Moet je wel ruim vooraf weten dat je range nodig hebt. Onverwacht naar een klant ver weg en je kan extra laden. Geen ramp, maar ik laad liever thuis. Laad je standaard de M3P op tot 90% dan heb je minder range dan een RWD. Vooral als je veel afstanden aflegt is een M3P minder praktisch.
je laadt met meer kW, maar de laadsnelheid in km/u zal denk ik niet zoveel uitmaken. Als het verbruik klopt van de M3P, dan zal het hogere verbruik de hoge laadsnelheid vrijwel teniet doen. Voor een M3LR klopt je stelling natuurlijk wel. Boven de hogere aanschafprijs is bij de M3P de kosten/km ook hoger (hoger verbruik en veel duurdere banden).
Geldt dus ook niet voor een M3P, want die moet per 525km ook een volledige cyclus hebben. Daarbij kn een LFP door het lagere voltage veel meer cycli aan. Denk dat een RWD theoretisch meer km moeten kunnen maken tot 70% restcapaciteit dan een LR en zeker de M3P. Of het in de praktijk ook zo is valt te bezien. Meeste accu’s worden niet vervangen door hoge degradatie, maar andere defecten.
Geldt bij de M3P dus ook niet. Bij zowel de RWD en M3P praat je bij elke 1% degradatie ruim 5km minder bereik. Ook het aantal cycli per km ligt ongeveer gelijk.
Je betoog gaat wel op voor de LR, omdat het verbruik marginaal hoger ligt dan de RWD. Maar de M3P komt gewoon net zo ver met een grote batterij als een RWD met een kleine.