Voor de sessie van 24-27 september van de WP.29, die zich bezighoudt met de ozo bekende UN-ECE 79, is een aantal voorstellen voor amendementen geagendeerd. De meesten zijn wat gerommel in de marge aangaande meetprotocols, begrippen, definities e.d. Enkele zijn de moeite waard:
http://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/doc/2019/wp29grva/ECE-TRANS-WP29-GRVA-2019-21e.pdf
Bevat de toevoeging van paragraaf 5.7 mbt 'Remote Control Manoeuvring', bij ons Tesla-rijders beter bekend als 'summon'. Ik vrees dat ook enhanced summon hieronder gaat vallen en ik word er niet blij van en wel hierom:
- Maximale afstand tot de bestuurder 6 m.
- Continu indrukken van een 'knop' door de bestuurder vereist.
- Maximale snelheid 5 km/u.
- Mag niet gebruikt worden op openbare wegen en parkeerplaatsen.
http://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/doc/2019/wp29grva/ECE-TRANS-WP29-GRVA-2019-26e.pdf
De maximale zijdelingse versnelling in bochten (waar ik het al zo vaak over gehad heb ) mag omhoog van 3 naar 4 m/s² voor voertuigen die in staat zijn omstandigheden (sneeuw/regen/etc) te herkennen die de stabiliteit van het voertuig in gevaar zouden kunnen brengen. Dit is een significante verruiming en zou, samen met een ander voorstel om kortdurende (2 s) overschrijdingen toe te staan, vlot bochtenwerk makkelijjker moeten maken voor Tesla.
http://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/doc/2019/wp29grva/ECE-TRANS-WP29-GRVA-2019-27e.pdf
Hierin wordt voorgesteld een aantal parameters van de rijstrookwissel te versoepelen.
----------------------------
Natuurlijk gaat het wel eventjes duren voor dit allemaal door de bureaucatie gepercoleerd is.
http://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/doc/2019/wp29grva/ECE-TRANS-WP29-GRVA-2019-21e.pdf
Bevat de toevoeging van paragraaf 5.7 mbt 'Remote Control Manoeuvring', bij ons Tesla-rijders beter bekend als 'summon'. Ik vrees dat ook enhanced summon hieronder gaat vallen en ik word er niet blij van en wel hierom:
- Maximale afstand tot de bestuurder 6 m.
- Continu indrukken van een 'knop' door de bestuurder vereist.
- Maximale snelheid 5 km/u.
- Mag niet gebruikt worden op openbare wegen en parkeerplaatsen.
http://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/doc/2019/wp29grva/ECE-TRANS-WP29-GRVA-2019-26e.pdf
De maximale zijdelingse versnelling in bochten (waar ik het al zo vaak over gehad heb ) mag omhoog van 3 naar 4 m/s² voor voertuigen die in staat zijn omstandigheden (sneeuw/regen/etc) te herkennen die de stabiliteit van het voertuig in gevaar zouden kunnen brengen. Dit is een significante verruiming en zou, samen met een ander voorstel om kortdurende (2 s) overschrijdingen toe te staan, vlot bochtenwerk makkelijjker moeten maken voor Tesla.
http://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/doc/2019/wp29grva/ECE-TRANS-WP29-GRVA-2019-27e.pdf
Hierin wordt voorgesteld een aantal parameters van de rijstrookwissel te versoepelen.
- Een voertuig dat de mogelijkheid heeft zich te positioneren tov het verkeer in de andere rijstrook om een geschikt gat te vinden (en dat kan AP zeker), krijgt 20 seconden de tijd om de rijstrookwissel te beginnen (is nu 5 seconden).
- Ook wordt voorgesteld de "kritieke situatie" waarbij een rijstrookwissel niet mag plaatsvinden, te beperken. Nu is het zo dat een van achter komende auto in de doelstrook niet gedwongen mag worden met meer dan 3 m/s² te remmen om t.o.v. van jou een tussentijd van 1 s over te houden. Die parameters worden 3.5 m/s² en 0,6 s. Een significant verschil.
- De maximale zijdelingse versnelling bij het uitvoeren van de rijstrookwissel gaat omhoog van 1 m/s² naar 1.5 m/s². Hoeveel dit gaat schelen weet ik niet, minimaal zou het de rijstrookwissel vlotter moeten maken.
----------------------------
Natuurlijk gaat het wel eventjes duren voor dit allemaal door de bureaucatie gepercoleerd is.