Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2023.20.*

This site may earn commission on affiliate links.
Ik was ook gewend om knipperlicht uit te zetten door in tegenovergestelde richting te knipperen, maar dat werkt niet goed met automatisch knipperlicht uit. Als je namelijk net een fractie van een seconde te laat bent *of* te hard drukt, gaat hij in tegenovergestelde richting knipperen.

Beter is om knipperlicht uit te zetten door *in dezelfde richting* te knipperen. Dat gaat altijd goed, en krijg je geen knipperlicht-disco. Het kost even tijd om te wennen, maar ik doe nu niet anders meer.

Weet ik. De situatie was dat na twee banen wisselen het knipperlicht aanbleef en op jouw manier niet meer uit kreeg. Dat lukte me alleen met de "verkeerde" manier.
 
Ik heb inmiddels 33 jaar geleden ook geleerd om als je linksaf wil voor de rotonde al links te knipperen en als je half rond bent rechts te knipperen. Zo stond het ook in het theorieboekje van mijn moeder (dus nog ouder), maar dat was van toepassing op de grote rotondes/verkeerspleinen met minstens twee rijstroken en ook tweerijstroken op de aankomende weg.

Ik begrijp dat dit in Duitsland niet mag.
 
  • Like
Reactions: OttoR
 
  • Like
Reactions: Phil V
De wettelijke verplichting is precies zoals ik het geleerd heb.
 
Bij volgafstand 3 is het wel nog net 'te doen' vind ik. Verder gewoon hopen dat het terug wordt zoals een paar jaar geleden 🤣
Ik heb ook het idee dat een grotere volgafstand het automatisch optrekken en remmen wat rustiger maakt. Het vervelende aan de volgafstand is dat dit een vaste afstand lijkt te zijn. Dat betekent dat hij bij het laatste stukje toch weer even heel hard remt en als je stil staat er een gat van 30 meter met je voorligger is.
Niet dat ze dit een beetje snelheidsafhankelijk maken of zo.
 
Ik geef altijd de voorligger de schuld. Zodra die schakelt, remt de Tesla. Als er dan iemand met een automaat voor je rijd, gaat het een heel stuk soepeler.
Gaat hier niet op vrees ik. Bij mijn gaat het over trage files waarin de voorganger niet eens in de tweede versnelling raakt. Vroeger ging dat allemaal goed, dan even verschrikkelijk en daarna aanvaardbaar (zelfde auto). Ik zou ook graag terug naar goed gaan. En nee, ik wil niet allerlei knopjes moeten aanpassen elke keer dat ik in en uit een file rij.
 
  • Like
Reactions: MaartenD and adjego
Ik merk het de laatste tijd ook. Laatst viel het me op dat toen ik verkeerd reed en daardoor paar honderd meter om moest rijden ineens 8% range van de voorspelling af ging. Toen dacht ik nog; kan zijn dat hij hele route herberekend en daardoor een andere route hebben.

Maar ook afgelopen rit van vakantie gaf hij op de ene plek 21% en andere plek 31% aan als soc bij de supercharger. Dat zou toch hetzelfde moeten zijn? Het is slecht te zien door de foto maar het laatst stukje van de grafiek zakt het groene lijntje ineens naar beneden naar de grijze lijn.

In Oostenrijk 20.9 geïnstalleerd net voor de trip huiswaarts. Is al een verbetering, in de zin dat het geschatte % dat je krijgt te zien om de volgende Suc te bereiken tijdens het laden ongeveer klopt. Echter na afkoppelen en enkele honderden meters rijden gaat ie nog steeds ineens herrekenen en een veel hogere aankomst % weergeven die tijdens rijden dan wederom stelselmatig wordt bijgesteld om uiteindelijk te stranden op de initiële prognose. Toch nog een bugje weg te werken dus.

Tijdens mijn vakantie ervoer ik hetzelfde. Maar alleen bij twee vreemde laders.

Na het snelladen bij Aral Pulse, was de voorspelling eerst 21 procent bij aankomst van mijn bestemming. En na een paar minuten was het 31 procent. Na het snelladen bij Fastned, was de voorspelling eerst 18 procent bij aankomst van mijn bestemming. En na een paar minuten was het 32 procent.

De voorspelling na twee keer superchargen was in één keer goed en veranderde niet na een paar minuten.
 
Ik denk dat het (ook) met de routeplanner te maken heeft. We waren al een tijdje onderweg en aan het einde bleef hij aangeven dat het nog best een tijdje zou duren. 200 meter nadat ik de 1e foto maakte sprong hij ineens 8 minuten naar beneden. Dat was 13 seconden later. Er was geen file oid op de weg, hij gaf ook geen andere route aan.
 

Attachments

  • 20230731_112312.jpg
    20230731_112312.jpg
    523.3 KB · Views: 42
  • 20230731_112325.jpg
    20230731_112325.jpg
    706.6 KB · Views: 29
Ik ben wat teleurgesteld in de SuC-planning van de navigatie, dit probleem had ik niet eerder voor (of opgemerkt), normaal vertrouw ik er blindelings op. Een eerste dag liet hij me snel na vertrek met 85% aankomen om te laden in Heusden-Zolder. Op basis van ABRP dan maar manueel eerste stop gepland. Daarvoor gaf hij al snel aan dat ik snelheid moest minderen tot 110 km/u om er te geraken. Op basis van ABRP gewoon blijven doorrijden aan dezelfde snelheid en inderdaad met 12% aangekomen.

De dag erna laat hij me met 25% laden bij een propvolle kleine V2-SuC. Pas nadien merk ik in ABRP dat ik makkelijk aan de volgende, veel grotere en minder druk bezette, V3 had kunnen gaan laden.
 
Ik ben wat teleurgesteld in de SuC-planning van de navigatie, dit probleem had ik niet eerder voor (of opgemerkt), normaal vertrouw ik er blindelings op. Een eerste dag liet hij me snel na vertrek met 85% aankomen om te laden in Heusden-Zolder. Op basis van ABRP dan maar manueel eerste stop gepland. Daarvoor gaf hij al snel aan dat ik snelheid moest minderen tot 110 km/u om er te geraken. Op basis van ABRP gewoon blijven doorrijden aan dezelfde snelheid en inderdaad met 12% aangekomen.

De dag erna laat hij me met 25% laden bij een propvolle kleine V2-SuC. Pas nadien merk ik in ABRP dat ik makkelijk aan de volgende, veel grotere en minder druk bezette, V3 had kunnen gaan laden.
Waarom kijk je niet gewoon op het scherm of er op je route wat verder gelegen Superchargers liggen? En zo ja, dan voer je die in als bestemming en zie je vanzelf of je die kunt halen of niet.
 
Natuurlijk kun je zelf nadenken; maar we mogen toch verwachten dat de Tesla nav bij uitstek uitmuntend mag zijn in het plannen van de route?

Zeker met de uitmuntende kennis van Tesla mbt de prestaties van de batterijen, de hoeveelheid Tesla's die naar en SuC navigeren; de capaciteit & bezettingsgraad van de Suc én de sloot aan aanvullende data van de vloot.

Het is jammer dat je als bestuurder geen plannings voorkeuren door kunt geven; maar ergens is het van de zotte dat ABRP in staat is een betere route en voorspelling van SoC te doen dan Tesla zelf. (En oerdom van Tesla dat ze ABRP hebben laten opkopen door een concurrent)

En heel eerlijk vind ik het tijdens het rijden een alternatieve SuC inplannen vrij omslachtig werken en vergt het te veel stapoen om dat veilig te doen met de huidige stand van AP / EAP / FSD.

Een voice command als 'kan ik de volgende SuC ook halen?' zou een uitkomst zijn.