. Erg veel asfalt wat loskomt in de vorm van kleine steentjes. Bepaalde opritten rij ik zelfs over de streep om de gaten te ontwijken. Op de overgang A10/A2 regende het steentjes, daar ging ik helemaal rechts tussen de vrachtwagens rijden. In deze periode zijn ze e.a. gelukkig aan het repareren in de (veelal) nachtelijke uren.
Ik rij al 30 jaar verschillende auto's. Maar bij mijn Tesla Model Y ligt het echt niet aan steenslag. Mijn Model 3 heeft hier totaal geen last van. IK rouleer met de 2 Tesla's en rij vaak dezelfde routes. Bij mij is geen steenslag, maar de kwaliteit van het lak/ spuitwerk van de motorkap van mijn Y. Mijn bumper heeft helemaal niets..... Het lak brokkelt eraf, ook de grondverf laag. Als ik met mijn nagel over een beschadigd stukje ga, kan ik de lak eraf trekken. Ik vul de "gaten" direct met lakstift, maar het ziet er gewoon niet uit......;
 
Ik rij al 30 jaar verschillende auto's. Maar bij mijn Tesla Model Y ligt het echt niet aan steenslag. Mijn Model 3 heeft hier totaal geen last van. IK rouleer met de 2 Tesla's en rij vaak dezelfde routes. Bij mij is geen steenslag, maar de kwaliteit van het lak/ spuitwerk van de motorkap van mijn Y. Mijn bumper heeft helemaal niets..... Het lak brokkelt eraf, ook de grondverf laag. Als ik met mijn nagel over een beschadigd stukje ga, kan ik de lak eraf trekken. Ik vul de "gaten" direct met lakstift, maar het ziet er gewoon niet uit......;
Als het deze vorm aanneemt op een specifiek onderdeel zou ik het bespreekbaar maken bij Tesla.
Misschien een foutje tijdens productie (niet goed ontvet oid).

Nb: verschil tussen bumper en frunk is bij onze M3 ook merkbaar (kunststof bumper is niet zo vatbaar voor steenslag)
 
Als het deze vorm aanneemt op een specifiek onderdeel zou ik het bespreekbaar maken bij Tesla.
Misschien een foutje tijdens productie (niet goed ontvet oid).

Nb: verschil tussen bumper en frunk is bij onze M3 ook merkbaar (kunststof bumper is niet zo vatbaar voor steenslag)
Klopt...., ik wacht nog even op de formele reactie, Maar eerlijk gezegd is het opnieuw spuiten ook niet een oplossing. Ben bang voor kleurverschil.
 
- Kraakjes zijn er nog steeds, hoedenplank knarst, dakbekleding staat te strak waardoor deze vaak kraakt. (opgelost in het SC)
- Bestuurderstoel is een kraak te horen aan de bovenzijde waar de schouderbladen rusten. (opgelost in het SC)
- Armsteun in het midden kraakt (opgelost in het SC)

Jammer dat die kraakjes e.d. nog steeds een ding zijn. Had gedacht dat ze daar weer een stap in hadden gezet qua kwaliteit en afwerking. Ervaren andere nieuwe Model 3 rijders ook dit soort kraakjes/knarsen uit het interieur?
 
Jammer dat die kraakjes e.d. nog steeds een ding zijn. Had gedacht dat ze daar weer een stap in hadden gezet qua kwaliteit en afwerking. Ervaren andere nieuwe Model 3 rijders ook dit soort kraakjes/knarsen uit het interieur?
IK heb 2 verschillende Model 3's van 2019 bereden. Nooit last gehad van kraken of bijgeluiden. Nu een Model 3 2023 pre-highland. Ook deze kraakt niet. Dus was daarom verrast om te lezen dat de nieuwe Highland wel kraakt. En nog op verschillende plekken ook. Zal exemplarisch zijn, maar toch.....
 
IK heb 2 verschillende Model 3's van 2019 bereden. Nooit last gehad van kraken of bijgeluiden. Nu een Model 3 2023 pre-highland. Ook deze kraakt niet. Dus was daarom verrast om te lezen dat de nieuwe Highland wel kraakt. En nog op verschillende plekken ook. Zal exemplarisch zijn, maar toch.....
De een is er wat gevoeliger voor dan de ander, ik ervaar dat echt als een afwijking in de auto en ga me er mateloos aan irriteren.

Mijn 2019 model 3 had ook een kraakje ergens rechts achterin, nooit gevonden wat het was. Hij begon dan soort van te kraken als ik gewoon op een redelijk vlakke weg reed, maar toch doordat de auto dan iets op en neer gaat was het tik, tik, tik, tik.. als ik er aan denk begint het alweer te kriebelen... 😂
Maar het ligt dus ook echt heel erg aan de persoon hoe gevoelig die er voor is.
 
  • Like
Reactions: SuperPluis
Mijn 2019 m3 geen enkel kraakje na 60k km's. Was van plan om hem in te ruilen voor een Highland, maar toch besloten om er nog een kleine twee jaar mee te rijden en hem dan aan mijn zoon te schenken voor zijn 18de verjaardag. Hoop dat Tesla tegen dan auto's kan maken zonder kraakjes en met robuuste draagarmen die voorzien zijn op het gewicht van een ev😁
 
Via Aliexpress de lakstift kopen. Heb ik ook. Maar je krijgt het niet meer mooi. Heb momenteel een Tesla servicecall hierover open staan (betreft een MSM Model Y, 2023 MIC). IK wil eigenlijk dat mijn motorkap wordt gespoten.
Tesla doet geen carrosseriewerk.
Maar eerlijk gezegd is het opnieuw spuiten ook niet een oplossing. Ben bang voor kleurverschil.
Als je kleurverschil hebt, is het slecht gedaan. Laten herdoen. De verf miet uitgeneveld worden over delen met originele verf zodat kleurverschil verdoezeld wordt.
 
- Veel steenslag al na 12.000 km, vooral frunkkap, en raamstijlen voor, SC geeft aan hier niks aan te kunnen doen. PPF vond ik het niet waard, maar begin nu zwaar te twijfelen aan mijn keuze.

=> weet je zeker dat het steenslag is? Als mijn auto een keer door de wasstraat rij, dan ontslaan er spontaan "steenslag plekken". Is gewoon de kwaliteit van het lak/ spuitwerk.

Daarnaast valt mij het kraken van de 3HL ook erg tegen, als ik zo lees.
Ben juist erg tevreden over de lak van die van ons. Heeft al aardig wat meegemaakt maar de staat van de grijze kat lak is nog bijna als nieuw. Veel beter dan de zwarte panter
 
  • Like
Reactions: Phil V
Allen,

Einde juni is weer actietijd bij Tesla.
Kon gisteren toch niet de verleiding weerstaan om mijn MY RWD in ruilen voor een M3-HL (RWD).
Kleine bijbetaling en weer in een nieuwe auto rijden! Ook hindert de stuge vering van de MY mij al een enige tijd.
Een M3 rijdt beter en is kwa ruimte voor ons meer dan Oke.

Inmiddels al 2 VIN nummers gekoppeld. Wat mij op viel is het volgende:
1e gekoppelde auto: LRWxxxxx0609xx
2e gekoppelde auto: LRWxxxxx1200xx

De auto's zijn beiden van hetzelfde HL RWD type/ uitvoering en beide MiC. Waarom zit er zo een groot verschil in de VIN nummering?
Kan het zijn dat het 1200xx VIN een weer iets nieuwere generatie/ batch is. Waarom worden zoveel productie nummers "overgeslagen"? Weet iemand waar ik info kan vinden over dit onderwerp?
 
  • Like
Reactions: peter85
Allen,

Einde juni is weer actietijd bij Tesla.
Kon gisteren toch niet de verleiding weerstaan om mijn MY RWD in ruilen voor een M3-HL (RWD).
Kleine bijbetaling en weer in een nieuwe auto rijden! Ook hindert de stuge vering van de MY mij al een enige tijd.
Een M3 rijdt beter en is kwa ruimte voor ons meer dan Oke.

Inmiddels al 2 VIN nummers gekoppeld. Wat mij op viel is het volgende:
1e gekoppelde auto: LRWxxxxx0609xx
2e gekoppelde auto: LRWxxxxx1200xx

De auto's zijn beiden van hetzelfde HL RWD type/ uitvoering en beide MiC. Waarom zit er zo een groot verschil in de VIN nummering?
Kan het zijn dat het 1200xx VIN een weer iets nieuwere generatie/ batch is. Waarom worden zoveel productie nummers "overgeslagen"? Weet iemand waar ik info kan vinden over dit onderwerp?

Tesla varieert productienummers al heel lang.
Dat doet Tesla zodat mensen niet de exacte productieaantallen (beursgevoelige info) uit de VIN-nummers kunnen halen.
Veel plezier met je nieuwe M3!
 
  • Like
Reactions: IvCh