Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2023.44.*

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb de update enkele weken uitgesteld omdat ik met enige regelmaat een rood stuur kreeg in de oude versie. Dat was sinds de interieur camera meekeek. Je handen aan het stuur is niet voldoende. Je moet echt tegendruk houden. Dat is onplezierig. Regelmatig rood stuur zonder acoustisch alarmsignaal.

Toch maar de sprong gewaagd. Het moet toch een keer. Eigenlijk is de nieuwe software een vooruitgang. Tot nu altijd een acoustisch alarmsignaal, signaal is luider en je krijgt uitleg waarom je het signaal krijgt (let op de weg). Soms even 2 handen van het stuur om een dop van mijn dopper te draaien. Dan krijg je gelijk een signaal. Prima, een kleine nag en je kan even drinken.

Sinds de update geen rood stuur meer gehad.
 
Dat hadden we inmiddels door inderdaad.
Maar met de vervolgupdates (.9) is er volgens mij nog een en ander veranderd.
Maar ik denk dat de stuurnags frequenter komen als je ook een cameranag gehad hebt. En misschien moet je ook wel harder aan het stuur trekken dan.
Nah, ik heb ook de .9 en merk geen verschil. Gewoon nog altijd even normaal leunen aan het stuur.
 
Ze te lezen raak ik AP binnenkort voorgoed kwijt:

IMG_0268.jpeg
 
Als je én de waarschuwing én het blauwe scherm én het alarm gemist hebt, dan ben
je echt wel heel erg niet aan het opletten en is een strafbank misschien wel op zijn plaats.

Blauw scherm? Heb ik nog nooit gehad.
Ik krijg enkel zo een witte gloed die pinkt over het dashboard. Een blauw scherm nog nooit gezien.

Het geluidsignaal gaat soms af als waarschuwing, maar vaak ook enkel het alarm wanneer het al te laat is.

Zoals ik al had aangehaald, in mijn vorige Model S waren de waarschuwingen veel nadrukkelijker aanwezig. Nu krijg ik vaak pas een geluidsignaal wanneer het al te laat is.
 
Blauw scherm? Heb ik nog nooit gehad.

Is dat niet gewoon het donkere (avond) thema?

Ik heb zelf de interieurcamera afgeplakt... 0 meldingen meer

Ik heb er al heel lang geleden een schuifje op geplakt, gewoon uit principe, maar die staat eigenlijk altijd open. Ik heb het idee dat als ik hem dicht doe, er veel vaker aan het stuur gewiebeld moet worden dan als die kan zien dat ik op de weg kijk.

Misschien dat het handig is als je stiekem toch met je telefoon wil spelen?

Ik hoop dan alleen dat je van de weg gehaald wordt voordat je achterop een file kleunt, zoals al die andere idioten die dachten dat ze uit hun ooghoek genoeg kunnen waarnemen, maar niet realiseren dat dát deel van het gezichtsveld alleen gevoelig is voor snelle of grote bewegingen. Een stilstaande auto is dat pas als het te laat is. Maar ik dwaal af...
 
4/5 sinds gisteren. Ik was op het moment dat ik het rode stuur kreeg juist heel actief aan het rijden aangezien ik net het besluit had genomen om van baan te gaan wisselen en volgens mij zelfs de richtingaanwijzer al had uitstaan. Maar actief rijden (als in goed opletten en met niets anders bezig zijn -neuspeuteren, je baas in gedachten wel tegenspreken) is wat anders dan de auto laten weten dat je actief aan het rijden bent, en juist omdat ik meer op het verkeer aan het letten ben acteer ik later op de schermindicaties denk ik. Met de genoemde gevolgen van dien. Ik hoorde iemand anders dit ook zeggen, en ik sluit me bij die theorie aan. Mensen zonder strikes zijn dus juist het gevaar op de weg want die zijn alleen bezig met het spelen van het spelletje ‘geen strikes’ krijgen.. 😉
 
  • Like
Reactions: PriOkkie
Touché. Maar ik denk dat ik ook wel goed oplet hoor. En dat is meer dan weigeren om met mijn telefoon te spelen.

Ik heb ook in drukkere situaties wel eens nog net op tijd gezien dat het snelknipperende blauw al was begonnen, maar meestal pak ik in dat soort situaties al zelf helemaal de controle over. Ik regel dan liever zelf mijn snelheid dan het aan TACC over te laten en dat sturen komt er vanzelf bij. Maar goed, ik rij ook pas 8 maanden Tesla. Misschien slijt dat vanzelf.

Maar... ik durf het niet uit te proberen omdat ik graag op 0/5 blijf:

Voorheen was het:

1 - Tekst in beeld "Apply light force to wheel"
2 - Langzaam blauw knipperen
3 - Snel blauw knipperen
4 - Rode handjes met een geluidsignaal
5 - Grote rode stuur. Alarmlichten aan. Auto komt gecontroleerd tot stilstand binnen de strook.

Stap 4, de rode handjes, is toch wel het moment waarop je echt wel weet dat je weer even zelf moet sturen. Stap 5 kreeg ik alleen als ik wou uitproberen wat de auto doet als je in diepe slaap gevallen zou zijn.

Voorheen was het zo dat je pas bij de derde keer dat je stap 4 bereikt, je meteen door gaat naar stap 5. Je kan dan de rest van de rit geen Autopilot meer gebruiken, alleen nog TaCC. Even stoppen en weer starten en je kan weer verder.

Ik meen te begrijpen dat die situatie een "strike" is, waarvan je er 5 mag hebben voordat je een week op het strafbankje moet.

Wat jij nu zegt, is dat stap 4 helemaal niet meer bestaat en dat je direct al een 'strike' te pakken hebt bij de eerste keer dat je vergeet te reageren op de blauwe knippers. Is dat zo?

Ik durf het zelf niet uit te proberen, maar jij hebt er al vier te pakken. Had ik het mis?
 
On-topic..

Haha.. Ik ben niet de enige die er zo over denkt dus.

Oh, van mij mogen ze het ook helemaal terug draaien hoor. Irritante gejengel iedere keer. Moet telkens mijn podcast een stukje terugspoelen omdat er weer eens halve of hele zinnen ten onder gingen in overbodig gebliep.

Maar ik verbaas me er over dat mensen zoveel strikes bij elkaar weten te schrapen. Daarom twijfel ik een beetje of het wel klopt dat je 3 keer 'rode handjes' moet scoren voor 1 strike. Zie bericht #808 hierboven waarop ik nog geen antwoord kreeg.
 
meestal pak ik in dat soort situaties al zelf helemaal de controle over. Ik regel dan liever zelf mijn snelheid dan het aan TACC over te laten en dat sturen komt er vanzelf bij.
Mijn conclusie is dat ik dit ook weer vaker moet doen: TACC heeft ook vaak geen toegevoegde waarde in druk verkeer inderdaad, tenzij je met 75km/u achter een vrachtwagen eindigen niet erg vind.
Ik meen te begrijpen dat die situatie een "strike" is, waarvan je er 5 mag hebben voordat je een week op het strafbankje moet.
Correct.
Wat jij nu zegt, is dat stap 4 helemaal niet meer bestaat en dat je direct al een 'strike' te pakken hebt bij de eerste keer dat je vergeet te reageren op de blauwe knippers. Is dat zo?
Geen idee. Ik heb nooit een goed beeld gehad bij de volgorde van waarschuwingen en consequenties; ik let namelijk op de weg en ben niet bezig de UI van Tesla te ontleden zeg ik dan. Ik maak jou geen verwijt hè voor de goede orde 😊 Weet ook niet of Tesla die volgorde ergens beschrijft.
Ik durf het zelf niet uit te proberen, maar jij hebt er al vier te pakken. Had ik het mis?
Nee, dat heb je niet mis. Vroeger -laat ik eerlijk zijn- wilde ik nog wel eens TACC misbruiken en een telefoon in mijn handen hebben en gebruiken. De strikes destijds waren simpelweg mijn eigen schuld, en terecht want dat was en is natuurlijk onwenselijk gedrag. Sinds de update doe ik dat niet meer en let ik goed op de weg, waarbij ik dus vooral naar voren kijk. Ik denk echter dat ik daarom ook / juist minder het scherm in de gaten houd met mijn perifere blik, omdat ik actiever aan het ‘meerijden’ ben dan voorheen. Dat gezegd hebbende, ik hou mijn handen nog steeds niet altijd aan het stuur en zeer waarschijnlijk gaat het daar mis. Ik reageer op waarschuwingen in plaats van ze te voorkomen door continue het stuur vast te houden met een zekere mate van kracht zodat de auto dit registreert. Zal dat eens gaan doen en kijken wat dat oplevert.
 
Nah, ik heb ook de .9 en merk geen verschil. Gewoon nog altijd even normaal leunen aan het stuur.
Misschien had je niet eerst een waarschuwing van de interieurcamera.
Na de kerstupdate merkte ik zo goed als geen verschil met ervoor. Ik kreeg maar zelden een waarschuwing van de interieurcamera. Na .9 krijg ik contrant waarschuwingen.
Ik vermoed soms dat er een soort van machinelearning actief is die op vicieuze wijze zichzelf versterkt. Als je een warning krijgt, wordt het systeem gevoeliger, waardoor je nog meer warnings krijgt, waardoor het systeem nog gevoeliger wordt…
 
Blauw scherm? Heb ik nog nooit gehad.
Ik krijg enkel zo een witte gloed die pinkt over het dashboard. Een blauw scherm nog nooit gezien.
Blauw scherm is MY (en M3 wellicht). Wit scherm is MX en MS.
Het witte scherm valt inderdaad minder op.
Is ook mijn argument om aan te tonen dat het ontbreken van een 2e scherm totaal geen issue is. Ik zie de blauwe rand op de MY beter dan het witte scherm voor mijn neus destijds op mijn MS.
 
  • Like
Reactions: Tazmanian
Yep, op mijn laatste lange trip is ze twee maal van SuC gewijzigd owv drukte.

Dan komt er bij mij opt scherm “rerouting to less busy supercharger”
Ik werd laatst in NL, 45 minuten voordat ik de Suc bereikte, zonder dat ik het doorhad van de snelweg af gestuurd naar een andere Suc.
Dat was best irritant. Voornamelijk omdat de batterij daardoor niet goed voorverwarmd was en tevens nog een SoC van 23% had ipv 6% bij aankomst geplande Suc.
Ik vermoed dat of de reden van de rerouting was dat de SoC bij aankomst onder de 6% kwam, of een wat wellicht ook kan, een file onderweg naar de geplande Suc maar kreeg geen melding van het wijzigen van m’n route.

Iemand ook deze ervaring? Ik snap er niks van. Ik had liever een melding gehad dat ik bijvoorbeeld onder de 110 had moeten blijven rijden om de Suc te halen. M’n verwachtte SoC bij aankomst Suc is nooit lager dan 6% geweest.
 
Ik werd laatst in NL, 45 minuten voordat ik de Suc bereikte, zonder dat ik het doorhad van de snelweg af gestuurd naar een andere Suc.
Dat was best irritant. Voornamelijk omdat de batterij daardoor niet goed voorverwarmd was en tevens nog een SoC van 23% had ipv 6% bij aankomst geplande Suc.
Ik vermoed dat of de reden van de rerouting was dat de SoC bij aankomst onder de 6% kwam, of een wat wellicht ook kan, een file onderweg naar de geplande Suc maar kreeg geen melding van het wijzigen van m’n route.

Iemand ook deze ervaring? Ik snap er niks van. Ik had liever een melding gehad dat ik bijvoorbeeld onder de 110 had moeten blijven rijden om de Suc te halen. M’n verwachtte SoC bij aankomst Suc is nooit lager dan 6% geweest.
Kan ook liggen aan de bezettingsgraad bij de eerst geplande SuC.
 
Ik werd laatst in NL, 45 minuten voordat ik de Suc bereikte, zonder dat ik het doorhad van de snelweg af gestuurd naar een andere Suc.
Dat was best irritant. Voornamelijk omdat de batterij daardoor niet goed voorverwarmd was en tevens nog een SoC van 23% had ipv 6% bij aankomst geplande Suc.
Ik vermoed dat of de reden van de rerouting was dat de SoC bij aankomst onder de 6% kwam, of een wat wellicht ook kan, een file onderweg naar de geplande Suc maar kreeg geen melding van het wijzigen van m’n route.

Iemand ook deze ervaring? Ik snap er niks van. Ik had liever een melding gehad dat ik bijvoorbeeld onder de 110 had moeten blijven rijden om de Suc te halen. M’n verwachtte SoC bij aankomst Suc is nooit lager dan 6% geweest.
Ik heb in mijn Ioniq-tijd wel eens bij een SuC in frankrijk gestaan die helemaal stuk was. Alle 24 lampjes uit. Er stond geen Tesla, maar wel ik met mijn Ioniq en even later nog een beteuterd kijkende familie in een ID.3. Maar geen Tesla-rijders dus. Die wisten namelijk allang dat deze SuC stuk was.

Je kan de volgende keer even op de kaart de originele aan klikken en kijken of daar iets mee aan de hand was. Vol, stuk, het kan allemaal.
 
  • Like
Reactions: wooter