Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software versie 9.0

This site may earn commission on affiliate links.
Voor de sessie van 24-27 september van de WP.29, die zich bezighoudt met de ozo bekende UN-ECE 79, is een aantal voorstellen voor amendementen geagendeerd. De meesten zijn wat gerommel in de marge aangaande meetprotocols, begrippen, definities e.d. Enkele zijn de moeite waard:

http://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/doc/2019/wp29grva/ECE-TRANS-WP29-GRVA-2019-21e.pdf

Bevat de toevoeging van paragraaf 5.7 mbt 'Remote Control Manoeuvring', bij ons Tesla-rijders beter bekend als 'summon'. Ik vrees dat ook enhanced summon hieronder gaat vallen en ik word er niet blij van en wel hierom:
- Maximale afstand tot de bestuurder 6 m.
- Continu indrukken van een 'knop' door de bestuurder vereist.
- Maximale snelheid 5 km/u.
- Mag niet gebruikt worden op openbare wegen en parkeerplaatsen.

http://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/doc/2019/wp29grva/ECE-TRANS-WP29-GRVA-2019-26e.pdf

De maximale zijdelingse versnelling in bochten (waar ik het al zo vaak over gehad heb :)) mag omhoog van 3 naar 4 m/s² voor voertuigen die in staat zijn omstandigheden (sneeuw/regen/etc) te herkennen die de stabiliteit van het voertuig in gevaar zouden kunnen brengen. Dit is een significante verruiming en zou, samen met een ander voorstel om kortdurende (2 s) overschrijdingen toe te staan, vlot bochtenwerk makkelijjker moeten maken voor Tesla.

http://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/doc/2019/wp29grva/ECE-TRANS-WP29-GRVA-2019-27e.pdf

Hierin wordt voorgesteld een aantal parameters van de rijstrookwissel te versoepelen.
  • Een voertuig dat de mogelijkheid heeft zich te positioneren tov het verkeer in de andere rijstrook om een geschikt gat te vinden (en dat kan AP zeker), krijgt 20 seconden de tijd om de rijstrookwissel te beginnen (is nu 5 seconden).
  • Ook wordt voorgesteld de "kritieke situatie" waarbij een rijstrookwissel niet mag plaatsvinden, te beperken. Nu is het zo dat een van achter komende auto in de doelstrook niet gedwongen mag worden met meer dan 3 m/s² te remmen om t.o.v. van jou een tussentijd van 1 s over te houden. Die parameters worden 3.5 m/s² en 0,6 s. Een significant verschil.
  • De maximale zijdelingse versnelling bij het uitvoeren van de rijstrookwissel gaat omhoog van 1 m/s² naar 1.5 m/s². Hoeveel dit gaat schelen weet ik niet, minimaal zou het de rijstrookwissel vlotter moeten maken.

----------------------------

Natuurlijk gaat het wel eventjes duren voor dit allemaal door de bureaucatie gepercoleerd is.
 
http://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/doc/2019/wp29grva/ECE-TRANS-WP29-GRVA-2019-21e.pdf

Bevat de toevoeging van paragraaf 5.7 mbt 'Remote Control Manoeuvring', bij ons Tesla-rijders beter bekend als 'summon'. Ik vrees dat ook enhanced summon hieronder gaat vallen en ik word er niet blij van en wel hierom:
- Maximale afstand tot de bestuurder 6 m.
- Continu indrukken van een 'knop' door de bestuurder vereist.
- Maximale snelheid 5 km/u.
- Mag niet gebruikt worden op openbare wegen en parkeerplaatsen.

Oftewel, als dit doorgaat kunnen ze bij Tesla in Europa Summon net zo goed uitschakelen. Vooral die laatste, mag niet op openbare wegen en parkeerplaatsen. Summon is nu eigenlijk juist voor parkeerplaatsen gemaakt.. Ik zou alleen voor Summon de upgrade naar FSD willen doen maar als deze regels er komen heeft het dus niet echt veel nut.

De andere wijzigingen zijn wel goed natuurlijk, maar of het goed genoeg is om FSD hier mogelijk te maken? Denk het nog niet.
 
Als je als enige aan een supercharger paar staat en al even staat te laden en je maar 80kW krijgt, lijkt het me best om een ander paar te proberen. Als dat niet helpt, dan zou ik bellen naar het pechhulpnummer en aangeven dat je problemen met laden aan een supercharger hebt. 80kW met een 100D is enkel logisch als de batterij koud is, als er iemand anders aan het laden is aan hetzelfde supercharger paar of als er een probleem met de supercharger is.

@wooter : ben nu nog eens aan het testen as we speak.. tot 7% leeggereden

Hij laadt nu reeds tot 43% aan 110+ kw
Bij 48% zakt hij al onder de 100kw
Bij 50% zakt hij al onder de 90kw
Bij 55% al onder de 80kw
Bij 58% al onder de 70kw

Lijkt me toch een pak trager dan voorheen vanaf die 48%
 
Heeft iemand al een idee waarom de auto knipoogjes geeft bij het wakker worden? Ook tijdens de avond als er uren niet mee gereden is en geen sleutel in de buurt, Sentry uit, gaat het opeens klakklak, dan de ene koplamp aan, dan de andere en zo een paar keer, en dan istie weer stil - in slaap gevallen.

Het lijkt wel een hond die ligt te dromen.
 
  • Funny
Reactions: Gtech
Heeft iemand al een idee waarom de auto knipoogjes geeft bij het wakker worden? Ook tijdens de avond als er uren niet mee gereden is en geen sleutel in de buurt, Sentry uit, gaat het opeens klakklak, dan de ene koplamp aan, dan de andere en zo een paar keer, en dan istie weer stil - in slaap gevallen.

Het lijkt wel een hond die ligt te dromen.
Haha, zie
Worden jullie tegenwoordig ook door je Tesla begroet als je thuiskomt?

Ik kwam vanavond terug van een rondje fietsen en raakte op straat nog even in gesprek met een buurman. Terwijl we stonden te praten knipperden opeens even de linker ledlichten aan de voorzijde. Mijn buurman grapte noch dat mijn auto naar mij aan het knipogen was. Ik kijk verbaasd naar de auto en vervolgens knipperen de rechter ledlichten twee keer. Weer een knipoog! Bizar en nog nooit eerder gezien.
Ik had geen fobkey bij mij en sentry staat off. De telefoon had ik wel op zak. De auto stond op straat ongeveer 75 meter bij mij vandaan. Iemand zoiets eerder gezien?
 
Ik vraag mij toch af of dit via USA gaat. Ieder Sec kan een update aanbieden zover ik weet. Rangers kunnen het ook. Terugtrekken van updates kan ik mij overigens ook weinig bij voorstellen om het probleem te verhelpen.... Maar hoop voor jou dat het binnen redelijke tijd lukt.

NB Ik troost mijzelf altijd maar dat als ik deze update niet krijg in de grote golf, ik misschien volgende keer dan weer vooraan sta :) Dus wacht met 24.4 geduldig af. Wordt het niet 28.3 dan wel een volgende...
Inmiddels ruim 60 uren verder en, nee, helemaal niks
 
Heeft iemand al een idee waarom de auto knipoogjes geeft bij het wakker worden? Ook tijdens de avond als er uren niet mee gereden is en geen sleutel in de buurt, Sentry uit, gaat het opeens klakklak, dan de ene koplamp aan, dan de andere en zo een paar keer, en dan istie weer stil - in slaap gevallen.

Het lijkt wel een hond die ligt te dromen.

Ja, heb ik ook al een keer meegemaakt. Beetje raar, want de auto moet er voor wakker zijn om de sleutel passief te kunnen detecteren.
 
Heeft iemand al een idee waarom de auto knipoogjes geeft bij het wakker worden? Ook tijdens de avond als er uren niet mee gereden is en geen sleutel in de buurt, Sentry uit, gaat het opeens klakklak, dan de ene koplamp aan, dan de andere en zo een paar keer, en dan istie weer stil - in slaap gevallen.

Het lijkt wel een hond die ligt te dromen.
Tja, we waren gewaarschuwd. 'Owning a Tesla should be fun' volgens de twitteraar aan het roer.
Denk dat je Summon niet kent. Is een gimmick, niet echt bruikbaar. Goed voor een demo maar veel te traag.
Ik denk dat Firehuntah het over de komende 'Enhanced Summon' had.