Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2020.28.x

This site may earn commission on affiliate links.
Dat de S opeens hard remt is toch al geruime tijd middels een software update opgelost? Althans wel bij mij.
Nee hoor, dat rare gedrag zit er nog steeds in. En dan leidt helaas af en toe tot gevaarlijke situaties. Invoegend verkeer moet zelf zorgen dat ze een geschikte plek vinden om in te voegen. Onze auto’s moeten niet vol op de rem gaan om ze voor te laten.
 
Mijn ervaring is eerder dat dit gebeurd als een auto net op de invoegstrook rijd en mijn S er praktisch naast tijd en ik veel sneller rijd en autopilot opeens hard remt. Dat vind ik niet 'netjes' maar totaal onverwacht voor enige auto/vrachtwagen achter mij.

Dat zou idd niet netjes zijn, maar dat is bij mij (en bij @Maurice1) niet het geval... Andere ervaringen dus...
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Gisteren 600 km gereden en toch enkele problemen opgemerkt met 2020.28.5.
- bij invoegen van een andere auto van rechts op de snelweg trapt de tesla op de rem. Hij denkt blijkbaar dat de invoeger voor moet invoegen ipv achter. Niet fijn met 120 km/uur naar 80.
- bij proberen instellen van abetterrouteplanner via de webbrowser tijdens het rijden loopt het hele systeem vast. Niets reageert meer op de displays, ook de snelheid blijft in beeld hangen. Ik kan wel sturen en wel remmen of gas geven. Maar de beelden op beide schermen zijn zijn bevroren.
Uiteindelijk maar een parkeerplaats opgezocht en de auto gereset. Echt dood eng.
Dat resetten kun je gewoon doen tijdens het rijden. De reset is alleen van toepassing op de niet-essentiële besturingsonderdelen.
 
Ik heb bij bovenstaande tekst een gemengd gevoel, en wil eigenlijk een disagree geven.

De bovenstaande tekst is een onderbouwing die ik, indien klopt, alleen maar kan onderstrepen voor binnen de bebouwde kom. De nuancering moet er nog wel overheen want termen als "Verschrikkelijk slecht", zijn bij mij eigenlijk dooddoeners om uberhaubt de rest van de tekst serieus te nemen.

Ok, laat ik mijn "verschrikkelijk slecht" onderbouwen.

Op meer dan 80% passerende kruispunten met stoplichten is er altijd wel iets wat niet klopt. Positie, niet aangeven van rood, orange, groen, stoplicht positie in de 3D wereld, stoplicht richting (links, rechts, rechtdoor), voetgangers/fiets stoplicht dat opeens op de rijbaan wordt geprojecteerd.

Tijdens de spits is AP/NOA praktisch niet in staat zelfstandig in te voegen met een door mij geinitieerde lane change assist. Laat ik het naar beneden zeer gunstig afronden voor AP. Maar max 40% van deze werkt het goed.

Zoals aangegeven is het op de snelweg ook flink mis. Knipperlicht disco bij invoegen, spitsstroken, matrixborden, invoegend verkeer. Sorry, maar dat is totaal ongeschikt voor NOA without confirmation en al he-le-maal niet om de 15 seconden nag te verhogen indien de EU dit zou toestaan.

Dat vind ik dus totaal onbruikbaar en dus geen RDW goedkeuring waardig.

Daarnaast heeft de EU wel degelijke goed werkende zaken uit de AP laten slopen Zeker bij de AP1 versie. Ik ben hier nog steeds teleurgesteld in.

Zoals, lane change assist buiten de snelweg? De 15 seconden nag? Dat zijn EU regels, heeft niets met Tesla te maken. Ik mis dit ook op mijn toen HW2.5 en nu HW3. Ik ben het met je eens dat deze features beter waren en onnodig door de EU zijn generfed. Volgens mij heeft AP1 nog steeds verkeersbord detectie.

Ben ik een Tesla hater hierdoor? Verre van, ik ben echt wel een Tesla fanboy maar ben wel een realist.

Ik heb een tijd terug in een ander draadje wel eens gezegd. Het is ONMOGELIJK dat AP/NOA de ring van Rotterdam buiten de spits links dan wel rechtsom aflegt zonder LCA aborts, zonder vreemde reductie van snelheid, zonder AP gepiep in bochten, zonder knipperlicht disco, etc.

Zat mensen die zeggen nou jouw Tesla heeft dan een probleem. Nope, met een Model 3 idem dito.

Ik heb bij bovenstaande tekst een gemengd gevoel, en wil eigenlijk een disagree geven.

Ik voel die disagree niet hoor maar ben blij dat je je mening zo deelt zodat ik meer info kan geven.[/QUOTE]
 
Ik heb bij bovenstaande tekst een gemengd gevoel, en wil eigenlijk een disagree geven.
Daarnaast heeft de EU wel degelijke goed werkende zaken uit de AP laten slopen .

Zeker weten. Zie onderstaande links met onderbouwing.

How UN/ECE r79 castrates Tesla Autopilot
Tesla Autopilot Europe restrictions explained: How regulations are hindering a Full Self-Driving future

Ik ben op zoek geweest naar het besluitvormingsproces rond deze regels en hoe de samenstelling is van de ambtelijke en bestuurlijke commissies die de besluitvorming voorbereiden. Het zou me niet verbazen als de Europese autoindustrie stevig vertegenwoordigt is in deze clubs. Degene die dit onzin vindt mag mij het namenlijstje mailen..... :)
 
klopt, is er ook niet.

beide methoden zijn een reguliere reset inderdaad.

een harde reset zou pas zijn als je de 12V accu polen los maakt, de entertainment en user systemen werken allemaal op 12V, dan spreek je pas over een harde reset. (source; tesla senior engineer)

Zoiets al dit, nou ja.. gaat wel iets verder dan alleen de accupolen losmaken. Zie de pdf voor het hele verhaal..

upload_2020-7-30_20-34-36.png
 

Attachments

  • Tesla Model 3 Hard Reset _ Mountain Pass Performance.pdf
    5.8 MB · Views: 64
  • Helpful
Reactions: nico180
Ok, laat ik mijn "verschrikkelijk slecht" onderbouwen.

Op meer dan 80% passerende kruispunten met stoplichten is er altijd wel iets wat niet klopt. Positie, niet aangeven van rood, orange, groen, stoplicht positie in de 3D wereld, stoplicht richting (links, rechts, rechtdoor), voetgangers/fiets stoplicht dat opeens op de rijbaan wordt geprojecteerd.

Tijdens de spits is AP/NOA praktisch niet in staat zelfstandig in te voegen met een door mij geinitieerde lane change assist. Laat ik het naar beneden zeer gunstig afronden voor AP. Maar max 40% van deze werkt het goed.

Zoals aangegeven is het op de snelweg ook flink mis. Knipperlicht disco bij invoegen, spitsstroken, matrixborden, invoegend verkeer. Sorry, maar dat is totaal ongeschikt voor NOA without confirmation en al he-le-maal niet om de 15 seconden nag te verhogen indien de EU dit zou toestaan.

Dat vind ik dus totaal onbruikbaar en dus geen RDW goedkeuring waardig.



Zoals, lane change assist buiten de snelweg? De 15 seconden nag? Dat zijn EU regels, heeft niets met Tesla te maken. Ik mis dit ook op mijn toen HW2.5 en nu HW3. Ik ben het met je eens dat deze features beter waren en onnodig door de EU zijn generfed. Volgens mij heeft AP1 nog steeds verkeersbord detectie.

Ben ik een Tesla hater hierdoor? Verre van, ik ben echt wel een Tesla fanboy maar ben wel een realist.

Ik heb een tijd terug in een ander draadje wel eens gezegd. Het is ONMOGELIJK dat AP/NOA de ring van Rotterdam buiten de spits links dan wel rechtsom aflegt zonder LCA aborts, zonder vreemde reductie van snelheid, zonder AP gepiep in bochten, zonder knipperlicht disco, etc.

Zat mensen die zeggen nou jouw Tesla heeft dan een probleem. Nope, met een Model 3 idem dito.



Ik voel die disagree niet hoor maar ben blij dat je je mening zo deelt zodat ik meer info kan geven.
[/QUOTE]

Musk zegt zelf dat wat er goed werkt ... vooral in USA en erger nog, California USA goed werkt omdat daar de ontwikkelaars zelf rijden. In China en Europa werkt alles minder goed. Hopelijk later beter.
Bedenk daarbij dat zelfs in California ongeveer niemand automatisch baan wisselen activeert of smartsummon gebruikt. Dus mogen we onze handen dichtknijpen dat er toch zoveel leuks wel werkt op onze wegen. Ik geniet ervan.

FYI robotaxi’s zullen de eerste jaren alleen goed rijden tussen het huis van Musk en de Tesla fabriek. Maar het is een begin.
Neem Musk met een korrel zout en geniet van je Tesla.
 
Nee hoor, dat rare gedrag zit er nog steeds in. En dan leidt helaas af en toe tot gevaarlijke situaties. Invoegend verkeer moet zelf zorgen dat ze een geschikte plek vinden om in te voegen. Onze auto’s moeten niet vol op de rem gaan om ze voor te laten.

€240 boete als je auto's niet voldoende ruimte geeft bij invoegen. Echter, hoe we het geleerd hebben is of naar links gaan, of al 200 meter vantevoren snelheid verminderen omdat je een treintje aan ziet komen. Remmen is voor mensen die totaal niet op hebben gelet, en exact dat is wat een Tesla doet.

Dus dat de invoegers er zelf voor moeten zorgen absoluut niet, maar zoals Tesla het oplost ook absoluut niet. Eenvoudigste oplossing: vermijd de rechterstrook zoveel je kan.
 
Vandaag 850 km op 28.6 gereden. NOA werkt echt goed, maar 3 phantoms gehad en ik vind vooral het inhalen enorm verbeterd. In de vorige versie was er altijd een soort terugslag na een baanwissel (abrupt weer het midden van de baan opzoeken?) en dat is helemaal weg. Het is nu echt vloeiend.
 
€240 boete als je auto's niet voldoende ruimte geeft bij invoegen. Echter, hoe we het geleerd hebben is of naar links gaan, of al 200 meter vantevoren snelheid verminderen omdat je een treintje aan ziet komen. Remmen is voor mensen die totaal niet op hebben gelet, en exact dat is wat een Tesla doet.

Dus dat de invoegers er zelf voor moeten zorgen absoluut niet, maar zoals Tesla het oplost ook absoluut niet. Eenvoudigste oplossing: vermijd de rechterstrook zoveel je kan.

Eenvoudigste oplossing misschien maar op de linker baan hangen is ook geen gewenste rijgedrag waar je ook voor beboet kan worden. Moeilijker maar beter, dat de auto leert anticiperen om dat soort situaties... Hopelijk in de nieuwe versie van de software hebben ze verbeteringen ervoor al... (wishful thinking).
 
€240 boete als je auto's niet voldoende ruimte geeft bij invoegen. Echter, hoe we het geleerd hebben is of naar links gaan, of al 200 meter vantevoren snelheid verminderen omdat je een treintje aan ziet komen. Remmen is voor mensen die totaal niet op hebben gelet, en exact dat is wat een Tesla doet.

Dus dat de invoegers er zelf voor moeten zorgen absoluut niet, maar zoals Tesla het oplost ook absoluut niet. Eenvoudigste oplossing: vermijd de rechterstrook zoveel je kan.

sorry, maar dit klopt echt niet hoor. Een invoeger moet zelf een plekje zoeken. Een gat wat er is dichtrijden is natuurlijk niet de bedoeling maar er is geen verplichting om naar de linkerbaan te gaan als rijder op de doorgaande weg, aangezien invoegen gelijk staat aan van rijbaan wisselen wat een bijzondere verrichting is. Dit houd dus in dat je alles wat op de hoofdrijbaan rijd voor moet laten gaan. Zie ook Invoegen, hoe zat dat ook al weer? | ANWB
 
  • Informative
Reactions: Cely
sorry, maar dit klopt echt niet hoor. Een invoeger moet zelf een plekje zoeken. Een gat wat er is dichtrijden is natuurlijk niet de bedoeling maar er is geen verplichting om naar de linkerbaan te gaan als rijder op de doorgaande weg, aangezien invoegen gelijk staat aan van rijbaan wisselen wat een bijzondere verrichting is. Dit houd dus in dat je alles wat op de hoofdrijbaan rijd voor moet laten gaan. Zie ook Invoegen, hoe zat dat ook al weer? | ANWB
Excuses, ik zat helemaal fout inderdaad. Mijn rijinstructeur heeft het er bij mij ingeramd, maar blijkt gewoon een gewenst gedragsregel te zijn.
 
  • Like
Reactions: adjego