Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2021.4.xx

This site may earn commission on affiliate links.
Werd zelf vorige week dwars door een woonwijk gestuurd in Amsterdam om daarna weer op de hoofdweg te belanden. Ik had voor de crisis eigenlijk altijd Apple maps open op mijn tel met ritjes van en naar Parijs om de idiote route voorstellen te kunnen controleren.
Moeten ze echt wat aan gaan doen, ik ben gek op mijn M3 maar dit is echt van de zotte. En dan neem ik alle baan markeringen nog lief.
Alles is relatief. Ik rij op langere afstanden met Waze open net om de zottigheden bij Tesla eruit te filteren, maar afgelopen zomer wou net Waze een misser doen door me in een stilstaande file te sturen (vrachtwagen versperde de snelweg in een baustelle) terwijl Tesla het bij het rechte eind had. En Apple Maps wordt ook altijd minder ingeschat dan Google Maps.
 
Werd zelf vorige week dwars door een woonwijk gestuurd in Amsterdam om daarna weer op de hoofdweg te belanden.

Als dat zaterdag was; dan was dat een prima advies. De hele ring, Gooiseweg en Wibautstraat stonden volledig vast.

Ik moest vanuit Diemen naar de Wesperzijde en ben volledig binnendoor gereden. Vanaf betondorp reed ik gelijk op met een ambulance die op de Gooise weg door de rettungsgasse probeerde te komen. We kwamen tegelijk aan bij de President Steynstraat, ondanks de twee verkeerslichten waarvoor ik stil heb gestaan.

Zowel de Tesla als de TomTom hadden het goed. Maar bij twijfel volg ik TomTom; die heeft het vaker bij het rechte eind dan Google.
 
De routes gaan meestal wel goed, maar gaan wel spaak als er een onbekende wegafzetting is. Heb wel geleerd op die momenten op mijn eigen gevoel te rijden of een alternatieve maps te gebruiken. Het lijkt alsof Tesla veel wegversperringen niet met de juiste duur registreert, want het werkt vaak wel in de eerste dag/dagen en dan verdwijnt de versperring voor een week.

Die rare routes dwars door de stad op drukke dagen zijn juist erg fijn. Zo tussen de rode wegen door. Is een hoofdreden waarom ik dat abonnement heb aangeschaft.

In Amsterdam test ik regelmatig alternatieve routes en er zit niet meer dan een minuut tussen. Thuis check voor de lange ritten vaak ook abetterrouteplanner, google en tesla-website. Ik heb eigenlijk alleen andere routes genomen voor persoonlijke redenen (uitzicht), want de routes zijn gewoon best goed icm de verkeersinfo.

Er zijn zeker verbeterpunten. Het is bijvoorbeeld jammer dat er maar 1 route wordt gegeven en niet enkele alternatieven zoals bij bijna alle andere maps. En natuurlijk een route met meerdere stoppunten, wat voor salesdagjes (buiten corona) natuurlijk erg prettig is. En maps moet eigenlijk in de app ingebouwd zijn, want het zal niet de eerste keer zijn dat "adres delen met Tesla" mislukt.
 
Er zijn zeker verbeterpunten. Het is bijvoorbeeld jammer dat er maar 1 route wordt gegeven en niet enkele alternatieven zoals bij bijna alle andere maps. En natuurlijk een route met meerdere stoppunten, wat voor salesdagjes (buiten corona) natuurlijk erg prettig is. En maps moet eigenlijk in de app ingebouwd zijn, want het zal niet de eerste keer zijn dat "adres delen met Tesla" mislukt.
Allemaal goeie argumenten (maar vaak pak ik bij Waze van de 3 geadviseerde routes toch altijd de snelste). Waypoints komt me paar een paar keren per jaar voor, en dan val ik ook terug op Waze (voor 1 waypoint) of ABRP voor een gecompliceerde route (die automatisch de verschillende routes naar je Tesla stuurt tijdens het rijden).

"Adres delen met Tesla" gebruikt de app (want dat is de interface tussen je smartphone en de cloud-omgeving van Tesla) dus als het niet via je smartphone lukt in Google Maps ofzo, lukt het ook niet in de app, want ofwel je auto ofwel je smartphone hebben moeite om de Tesla cloud omgeving te bereiken.
 
Even een vraagje: ik merk de laatste tijd (ik zit nu op 2021.4.18.2) regelmatig dat de Tesla tijdens het rijden ineens in een soort alarm mode schiet waarbij hij heel hard piept, een rood stuur in beeld komt en soms ook de waarschuwingslichten aan zet. FSD is dan even niet meer beschikbaar maar komt later terug. Ik heb FSD vrijwel altijd aan staan, dus daar heeft het vast mee te maken. Maar mijn vraag: herkennen jullie dit of is er iets mis? Vooralsnog wijt ik het aan de SW, want dit was niet altijd zo.. en goede kans dat het beter wordt, maar irritant is het zeker wel. Ik heb er nog geen patroon in kunnen ontdekken.
 
Even een vraagje: ik merk de laatste tijd (ik zit nu op 2021.4.18.2) regelmatig dat de Tesla tijdens het rijden ineens in een soort alarm mode schiet waarbij hij heel hard piept, een rood stuur in beeld komt en soms ook de waarschuwingslichten aan zet. FSD is dan even niet meer beschikbaar maar komt later terug. Ik heb FSD vrijwel altijd aan staan, dus daar heeft het vast mee te maken. Maar mijn vraag: herkennen jullie dit of is er iets mis? Vooralsnog wijt ik het aan de SW, want dit was niet altijd zo.. en goede kans dat het beter wordt, maar irritant is het zeker wel. Ik heb er nog geen patroon in kunnen ontdekken.

Als je netjes voldoende druk op het stuur geeft denk ik eerder aan een korte hapering bij radar of een andere sensor???
Staat er niets in de logging? (via Tesla-scherm -> in menu -> lijst met gebeurtenissen op te roepen)
Sensoren redelijk schoon?

Tot nu toe nergens gelezen dat 2021.4.18.2 vermelde problemen geeft. (ik heb er ondertussen een paar duizend km opzitten met deze versie en geen klachten)
 
Even een vraagje: ik merk de laatste tijd (ik zit nu op 2021.4.18.2) regelmatig dat de Tesla tijdens het rijden ineens in een soort alarm mode schiet waarbij hij heel hard piept, een rood stuur in beeld komt en soms ook de waarschuwingslichten aan zet. FSD is dan even niet meer beschikbaar maar komt later terug. Ik heb FSD vrijwel altijd aan staan, dus daar heeft het vast mee te maken. Maar mijn vraag: herkennen jullie dit of is er iets mis? Vooralsnog wijt ik het aan de SW, want dit was niet altijd zo.. en goede kans dat het beter wordt, maar irritant is het zeker wel. Ik heb er nog geen patroon in kunnen ontdekken.
Wat sparky aangeeft in nog iets meer detail: Laat je te vaak je stuur lang los (en dat is na twee waarschuwingen die tot een piep leiden volgens mij) dan zal een volgende keer die toestand optreden. En dat lijkt de eerste keer dat je dat overkomt "out of the blue", maar gebeurt als je dit weet niet nog een keer..
 
Als je netjes voldoende druk op het stuur geeft denk ik eerder aan een korte hapering bij radar of een andere sensor???
Staat er niets in de logging? (via Tesla-scherm -> in menu -> lijst met gebeurtenissen op te roepen)
Sensoren redelijk schoon?

Tot nu toe nergens gelezen dat 2021.4.18.2 vermelde problemen geeft. (ik heb er ondertussen een paar duizend km opzitten met deze versie en geen klachten)
Neen, ik weet zeker dat ik genoeg druk op het stuur geef, het is echt iets anders.. Ik zal morgen die lijst met logging opzoeken, kijken of er iets in staat.
 
Neen, ik weet zeker dat ik genoeg druk op het stuur geef, het is echt iets anders.. Ik zal morgen die lijst met logging opzoeken, kijken of er iets in staat.
Heb dit ook. Bij mij staat na deze update de baanafwijking terug op 'bijsturen' ipv 'waarschuwen'. Als je dan een paar keer teveel van uw baanvak afwijkt heb ik de indruk dat je ook deze melding krijgt. Ben niet zeker maar het rode stuur is bij mij ook meer aanwezig dan anders. Of zou het toch de camera zijn die al 'meekijkt' als je dit zo hebt aanstaan jn de privacy instellingen?
 
Heb dit ook. Bij mij staat na deze update de baanafwijking terug op 'bijsturen' ipv 'waarschuwen'. Als je dan een paar keer teveel van uw baanvak afwijkt heb ik de indruk dat je ook deze melding krijgt. Ben niet zeker maar het rode stuur is bij mij ook meer aanwezig dan anders. Of zou het toch de camera zijn die al 'meekijkt' als je dit zo hebt aanstaan jn de privacy instellingen?
Er zijn meerdere reports van mensen die melden dat DMS actief is in de laatste update (voorbeeld). Als je dan dus handen aan het stuur houdt maar opzij kijkt kan je waarschuwingen krijgen.
Ik kan het zelf niet consistent reproduceren, maar het zou goed kunnen.
 
Waarschijnlijk ben je om een kleine file geleid. Check de setting eens en zet hem desnoods op 30 minuten. De navigatie zal je dan pas omleiden bij vertragingen vanaf 30 min.
Nee helaas was dit niet het geval. Ik reed blindelings op de navigatie vd auto, kon de volledige straat voor me zien zonder verkeer of obstructies.
Ik heb ook meestal Apple maps open maar dit was een niet geplande bestemming.
Een week later was de nav ook de weg kwijt in de binnenstad van Utrecht en reden we rondjes, toen ook eruit gekomen met de tel.
Er zijn natuurlijk ergere dingen maar is gewoon vervelend als je niet op het grote scherm kan vertrouwen.
 
Willen jullie dat ik de situatie in Amsterdam met FSD bijhoud of niet? Ik heb vorig jaar diverse malen vooruitgang gemeld, zoals binnen de stad, de snelweg verlaten en remmen voor rotondes. Sinds eind vorig jaar is het echt een paar stappen achteruit gegaan - vooral op zaken waar het niet had gehoeven (zoals navigatie dus).

Vooral deze informatie doorspelen aan Tesla. Enkel hier klagen gaat je situatie niet verbeteren. Tesla gaat hier niet je geklaag lezen :)

Verder ben ik het met je eens. AP heeft al zeer lang geen verbeteringen meer gekregen.

- Nog steeds knipperlicht disco
- Nog steeds phantom brakes
- Nog steeds giga veel incorrecte snelheids limieten
- Nog steeds geen fantsoenlijke auto lange change
- Nog steeds geen matrixborden detectie (HW3)
- Nog steeds veel te laat beginnen met remmen voor stoplichten die op rood staan
- Nog steeds veel te laat beginnen met remmen voor een file
- Nog steeds slecht anticiperen om auto's or stoplichten die voor voorligger rijden
- Nog steeds slecht anticiperen op langzaam verkeer als je met 130-150 op AP rijdt
- Nog steeds gaat AP vaak in de ankers voor auto's die de invoegstrook op 'draaien' omdat AP denkt dat ze meteen naar links komen
- Nog steeds geen goede Autopark
- Nog steeds onbruikbare smart summon (dit is de enige door EU regels)


Overduidelijk dat de EU Tesla geen moer interesseerd. Wel voor verkoop van auto's maar niet m.b.t. AP/FSD.

Ik betrap me er op dat ik nog maar heel weinig op AP rijd. Echt enkel op de snelweg en enkel als ik er alleen in zit omdat ik situaties herken waar AP op z'n typische manier op zal reageren maar bijrijders zien dat niet en die zijn inmiddels echt AP moe.
 
  • Like
Reactions: KL0809 and OttoR
Even een vraagje: ik merk de laatste tijd (ik zit nu op 2021.4.18.2) regelmatig dat de Tesla tijdens het rijden ineens in een soort alarm mode schiet waarbij hij heel hard piept, een rood stuur in beeld komt en soms ook de waarschuwingslichten aan zet.

Ik heb dit gehad:

1. Radar was niet goed afgericht.
2. Condens in de camera behuizing.
3. B-stijl camera die niet goed functioneerde.

AP raakt de kluts kwijt en kan gewoon de AP computer resetten. Dit is het geval als de MCU het blijft doen maar je een tijdje geen 360 view ziet op je scherm.
 
Vooral deze informatie doorspelen aan Tesla. Enkel hier klagen gaat je situatie niet verbeteren. Tesla gaat hier niet je geklaag lezen :)

Verder ben ik het met je eens. AP heeft al zeer lang geen verbeteringen meer gekregen.

- Nog steeds knipperlicht disco
- Nog steeds phantom brakes
- Nog steeds giga veel incorrecte snelheids limieten
- Nog steeds geen fantsoenlijke auto lange change
- Nog steeds geen matrixborden detectie (HW3)
- Nog steeds veel te laat beginnen met remmen voor stoplichten die op rood staan
- Nog steeds veel te laat beginnen met remmen voor een file
- Nog steeds slecht anticiperen om auto's or stoplichten die voor voorligger rijden
- Nog steeds slecht anticiperen op langzaam verkeer als je met 130-150 op AP rijdt
- Nog steeds gaat AP vaak in de ankers voor auto's die de invoegstrook op 'draaien' omdat AP denkt dat ze meteen naar links komen
- Nog steeds geen goede Autopark
- Nog steeds onbruikbare smart summon (dit is de enige door EU regels)


Overduidelijk dat de EU Tesla geen moer interesseerd. Wel voor verkoop van auto's maar niet m.b.t. AP/FSD.

Ik betrap me er op dat ik nog maar heel weinig op AP rijd. Echt enkel op de snelweg en enkel als ik er alleen in zit omdat ik situaties herken waar AP op z'n typische manier op zal reageren maar bijrijders zien dat niet en die zijn inmiddels echt AP moe.

Ik sta hier heel gemengd in. Ik vind EAP/FSD/NoA fantastisch, maar herken wel bijna al jouw punten.

- Het punt van 130-150 herken ik niet omdat ik in NL nooit (99,9%) boven de 130 rijdt en zelfs vaak iets langzamer in de rechterbaan. Maar dat zegt meer over mij dan over de capaciteiten van de Tesla :)
- Autopark werkt bij mij wel. Wat traag, maar daar ik het nog steeds niet 100% vertrouw vind ik dat eigenlijk wel fijn;

De rest is inderdaad (eufemisme) voor verbetering vatbaar. Overigens is het niet alleen het niet herkennen van matrixborden maar het niet herkennen van alle snelheidsborden op de snelweg.

Het meest irriteert mij het door jou genoemde in de ankers gaan voor auto's die de invoegstrook opdraaien en de knipperlichtendisco. De rest kan ik redelijk omheen werken...

Maar goed: ik blijf hoopvol en stap nog steeds met plezier in mijn MS :)
 
  • Like
Reactions: watt and Niek
Nog steeds geen fantsoenlijke auto lange change

Het valt me op dat lane change een stuk soepeler gaat bij 130 km/u dan bij 100 km/u. Bij 100 km/u maakt hij er een rare 's' manoeuvre van terwijl bij 130 is het gewoon een soepele verschuiving van de ene naar de andere baan.

Neemt niet weg dat de rijbaan suggesties waardeloos zijn, oorittem/afritten vaak niet als zodanig herkent worden en je nog steeds moet bevestigen met de richtingaanwijzer.
Vermoed dat dit in deze versie niet meer opgelost gaat worden.

Nog steeds geen goede Autopark

Geen goede autopark? Zeg maar gerust geen autopark. De keren dat de auto een parkeervak herkent heeft kan ik op twee vingers tellen. En autopark beperkt zich ook tot inparkeren.

Niet dat ik het veel gebruik; want ik ben vele malen sneller en netter met parkeren dan de automatische systemen.
Waar ik het wel gebruikte was voor die ogenschijnlijk kleine plekjes waar iig bij de Skoda Superb de auto beoordeelde er prima in te passen en dan het sturen aan de auto overlaten en er dan inderdaad inpassen én er weer uitkomen.
 
Ik heb dit gehad:

1. Radar was niet goed afgericht.
2. Condens in de camera behuizing.
3. B-stijl camera die niet goed functioneerde.

AP raakt de kluts kwijt en kan gewoon de AP computer resetten. Dit is het geval als de MCU het blijft doen maar je een tijdje geen 360 view ziet op je scherm.
Oh, ik ga de camera's inderdaad eens controleren, en misschien toch maar een officiële melding van maken. Het stomme is dat het behoorlijk willekeurig op lijkt te treden, en ik de SW als oorzaak zag.. thanks in ieder geval.