Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Range Anxiety... is voor niks nodig

This site may earn commission on affiliate links.
Voor eigen gemoedsrust en die van mijn passagiers tracht ik met een reserve van 20km aan te komen bij een SuC.
Er mag dan nog een incident of kleine omleiding zijn op het laatste moment, beetje marge kan nooit kwaad… .
Zeker als het een SUC is waar je nog nooit geweest bent kan wat extra marge zeker geen kwaad. Mij is het al meermaals overkomen dat ik wat moeten rondtoeren heb vooraleer ik de suc vond.
 
Sterker nog, hij heeft hier en daar wel een valide punt:
de vampire drain is echt best wel hoog, zowat vergelijkbaar met het basisvermogen dat mijn woning verbruikt ('s nachts, dus nachtverlichting, routers, servers, dingen die 24/7 aanstaan dus). Dat moet toch beter kunnen.
Verder kan er m.i. wel iets gedaan worden aan het koppel dat beschikbaar is tijdens inparkeren, stapvoets rijden in de buurt van obstakels etc, om de mogelijke schade bij per ongeluk pedaal verwisselen te verlagen. Laat het via het middenscherm eenvoudig te overriden zijn voor als je op pole position voor het stoplicht staat... (of laat het een aparte versnelling zijn op het pookje bijv.)

Het zal vast wel ergens op de overvolle backlog van een van de software teams bij Tesla staan...

mbt vampire drain ben ik akkoord, maar ik heb nooit die vampire drain gezien die hij beschrijft. 1200kWh / 365 = 3,28kWh dat is 16km typical lijkt me wat veel. Nu mijn grote probleem is eigelijk Tesla sales, die lichten je niet goed in, vertellen je niet over laadverliezen, over koude batterij in winter en verbruik ... dat heb ik in grote mate hier moeten lezen, hoewel het hier op het forum toch ook een beetje wordt geromantiseerd.

het probleem wat ik met die man/trol heb is hoe hij de zaken naar voor brengt, uiteraard zijn er pannes met Model S en en X en, maar door te zeggen auto van 150k in panne dat is gewoon clickbait, ik zou chauffeurs van de Ferrari's en Lambo's die in panne hebben gestaan geen pint willen trakteren...
 
Nu rij ik al 2 jaar Tesla en lees zo nu en dan over het voor verwarmen van de Tesla... nu weet ik wel hoe ik mijn interieur voor verwarm, maar kan ik ook de accu voorverwarmen aan de de lader? Zo ja... hoe?
Door de accu met een zo hoog mogelijk vermogen te laden tot vlak voor vertrek.
Ik doe dit met de timer in de auto waardoor kort voor vertrek de auto tot het gewenste percentage is opgeladen. Heb je de mogelijkheid met 22 kW te laden, dit warmt de accu echt op, dan heeft dit de voorkeur boven laden met 11 kW. De recente auto's laden meestal met één lader op 16,5 kW. Ook dat is beter dan met een lager vermogen.
 
Sterker nog, hij heeft hier en daar wel een valide punt:
de vampire drain is echt best wel hoog, zowat vergelijkbaar met het basisvermogen dat mijn woning verbruikt ('s nachts, dus nachtverlichting, routers, servers, dingen die 24/7 aanstaan dus). Dat moet toch beter kunnen.
Ik vind het een vervelende man (die Ton, niet jij basvk), maar ben het op dit punt ook met hem eens. Eigenlijk vind ik dat Tesla die niet-energiezuinige stand-by modus eruit moet slopen zolang de vampire drain in die modus zo hoog is. Dus voor nu alleen Energy Savings aan en Always Connected uit als optie. Als een huishoudelijk apparaat zo’n hoog sluipstroomverbruik zou hebben zou dat bij iedereen de wenkbrauwen doen fronsen en zou je na gebruik snel de stekker eruit trekken...
 
  • Like
Reactions: SofaSogo
Vandaag onze X opgehaald. Na 300+km op de odo viel me op dat "footcontrol" zuiniger was dan cruisecontrol. Maar misschien trekt dat nog bij als er meer km's op de odo staan.
 
Zou voorverwarmen meer kunnen verbruiken dan die specifieke lader ?

Vanmorgen thuis eens getest. Nog 70km typical over, wilde niet voorverwarmen, wegens te weinig range, terwijl hij aan de tesla lader hing (wel maar monofase 32A).
Dat hij een waarschuwing geeft, akkoord. Maar je zou die moeten kunnen overrulen toch. Veel mensen laden op het werk. Mogen die dan niet voorverwarmen? We kunnen toch zelf inschatten of we er nog geraken of niet.
 
Maar je zou die moeten kunnen overrulen toch
1. bestuurder raampje open
2. auto dicht (auto dus 'off' stand)
3. door het raam heen hangen, even op het scherm tikken (de airco en systemen gaan aan, auto blijft off)
4. bestuurder raampje dicht (terwijl de deur dicht blijft, en je er zelf niet tussen komt :)
5. eventueel op keyfob 1x drukken om de deuren 'op slot' te doen.

werkt dus goed in:
- minder als 20% lading
- in een loaner :)
 
  • Funny
Reactions: Faiz71
Ik vind dit toch wel het grootste probleen aan mijn S, het langzaam "leeglopen" van mijn accu.

Ik snap waar het vandaan komt, maar als ik zeg 160km moet rijden en mijn auto met nog 220km parkeer voor 3 dagen ga ik daarna die 160km niet rustig rijden. Ook na 4 jaar en 187.000km niet.

Ik ken mijn auto inmiddels en weet gewoon wat een paar dagen stil staan met het verbruik kan doen.

Je moet vervolgens die 33km oid rijden om bij een SuperCharger te komen en daardoor is het wat mij betreft CRUCIAAL dat er veel meer snelladers bij komen.

EV fabrikanten moeten wat mij betreft gewoon heel erg conservatief zijn over verbruik van de auto en de gebruiker zo min mogelijk laten schrikken. Hoe hard de waarheid ook is, niet iedereen kan en wil er tegen.

Als je adverteert met 300km range, dan moet die auto het ook halen, onder alle omstandigheden (99% dan). Ja, ik ken de NEDC en waar de getallen vandaan komen, maar hier gaat Tesla toch wel vaak mank.

En het leeg lopen van de accu tijdens stilstand is gewoon niet goed, dat moet een aandachtspunt blijven imho.
 
  • Like
Reactions: Phil V and robertvg
Gister gaan slapen met 266km range, vanmorgen wakker geworden met 230km range. Dan ga je je toch afvragen wie van ons tweeën (teerbeminde of ik) vannacht op pad is geweest. :confused:

In de handleiding zag ik nog wel dat je kan kiezen voor de range optimalisatie. Dan gaat de airco iets minder hard loeien, krijgt de aandrijving voorrang. Zou dat nog iets in de praktijk uit kunnen maken?
 
Gister gaan slapen met 266km range, vanmorgen wakker geworden met 230km range. Dan ga je je toch afvragen wie van ons tweeën (teerbeminde of ik) vannacht op pad is geweest. :confused:

In de handleiding zag ik nog wel dat je kan kiezen voor de range optimalisatie. Dan gaat de airco iets minder hard loeien, krijgt de aandrijving voorrang. Zou dat nog iets in de praktijk uit kunnen maken?
Een groot deel van die 36 missende km komt weer terug doordat de accu opwarmt tijdens het rijden. De capaciteit van de accu is onder meer afhankelijk van de temperatuur. Met die koude nachten nu kan dat behoorlijk schelen. Na warmrijden komen die km's weer terug.

En nu ga je me vertellen dat je auto in een verwarmde garage staat :p
 
  • Like
Reactions: Faiz71
Als je adverteert met 300km range, dan moet die auto het ook halen, onder alle omstandigheden (99% dan). Ja, ik ken de NEDC en waar de getallen vandaan komen, maar hier gaat Tesla toch wel vaak mank.
Je geeft de indruk alsof de autofabrikant hier invloed, een keuze in heeft. Dat is volgens mij niet zo. Er een vastgestelde meetmethode waarmee het bereik/verbruik bepaald wordt. Er zijn fabrikanten die software schrijven om deze test te herkennen en dan vervolgens een afwijkend programma opstarten, beter bekend als sjoemelsoftware. Tesla maakt hier volgens mij geen gebruik van.

Ik ben van mening dat de meetmethode aangepast dient te worden naar ééntje die de realiteit dichter benaderd. Echter de realiteit verschilt nogal eens per bestuurder, dat lezen we hier dagelijks. Da's dus niet zo eenvoudig.
 
Je geeft de indruk alsof de autofabrikant hier invloed, een keuze in heeft. Dat is volgens mij niet zo. Er een vastgestelde meetmethode waarmee het bereik/verbruik bepaald wordt. Er zijn fabrikanten die software schrijven om deze test te herkennen en dan vervolgens een afwijkend programma opstarten, beter bekend als sjoemelsoftware. Tesla maakt hier volgens mij geen gebruik van.

Ik ben van mening dat de meetmethode aangepast dient te worden naar ééntje die de realiteit dichter benaderd. Echter de realiteit verschilt nogal eens per bestuurder, dat lezen we hier dagelijks. Da's dus niet zo eenvoudig.

nogmaals hier kan tesla sales zijn werk doen denk ik. door te zeggen ja in real world omstandigheden ...
 
Gister gaan slapen met 266km range, vanmorgen wakker geworden met 230km range. Dan ga je je toch afvragen wie van ons tweeën (teerbeminde of ik) vannacht op pad is geweest. :confused:

In de handleiding zag ik nog wel dat je kan kiezen voor de range optimalisatie. Dan gaat de airco iets minder hard loeien, krijgt de aandrijving voorrang. Zou dat nog iets in de praktijk uit kunnen maken?
Wat is de stand-by instelling van je Tesla (Energy Savings en Always Connected)?
 
Op mijn auto loopt nog altijd onze teslatech logger. Energy Savings staat uit (omdat anders de voorbanden veel sneller slijten dan de achterbanden en dat kost meer dan die paar uitgespaarde kWh), en Always connected staat ook uit. Bij mijn tests begin dit jaar bleek dat met Always Connected aan de vampire drain echt wel hoger is. Ik neem het er dan maar bij dat ik enkele seconden moet wachten om de auto in D te krijgen, net tijd genoeg om mijn gordel vast te klikken.

De teslatech logger stuurt tweets naar mijn iPhone telkens de auto wakker wordt en/of terug in sleep mode gaat (met always connected uit). De enige reden waarom de auto dat vroeger deed was het laden van de 12Volt battery = ongeveer 1 keer per dag.
Echter sinds firmware 17.32 en 17.36 krijg ik elke dag pakken paused/asleep/resumed tweets. Er is dus wat aangepast in de firmware waardoor de auto minder vaak in sleep mode gaat en er dus ook een grotere vampire drain is. Dat is ook te merken aan de resterende kms.

Verder is het natuurlijk zo dat bij koud weer de batterijcapaciteit wat afneemt, maar 10 graden is nu toch niet echt koud. Ik heb ook 1 keer een verlies van 20/30 km gehad toen de auto een halve dag in vriestemperaturen stond. Toen de teller op 0km stond moest ik nog 4 km rijden, dat is gelukt, maar wel spannend.
 
Een groot deel van die 36 missende km komt weer terug doordat de accu opwarmt tijdens het rijden. De capaciteit van de accu is onder meer afhankelijk van de temperatuur. Met die koude nachten nu kan dat behoorlijk schelen. Na warmrijden komen die km's weer terug.

En nu ga je me vertellen dat je auto in een verwarmde garage staat :p
OK, ik zag ze vanmorgen nog niet echt tevoorschijn komen, maar de eerste 1000km zitten er nog niet op om daar een goed inzicht op te krijgen.
Ehmmmm nee, garage is niet groot genoeg ;)
 
De capaciteit van de accu is onder meer afhankelijk van de temperatuur.

De werkelijke capaciteit (in km) inderdaad, maar de typical die in het scherm staat niet denk ik. Vreesde dat mijn koudstart het nog erger ging maken, maar uiteindelijk had ik snel een aanvaardbaar tripgemiddelde (onder wat ik voor typical aanneem: ong. 195 Wh/km). Dat moet door het defensief rijden geweest zijn, want normaal blijft dat toch zo'n 20 km boven 230 met de huidige temperatuur.

Wat is de stand-by instelling van je Tesla (Energy Savings en Always Connected)?
Ik heb 'always connected' nu af staan om te testen, maar vergeet steeds nota te nemen van mijn avondrange. Ik heb alle logging apps er al af gegooid omwille van de vampire drain. Nu een screenshot genomen (geheugen van mijn smartphone werkt beter dan dat van mij). Ik hou je op de hoogte.
 
  • Helpful
Reactions: nico180