Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 10

This site may earn commission on affiliate links.
Ik vind de TACC al met al toch wel moeilijk te doorgronden. Ik heb namelijk regelmatig dat hij wel de door mij op dat moment gereden snelheid (van zeg 110 km/uur) pakt op 130 km snelwegen, maar ook regelmatig niet en dat hij dan wilt versnellen naar 130.

Een simpele oplossing zou kunnen zijn dat als je TACC instelt met je voet op het 'gaspedaal' dat dan de daadwerkelijk gereden snelheid op dat moment wordt overgenomen. En ik heb het vermoeden dat dat nu al af en toe ook zo gebeurt.

Een mogelijke workaround is om de off speed limet op -10km te zetten. Dan pakt de TACC volgens mij de snelheid die je dan rijdt.

Dit haalde ik van een ander forum:

"But one of the most helpful posts on there that can help alleviate the TACC’s shortcoming to not set the cruising speed to your current speed is to NOT release the accelerator pedal when you engage TACC until you adjust your speed to your desired limit. Meaning, if you’re driving at 60 mph but the maximum limit for that road is 75 mph, when you engage TACC, keep the accelerator pressed, use the right scroll wheel to bring the speed down to say, 60 mph, and then release the pedal.

If you release the pedal right after engaging TACC given that is how every other car works, this car will instantly accelerate to 75 mph from 60 mph and it is dangerous. Fanboys defend this bug as a feature but it is what it is. But there IS a workaround and this is it."
 
  • Informative
Reactions: Larss
Dat ligt er natuurlijk aan wat de oorzaak is? Is het misschien het gevolg van een geblokkeerde camera of sensor?

Als het met bakken naar beneden komt zijn de camera's blijkbaar dusdanig geblokkeerd dat de CC gewoon uitgaat, hoop toeters en bellen en weg zijn de icoontjes van CC en AP. Als het zicht weer beter is komen ze weer terug. Dat van de AP snap ik nog enigszins maar de CC niet meer beschikbaar dat begrijp ik dan weer niet zo goed. Heeft natuurlijks alles met TACC te maken maar het is gewoon debiel dat je dan je CC gewoon helemaal niet meer kan gebruiken.
 
  • Like
Reactions: MaSansky
Kun je leven met een simpel schuifje : auto / manual ? ;)
Auto is dan het gedrag zoals nu (snelheid volgens kaart, met marge, oppakken) en Manual betekent “snelheid van nu overnemen en vasthouden”. En dan verder natuurlijk wel afremmen bij langzamere voorliggers etc...

Als je in de Model 3 nu "manual" CC snelheid zou kunnen doen door de rechter stalk een klein stukje naar beneden te trekken en "auto" CC snelheid (kaartgegevens) bij volledig naar beneden trekken, dan heb je een geweldige functionaliteit in handen IMHO
 
  • Like
Reactions: DuurzameHenk
Als het met bakken naar beneden komt zijn de camera's blijkbaar dusdanig geblokkeerd dat de CC gewoon uitgaat, hoop toeters en bellen en weg zijn de icoontjes van CC en AP. Als het zicht weer beter is komen ze weer terug. Dat van de AP snap ik nog enigszins maar de CC niet meer beschikbaar dat begrijp ik dan weer niet zo goed. Heeft natuurlijks alles met TACC te maken maar het is gewoon debiel dat je dan je CC gewoon helemaal niet meer kan gebruiken.
Dit dus. Achterlijk dat een auto van 2019 basale functionaliteit uitzet omdat het hard regent. Wanneer heb je hulpsystemen het hardste nodig? Als de omstandigheden moeilijk worden. En wat doet de TM3 dan? Die geeft de pijp aan Maarten.
 
  • Like
Reactions: Dim70
"But one of the most helpful posts on there that can help alleviate the TACC’s shortcoming to not set the cruising speed to your current speed is to NOT release the accelerator pedal when you engage TACC until you adjust your speed to your desired limit. Meaning, if you’re driving at 60 mph but the maximum limit for that road is 75 mph, when you engage TACC, keep the accelerator pressed, use the right scroll wheel to bring the speed down to say, 60 mph, and then release the pedal.

Tja. Ik heb dat eerder gelezen en geprobeerd. Wellicht begrijp ik het niet goed maar iig is mij niet duidelijk hoe ik, gezeten in een auto die in 4 seconden van 0 naar 100 gaat, na het inschakelen van de TACC tegelijkertijd een gaspedaal moet blijven indrukken en met het duimwieltje de snelheid naar beneden moet krijgen (-30 km) terwijl die auto onderhand steeds sneller gaat. Als ik alleen het pedaal maar inhoud (ik laat mijn gaspedaal altijd pas los als de CC het overneemt) dan werkt dit niet. Wat mis ik?
 
Dit dus. Achterlijk dat een auto van 2019 basale functionaliteit uitzet omdat het hard regent. Wanneer heb je hulpsystemen het hardste nodig? Als de omstandigheden moeilijk worden. En wat doet de TM3 dan? Die geeft de pijp aan Maarten.

Het ligt iets genuanceerder bij mij.... De camera's lopen tegen beperkingen aan met slecht weer en/of vervuiling. (maar zien evengoed veelal meer dan mijn ogen in dezelfde omstandigheden) De radar kijkt daar dwars doorheen en kan zelfs in donker en/of mist objecten detecteren. De FSD functie NOA stopt er al snel mee maar bij mij blijft AP het relatief lang volhouden binnen dezelfde rijstrook.

Kan bij andere modellen anders zijn uiteraard en soms lijkt het zelfs van auto tot auto wat te verschillen :rolleyes:
 
Ik zou best met mijn AP1 MS85 2015
Een test modus willen, zodat ik Tesla aan meer data kan helpen om de mogelijkheden van AP1 maximaal te kunnen benutten.
Misschien de front camera voor een ander test model???

Dus Tesla laat het maar horen per privé bericht!;)
Ik heb vandaag contact met Elon gehad. Of je je morgen even wil melden voor een bespreking in Kaatsheuvel :)
 
  • Love
Reactions: HilnoIce
Het eerste kan ik met je eens zijn. De manier waarop daarmee in ons land wordt omgegaan is voor verbetering vatbaar. Veel verbetering.
Maar het tweede ben ik niet met je eens.

Mijn autopilot volgt helemaal de regels niet. Die slaat er een slag naar die er op de gemiddelde weg in de Randstad vaker naast zit dan dat 'ie klopt. Heeft geen weet van spitsstroken, spitstijden, verkeersaanbod, zondagsrijders, tijdelijke beperkingen door weer, ongevallen, files, gladheid, protesterende boeren, whatever. Dat ding mist echt veel te veel data om voor mij een zinnige snelheid te verzinnen.

En buiten dat, zolang ik de eindverantwoordelijke ben voor het wel en wee van mijn voertuig dient dat voertuig zich niet te bemoeien met zaken als mijn snelheid. Ik maak uit hoe hard er gereden wordt en hoe hard en wanneer er geremd wordt, want ik krijg ook de eventuele consequenties van die snelheid (boetes, ongelukken) voor mijn kiezen. Zo lang de fabrikant van mijn voertuig die verantwoordelijkheid niet volledig overneemt mag mijn auto me adviseren, maar niet dwingen.

Dus kom maar door met die gewone Cruise Control. Maak het een optie, TACC of CC, dan is iedereen tevreden. En ook ik heb daar best een paar honderd euro voor over.
Het eerste kan ik met je eens zijn. De manier waarop daarmee in ons land wordt omgegaan is voor verbetering vatbaar. Veel verbetering.
Maar het tweede ben ik niet met je eens.

Mijn autopilot volgt helemaal de regels niet. Die slaat er een slag naar die er op de gemiddelde weg in de Randstad vaker naast zit dan dat 'ie klopt. Heeft geen weet van spitsstroken, spitstijden, verkeersaanbod, zondagsrijders, tijdelijke beperkingen door weer, ongevallen, files, gladheid, protesterende boeren, whatever. Dat ding mist echt veel te veel data om voor mij een zinnige snelheid te verzinnen.

En buiten dat, zolang ik de eindverantwoordelijke ben voor het wel en wee van mijn voertuig dient dat voertuig zich niet te bemoeien met zaken als mijn snelheid. Ik maak uit hoe hard er gereden wordt en hoe hard en wanneer er geremd wordt, want ik krijg ook de eventuele consequenties van die snelheid (boetes, ongelukken) voor mijn kiezen. Zo lang de fabrikant van mijn voertuig die verantwoordelijkheid niet volledig overneemt mag mijn auto me adviseren, maar niet dwingen.

Dus kom maar door met die gewone Cruise Control. Maak het een optie, TACC of CC, dan is iedereen tevreden. En ook ik heb daar best een paar honderd euro voor over.
Daar heb je precies het pijnpunt van de NL chaos op de wegen. Vluchtstroken die omgebouwd zijn naar rijbanen. Doorgetrokken strepen en verdrijvingsvlakken waar iedereen overheen moet. Laat ze dit eerst oplossen en fatsoenlijke wegen aanleggen. Een doorgetrokken streep rij je niet op en daarmee klaar!
 
Tja. Ik heb dat eerder gelezen en geprobeerd. Wellicht begrijp ik het niet goed maar iig is mij niet duidelijk hoe ik, gezeten in een auto die in 4 seconden van 0 naar 100 gaat, na het inschakelen van de TACC tegelijkertijd een gaspedaal moet blijven indrukken en met het duimwieltje de snelheid naar beneden moet krijgen (-30 km) terwijl die auto onderhand steeds sneller gaat. Als ik alleen het pedaal maar inhoud (ik laat mijn gaspedaal altijd pas los als de CC het overneemt) dan werkt dit niet. Wat mis ik?
Tijdens het draaien aan het scrol wieltje accelereert de auto niet (de onze niet in ieder geval) overigens hoef ik dan ook niet m'n voet op het pedaal te houden.
Rechter hendel omlaag en direct aan het scrol wieltje draaien werkt bij ons goed, al blijft het behelpen op deze manier.
 
Whoow, als ik dit zo allemaal lees begin ik al te twijfelen of ik Tesla geen proces ga aandoen. Mij hebben ze wss geen "echte" Tesla verkocht. De hufters!!
Voor en na de update werkte en werkt immers alles zoals het hoort. AP werkt naar behoren, ben dan ook wel meestal enkel op het linker rijvak te vinden aan iets meer dan de.... max toegelaten snelheid. Verwarming: geen klachten, ruitenwissers: beter als voorheen, piepjes kraakjes afwerking: euhm gewoon goed, verbruik: tja M3P in combinatie met een lichtjes overdreven zware re voet, gaan we ook niet moeilijk over doen. Zelfs de navigatie brengt me waar ik moet zijn, rekeninghoudend met de drukte en files!! De koplampen geven licht. Nee, ik kan niets vinden. Of jawel. Tochwel. Zeker! Die verdomde glimlach die zolang op mijn gezicht blijft plakken nadat ik die porsche er had uitgereden. Vervelend, zéér vervelend.
Nee, morgen ga ik klacht neerleggen! Ik wil, nee ik eis, een "echte" Tesla!!
 
Nee want hij is Traffic Aware. Dat betekent mijns inziens ook dat ie niet 30 gaat rijden op de snelweg omdat jij dat een half uur geleden toevallig zo hebt ingesteld.
Ja je kunt alles recht proberen te praten, maar er is geen enkele reden om op een 120 weg die vrijwel leeg is meerde malen naar een maximale snelheid van 85 terug te gaan.
Voor mij is TACC dus onbetrouwbaar en onbruikbaar en heb ik dus voorkeur voor een normale cruisecontrol.
 
Tijdens het draaien aan het scrol wieltje accelereert de auto niet (de onze niet in ieder geval) overigens hoef ik dan ook niet m'n voet op het pedaal te houden.
Rechter hendel omlaag en direct aan het scrol wieltje draaien werkt bij ons goed, al blijft het behelpen op deze manier.

Alleen als ik bij de Model 3 voet op pedaal hou en aan het scroll wiel draai wordt er niet geaccelereerd. Dat is fijn.

Wat een aantal mensen vaak niet weet is dat als je snel aan het wieltje draait, je stappen van 5km krijgt. Scheelt een hoop, maar blijft allemaal wel echt een gedoe als je nu al standaard 100 wilt rijden op de snelweg. Blijft bizar dat je de auto niet direct op de huidige snelheid kunt vastzetten.