Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2020.40.x

This site may earn commission on affiliate links.
Die truc heeft Elon van VW geleerd. Rechtszaken volgen nog. Software kan dat getalletje veranderen in wat het maar wil.
In een Tesla is alles software. Dus ook de aansturing van de inverters/motoren/HVAC. Door daarin iets te tweaken, kun je de auto zuiniger maken. Dat is in een eerdere update al eens gebeurd, en nu nogmaals. Die toename van het bereik kan dus reëel zijn.

2020.40.8 Official Tesla Release Notes - Tesla Software Updates

"Your car's range has increased with new software that improves the efficiency of the motors and the climate control system."
 
Last edited:
Het valt mij vooral op dat ik nu véél minder vaak het scherm te zien krijg dat ik aan mn stuur moet draaien met AP.

Wel duurt het nu vaak veel langer voordat de auto “opstart”, er blijft heel lang een groot “Ontgrendeld” scherm te zien na het instappen, ook de achteruitrijcamera geeft eerst bijna een halve minuut zwart beeld.
 
Het valt mij vooral op dat ik nu véél minder vaak het scherm te zien krijg dat ik aan mn stuur moet draaien met AP.

Wel duurt het nu vaak veel langer voordat de auto “opstart”, er blijft heel lang een groot “Ontgrendeld” scherm te zien na het instappen, ook de achteruitrijcamera geeft eerst bijna een halve minuut zwart beeld.

Even resetten door beide scrollwieltjes ingedrukt te houden. Helpt meestal wel bij dit soort probleempjes. ;)
 
Vandaag viel me op dat de wagen bij het stoppen voor rood licht geen rekening houdt met vakken met een wit kruis erin waar je in principe niet op mag stilstaan. Vaak is dit om tegemoetkomend linksaf afslaand verkeer niet te blokkeren. Ik heb nog niet getest hoe de wagen reageert op eventuele kruisende fiets- en/of voetgangerspaden vlak voor het stoplicht en of deze wel of niet geblokkeerd worden.
 
Wat mij opvalt na de 2020.40.x (ik dacht al na de .3, maar zeker na de .8) is dat de regensensor weer een stuk minder is. Als ik in de avond rij en het is donker, dan is het prima, maar als ik op een weg kom met verlichting, dan begint hij te werken, het lijkt erop dat hij de lampen (of een bepaalde reflectie daarvan op je voorruit) als regen ervaart. Voor deze updates had ik daar geen last van.
 
Ik heb nu 40.8 en ervaar maar weinig progressie en een aantal dingen zijn in mijn optiek slechter geworden:
- Regensensor: de ruitenwissers blijven in de auto stand op interval staan, zelfs met hele pittige buien. Ik zit dan de hele tijd op de knop op de hendel te drukken, erg irritant
- De laadklep gaat nu de hele tijd open als ik de auto ontgrendel. Doe ik de laadklep dicht, komt ie na een paar seconden weer vanzelf omhoog...
- Nog steeds veel phantom braking wanneer ik met AP rij, ik rij nooit meer met AP als andere mensen meerijden, want ze schrikken enorm. Ik vraag me ook serieus af wanneer ik de eerste auto achterop krijg omdat mijn M3 ineens midden op de snelweg vol op de rem gaat...
 
  • Informative
Reactions: Tezlaowner
Regensensor: de ruitenwissers blijven in de auto stand op interval staan, zelfs met hele pittige buien. Ik zit dan de hele tijd op de knop op de hendel te drukken, erg irritant

Ik had afgelopen zondag dat het regende en AP de ruitenwissers niet activeerde op de snelweg. Bewust niet handmatig gestart om te zien hoelang het zou duren. Uiteindelijk stopte AP in z'n geheel met de melding "Front camera no visibility, AP not available" en was deze niet zo slim om gewoon de ruitenwissers te starten. Toen ik daarna 1x de ruitenwissers liet gaan nam AP de ruitenwissers wel over en kon ik vrij vlot weer AP inschakelen.

Op een donker stuk gingen de ruitenwissers nog steeds overigens eigenlijk te weinig. Toen de verlichting van de snelweg aan ging zag AP opeens wel de druppels en deed in een beter passend interval zijn werk.
 
  • Informative
Reactions: Tezlaowner
Ik had afgelopen zondag dat het regende en AP de ruitenwissers niet activeerde op de snelweg. Bewust niet handmatig gestart om te zien hoelang het zou duren. Uiteindelijk stopte AP in z'n geheel met de melding "Front camera no visibility, AP not available" en was deze niet zo slim om gewoon de ruitenwissers te starten. Toen ik daarna 1x de ruitenwissers liet gaan nam AP de ruitenwissers wel over en kon ik vrij vlot weer AP inschakelen.

Op een donker stuk gingen de ruitenwissers nog steeds overigens eigenlijk te weinig. Toen de verlichting van de snelweg aan ging zag AP opeens wel de druppels en deed in een beter passend interval zijn werk.
Blijkbaar is het toch een dom systeem. Net zo als je bijna stilstaat de wisser op de hoogste stand blijft zwiepen. Dat is ook eenzelfde stommigheid. Ook als je van stand 0 naar stand automatisch gaat zou hij standaard 1 x moeten wissen. Waarom zet je hem naar automatisch namelijk omdat je wil dat hij wist. Zou ook wel prettig zijn als de twee eerste standen minder en meer gevoelig zouden zijn. Hier zit ook al lange tijd geen enkele verbetering in.
 
  • Like
Reactions: SR89
et zo als je bijna stilstaat de wisser op de hoogste stand blijft zwiepen.

Hear hear!

Zou ook wel prettig zijn als de twee eerste standen minder en meer gevoelig zouden zijn. Hier zit ook al lange tijd geen enkele verbetering in.

Hear hear!!

Bij een redelijke bui gaat de wisser op standje max. Zeer irritant! Dan zet ik hem dus handmatig op standje continu. Zeker in combinatie met het rustig rijden en de wissers hard heen en weer gaan. Visueel super irritant maar ook het geluid. Wat een herrie!

Ik zat pas bij iemand in een VW en wat ben ik jaloers op de perfecte wissers die zonder zorgen en stil de druppels wegvegen.
 
  • Like
Reactions: To3ornotto3?
Hear hear!



Hear hear!!

Bij een redelijke bui gaat de wisser op standje max. Zeer irritant! Dan zet ik hem dus handmatig op standje continu. Zeker in combinatie met het rustig rijden en de wissers hard heen en weer gaan. Visueel super irritant maar ook het geluid. Wat een herrie!

Ik zat pas bij iemand in een VW en wat ben ik jaloers op de perfecte wissers die zonder zorgen en stil de druppels wegvegen.
Een Veewagen met ruitenwissers? Waarom zit er ook zoveel speling tussen die armen en de wissers waardoor hij gaat fladderen. Ik heb dit opgevuld met een paar strookjes creditcard. Dat scheelt al wat.