Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

RoadTrip Brussel -> Parijs (26/11/2013)

This site may earn commission on affiliate links.
IKEA Paris Nord heeft er uiteindelijk voor gezorgd dat ik thuis ben geraakt. Wanneer ik tijd heb zal ik de foto's en het verslag posten...
18 December ga ik terug maar deze keer ga ik het anders aanpakken. Net voordat ik Parijs binnen rijd ga ik bij IKEA laden (vol) en naast the IKEA overnachten.
Misschien maak ik wel een video verslag...
 
IKEA Paris Nord heeft er uiteindelijk voor gezorgd dat ik thuis ben geraakt. Wanneer ik tijd heb zal ik de foto's en het verslag posten...
18 December ga ik terug maar deze keer ga ik het anders aanpakken. Net voordat ik Parijs binnen rijd ga ik bij IKEA laden (vol) en naast the IKEA overnachten.
Misschien maak ik wel een video verslag...
Hoi Soulopoulos, jou ervaringen ervaar ik als zeer nuttig. Dank voor het pionieren in deze. Zou toch fijn zijn als ze in Frankrijk ook wat superchargers plaatsen op de routes naar Parijs. Wellicht dat een andere Tesla rijder dan de reis naar Parijs ook nog eens onderneemt:rolleyes:
 
Beste,

ik ga met het gezin rond de kerstdagen naar Parijs en redt het niet op 1 lading vanaf breda.
weet iemand of er op de route Breda Lille Parijs nog laadmoeglijkheden zijn (getest!)
en weet iemand hoe vlot je bij de Ikea Parijs kunt laden? of dat ik toch een verloop naar type 3 kabel nodig heb zodat ik overal in Parijs aan de kabel kan.

ik lees graag info en anderen die vanuit Nederland naar parijs zijn gereden.
 
Beste,

ik ga met het gezin rond de kerstdagen naar Parijs en redt het niet op 1 lading vanaf breda.
weet iemand of er op de route Breda Lille Parijs nog laadmoeglijkheden zijn (getest!)
en weet iemand hoe vlot je bij de Ikea Parijs kunt laden? of dat ik toch een verloop naar type 3 kabel nodig heb zodat ik overal in Parijs aan de kabel kan.

ik lees graag info en anderen die vanuit Nederland naar parijs zijn gereden.

Ben vorige week van Den Haag via Maastricht naar Parijs gereden.
Mijn posts hierover zijn een beetje verspreid over de verschillende draadjes terecht gekomen. Hierbij de links in chronologische volgorde, wellicht heb je er iets aan:

Met de Tesla op vakantie in Europa - Page 3
Belgium and The Netherlands: Laadkabels en hun kwaliteit - Page 8
Belgium and the Netherlands (Dutch) - Page 1156
Iemand recente openbare laadervaring in Belgie/Noord Frankrijk?
Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure - Page 177
Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure - Page 9
RoadTrip Brussel - Parijs (26/11/2013) - Page 2
Gemiddeld verbruik Tesla Model S - Page 13

Ik denk dat als je bijvoorbeeld ergens in de buurt van Gent even bijlaadt, je makkelijk in Parijs zou moeten komen met een zuinige rijstijl.
De Ikea's rond Parijs bieden snelladen type 2 aan. Afhankelijk van de lader die je in de auto hebt (enkel of dubbel), laad je dan met 3 fasen 13A of 3 fasen 26A, respectievelijk 40 km/u of 80 km/u. Je hebt hiervoor geen aparte kabel nodig.
Let wel op dat iedere Ikea maar 1 laadpaal type 2 heeft en deze op een drukke dag bezet kan zijn (of juist maar kort gebruikt mag worden omdat de volgende auto staat te wachten).

Als je gebruik wil maken van de Autolib laadpalen in Parijs zou je wel een type 2 - type 3 kabel kunnen gebruiken. Maar of dit daadwerkelijk werkt, is mij niet bekend. Bovendien zijn de Autolib parkeerplaatsen gemaakt op het formaat van de kleine Autolib leenautootjes, dus parkeren daar zal moeilijk worden. Ik denk dat een parkeergarage met aansluiting makkelijker zal zijn.
 
Bedankt voor de reactie Merijn.
Is er geen mogelijkheid te snelladen bij de total stations? Of is dat alleen rond brussel.
Zit er niet echt op te wachten om met 3 kids uurtje stil te staan om 80 km te kunnen laden.....
Helaas blijkbaar nog geen snellere mogelijkheden. ( zoals bij de supercharger in oosterhout)
brussel parijs is wel haalbaar op 1 lading?

Heeft iemand trouwens al ervaring met echt leegrijden? Zit er nog reserve in? Ik heb gereden totdat er nog 3 km over was en ben toen gaan laden. Zou eigenlijk wel willen weten wat er dan gebeurd?
 
Bedankt voor de reactie Merijn.
Is er geen mogelijkheid te snelladen bij de total stations? Of is dat alleen rond brussel.
Zit er niet echt op te wachten om met 3 kids uurtje stil te staan om 80 km te kunnen laden.....
Helaas blijkbaar nog geen snellere mogelijkheden. ( zoals bij de supercharger in oosterhout)
brussel parijs is wel haalbaar op 1 lading?

Heeft iemand trouwens al ervaring met echt leegrijden? Zit er nog reserve in? Ik heb gereden totdat er nog 3 km over was en ben toen gaan laden. Zou eigenlijk wel willen weten wat er dan gebeurd?

Total stations heb ik geen ervaring mee.
Brussel - Parijs lijkt me wel te doen als je een beetje normaal rijdt.
Wat betreft de reserve is dit wellicht verhelderend: Belgium and the Netherlands (Dutch) - Page 1327
Al zou ik er niet op gokken om deze ook op te rijden. Prima om in een noodgeval nog net naar een volgende laadpaal door te rijden als er een buiten gebruik of bezet is.
 
Bedankt voor de reactie Merijn.
Is er geen mogelijkheid te snelladen bij de total stations? Of is dat alleen rond brussel.
Zit er niet echt op te wachten om met 3 kids uurtje stil te staan om 80 km te kunnen laden.....
Helaas blijkbaar nog geen snellere mogelijkheden. ( zoals bij de supercharger in oosterhout)
brussel parijs is wel haalbaar op 1 lading?

Heeft iemand trouwens al ervaring met echt leegrijden? Zit er nog reserve in? Ik heb gereden totdat er nog 3 km over was en ben toen gaan laden. Zou eigenlijk wel willen weten wat er dan gebeurd?

Total heeft 12 snelllaadstations: http://total.link.be/be/PlugToDrive/PlugToDrive_NL.pdf
De meesten rondom Brussel.
Die in Antwerpen was defect, een paar weken geleden.
Je kunt altijd nog snelladen bij Tesla bij Brussel.

Er zit 5.1 kWh "zero mile protection" in de Tesla.
 
Total heeft 12 snelllaadstations: http://total.link.be/be/PlugToDrive/PlugToDrive_NL.pdf
De meesten rondom Brussel.
Die in Antwerpen was defect, een paar weken geleden.


Naast het feit dat de stations in de praktijk nooit gebruikt werden en nogal dikwijls defect blijken :
er zou gèèn Mennekes-stekker zijn, enkel de rode-CE.
En vermits de meeste onder ons geen stekker gekregen hebben.... : ik zou niet rekenen op de Total-stations.
 
Hallo Soulopoulos,
Weet je ook of er parkeergarages zijn waar je kunt laden in parijs,

ik heb inmiddels Type 2, type 3, schuko en CEE (en een ChaMeDo besteld) dus de kofferbak ligt vol met elektrische touwtjes.

nu alleen nog goede locatie vinden om mijn auto achter te laten in Parijs.
en kan hij dan 4 dagen aanengesloten aan de lader hangen in de garage of betaal je apart.

verder hoor ik graag hoe het je komend weekend vergaat ik volg een weekje later.
 
Hallo Soulopoulos,
Weet je ook of er parkeergarages zijn waar je kunt laden in parijs,

ik heb inmiddels Type 2, type 3, schuko en CEE (en een ChaMeDo besteld) dus de kofferbak ligt vol met elektrische touwtjes.

nu alleen nog goede locatie vinden om mijn auto achter te laten in Parijs.
en kan hij dan 4 dagen aanengesloten aan de lader hangen in de garage of betaal je apart.

verder hoor ik graag hoe het je komend weekend vergaat ik volg een weekje later.

Ben wel niet Soulopoulos maar reageer toch maar even. ;-)
In een van de linkjes die ik hierboven had gepost, staat ook informatie over de parkeergarage van Saemes waar ik in Parijs geparkeerd en (gratis) geladen heb. Op hun website staat volgens mij een overzicht van al hun garages met laadmogelijkheid. Neem wel een verlengsnoer (2,5 mm2) mee, want de UMC past niet rechtstreeks in het kleine kastje waar het stopcontact zich in bevindt.
 
Ben wel niet Soulopoulos maar reageer toch maar even. ;-)
In een van de linkjes die ik hierboven had gepost, staat ook informatie over de parkeergarage van Saemes waar ik in Parijs geparkeerd en (gratis) geladen heb. Op hun website staat volgens mij een overzicht van al hun garages met laadmogelijkheid. Neem wel een verlengsnoer (2,5 mm2) mee, want de UMC past niet rechtstreeks in het kleine kastje waar het stopcontact zich in bevindt.

Dus nog meer touwtjes..... misschien handig als Telsa voor ieder type verlopen maakt zoals ze nu ook hebben met de CEE en Schuko, dan heb ik geen aparte kabels nodig voor de rest allen de verloopstukken.
kon je hem aan de lader laten staan? of moest je hem er weer vanaf halen na een dag?

- - - Updated - - -

Merijn,

lees net pas dat jij ook van Parijs naar Maastricht bent gereden en dat met 1 lading hebt gedaan,
hoe snel laadt de Ikea in Parijs? ik zit eraan te denken om vol uit Parijs te vertrekken en dan in Brussel bij te laden (snellader) zodat ik laatste stuk door kan naar Breda.
afstand vanaf Maastricht of Breda beiden 400 Km naar Parijs.
of zou jij het in een volgende rit in een keer aandurven?
 
Dus nog meer touwtjes..... misschien handig als Telsa voor ieder type verlopen maakt zoals ze nu ook hebben met de CEE en Schuko, dan heb ik geen aparte kabels nodig voor de rest allen de verloopstukken.
kon je hem aan de lader laten staan? of moest je hem er weer vanaf halen na een dag?

Kon de auto daar gewoon laten staan.
Je moet sowieso een (stukje) verlengkabel (2,5 mm2) hebben als je van plan bent in België of Frankrijk op een gewoon stopcontact te gaan laden. De UMC wil namelijk niet laden (rood lampje) als de fase en neutraal verkeerd om zitten. In Nederland kun je dan gewoon de stekker omgekeerd in het stopcontact steken, maar door de aardepin in Frankrijk en België is omkeren daar niet mogelijk. Met een Nederlands verlengsnoer ertussen heb je die mogelijkheid dus wel.
Ter zijde: We hebben best veel voordeel gekregen bij aanschaf van een elektrische auto dit jaar. Daartegenover staat het nadeel dat het nu nog wel pionieren is met dit soort dingen. (Hoewel ik dat zelf ook wel weer erg leuk vind.) :)

- - - Updated - - -

- - - Updated - - -

Merijn,

lees net pas dat jij ook van Parijs naar Maastricht bent gereden en dat met 1 lading hebt gedaan,
hoe snel laadt de Ikea in Parijs? ik zit eraan te denken om vol uit Parijs te vertrekken en dan in Brussel bij te laden (snellader) zodat ik laatste stuk door kan naar Breda.
afstand vanaf Maastricht of Breda beiden 400 Km naar Parijs.
of zou jij het in een volgende rit in een keer aandurven?

Parijs - SC Oosterhout à 400 km zou ik in deze tijd van het jaar niet in 1 rit doen. Dan beter even kort bijladen (+50 km ofzo) ergens in Gent, Brussel of Antwerpen. De rit vanaf Ikea Paris Nord naar Maastricht was 378 km en dat was al behoorlijk rustig rijden.
De Ikea laadpunten in Frankrijk leveren meer dan 22 kW AC dus je kunt daar met de maximale capaciteit van je auto laden (11 kW of 22 kW, afhankelijk of je een enkele of dubbele lader hebt). Tijdelijk is de maximum laadcapaciteit door tesla verlaagd dus laden zal nu iets langzamer gaan tot een volgende software update. Ik haalde (met dubbele lader) circa 85 km per uur bij Ikea. Nadat de limitering door Tesla is opgeven, zou dit weer circa 100 km per uur moeten worden.
 
Hier is het video verslag van mijn tweede roadtrip (18/12/2013) van Brussel naar Parijs
Ik leg daar ook in uit wat er allemaal mis is gegaan in de eerste roadtrip van drie weken geleden.
@sjoerd
Conclusie: Een koffer vol elektrische touwtjes helpt niet in Parijs tenzij je een Schuko to type2 Mobile Charging Cable hebt. (Die van Tesla werkt ook niet in Parijs. Rood lamp je pinkt drie keer). Maar een Type2 Mode2 32A 3fase laadkabel laat je wel bij IKEA Roissy Paris Nord laden aan 87km/hr Typical Range (= 110km/hr Ideal Range) 62A (3fase x 26A) en het is gratis.

- - - Updated - - -

Een belangrijke lessons learned van deze tweede roadtrip is dat als je Max 101km/hr rijdt je aantal gereden km's overeen komt met je verbruikte Typical Range van je batterij.

bv.: 225km (Typical) range geeft na 100km effectief gereden nog 125km range over. (Wel met Range rijden optie aan)
 
Last edited by a moderator:
Hier is het video verslag van mijn tweede roadtrip (18/12/2013) van Brussel naar Parijs
Ik leg daar ook in uit wat er allemaal mis is gegaan in de eerste roadtrip van drie weken geleden.
@sjoerd
Conclusie: Een koffer vol elektrische touwtjes helpt niet in Parijs tenzij je een Schuko to type2 Mobile Charging Cable hebt. (Die van Tesla werkt ook niet in Parijs. Rood lamp je pinkt drie keer). Maar een Type2 Mode2 32A 3fase laadkabel laat je wel bij IKEA Roissy Paris Nord laden aan 87km/hr Typical Range (= 110km/hr Ideal Range) 62A (3fase x 26A) en het is gratis.

- - - Updated - - -

Een belangrijke lessons learned van deze tweede roadtrip is dat als je Max 101km/hr rijdt je aantal gereden km's overeen komt met je verbruikte Typical Range van je batterij.

bv.: 225km (Typical) range geeft na 100km effectief gereden nog 125km range over. (Wel met Range rijden optie aan)


Darr heb k nou met plezier naar zitten kijken! Reuze leuk!
 
Last edited by a moderator: