Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2020.36.x

This site may earn commission on affiliate links.
Verkeersborden:
- gaat per definitie altijd fout, alleen in een perfecte wereld werkt het

Altijd een situatie dat er geen bord staat. Ik rij dagelijks een stuk waar minimaal 2x het bord er niet is.
- 80kmh, stoplichtzone van 50kmh (het bord ziet die netjes) en na het stoplicht geen bord (alleen berm bordjes na paar honderd meter), de hele weg stug 50kmh vastouden terwijl het gewoon 80kmh is..........
- Van 60kmh weg (N-weg), naar 50kmh (zelfde N-weg), geen bord, dus stug 60kmh aanhouden (alleen berm bordjes)
- Nu ziet die de bermbordjes (nog) niet
- Maar in landen waar ze niet zo netjes zijn met borden zal het wel helemaal niet werken

Overrulen moet kunnen of gewoon weer de map data ernaast gebruiken. Alleen borden gaat nooit werken. Nu rijdt de HW 2.5 model 3 beter op AP dan de HW 3.
 
Daar gaat het niet om. Alleen borden gaat niet werken. Wij nemen ook bv. binnen en buiten de bebouwde kom mee in onze eigen beslissing (staat zelfs ergens in de wet).
Vindt beta prima, uitgangspunt is te gelimiteerd. En met je eens, dat gaan ze vast oplossen tot een acceptable niveau.

Deep rain..... de hw3 tesla's bij ons: prima echter de HW2.5 nog steeds niet goed (blijf op het knopje drukken).

p.s. hoe zet je het dan uit ?
 
Oh dan zijn we het denk ik eens, maar voor zover ik weet ook met Tesla ;) afaik is gewoon de bedoeling, logisch ook, om kaartinfo leidend te houden en alleen daarvan af te wijken bij duidelijke goed herkende borden, zodat je alsnog recente wijzigingen en tijdelijke situaties goed oppikt.

Op HW2.5 heb ik sinds de jaarwisseling helemaal niks te klagen gehad over Deep Rain eigenlijk, deed het perfect?

Voor het uitzetten van de borden zit in Autopilot menu het gecombineerde schuifje van "Verkeerslichten en borden herkenning (beta)" oid. Je kunt die 2 experimentele features alleen tezamen aan en uit zetten momenteel.
 
Vandaag twee nieuwe dingen opgevallen. Een positief punt en een meer negatief punt in 2020.36:

positief: ik heb een paar dagen de indruk dat het volume van de muziek in de auto nu een heel klein beetje meer afhangt van de snelheid waarmee je rijdt. Ik kreeg sterk de indruk dat als ik stilstond het volume wat naar beneden ging en als ik stevig doorreed de muziek weer wat harder werd. Het is heel minimaal en bijna niet te merken, dus misschien vergis ik me.

negatief: ik reed vandaag flink rond in Almere en daar hebben ze de gewoonte om een paar honderd meter voor een stoplicht waarschuwingslichten te plaatsen met gele knipperlichten. Het gevolg is dat de EAP dit als een verkeerslicht interpreteert dat op oranje springt met als gevolg bij iedere knipper flink remmen. EN dan is het wel vervelend dat je automatische stoplichtherkenning niet tijdens het rijden uit kunt zetten.
 
Joh ik ben het direct met je eens dat autorijden niet zelden ook een groot beroep doet op het improvisatievermogen van de mens, dan wel zijn vermogen om een lompe irritant klootzak te zijn als de situatie het vraagt.

Maar je negeert dit plaatje:

gif


En dat is normaal, de meeste mensen negeren dit. Die denken dat de 'intelligentie' van computers zo zit:

Intelligence.jpg

Behalve dat dit plaatje een stuk realistischer is:

Intelligence2-1024x836.png


Voor complete context van deze plaatjes: The Artificial Intelligence Revolution: Part 1 - Wait But Why

(ik zit overigens ook in het kamp dat we nog 40+ jaar verwijderd zijn van AGI, maar dat neemt niet weg dat technologie in 2020 enorm eng ****ing snel gaat. AGI is gewoon een heel specifieke heel moeilijke uitdaging, terwijl autonoom rijden gewoon ANI is wat we al kennen en kunnen)
Zitten we toch dicht bij elkaar. Ik denk ook dat AGI nog heel heel ver weg is. Ik denk echter ook dat FSD die AGI nodig heeft. En dat Tesla slechts op weg is naar spectaculair goede driver assistance. We zullen zien.
 
Vandaag twee nieuwe dingen opgevallen. Een positief punt en een meer negatief punt in 2020.36:

positief: ik heb een paar dagen de indruk dat het volume van de muziek in de auto nu een heel klein beetje meer afhangt van de snelheid waarmee je rijdt. Ik kreeg sterk de indruk dat als ik stilstond het volume wat naar beneden ging en als ik stevig doorreed de muziek weer wat harder werd. Het is heel minimaal en bijna niet te merken, dus misschien vergis ik me.

negatief: ik reed vandaag flink rond in Almere en daar hebben ze de gewoonte om een paar honderd meter voor een stoplicht waarschuwingslichten te plaatsen met gele knipperlichten. Het gevolg is dat de EAP dit als een verkeerslicht interpreteert dat op oranje springt met als gevolg bij iedere knipper flink remmen. EN dan is het wel vervelend dat je automatische stoplichtherkenning niet tijdens het rijden uit kunt zetten.
Ja ik kom ook wel heel veel rem acties door verkeerd herkende lichten tegen. Ook rem acties door ineens een verzonnen 30 km bord op een 100 km weg.
Toch geniet ik van de stoplichten waar het wel goed gaat.
 
Het geschok bij zo'n knipperend VWS (voorwaarschuwingslicht) is inderdaad niet ideaal, als is de herkenning wel een stuk beter geworden in de laatste versies. Overigens kan je hem altijd makkelijk van EAP afhalen bij zo'n punt om hem daarna weer aan te zetten.
 
positief: ik heb een paar dagen de indruk dat het volume van de muziek in de auto nu een heel klein beetje meer afhangt van de snelheid waarmee je rijdt. Ik kreeg sterk de indruk dat als ik stilstond het volume wat naar beneden ging en als ik stevig doorreed de muziek weer wat harder werd. Het is heel minimaal en bijna niet te merken, dus misschien vergis ik me.

Dat merkte ik ook op in een M3 loaner die ik mee kreeg.
Op mijn MS nog niet opgemerkt.
 
Vandaag twee nieuwe dingen opgevallen. Een positief punt en een meer negatief punt in 2020.36:

positief: ik heb een paar dagen de indruk dat het volume van de muziek in de auto nu een heel klein beetje meer afhangt van de snelheid waarmee je rijdt. Ik kreeg sterk de indruk dat als ik stilstond het volume wat naar beneden ging en als ik stevig doorreed de muziek weer wat harder werd. Het is heel minimaal en bijna niet te merken, dus misschien vergis ik me.

negatief: ik reed vandaag flink rond in Almere en daar hebben ze de gewoonte om een paar honderd meter voor een stoplicht waarschuwingslichten te plaatsen met gele knipperlichten. Het gevolg is dat de EAP dit als een verkeerslicht interpreteert dat op oranje springt met als gevolg bij iedere knipper flink remmen. EN dan is het wel vervelend dat je automatische stoplichtherkenning niet tijdens het rijden uit kunt zetten.
Deze ervaring met verkeerslichtherkenning had ik gisteren met groene pijlen op matrixborden op de A1. Voortdurend melding verkeerslichten. Ik denk dat Tesla dit toch met een combinatie van kaartdata moet gaan oplossen. Ook de einde snelheidsbeperking na een kruispunt wat soms wel soms niet door een bord wordt aangegeven zorgt voor problemen.
 
  • Like
Reactions: Woek
Deze ervaring met verkeerslichtherkenning had ik gisteren met groene pijlen op matrixborden op de A1. Voortdurend melding verkeerslichten. Ik denk dat Tesla dit toch met een combinatie van kaartdata moet gaan oplossen. Ook de einde snelheidsbeperking na een kruispunt wat soms wel soms niet door een bord wordt aangegeven zorgt voor problemen.
Dit had ik dit weekend met een afgekruiste spitsstrook. Bij elk portaal trapte de auto op de rem omdat er een rood stoplicht gedetecteerd werd.
 
  • Like
Reactions: Woek
Hoe moet dit geïnterpreteerd worden?
Een computer zou hier geen problemen mee hebben:
  • einde zone 50, dus terug naar standaard snelheid van 70
  • begin bebouwde kom, dus begin van snelheidslimiet 50
In je software moet je net redeneren zoals de wegcode: er is overal een standaard snelheidslimiet op basis van de inrichting van de weg. Enkel door borden worden afwijkingen gegenereerd op de snelheidslimiet.
 
Een computer zou hier geen problemen mee hebben:
  • einde zone 50, dus terug naar standaard snelheid van 70
  • begin bebouwde kom, dus begin van snelheidslimiet 50
In je software moet je net redeneren zoals de wegcode: er is overal een standaard snelheidslimiet op basis van de inrichting van de weg. Enkel door borden worden afwijkingen gegenereerd op de snelheidslimiet.

Zonder de software te bestuderen weet je niet wat in dit soort gevallen de beslissing van die software zal zijn. De volgorde van de beslissingen zou ook kunnen zijn:

- begin bebouwde kom, dus begin van snelheidslimiet 50
- einde zone 50, dus terug naar standaard snelheid van 70,

en dan kunnen er nog verdere beslissingen op volgen. Bijvoorbeeld bij twijfel of onduidelijkheid of snelheidswisselingen die binnen een (hele) korte periode elkaar opvolgen - zoals in de foto het geval kan zijn - terugvallen of schakelen naar de laagste snelheid.