Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software versie 9.0

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb redelijk wat ervaring op de US wegen en ik kan me voorstellen dat EAP/NOA daar een stuk beter werkt. Vooral op de lange stukken is het verkeer veel rustiger dan bij ons. Door keep-your-lane principe komen rijbaanwisselingen ook minder voor en heb je ook geen last van inhouden, omdat het verkeer op de linkerbaan langzamer gaat rijden (in NL gaat EAP dan ook in de remmen).

Ik ken de US wegen ook en denk dat je gelijkt hebt. Maar soms heel onvoorspelbaar gedrag, dat als ik een vrachtwagen al tientallen meters gepasseerd ben en terug wil invoegen hij toch gaat lopen piepen.

Ook als de weg bijna leeg is naast me doet ie af en toe er moeilijk. Ik heb het idee dat de camera's af en toe gewoon onvoldoende diepte en snelheid kunnen inschatten naast en achter zonder hulp van radar/lidar.
 
Ik kan er met mijn hoofd niet bij dat ik al weken lang op de snelweg geen phantom brakes heb gehad en anderen wel. Ik rij zo'n 500 tot 600 km per week, waarvan 80 tot 90% op de snelweg. Ik heb eigenlijk altijd AP/ NOA aan. Ik rij of rustig met 110 tot 120 km met het verkeer mee of op de linkerbaan rond de 135 km daar waar het mag.

De laatste phantombreak dateert van 4 weken terug toen er op een provinciale weg een temperatuurmeter van Rijkswaterstaat langs de weg stond. Met enige fantasie zou de software die hebben kunnen aanzien voor een voetganger die op het punt stond over te steken. Ik merk nog wel het houden van de TACC, maar dat is met niet meer dan 1 tot 3 km per uur. Zeg maar het schokkerige rijden wat ook veel wordt genoemd door anderen.
Ik rij zo een 800km per week en heb nauwelijks last van phantom brakes. Hier en daar houdt ie wel in, maar vaak kan ik dat herleiden tot voorzichtigheid bij het inhalen van andere voertuigen en overstekende voertuigen.
 
Ik ken de US wegen ook en denk dat je gelijkt hebt. Maar soms heel onvoorspelbaar gedrag, dat als ik een vrachtwagen al tientallen meters gepasseerd ben en terug wil invoegen hij toch gaat lopen piepen.
Net zoals je voor je auto een 1 seconde veiligheidscorridor hebt, heb je dit achteraan ook. Als je gaat invoegen zoals de rest van het volk, dan snij je je achterligger af en dat pakt EAP/NOA dus niet.

Dat was het heerlijke met 2019.12.x op Model X en S: eens gepasseerd zette je de richtingsaanwijzer aan en je auto ging zo vroeg mogelijk naar rechts, met inachtname van die veiligheidsafstand. Met 16.x zit er een timeout van 5s op en als je dus 2s te vroeg richting aan geeft, dan heb je nog 3 seconden om voorbij de middellijn te geraken. Geraak je er niet, zwiept ie terug naar links en breekt ie de lane change af.
 
Ik kan er met mijn hoofd niet bij dat ik al weken lang op de snelweg geen phantom brakes heb gehad en anderen wel. Ik rij zo'n 500 tot 600 km per week, waarvan 80 tot 90% op de snelweg. Ik heb eigenlijk altijd AP/ NOA aan. Ik rij of rustig met 110 tot 120 km met het verkeer mee of op de linkerbaan rond de 135 km daar waar het mag.

De laatste phantombreak dateert van 4 weken terug toen er op een provinciale weg een temperatuurmeter van Rijkswaterstaat langs de weg stond. Met enige fantasie zou de software die hebben kunnen aanzien voor een voetganger die op het punt stond over te steken. Ik merk nog wel het houden van de TACC, maar dat is met niet meer dan 1 tot 3 km per uur. Zeg maar het schokkerige rijden wat ook veel wordt genoemd door anderen.
100 punten. Voor mij geldt precies hetzelfde. Volgens mij moet je
-Een beetje gevoel hebben met de techniek. Follow de 2 lijnen. Geen goede lijnen beschikbaar? (door bv fietsstroken, plastieken rijbaanafscheiders enz) = geen AP aanzetten
-De controle uit handen durven geven en je niet teveel storen (hij snijdt de bochten anders aan dan je eigen ideale lijnen, who cares!)
-Meehobbelen. Relaxed 110/120 met overig verkeer mee of meer linkerbaanhangend. Lekker aanhaken en niet teveel heen en weer in de aanvalsmodus..
jm2c
 
  • Like
  • Funny
Reactions: MusQueTear and Ipe
Ik ben ook een groot fan van het systeem van flexibele rijstroken in Italiaanse steden. Ze tekenen drie rijstroken op het asfalt, maar bij druk verkeer gaan ze spontaan met 4 of 5 naast elkaar rijden. Daarbij mag ook een halve rijstrook van de tegenovergestelde richting gebruikt worden. Ik vraag me af hoe NOA daarmee om gaat gaan...
Prachtige voorbeelden die illustreren hoe lastig wereldwijde FSD gaat zijn. Toch gaat het komen. Ook van andere leveranciers dan Tesla. Die FSD auto’s gaan zich wel netjes aan de afspraken houden en bijna 100% veilig rijden. Uiteindelijk worden human drivers gewoon geweerd.
 
100 punten. Voor mij geldt precies hetzelfde. Volgens mij moet je
-Een beetje gevoel hebben met de techniek. Follow de 2 lijnen. Geen goede lijnen beschikbaar? (door bv fietsstroken, plastieken rijbaanafscheiders enz) = geen AP aanzetten
-De controle uit handen durven geven en je niet teveel storen (hij snijdt de bochten anders aan dan je eigen ideale lijnen, who cares!)
-Meehobbelen. Relaxed 110/120 met overig verkeer mee of meer linkerbaanhangend. Lekker aanhaken en niet teveel heen en weer in de aanvalsmodus..
jm2c

Er kan ook een structureel probleem zijn dat de verschillende ervaringen verklaart. Ik heb in Uithoorn meegemaakt na een software update dat mijn auto zich ineens in USA leek te bevinden. Letterlijk op Tesla headquarters. De route naar huis (Utrecht) was ineens 6000 of 8000 km. Na een harde reset bleef dat. Pas nadat ik 200 meter reed was ik plots terug in Uithoorn.
Wat ik maar wil zeggen, wat als de gps voor ons niet altijd exact goed en hetzelfde staat. Als de een 10 meter meer naar links staat dan de ander dan kan de een op de snelweg last hebben van de max snelheid van een parallel weg en de ander merkt daar niets van. In de tunnel naast Utrecht heb ik weleens sterk inhouden meegemaakt en ik zag dat de max van 100 km/u tijdelijk naar 50 km/u sprong, even later sprong hij weer terug. Dacht mijn S soms dat hij op de weg boven de tunnel reed ipv erin.
Dit zou onze onderlinge verschillen kunnen verklaren.
Weet iemand of je de gps positie die een Tesla ervaart, ergens kunt uitlezen?
De kaart lijkt me daar niet goed genoeg voor want het kan zijn dat de pijl op de kaart wordt gecorrigeerd om netjes op een weg terecht te komen.
 
-Meehobbelen. Relaxed 110/120 met overig verkeer mee of meer linkerbaanhangend. Lekker aanhaken en niet teveel heen en weer in de aanvalsmodus..
Inderdaad. Ik rij 127 op AP in België en 126/134 op AP in NL en dat gaat vrij goed. Ik ga nergens langs rechts voorbij als er linksplakkers zijn en ga ook niet bumperkleven; ik laat de computer rijden. En die computer doet dat erg goed.
 
Even tussen alle AP negativiteit heen wat positief nieuws:

Dit weekend komt de mogelijkheid tot sneller laden naar de model 3 volgens AutoWeek
Sneller laden voor Tesla Model 3

Volgens autobild en Topgear:
Tesla Model 3: Update fürs schnellere Laden - autobild.de
The Tesla Model 3 is the fastest charging car in the world

Zou tijdens pinksteren gereleased worden voor elke Model 3 ben benieuwd komt mij wel goed uit vertrek morgen met M3P naar Frankrijk voor 4 weken. En Ionity lader zit om de hoek op sommige momenten. Een kijken of er 175kwh in gaat lopen.
 
Zucht, die artikelen over het 200KW laden extrapoleren gezellig dat je dan in 20 minuten je auto vol hebt. Kan iemand deze nepjournalisten uitleggen wat een laadcurve is en dat ze op deze manier weer mensen teleurstellen die nog niet EV gekozen hebben? Wees eerlijk jongens, die 900km/u werkt alleen de eerste 40-50%...
 
Vandaag weer een ingreep van de auto (zonder ap aan) als ik voor een vrachtauto terug sorteert op de rechterbaan met een flinke snelheid verschil. De auto piep enorm met vrachtauto in het rood, rode lijn en probeer in te grijpen. Ben ik nu te agressief aan het rijden? Die gevoel heb ik namelijknniet, eerder dat de auto niet door had dat er zo'n snelheid verschil was dat de vrachtauto al lang achter me was als ik naar recht ben of dat er wat vertraging was in het zien van de obstakel... En volgens me begon ik sowieso met baan wisselen op een veilig afstand. Dus ja, ik heb dit wel vaker en voor mijn gevoel sinds 16.x, herkenbaar of ligt het aan mijn rijstijl :')?
 
Zucht, die artikelen over het 200KW laden extrapoleren gezellig dat je dan in 20 minuten je auto vol hebt. Kan iemand deze nepjournalisten uitleggen wat een laadcurve is en dat ze op deze manier weer mensen teleurstellen die nog niet EV gekozen hebben? Wees eerlijk jongens, die 900km/u werkt alleen de eerste 40-50%...

Tsja, zolang de eerste vragen dat mensen stellen over laden is 'en hoe lang duurt het om het 100% te laden' is er sowieso wat werk qua opvoeding rondom EV. Ik probeer altijd uit te leggen dat zeker voor supercharging niet relevant het is hoelang het tot 100% duurt maar dat in 30mn pauze voldoende heb om je reis verder te voeren, desnoods tot de volgende Supercharger, want volladen heeft geen zin. Maar ja, wel jammer dat er op deze manier niet veel meer duidelijkheid geschept wordt.
 
Zucht, die artikelen over het 200KW laden extrapoleren gezellig dat je dan in 20 minuten je auto vol hebt. Kan iemand deze nepjournalisten uitleggen wat een laadcurve is en dat ze op deze manier weer mensen teleurstellen die nog niet EV gekozen hebben? Wees eerlijk jongens, die 900km/u werkt alleen de eerste 40-50%...

Het is 1300 km/u bij de Model 3 aan 200 kW.
 
Het is 1300 km/u bij de Model 3 aan 200 kW.
Dat zijn de theoretische getallen van de v3 250kW chargers. 6.5km per kWh zou impliceren dat je 154 Wh per km verbruikt. Mijn Model 3 AWD rekent met een standaardverbruik van 184 en geeft aan dat ik in de praktijk nu op precies 200 zit na 2 maanden. 1000 is de theorie van 200kW, 900 is iets realistischer. Ik heb een v2 SuC ook nog nooit echt 120 zien doen, 115 tikt ie sporadisch aan.