Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ruitenwissers

This site may earn commission on affiliate links.
Je weet pas hoe goed ruitenwissers eigenlijk werken als ze het niet meer doen. Bij onze auto deden de ruitenwissers het plots alleen nog in de hoogste stand. Eén keer drukken had ook geen effect. Bij het uit doen van de wissers moest je het ook nog heel goed timen anders stonden ze stil ergens in het midden. Soft reset en harde reset mochten niet baten. Ook een software update deed niets. Een aanvraag gedaan voor mobile service en uiteindelijk voor een bezoek aan het service centre aangevraagd. Kostenindicatie van bijna 900 euro. Veilig rijden is erg lastig als het regent zonder ruitenwissers dus toch maar goedgekeurd. Afspraak over twee weken. En plots beginnen ze uit zichzelf weer te bewegen, uit het niets. Nu werken ze weer vlekkenloos. Heel vreemd. Een maand geleden hebben we dit ook gehad met een knipperlicht. Ook daar deed het knipperlicht het weer na circa een week problemen. Plots tijdens het rijden gaat het dan gewoon weer goed.
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Dat zijn nauwelijks functionele dingen te noemen. In een Tesla kan ik ook een bontje om het stuur en een geurtje in het ventilatierooster doen. Maar dingen die zij in software kunnen oplossen d.m.v. een externe hardware oplossing te fixen is iets anders.


Dat staat dan op de drukknop, dan is duidelijk dat dat de functie van de knop is. Bij mij staat bij de frunk "open". Nee, die is niet open. Open is de actie die je kunt doen en als hij open is dan staat er "geopend" wat dan weer de status is. Twee verschillende soorten aanduidingen (actie en status) op dezelfde plek op verschillende momenten is verwarrend.
Het gaat niet zozeer om het bontje etc, maar zoals ik aan het einde van mijn post al aangaf, als er 10 klanten zij heb je 20 meningen, dus je moet als fabrikant keuzes maken. Je kunt niet een auto maken die voor iedereen perfect is, anders reed iedereen wel in dezelfde auto.

De tekst op je scherm is ook de" knop" waar je op moet drukken dus ik zie het verschil niet.
Ik denk dat er overigens belangrijkere zaken zijn bij de keuze van een auto, maar als dit dingen zijn waar je je echt aan stoort dan zou ik overwegen om een andere auto uit te zoeken;)
 
  • Like
Reactions: SandeepT
Het gaat niet zozeer om het bontje etc, maar zoals ik aan het einde van mijn post al aangaf, als er 10 klanten zij heb je 20 meningen, dus je moet als fabrikant keuzes maken. Je kunt niet een auto maken die voor iedereen perfect is, anders reed iedereen wel in dezelfde auto.

De tekst op je scherm is ook de" knop" waar je op moet drukken dus ik zie het verschil niet.
Ik denk dat er overigens belangrijkere zaken zijn bij de keuze van een auto, maar als dit dingen zijn waar je je echt aan stoort dan zou ik overwegen om een andere auto uit te zoeken;)
ik zou graag een knop voor het handschoenkastje willen op het scherm als je geparkeerd staat. :)
 
Side Quest,

bij Tesla zijn de ruitenwisser bladen aan bestuurders kant al lange tijd niet beschikbaar.
iemand een goed alternatief. Zou deze graag vervangen. (modY 2022)

Alvast bedankt

Zoeken op online auto onderdelen (ik kies zelf vaak een A-merk zoals Bosch)


Edit: @Blackbelt was me voor 😅

(ik bestel altijd 2 setjes en interieurfilters, eventueel met nog wat remmenreiniger of ruitenwisservloeistof om franko geleverd te krijgen / voorlopig vooruit te kunnen)
 
  • Like
Reactions: tron_fvl
Nu het vanmorgen weer regende en ik zat te wachten dat de wissers eindelijk gingen wissen (had niet door dat ik ze uitgezet had omdat ze de vorige keer waarschijnlijk te lang bleven doorwissen) heb ik het volgende bedacht:
Je hebt het knopje van de ruitenwisser. Als je die ver indrukt dan krijg je de ruitensproeier. Maar er is verder maar één actie de je kunt doen, beetje indrukken is 1x wissen.
Wat nu als 2x kort na elkaar indrukken (net zoals AP aanzetten) betekent 1 stand sneller (van uit naar interval, van interval naar continu, etc) en wat als lang indrukken betekent1 stand langzamer (of direkt helemaal uitzetten).

Dat lijkt me toch heel makkelijk te programmeren. En dat maakt de ruitenwissers een stuk makkelijker te bedienen. Want als ik 's morgens in het donker in de bebouwde kom (geen TACC of AP!) op het scherm moet gaan kijken en drukken om de ruitenwissers in te stellen, dat is een heel stuk minder veilig.
 
Spraakopdracht werkt niet als je geen verbinding hebt (wat bij mij regelmatig een halve of een hele minuut duurt als je wegrijdt) en is gewoon geen optimale constructie.
Dit is gewoon het knopje voor de ruitenwisser. Geef die wat meer opties, en probeer niet alle opties op één dingetje (zoals bijvoorbeeld dat linker scrollwiel) te concentreren. Want daar heb je ook al tig functies voor (volume, ventilatorsnelheid, temperatuur, chill/normal, etc...)
 
Spraakopdracht werkt niet als je geen verbinding hebt (wat bij mij regelmatig een halve of een hele minuut duurt als je wegrijdt) en is gewoon geen optimale constructie.
Dit is gewoon het knopje voor de ruitenwisser. Geef die wat meer opties, en probeer niet alle opties op één dingetje (zoals bijvoorbeeld dat linker scrollwiel) te concentreren. Want daar heb je ook al tig functies voor (volume, ventilatorsnelheid, temperatuur, chill/normal, etc...)
Volgens mij heeft de highland die stick uberhaupt niet meer dus geen gewoon knopje meer. Kans dat het dus op de oudere 3-en gaat komen lijkt me 0.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Dit is gewoon het knopje voor de ruitenwisser. Geef die wat meer opties,

Heb jij op je smartphone ook nog knoppen voor als je het scherm eens niet wil gebruiken om een nummer te vormen?

Je hebt gekozen voor een wagen met zo weinig mogelijk knopjes, en nu ga je vragen om knopjes. Wacht, ik hoor al iemand de SEXY-buttons promoten voor uw probleem/ uitdaging.
 
Heb jij op je smartphone ook nog knoppen voor als je het scherm eens niet wil gebruiken om een nummer te vormen?

Je hebt gekozen voor een wagen met zo weinig mogelijk knopjes, en nu ga je vragen om knopjes. Wacht, ik hoor al iemand de SEXY-buttons promoten voor uw probleem/ uitdaging.

opties zat met die knoppen

1707305914069.png
 
  • Like
Reactions: Stan T. and Menabe
Heb jij op je smartphone ook nog knoppen voor als je het scherm eens niet wil gebruiken om een nummer te vormen?

Je hebt gekozen voor een wagen met zo weinig mogelijk knopjes, en nu ga je vragen om knopjes. Wacht, ik hoor al iemand de SEXY-buttons promoten voor uw problem/ uitdaging.
S3XY buttons is indeed a solution. You can place one behind each 'edge' of the steering wheel.

1yrsvvrl.png


I ordered two buttons. One. is behind the right 'edge' of the steering wheel and has the following options on it
single click - TACC
double click - AP
long press - very short horn

The other button is for the rear passenger (my daughter) to play/pause, skip song and adjust seat heating.
 
Inderdaad en zo zijn er een twintigtal of meer toepassingen voor die SEXY buttons. Begin ze maar te plakken...
Alleen,... je dashboard wordt dan wel heel erg SEXYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYY met al die knoppen.
I have two. One for the rear passenger and one behind my steering wheel which I can reach without lifting my hand off the steering wheel.
There are some other functions that I use the phone app to perform. Like unlatching the passenger door, heone-click all lights on and folding mirrors (all actions I rarely have to do, so the app is good enough).
 
Ik heb ze gekocht daar ik ze een functie kan toebedelen die Tesla NIET heeft, of heeft weggehaald:
-Regeneratie instellen(100-75-50-25%). Dit kan namelijk niet meer in de MY(was 50%). Voor mijzelf is dit niet zonodig, maar voor andere bestuurders(minder regelmatige) een uitkomst. Zeker daar mijn MYP krachtigere regeneratie heeft dan mijn M3P.
-Voorverwarmen van de batterij: heel fijn als je gebruik wil maken van een andere snellader dan die van Tesla.
-Een button aan mijn laadkabel, zodat, als ik ergens anders ga laden dan thuis, de laadpoort snel kan unlocken(Ik ben verwend thuis met een Wallcharger van Tesla)
Daarnaast heb je wat commander functie die in een menu in te stellen zijn:
-Autopilot automatisch weer aan na rijbaanwissel(heerlijk!)
-ruitenwissers uit bij default(inmiddels door tesla verholpen)
-achterlichten aan bij dagrijverlichting
-openen van laadport via li achterportier

Knoppen overal plaatsen is idd wat sneu als je het allemaal goed kunt bedienen via menu van Teslascherm. Maar daar hoef je ze dus niet voor te gebruiken