Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Project Highland (Model 3 redesign)

This site may earn commission on affiliate links.
Het "probleem" hier is dat dergelijke QoL missers vanuit Tesla pas op gaan vallen wanneer je zelf vaker in de auto rijdt onder verschillende verkeers- en weeromstandigheden.

Het continu recht praten van dingen die krom zijn vanuit de Tesla fanboys helpt de gewone consument daar ook niet bij. Voorbeelden o.a. vision-based, yoke, verwijderen stalks. Allen "features" die voor 90%+ van de eindgebruiker gewoon afbreuk doen aan de auto t.o.v. een alternatief. De andere 10% schrijft er een laaiend enthousiaste forumpost over.

Ben zelf ook van mening dat het geen redenen zijn om de auto te laten staan (want zeker voor een Model X is er momenteel geen alternatief wanneer je kijkt naar performance<>range<>grootte<>prijs combinatie. Ben echter ook van mening dat als Audi morgen een echt alternatief biedt met soortgelijke specs, ik met liefde 20% extra betaal voor een auto welke is ontworpen met gezond verstand.
Waarom denk je dat dit alternatief er nog niet is?
Omdat ze nog 5000 bugs aan het oplossen zijn. En tegen dat die opgelost zijn, is Tesla weer al een grote sprong verder.
Mijn buur heeft extra geïnvesteerd in een AUDI Etron. Maar het blijft niet met die extra investering, zijn verbruik is moeilijk onder de 270Wh/km te brengen, wat hij dan weer een minpunt vindt als hij naar zijn tweede verblijf aan zee rijden.
Dit is het gevolg als je de 5000 bugs opgelost hebt. Dan is de aerodynamica, het gewicht en de efficiëntie om zeep.
failure is an option.jpeg
 
Iemand met ervaring met richting geven op rotondes? Wennen of niet meer te doen? Ik heb een hekel aan mensen voor wie ik onnodig rem omdat ze geen richting geven als ze afslaan en wil niet zo iemand worden.
Je gaat er aan wennen. Het is immers altijd hetzelfde klopje (behalve als je naar de UK gaat)
Het knopje staat links boven of rechts onder om van de rotonde te komen. ik gebruik de linkerhand of de rechterhand afhankelijk of het stuur onderste boven staat of niet. Rotondes zijn iets lastiger ,maar wennen wel , Maar al de andere momenten van richting aangeven is gemakkelijker dan met de hendel.
 
  • Helpful
  • Informative
Reactions: Krisja and Maarten
Tesla is nog steeds een (grote) startup en zo gedragen ze zich ook, hoort er nu eenmaal bij. Ze gaan zo ontzettend snel en zijn enorm innovatief. Tja dan werken dingen niet altijd gelijk goed.

Ik snap de drukte niet helemaal, ding rijdt toch gewoon of heb je echt al die systemen nodig om op je werk te komen !? Ga eens een weekje in wat anders rijden, niks is perfect.
Dit is echt wel héél irritant hoor. En schadelijk voor de ruit. Dus moet je Autopilot uitzetten waardoor je gevaarlijker rijdt…

 
  • Like
Reactions: To3ornotto3?
Dit is echt wel héél irritant hoor. En schadelijk voor de ruit. Dus moet je Autopilot uitzetten waardoor je gevaarlijker rijdt…

Volledig mee eens. De M3 2019 had dit "probleem" al. Bij de M3 2023 is het echt niet beter, misschien zelfs slechter geworden....en 4 jaar verder. Lijkt Tesla niet te boeien omdat in California Fremont toch nauwelijks regen valt.
 
De reden waarom ik deze vragen stel is omdat het heden Europees verplicht is om melding te maken als de maximale snelheid wordt overschreden voor alle nieuw gehomologeerde wagens. Ik vermoed dat de Highland als nieuw zal worden aanzien. Uit sommige filmpjes blijkt immers al een 'speaker'-icoon te staan op het snelheidsbord. Dit laatste is in mijn M3 nog niet zo. Donderdag ga ik naar het Tesla event, maar ik had graag voordien al iemands bevindingen gehoord ;-)
Ik bedoel dus dit: Er is geen ontkomen aan: Europa verplicht (ergerlijke) snelheidswaarschuwing in nieuwe auto’s
Bevestigd op Tesla event Brugge: bij elke rit moet je het 'luidsprekertje' aanklikken als je het geluid van 'te snel rijden' niet wilt horen.
 
Ben nog niet helemaal overtuigd van de nieuwe lampen voor, maar achter en binnenkant zeker mooi geworden! Ook heerlijk stil. Het rijden zelf vond ik wat tegenvallen, voelt stuk indirecter dan mijn M3P uit 2019. Mogelijk door steer by wire?
Zal dat niet door de banden (en verlaging van de P) komen? Ik voel al veel verschil tussen m'n 19" zomer en 18" winterbanden bij een standaard M3. Het verschil tussen de M3H en een M3P zal nog wel wat groter zijn.

Nb: zit er "steer by wire" op de M3H?
 
Zal dat niet door de banden (en verlaging van de P) komen? Ik voel al veel verschil tussen m'n 19" zomer en 18" winterbanden bij een standaard M3. Het verschil tussen de M3H en een M3P zal nog wel wat groter zijn.

Nb: zit er "steer by wire" op de M3H?
De Highland vering is heel erg softy. De M3P erg hard, De M3 prefacelift RWD zit er een beetje tussenin. Indirecter sturen op de Highland heb ikzelf ook ervaren in de proefrit.
 
Zou voor een deel aan banden en vering kunnen liggen, maar er zit ook een dood stuk in eerste cms stuuruitslag. Instelling comfort/sport maakt niet uit. Valt vast aan te wennen maar was zelf iig niet heel enthousiast daardoor.
 
M'n andere uur kocht een Porsche Panamera hybride en gebruikt hem nauwelijks, hij dacht ook dat je met een hybride elektrisch kon rijden 😀
Ik heb ook een Panamera hybride gereden, maar die kan wel degelijk ook puur electrisch rijden. Niet zo gek ver, maar voor in het dorp gaat het prima. Wat mij opviel is als je navigatie aan hebt staan dat die op de snelweg op de benzinemotor rijdt en in de stad electrisch.

Iemand met ervaring met richting geven op rotondes? Wennen of niet meer te doen? Ik heb een hekel aan mensen voor wie ik onnodig rem omdat ze geen richting geven als ze afslaan en wil niet zo iemand worden.
Ik heb vandaag de proefrit gemaakt in de Model 3 en waar ik de eerste 10 minuten automatisch naar de stalks ging, was dat daarna al redelijk over. Ik denk dus wel dat je er snel aan went. Op rotonde's is het inderdaad irritant, maar omdat je altijd linksaf gaat op een rotonde zal de knop dus altijd aan de onderkant zitten. Minder handig dan stalks, maar ook dat zal wel gaan wennen.

Overigens hadden ze de richtingaanwijzers beter aan de rechterkant kunnen monteren. Dan hadden ze aan de bovenkant van het stuur gezeten en dat was net wat makkelijker geweest. Wel jammer voor de Engelsen, maar die zijn toch in de minderheid.

Bevestigd op Tesla event Brugge: bij elke rit moet je het 'luidsprekertje' aanklikken als je het geluid van 'te snel rijden' niet wilt horen.
Dat viel mij dus ook op tijdens die testrit. Elke keer dat gebliep als je iets harder rijdt dan hoort. Jammer dat het niet echt uit kan, maar dat zal wel regelgeving zijn.

Ik heb een testrit gemaakt in een Model 3 (SR met 19" velgen) en ik moet zeggen dat ik best onder de indruk was. De LR was helaas niet beschikbaar, maar rationeel gezien is een SR eigenlijk de verstandigste keuze:
  1. Meer dan snel genoeg vergeleken met het overige verkeer. Alhoewel een LR meer punch zal hebben bij het wegtrekken is de SR eigenlijk al snel genoeg. Heb je nooit een Model S/X of LR 3/Y gereden, dan ga je echt helemaal niks missen.
  2. De LR heeft een iets voller geluid in het audiosysteem, maar ook die van de SR is al dikke prima. Als je ze na elkaar hoort, dan hoor je zeker verschil, maar tenzij je audiofiel bent zal je het geluid in de SR ook niet tegenstaan. Je kan ook zien dat de LR meer speakers heeft (17 in de LR t.o.v. 9 in de SR), want in de deuren zitten er bij de LR twee en in de SR slechts één.
  3. Range kan ik weinig over zeggen, maar een Model 3 SR heeft bijna het bereik van de Model Y LR (op 20km na), dus dat zal in de praktijk waarschijnlijk prima zijn. Ook mag je de SR regelmatig tot 100% laden, dus dat kan ook een voordeel zijn. Laadcurve zal wel minder zijn, dus als je regelmatig van de SuC gebruik moet maken, dan is een LR wellicht toch beter.
Voor een prijsverschil van €8.000 (en eventueel mislopen van €2.950 SEPP subsidie) is een long-range eigenlijk niet zinvol op een prijs van € 45.000, maar een auto koop je niet altijd met rationele argumenten.

Verder vond ik:
  1. Weggedrag is erg prettig. De auto voelt veel lichtvoetiger aan dan de Tesla Model S (2018) en ging ook mooier over drempels heen. Zelfs met een flinke gang bleef het comfortabel, zonder week of zoekerig te worden. Ik heb nooit de vorige Model 3 gereden, maar ik vond dit een heel mooi compromis tussen sportief en comfort.
  2. Ruitenwisser kan je nog steeds 1x laten wissen door een knopje op het stuur. Dacht dat dit niet meer kon, maar kan dus gelukkig nog steeds. Vooral als het vrijwel niet regent is dit erg praktisch.
  3. Geluidskwaliteit van de SR is zeker bovengemiddeld en denk ik al wel vergelijkbaar met een Audi met een audio-upgrade. De LR is een tikje dynamischer en is voor een auto in deze prijsklasse ook zeer goed. Verder is de auto mooi stil en ik had geen vreemd gesuis wat je met 2018 modellen nog wel eens had (was allemaal niet altijd even lekker afgesteld). Desondanks had ik hem nog wat stiller verwacht, maar denk dat dit meer ligt aan mijn (te hoge) verwachtingen.
  4. Zo'n snelheidswaarschuwing vind ik irritant, maar het zal door regelgeving komen. Vooral in combinatie met de -vaak foutieve- snelheidsweergave op route die ik veel rij zal ik die elke rit uitzetten (beetje vergelijkbaar met start/stop op een auto).
  5. Het interieur wat "knusser" dan verwacht. Het stof op het dashboard en de deurpanelen maakt het niet allemaal wat minder steriel. Ik dacht een wit interieur te willen, maar dat is wellicht wat killer. Helaas heeft SeC Hengelo geen auto met wit interieur, dus die gaan we nog maar eens bekijken in Duiven.
Al met al vond ik de Model 3 RWD beter rijden dan verwacht. Ik snap wel dat veel mensen die auto willen rijden.

Als de zwarte uitvoering (net als bij de Model Y) geen meerprijs had gehad, dan was ik er uit geweest. Dan was het een zwarte RWD geworden met 19" velgen en zwart interieur. Dan pak je mooi de SEPP-regeling mee en dan had ik de 18" aero set erbij genomen met winterbanden. Ben je voor 45.000 euro helemaal klaar. Ik kan ook de aero-velgen nemen en de 19" set als winterset bestellen, maar dan heb ik de banden op de verkeerde velgen. Helaas is Tesla niet bereid om hierin mee te denken en velgen te wisselen en toch SEPP te kunnen behouden.

Zoals in eerdere posts heb ik best wat aanmerkingen op de Tesla, maar puur rationeel bekeken krijg je voor dit geld nergens een auto met deze kwaliteiten. Ik heb al een paar hobby auto's, dus ik denk dat dit de "dagelijkse" auto wordt die we wel rationeel gaan aanschaffen. Maar ik wacht wel tot 2024, want wil geen auto in december 2023 op kenteken. Hopelijk tegen die tijd ook wat voorraadauto's die ook wat korting krijgen.
 
De M3H gaan testrijden in Brugge.
De achterkant is zeer geslaagd maar de neus vind ik toch te kaal waardoor het er wat goedkoop uitziet.
Interieur is een hele stap vooruit tov mijn 2019 M3. De ambilights ziet eruit als iets van ome ali en kon wat subtieler.
Stoelen zitten goed en bieden een veel betere zijdelingse steun.
Rijgedrag is goed maar ervaar ook een te softe afstelling van de veren. Geluid bij trage snelheid is een stuk stiller maar op de autosnelweg nog steeds even luid (19’ velgen). Ontbreken van de stalks ben je snel gewoon maar de knopjes van de knipperlichten bieden geen meerwaarde dus ik vraag mij af waarom. Geluidsinstallatie is er ook op vooruitgegaan, zeker van de LR.
Ik rij nu met de SR+ die nog onder 6 sec naar 100 sprint en de nieuwe SR voelt toch een stuk trager.
Zelf zou ik de LR kiezen voor de geluidsinstallatie en het vermogen.
Al bij al een flinke stap vooruit.
 
Ha Oznerol, dank voor je reactie. Mijn verwachte levering (AWD long range stealth grey 18 inch photon velgen) staat op verwachte levering 25 nov - 9 dec. als ik mijn VIN nummer invul op de site komt ie niet naar voren als zijnde op dits schip. Enig idee op welk ander schip dat zou kunnen zijn? Zal paar dagen achter de Hoegh Trigger varen wellicht. Groeten

Sorry voor de late reactie, ik zie het nu pas 😅 . Grote kans dat die op de Tannhauser staat,die is ook onderweg naar Zeebrugge. Daar tussen zit de Glovis Challenge, maar ik die is geloof ik onderweg naar Barcelona. Hier zie je ze: Where Boat!?