Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2023.20.*

This site may earn commission on affiliate links.
En is de gordel ingestoken? Indien niet, dan heeft de druk van de autostoel een valse (?) indicatie dat er een passagier op de stoel zit en krijg je een waarschuwing dat die geen gordel draagt. Gebeurt ook als je bv een zware doos op de zetel zet.
Nee, dat gaat ook niet omdat de autostoel een draaifunctie heeft en de gordel dat mechanisme blokkeert. Bij mijn weten is de isofix gemaakt om de gordel net niet te gebruiken (bij babystoelen dan toch, die van mijn oudere dochter zit vast in de isofix maar heeft een gordel nodig voor zichzelf.)
 
En is de gordel ingestoken? Indien niet, dan heeft de druk van de autostoel een valse (?) indicatie dat er een passagier op de stoel zit en krijg je een waarschuwing dat die geen gordel draagt. Gebeurt ook als je bv een zware doos op de zetel zet.
Bij mij komt het vaak voor in het midden, een gsm die int midden ligt is voldoende.
Dit is al sinds ik mijn wagen heb, dus lijkt me niet gerelateerd aan de software versie.

Ik las wel eens ergens dat men ooit de interieur camera zou gaan gebruiken om te detecteren waar er passagiers zitten.
 
Nee, dat gaat ook niet omdat de autostoel een draaifunctie heeft en de gordel dat mechanisme blokkeert. Bij mijn weten is de isofix gemaakt om de gordel net niet te gebruiken (bij babystoelen dan toch, die van mijn oudere dochter zit vast in de isofix maar heeft een gordel nodig voor zichzelf.)
Dit is wel de oorzaak van het probleem dat je ervaart. Kan je niet gewoon de gordels toeklikken met een lege zetel en nadien de isofix-stoel installeren?
 
Wij hebben zowel een M3 SR+ als een M3 LR. Wat mij zojuist opviel is dat in de LR de optie om het instellen van regeneratief remmen (laag/standaard) ontbreekt. Niet dat ik het regeneratief remmen wil aanpassen want ik zou niet meer zonder kunnen maar het viel mij zojuist op……
Klopt het dat deze instelling voor regeneratief remmen wel in de SR+ en niet in de LR aanwezig is?
 
Hoe hoort het dan wel? Hoe zie je de auto onderscheid maken tussen gewicht van een babystoel en het gewicht van een kind van 135cm dat zonder babystoel in de zetel zit. Gewicht is gewicht lijkt mij.
In mijn vorige wagen was er nooit een probleem, ook de eerste 4 maand met de MY was er geen probleem.

Hoe het werkt weet ik niet. Misschien zorgen de isofix-staven dat er sensoren in de stoelen worden omzeild of niet worden aangeraakt. Misschien zitten er sensoren aan de isofix-aanhechtingen die de sensoren in de stoel uitschakelen?
 
In mijn vorige wagen was er nooit een probleem, ook de eerste 4 maand met de MY was er geen probleem.

Hoe het werkt weet ik niet. Misschien zorgen de isofix-staven dat er sensoren in de stoelen worden omzeild of niet worden aangeraakt. Misschien zitten er sensoren aan de isofix-aanhechtingen die de sensoren in de stoel uitschakelen?
Als het opgelost is door achter de stoel de gorden in te klikken dan is het toch een non-issue. Misschien deed je dat wel met jouw vorige wagen.
Of misschien zijn er problemen geweest vroeger en heeft Tesla voor een reden de gevoeligheid verhoogd.
 
Waarschijnlijk had zijn vorige wagen nog geen gordel sensoren achter ;) maar ik heb nog nooit gehoord dat gebruik maken van isofix er voor zou zorgen dat de detectie van de gordel uitgezet wordt. Dat verloopt altijd gewoon via het insteken van de gordel.

Of dit kan mss ook nog iets zijn:
1688459387779.png

Bron: Model 3 Owner's Manual | Tesla
 
Last edited:
Lijkt me dat je juist wel wil dat er een stoeltje met kind wordt gedetecteerd anders werken de betreffende airbags niet.
Ik zou de gordel "inklikken" om zeker te zijn dat de airbags werken indien nodig.

"Er zit een speciale sensormat onder de stoelbekleding die registreert of dat er iemand op de stoel zit. Als dit het geval is, zal het airbag regelapparaat ook die airbag aansturen. Als er niemand op de stoel zit, zal de airbag dus ook niet tot werking treden."
 
De wagen geeft soms aan dat er rechtsachter geen gordel gedragen wordt wanneer mijn kind in de autostoel zit. De autostoel zit vast via het isofix systeem. Het is ook lang niet altijd het geval: de ene rit quasi constant, de andere rit nauwelijks terwijl er niks gewijzigd is aan de stoel. Wanneer het probleem zich voordoet is het vooral in bochten naar rechts of bij remmen.
Wij hebben precies hetzelfde gehad! Er stond een steun op de grond maar toch was er voldoende druk op de stoel om het alarm af te laten gaan. Uiteindelijk hebben we een losse gordel gekocht via AliExpress die je erin kan drukken en we waren er vanaf.

Edit; wij hadden in het begin ook geen probleem maar kind wordt zwaarder en dan komt er meer druk op de stoel.
 
Misschien bestaat het al langer, viel me nu pas op: soms krijgt het snelheidsbord een blauw aura. Heb het gezien bij beperkingen van matrixborden, maar weer niet altijd. RTFM leverde niet gelijk iets op. Iemand idee van de semantiek?

speed.jpeg
 
Misschien bestaat het al langer, viel me nu pas op: soms krijgt het snelheidsbord een blauw aura. Heb het gezien bij beperkingen van matrixborden, maar weer niet altijd. RTFM leverde niet gelijk iets op. Iemand idee van de semantiek?

View attachment 953366
Denk dat het komt doordat je FSD hebt (en je rijdt op Autopilot of FSD zo te zien). Ik heb die blauwe gloed namelijk niet.

Edit: schijnbaar nieuw sinds 2023.20.7 (zie hieronder)
 
Last edited by a moderator:
Misschien bestaat het al langer, viel me nu pas op: soms krijgt het snelheidsbord een blauw aura. Heb het gezien bij beperkingen van matrixborden, maar weer niet altijd. RTFM leverde niet gelijk iets op. Iemand idee van de semantiek?

View attachment 953366
Is mij ook opgevallen inderdaad. Had het voor de update 2023.20.7 nog niet. Heb overigens geen extra softwarepakket zoals FSD enz. Kortom heb “standaard” Autopilot
 
  • Informative
Reactions: DM231191
@adjego @To3ornotto3? @ScoopT
Er is een reden waarom die attentie in de handleiding staat die @adjego heeft gepost. Afhankelijk van de positie van het kind en het gebruikte stoeltje wil je juist wel, of juist niet dat een airbag af gaat. Het is niet per definitie dat je altijd beter af bent met een airbag. Bij andere automodellen weet ik dat één van de parameters is dat de airbag af gaat als er een gordel gedragen wordt, icm snelheid etc etc.... Zonder gordel kan een airbag meer kwaad dan goed doen. Zelfde met een kinderzitje. Te ver naar voren, opzij of te hoog kan een airbag onnodig letsel veroorzaken. Een kwetsbaar hoofd/nekje van een kind kan dat niet aan. Dan heb je ook nog de luchtdruk van de airbags, die wil je ook niet onnodig laten afgaan.

Als ik dan die attentie lees van 33kg, die komt vast niet zomaar uit de lucht vallen. Ik vermoed dat de airbag simpelweg niet af gaat als er geen gordel gebruikt is en wel als er een gordel is gebruikt en een gewicht hoger dan 33kg is geconstateerd. Dan zal er dus geen airbag afgaan als er een kind met zitje lichter dan 33kg waarvan het zitje met een gordel is bevestigd.

Disclaimer: ik weet niet hoe de software van Tesla is geschreven en ik heb er ook geen studie van gemaakt. Ik weet wel dat ik nooit een niet gebruikte gordel ga insteken.

Overigens zag ik vd week weer een dame voorin in de gordels met een kind op schoot. Als dat soort mensen zich bewust zouden zijn wat het resultaat is van een kind tussen dame en airbag... Wees toch verstandig met je kroost. Ongelooflijk.
 
Ter info: Begonnen aan een rit zonder geluidjes, plots, na rustig remmen voor een rood licht bleef het geen-gordel-geluid constant afgaan.
Ik kon het niet meer aan en ben gestopt, kind naar Disney+ laten kijken en heb het stoeltje opnieuw geïnstalleerd. Ik heb de rugleuning ook wat achteruit gezet en voorlopig geen geluiden meer!
 
  • Like
Reactions: LaurensH