Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Project Highland (Model 3 redesign)

This site may earn commission on affiliate links.
Per gereden km zijn de statistieken weer anders en is Duitsland toch echt 'veiliger'. Maar dan nog, in de statistieken die jij laat zien vind ik het verschil nu ook niet bepaald groot. Groter verschil zie ik met België terwijl daar toch ook langzamer gereden wordt dan in Duitsland. Vraag me ook wel eens af of er nu echt veel verschil is bij ons in NL met de tijd toen we wel nog 130 km/u mochten. Dat verschil zal waarschijnlijk ook wel klein zijn. Maar daar gaat het niet om, het gaat erom of dat geluid bij snelheidsovertreding nu echt zo noodzakelijk is. Naar mijn mening dus niet, en brengt het alleen maar meer ergernis en afleiding.



In de bebouwde kom kan ik er zeker ook prima mee leven. Maar buiten de bebouwde kom dus minder, vooral vanaf het moment dat ze paar jaar terug de max snelheid op autowegen van 130 naar 100 hebben gebracht. Je hebt wel gelijk dat het vaak toch veel te druk is om harder te kunnen rijden. Maar als je dan toch eventjes kunt inhalen ofzo is het wel lekker om eventjes wat sneller te kunnen, of als er weinig tot geen ander verkeer op de weg is. Hoef dan niet meteen een melding met geluidssignaal te krijgen dat ik wat harder rij.
Bij ons is het natuurlijk nog 120 op de autosnelweg. Met die 100 van jullie zou ik het ook wat moeilijker hebben om mij daaraan te houden.
 
  • Like
Reactions: Firehuntah
Om dan toch maar eens uit te dagen. Rond 2007 werden er massaal flitscamera’s bijgeplaatst, samen met veel sensibilisering. De impact op het aantal doden was enorm. Ik vond enkel cijfers die teruggaan tot 2008 nu 40% minder), maar ik herinner mij dat op maandag de krant opende met het aantal ‘weekenddoden’. 12-16 was geen uitzondering (België). Nu kunnen ze elke dode een eigen individueel artikel geven.
Ik reed toen ook altijd te snel. Met het idee, ik kan goed rijden, mij overkomt niets.
Toen ik de positieve impact van meer controle zag, heb ik beslist om nooit meer te snel te tijden. Het moet maar 1 dode minder zijn als we ons allemaal aan de regels houden, het zal je kind maar zijn.
Mijn kinderen heb ik leren rijden met de boodschap dat ze zich best aan de regels houden, niet voor mij, niet om boetes te voorkomen, zelfs niet voor een mogelijks slachtoffer, maar voor zichzelf. Je zal jezelf ook maar iets te verwijten hebben als het ergste gebeurt. Dan is je eigen leven ook kapot.
Ik reed overal te hard, maar toen begon men in 2016-2017 over trajectcontroles. Rond die tijd ook 2 keer op 1 dag gepakt geweest aan maximum boete zonder intrekking rijbewijs, dus was duur dagje.

En toen een Model X met autopilot getest. Ik vind van mezelf dat als je me los laat, ik niet 120 kan rijden. Met autopilot ging dat heel makkelijk.

Sindsdien rij ik gewoon de snelheid. Ook in zone 30. Mijn vrouw herkende me niet meer.
 
Binnen de bebouwde kom helemaal mee eens. Buiten de bebouwde kom zie ik er minder een probleem in en is het vaak ook niet de snelheid die tot ongelukken leidt.
Daarom mag je buiten de bebouwde kom ook harder rijden.
De limieten zijn niet uit de lucht gegrepen maar wetenschappelijk onderbouwd.
Bij 30 km per uur is een aanrijding niet dodelijk. Die limiet geldt op plaatsen waar zich onverwacht een aanrijding met zwakke weggebruiker kan voordoen.
Je mag 50km/u op plaatsen waar je een aanrijding nok kan zien aankomen en nog tijd hebt om te remmen tot 30km/u.
70 per uur waar er weinig kans is op een confrontatie auto-zwakke weggebruiker.
120km/u (België), waar er geen kans is om een zwakke weggebruiker te raken en de snelheidsverschillen on principe kleiner zijn.

In NL valt nu wel te argumenteren dat 100km/u, onrechtvaardig is tov EV’s. Want die is er gekomen om de uitstoot te beperken.
 
Binnen de bebouwde kom helemaal mee eens. Buiten de bebouwde kom zie ik er minder een probleem in en is het vaak ook niet de snelheid die tot ongelukken leidt. Als je zeg max 10 of 20 km te hard rijdt ga je echt niet veel meer gevaar veroorzaken.
Zoals men in Nederland rijdt op de snelweg, is het vragen voor ongevallen.

Massaal bumperkleven en in het kleinste gat duiken om toch maar harder dan 100 te kunnen.

Gek genoeg rijdt je dat verkeer na 19u weer allemaal straal voorbij omdat ja 130 da's wel hard hee meneer.
 
  • Like
Reactions: Hayden
Iemand met ervaring met richting geven op rotondes? Wennen of niet meer te doen? Ik heb een hekel aan mensen voor wie ik onnodig rem omdat ze geen richting geven als ze afslaan en wil niet zo iemand worden.
Handen op 3 en 9 houden. Blijven draaien. Je duim valt automatisch op de juiste knop.

Dat is het voordeel van de yoke in de S en X, daar kan je je niet laten verleiden door het stuur door je handen te laten doorgeven en glijden.

"Jamaar da's onnatuurlijk en moeilijk"? Zo leert BMW het aan doorheen heel de organisatie, en gaat goed.

 
Dankzij regelgeving (zucht.. why?!) moet je gelijk na het starten met rijden de snelheidswaarschuwingssignalering uitzetten. Dus weer klikken op het speakericoontje op het snelheidsbord op je scherm. Dit elke nieuwe rit opnieuw.
Ja? Mijn 2023 Model X kan je snelheidswaarschuwingssignaal gewoon uit of aan zetten op de door jou gekozen snelheid.

Maar da's natuurlijk een auto met oudere typegoedkeuring.
 
De afgelopen week een proefrit gemaakt in een model 3 highland als mogelijke opvolger van mijn 2019 model 3. Een stap vooruit maar de reflectie in de voorruit van de aluminium strip waaronder de ledstrip zit is wel vervelend. Dat moeten ze bij Tesla zelf toch ook hebben gezien?
 
Hé jongens, ik mag waarschijnlijk mijn Highland komend weekend (of kort daarna, hoorde dat het chaos was in Zeebrugge) ophalen. Even een paar vragen, hoop dat iemand met een M3 Highland dit kan beantwoorden:
- Wordt er een Tesla Mobile Connector (220v oplader) bijgeleverd?
- Wordt er een Mennekes CCS2 oplaadkabel bijgeleverd? Zo ja, 7m of korter?
- Wordt er een geprepte USB Stick voor dashcam/sentry bijgeleverd?
- Nog specifieke punten qua afwerking waar ik op moet letten?

Het is een M3LR Stealth Grey met zwart interieur, ik kan niet wachten (ga mijn oude M3LR 2019 wel missen, wsl vooral de parkeersensoren 😂).
 
Hé jongens, ik mag waarschijnlijk mijn Highland komend weekend (of kort daarna, hoorde dat het chaos was in Zeebrugge) ophalen. Even een paar vragen, hoop dat iemand met een M3 Highland dit kan beantwoorden:
- Wordt er een Tesla Mobile Connector (220v oplader) bijgeleverd?
- Wordt er een Mennekes CCS2 oplaadkabel bijgeleverd? Zo ja, 7m of korter?
- Wordt er een geprepte USB Stick voor dashcam/sentry bijgeleverd?
- Nog specifieke punten qua afwerking waar ik op moet letten?

Het is een M3LR Stealth Grey met zwart interieur, ik kan niet wachten (ga mijn oude M3LR 2019 wel missen, wsl vooral de parkeersensoren 😂).
Hey Nicovlaai, mijn Highland RWD in ontvangst genomen bij Tesla Drogenbos 2 weken geleden.

Tesla Mobile Connector (22v) = ja :)
Mennekes CCS2 ja, korter dan 7m eerder 5m
USB stick: geen woord over gevallen bij aflevering en ik heb hem nog niet gespot (ben wel een Tesla leek) ;-)
Afwerking: ik vind dit een moeilijke want mijn vergelijkingsbasis is anders dan de jouwe.

Jij, als '19 M3 eigenaar zal veel sneller de verschillen zien/ voelen etc. Op mijn werk zitten er consultants die Model 3 rijden van voor de highland en die waren bijzonder enthousiast over het interieur en de look & feel. Voor hen een stap voorwaarts.

Als autofanaat pur sang, heb ik veel 'commentaar' ontvangen van kameraden maar weet ik vooral het totaalplaatje van die highland enorm te waarderen. Afwerking in het interieur is voor mij super (rekening houdende met de prijs van de highland rwd zonder opties).

Panel gap is minder dan bij menig Duitse merken en tot heden nog geen rare zaken opgevallen.

Het enigste wat me een 'beetje' stoort is dat de sensoren continu dingen 'zien' op de baan en dit projecteren naast de wagen. Maar dat klopt niet. En dikwijls hoor je dan een geluidje om te waarschuwen dat je gaat botsen maar dit zijn dikwijls plassen ofzo.

Ik had hier op het forum gelezen dat je die geluidsignalen ergens kan uitzetten, straks even prutsen :)

Heb er 1000 heerljik comfortabele km's mee achter de rug en ik ben stiekem als ex BMW en Land Rover kerel wel groot fan geworden van Highland :) :)
 
Hey Nicovlaai, mijn Highland RWD in ontvangst genomen bij Tesla Drogenbos 2 weken geleden.

Tesla Mobile Connector (22v) = ja :)
Mennekes CCS2 ja, korter dan 7m eerder 5m
USB stick: geen woord over gevallen bij aflevering en ik heb hem nog niet gespot (ben wel een Tesla leek) ;-)
Afwerking: ik vind dit een moeilijke want mijn vergelijkingsbasis is anders dan de jouwe.

Jij, als '19 M3 eigenaar zal veel sneller de verschillen zien/ voelen etc. Op mijn werk zitten er consultants die Model 3 rijden van voor de highland en die waren bijzonder enthousiast over het interieur en de look & feel. Voor hen een stap voorwaarts.

Als autofanaat pur sang, heb ik veel 'commentaar' ontvangen van kameraden maar weet ik vooral het totaalplaatje van die highland enorm te waarderen. Afwerking in het interieur is voor mij super (rekening houdende met de prijs van de highland rwd zonder opties).

Panel gap is minder dan bij menig Duitse merken en tot heden nog geen rare zaken opgevallen.

Het enigste wat me een 'beetje' stoort is dat de sensoren continu dingen 'zien' op de baan en dit projecteren naast de wagen. Maar dat klopt niet. En dikwijls hoor je dan een geluidje om te waarschuwen dat je gaat botsen maar dit zijn dikwijls plassen ofzo.

Ik had hier op het forum gelezen dat je die geluidsignalen ergens kan uitzetten, straks even prutsen :)

Heb er 1000 heerljik comfortabele km's mee achter de rug en ik ben stiekem als ex BMW en Land Rover kerel wel groot fan geworden van Highland :) :)
Hoi Bananenman,

Dank voor je uitgebreide antwoord! Vooral fijn om te horen dat je er zelf blij mee bent en als iemand die premium segment reed deze auto qua afwerking ook kan waarderen (zeker gezien de prijsklasse). Ik ken die vervelende snauwen richting Tesla op verjaardagen, maar doe ze af / lach ze maar weg als jaloerse of flauw bedoelde opmerkingen afkomstig van rijders met “minder auto budget”.

Wat betreft de USB stick, ik hoorde dat ze die nog wel eens in het dashboardkastje legden of misschien al plaatsen? Werkt je dashcam überhaupt of moest je er zelf een stick in doen?
 
Ik stap net uit een Model Y RWD 20" (dec'22). Na een paar weken in de Model 3 HL RWD 19" zijn hier een aantal bevindingen.

- “Ramen tinten? Nee, dat doen wij niet met de dubbele ramen van de M3HL en MY. Die barsten als je een heat-gun gebruikt.". Ok, dus geen donkere ramen achter :)
- Hoogte - de auto is LAAG vergeleken met de model Y :)
- Veercomfort is VEEL meter dan in de MY
- Regensensor: werkt echt perfect In mijn model Y (dec 2022). In de model 3 HL is het een drama.
- Cameras hebben een veel beter beeld dan de MY
- Bereik Met de Model Y RWD 20” reed ik 380-400km op een charge (WLTP 430). Met de Model 3 kom ik even ver, ondanks dat deze WLTP (513km) 83km hoger uitkomt?
- Comfort achter: is beperkter doordat je weinig/geen voeten ruimte onder de voorstoelen is.
- Display achter: geweldig!
- Nieuwe richtingaanwijzers: even wennen maar ze werken goed.

Verder rijd de auto uitstekend !
 
Ik stap net uit een Model Y RWD 20" (dec'22). Na een paar weken in de Model 3 HL RWD 19" zijn hier een aantal bevindingen.

- “Ramen tinten? Nee, dat doen wij niet met de dubbele ramen van de M3HL en MY. Die barsten als je een heat-gun gebruikt.". Ok, dus geen donkere ramen achter :)
- Hoogte - de auto is LAAG vergeleken met de model Y :)
- Veercomfort is VEEL meter dan in de MY
- Regensensor: werkt echt perfect In mijn model Y (dec 2022). In de model 3 HL is het een drama.
- Cameras hebben een veel beter beeld dan de MY
- Bereik Met de Model Y RWD 20” reed ik 380-400km op een charge (WLTP 430). Met de Model 3 kom ik even ver, ondanks dat deze WLTP (513km) 83km hoger uitkomt?
- Comfort achter: is beperkter doordat je weinig/geen voeten ruimte onder de voorstoelen is.
- Display achter: geweldig!
- Nieuwe richtingaanwijzers: even wennen maar ze werken goed.

Verder rijd de auto uitstekend !
Ondanks dat ik vrij positief ben over de HL heb ik toch enkele bevindingen/opmerkingen: De bestuurderszetel, de zitting, voelde voor mij wat hard aan (als je er een tijdje inzit aan de linkerkant). Zijn er nog die dit opmerken? Ook het nieuwe stuur vind ik persoonlijk minder aangenaam dan de vorige, alle bedieningen staan zo wat 'inwaarts'. Zal beslist gewoon wennen zijn, maar toch. Vreemd vond ik ook dat de cruisecontrol niet via de visuele toets werkt maar enkel via het rechterscrollwieltje. Verder is het onbreken van een bumpercamera voor mij toch een serieuze misser. Je verwacht dit toch echt anno 2023, zeker vermits parkeersensoren nu ontbreken. De binnenverlichting had ook RGB mogen zijn en dus ook wijzigbaar via de touchscreen, zoals de ledstrip.
 
Als je het betuttelend vind, kun je de hele (verkeers)wetgeving als betuttelend beschouwen. Wet en regelgeving is nu eenmaal nodig om te voorkomen dat iedereen zomaar wat doet en zijn eigen regels gaat bepalen. Er is nu eenmaal bepaald dat het piepje in alle nieuwe auto’s moet zitten, dus als je geen piepje wilt moet je accepteren dat dit ook in de nieuwe Tesla’s zit, en anders ben je verplicht om tot in lengte van dagen een oude auto te rijden.
Helemaal eens. Toen de veiligheidsgordel verplicht werd gestel waren er zelfs protest demonstraties. Want eigen keus.
 
  • Like
Reactions: Mars2020
Ik vind het volslagen belachelijke betutteling. Maar laten we het ontopic houden. Voor mij iig een reden om niet voor een nieuwe auto/tesla te gaan met deze EU alerts. Ik vond het behoorlijk irritant tijdens de proefrit.
Wat ik zo apart vind is dat ik daar nog nooit last van heb gehad.
De alarmpjes zijn bij mij zeer zeldzaam.

Wellicht komt het omdat ik al >35jaar een bloedhekel heb aan mensen die niet fatsoenlijk tussen de lijntjes kunnen kleuren met hun auto en daarom ook zelf altijd daar zeer oplettend op ben.

De openbare weg is immers geen race circuit waarbij nog geen tracklimits krijgt als je nog met één wiel aan de goede kant zit.

Deze I4 had het systeem kennelijk ook uit staan.
1701245103132.png
 
  • Disagree
Reactions: Tozz and elu_r