Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2022.4

This site may earn commission on affiliate links.
Even over de userinterface. Wat is die toch achteruit gegaan In de afgelopen updates.

Kleine knoppen bedienen in een rijdende auto…. En ook veel knoppen zitten achter een extra bedienlaag. De audio slider is een pixel hoog. en ga zo maar door. Erg suf. Zijn er al signalen dat ze de stagiair van UX design af halen en het weer door een echte pro die zelf ook Tesla rijdt laten ontwerpen¿
Ik vind de nieuwe interface ook een achteruitgang. Voor sommige acties moet ik nu veel meer handelingen uitvoeren. Sommige knoppen zitten op onhandige plaatsen. Als voorbeeld: mijn kinderen komen regelmatig in het audio instellingen menu, terwijl ze muziek willen zoeken (zitten vlak naast elkaar en kleine knopjes). De audio instellingen knop mag van mij op een minder prominente plaats. Dit is een functie die je niet frequent gebruikt. Ook het doorzoeken van zoekresultaten van muziek vindt ik niet intuïtief meer. Het gebeurt me regelmatig dat ik de weg kwijt bent, als ik bijvoorbeeld zoek op een artiest en vervolgens bepaalde nummer te vinden.

Temperatuur en stoelverwarming waren in de vorige interface veel prettiger bereikbaar. De App Launcher / Bottom Navigation neemt relatief veel ruimte in beslag op een Model S. Nu denk ik dat dit wel scheelt met een Model 3 / Y landscape orientatie.
 
Dan zet je die toch in de voorkeuren?
Hoeveel ruimte zit er onderin voor shortcuts? Vier, slechts vier shortcuts. Dus dat betekent dat ik dan bijvoorbeeld niet zowel "save dashcam" en "achteruitcamera" en "energy" kan selecteren. Die beperking van 4 slaat echt nergens op. Als ze het wisselen tussen de muziekbronnen nou makkelijker hadden gemaakt, maar ook dat is erg lastig.

Voor mij is het zo'n toetsenbord op de oude mobieltjes: T9. Het werkt, maar je maakt me er niet blij mee als Android mij T9 op zou dringen omdat het veel minder ruimte zou kosten. Het is ook vergelijkbaar met foto's uit interieurbladen en dan de foto's van mensen die er dan daadwerkelijk wonen - die mooie plaatjes blijken dan onmogelijk.

Er zijn twee heel simpele aanpassingen mogelijk om veel op te lossen:
  • meer ruimte voor shortcuts
  • shortcuts voor instellingen
Zie dit filmpje van een designer die exact dat heeft opgelost:
1645464730216.png
 
Hoeveel ruimte zit er onderin voor shortcuts? Vier, slechts vier shortcuts. Dus dat betekent dat ik dan bijvoorbeeld niet zowel "save dashcam" en "achteruitcamera" en "energy" kan selecteren. Die beperking van 4 slaat echt nergens op. Als ze het wisselen tussen de muziekbronnen nou makkelijker hadden gemaakt, maar ook dat is erg lastig.

Voor mij is het zo'n toetsenbord op de oude mobieltjes: T9. Het werkt, maar je maakt me er niet blij mee als Android mij T9 op zou dringen omdat het veel minder ruimte zou kosten. Het is ook vergelijkbaar met foto's uit interieurbladen en dan de foto's van mensen die er dan daadwerkelijk wonen - die mooie plaatjes blijken dan onmogelijk.

Er zijn twee heel simpele aanpassingen mogelijk om veel op te lossen:
  • meer ruimte voor shortcuts
  • shortcuts voor instellingen
Zie dit filmpje van een designer die exact dat heeft opgelost:
View attachment 772072
Zucht. Tuurlijk kan het beter. Maar dashcam kun je ook met je claxon starten.
 
Stop mij maar in het kamp: de nieuwe UI is twee stappen achteruit.

Voor de grap probeerde ik vanochtend te gaan rijden met alleen de stoelverwarming aan. Dus je klikt op de temperatuurvermelding en zet dan de verwarming uit. Schermpje sluit meteen. Dan maar heropenen. Dat start de verwarming weer. Klikken op de stoelverwarming en daarna verwarming uit werkt. Drie minuten later: stoel is lekker warm dus stoelverwarming weer uitzetten. Maar dat kan dus niet zonder de hete luchtverwarming weer aan te zetten.

Echt super goed doordacht. Maar ja, in Californie is het altijd 23 graden.
 
Stop mij maar in het kamp: de nieuwe UI is twee stappen achteruit.

Voor de grap probeerde ik vanochtend te gaan rijden met alleen de stoelverwarming aan. Dus je klikt op de temperatuurvermelding en zet dan de verwarming uit. Schermpje sluit meteen. Dan maar heropenen. Dat start de verwarming weer. Klikken op de stoelverwarming en daarna verwarming uit werkt. Drie minuten later: stoel is lekker warm dus stoelverwarming weer uitzetten. Maar dat kan dus niet zonder de hete luchtverwarming weer aan te zetten.

Echt super goed doordacht. Maar ja, in Californie is het altijd 23 graden.
En ik vind automatische stoelverwarming dan weer één van de beste updates van het laatste jaar. Ik kom nooit meer in het temperatuursmenu.
 
Zucht. Tuurlijk kan het beter. Maar dashcam kun je ook met je claxon starten.
Drie knoppen waar ik tussen moet kiezen, of ik moet accepteren dan ik bijvoorbeeld kinderliedjes op mijn prive Tidal krijg. Uitleg waarom ik die ook wil.

Ik woon in Amsterdam-West. Daar zitten een paar petjes die vinden dat ze met 80+km/u door de woonwijken racen. De politie wil bewijs. Ik wil niet toeteren naar die jochies, want dat kan me mijn lak kosten.

Achteruitkijkcamera heb ik nodig als bijvoorbeeld mijn vrouw achterin zit tussen de kids en de spiegel blokkeert. Die zet ik niet continu aan, omdat het de kaart en route blokkeert.

Als het weer anders is of ik anders rij dan normaal, wil ik graag weten hoeveel energie ik gebruik. Daar leer ik van.

Ik wordt geforceerd door een nieuwe design-keuze mijn persoonlijke voorkeuren aan te passen, niet omdat het niet kan. Dat frustreert mij. Die designer van het filmpje had een heel stuk beter design. Tot de tijd dat het hersteld is, moet ik zoeken naar work-arounds.

(Er zijn meer WTFs in het design, maar de beperkte shortcuts irriteren mij het meest)
 
En ik vind automatische stoelverwarming dan weer één van de beste updates van het laatste jaar. Ik kom nooit meer in het temperatuursmenu.
Ik ook...en ik dacht altijd dat ik nooit aan stoelverwarming zou kunnen wennen... Zo blijkt maar, dat je het ook een kans moet geven. Dat geldt voor stoelverwarming, maar in bredere zin, ook voor de (niet zo) nieuwe UI.
 
Wat bedoel je met automatische stoelverwarming, telkens ik in auto stap start stoelverwarming vanzelf. Model S 2014
De Model 3's en Y's hebben nu een stoelverwarming die zelf de temperatuur regelt.

Nu moet ik zeggen dat als je in mijn X het dingetje op 3 spekjes zet, het eerst ook erg warm wordt maar daarna ook nivelleert.
 
  • Like
Reactions: Powergerry